Thea Maria Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 Vi skal kjøpe en Hellig Birma jente og har nå mulighet til å kjøpe en av 3, men er litt usikker og skulle gjerne hatt en "ekspert" mening :)Vi skal ha en kosekatt/familiekatt, men kunne tenke oss å få et kull kattunger om noen år. Altså ikke avling av kattunger for å selge primært, men for kosens skyld og så ungene får oppleve dette. Hva skal man se etter hos en kattunge?
Nio Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Om du vil ha kattunger for kosens skyld kan du kanskje adoptere en høygravid katt fra dyrebeskyttelsen? Vil tro de kan trenge hjelp med alle de tusenvis av hjemløse kattene vi har i Norge. 2
Tabris Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Hvis du skal avle på en rasekatt, så bør du sette deg inn i genetikk, avl, sykdommer osv. Jeg vil sterkt fraråde deg å få et kull for "kosens skyld" og for barna. Det er faktisk viktigere å lære barna at det er for mange kattunger som det er, og at det å ta hensyn til dette faktisk er større og viktigere enn kosen med kattunger. DET synes jeg ville vært en flott ting å lære sine barn. 3
Gjest Nanette Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 De som selger, vet best hvordan akkurat de kattene de selger, er. Kosekatte for kosens skyld ja, men oppdretteren vil forby deg å avle om det er kosekatte.Det har med regler etc å gjøre. Altså, kosekatte kalles de som ikke er kvalifisert til å på utstillinger.
Thea Maria Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2011 Hadde vi ikke hatt barn hadde jeg gjerne villet gjort det jo. Jeg har dårlige erfaringer med dyr som har hatt en dårlig start på livet og vi velger derfor nå en rasekatt. Vi vil vite hvor katten kommer fra, om den er sunn og nogelunde hva slags lynne den kommer til å få. Hellig Birma er ikke bare pene, de er også kjent for å ha veldig godt lynne Det er som oftest venteliste for å få en slik katt, så de eventuelle kattungene som kommer fra oss om noen år vil ikke bli en del av de uendelig mange kattungene som dessverre kommer til og ikke er ønsket.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #6 Skrevet 1. oktober 2011 Hei! Jeg har en skjønn creme-masket hellig birma. Han ble kjøpt som kosekatt, rett og slett fordi han ikke egnet seg som utstillingskatt. Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter da, om du ønsker en kosekatt så slipper du jo å tenke på om den er egnet for utstilling. Velg den dere liker best og føler dere får best kontakt med. Hellig birmaer passer fint til familier
Thea Maria Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. oktober 2011 Ja det er jeg klar over. Vi har selvfølgelig tenkt til å betale avlspris, selv om jeg mener katten vi kjøper vil være å regne som en kosekatt
Tabris Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 Men for å avle på en rasekatt så krever det kunnskap om genetikk og sykdommer. Du må stille ut katten og få en bedømming på om den kvalifiserer og har et eksteriør og en mentalitet som kan bidra med noe til katterasen. Du må ha kjennskap til hvilke sydommer som ligger i hennes slekt, og hvilke sykdommer som ligger i en eventuell parringshanns slekt, osv. Hvis ikke, og du gjør dette bare for kosens skyld uten å sette deg inn i det, så mener jeg at du lærer dine barn feil verdier når det kommer til dyr. I tillegg synes jeg det er noe uetisk å avle på en rasekatt uten å vite om ens kattunger vil bidra med noe positivt til rasen. Men om du ønsker å sette deg inn i rasekattavl og gjøre det skikkelig, så er selvsagt det flott. 2
Thea Maria Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2011 Kanskje jeg ikke var klar nok i første innlegg nei! Beklager! Jeg har ikke kjøpt hellig birma før og er usikker på hva jeg skal se etter om jeg ønsker en flott katt, ikke utstillingskatt. Kattene jeg har sett på er mindre og jeg syns de ser smalere ut i ansiktet enn andre jeg har sett. Oppdretter sier dette er grunnet alder, men jeg har sett andre katter i samme alder med et mye fyldigere utseende. Det jeg lurer på er om disse kattene kommer til å vokse seg fyldigere, ikke bare større
Thea Maria Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 1. oktober 2011 Oisann, det var mange harde meninger å møte her ja! Jeg har ikke noe særlig kunnskap nå og søker rundt på nettet for å sette meg mer inn i det. Dette forumet hadde i 2007 et lignende innlegg som dette, kom det opp i google. derfor tenkte jeg det kanskje var noen som kunne svare meg nå, i og med at jeg ikke er inne i miljøet ENDA! Vi skal SELVFØLGELIG ikke gjøre noe galt, eller noe som ikke sømmer seg for en evetuell parring. Dette er noe vi må sette oss skikkelig inn i, men i og med at vi foreløpig vil bruke all tiden vår på denne ENE katten velger jeg å nytte meg av infoen jeg finner på denne måten. Tross alt har jeg tenkt (og tro ikke dette er det eneste stedet jeg nytter meg av for å prøve å finne info) å finne ut om denne katten holder standaren vi ønsker FØR vi kjøper den...
Tabris Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg reagerte bare i begynnelsen når du sa at du ville ha et kattekull for kosens og barnas skyld, da jeg synes det er helt feil grunner til å få seg et kattekull. Men jeg ser nå at du er mer seriøs og ønsker å sette dette deg skikkelig inn i dette. Du kan ta kontakt med rasekattklubben og ulike oppdrettere. Det er vel også egne forum for katter, hvor du treffer på flere folk med erfaring enn hva du finner her. Lykke til!
CathFoto Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har "arvet" en blåmasket hellig birma, og hun er superkosekatt. De fleste birmaer har godt og rolig lynne. Så velg den dere får best kontakt med.
Aurora M. Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har dårlige erfaringer med dyr som har hatt en dårlig start på livet og vi velger derfor nå en rasekatt. Akkurat dette forstår jeg ikke. Eller, jeg tror jo på deg når du sier du har dårlige erfaringer, men min erfaring er stikk motsatt, iallefall når det kommer til katter. Jeg vet ikke om mer kjæle og hengivne katter enn de som blir omplassert fra f.eks Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern! De viser som oftest en rørende takknemlighet over å ha fått et hjem. Jeg har omplassert hundrevis av katter, og kun en håndfull ganger opplevd at det ikke har fungert i det nye hjemmet, og da er det enten eldre katter som har vært ute (hjemløse) alt for lenge, eller så er det de nye eierne som ikke hadde taklet å ha en KATT i det store og hele (d.v.s de hadde ikke taklet katter samme hvilken utgave de kom i ) Kattunger har jeg aldri erfart har vært merket av en dårlig start. Jeg har selv en pusine her som ble funnet dumpet i en pappeske (tapet igjen) i en veigrøft. Deretter ble hun tatt inn til noen (sikkert velmenende) mennesker som hadde 3 store, skumle hannkatter og 2 hunder som hatet henne fra dag 1 og hundset og banket henne "sønder og sammen". Når hun kom hjem til meg, satt hun først en stund på gulvet som om hun bare ventet å når som helst bli overfalt av et eller annet "udyr". Deretter gikk hun en grundig snuserunde for å sjekke ut eventuelle nye farer, før hun slo seg til ro i armkroken min hvor hun har ligget de siste 3 1/2 årene.. De har forresten ofte rasekatter hos DB eller Kattens Vern og. 1
Thea Maria Skrevet 1. oktober 2011 Forfatter #14 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg selv har "bare" erfaring med en katt og en hund som er blitt omplassert, men har fler venner som sier det samme som meg. Katten levde et langt liv, under soffan og i de tilfeller han kom ut freste han til alt og alle, unntatt en person i familien. Ble funnet i en eske i skogen. Her er det snakk om en helt rolig familie, med voksne barn... Hunden jobbet vi mye med,gikk på kurser osv. men bet hun små gutter og unggutter... Hun måtte avlives da hun hadde bitt fler i nabolaget. Dette er MINE erfaringer, men som sakt har jeg hørt og sett mange andre... All ære til de som velger omplasseringsskatter og klarer å snu livet for disse. Men dette er ikke det vi ønsker for familien vår, vi har to små barn og ønsker en katt som hovedsaklig har et rolig og godt lynne. Ikke tror jeg vi hadde klart å jobbe med en slik katt nå heller, da jeg tror slike katter har det best i rolige hjem med voksne mennesker, ikke små barn. For oss passer en godt lynnet katt, i dette tilfellet har VI bestemmt oss for Hellig Birma. Det var i grunnen ikke meningen å lage et innlegg her for at noen skulle krangle på det... Merkelig forum dette her... I hvertfall ikke spesiellt hyggelig å bli møtt på denne måten.
Tabris Skrevet 1. oktober 2011 #15 Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Det er ikke noe problem at dere ønsker dere en Hellig Birma, det er jo fantastiske katter. Som sagt så reagerte jeg bare på det du sa først om kull for kosens og barnas skyld, men du har jo forklart senere at du tenker lenger enn det, og vil sette deg inn i dette. Det er flere som reagerer raskt på dette med kattekull og sterilisering av katter, nettopp fordi mange har erfaring med hvor mange kattunger som blir født hvert år, som blir druknet, forsøkt omplassert, avlivet, satt i esker for å dø, osv. Det er så altfor mange katter der ute som det er allerede. Men, igjen, for å svare mer på det du faktisk spør om: Ta kontakt med en rasekattklubb, registrer deg på et katteforum og kontakt oppdrettere av Hellig Birma. Der kan du nok få bedre svar på akkurat det du lurer på om rasen enn hva du får her, siden du har flere med erfaring der. (Til slutt, siden du tok det opp: Jeg har selv hatt både omplasseringshund og -katt, og har gode erfaringer med det. Så det er nok veldig forskjellig). Endret 1. oktober 2011 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #16 Skrevet 1. oktober 2011 Enten får du kjøpe deg en kosekatt, som du kastrerer. Eller så får du gjøre en skikkelig "jobb". Meld deg inn i katteklubb først og fremst. Søk om stamnavn. Les deg opp på hvilke raserelaterte sykdommer Birmaer må testes for, les om avl, generelt kattehold. Har du planer om å ha utekatt? Kastrer i tilfelle katta før du slipper den ut, så slipper vi å se birmablandinger på finn.no... En kosekatt kan ofte stilles ut, men når kanskje ikke helt til topps og blir Supreme Champion. Så lenge du har en stamtavle, så kan du stille ut katten. MEN, kjøper du en kosekatt har den ofte stamtavle kl 2, og da får du ikke registrert unger etter den. Dette er ofte fordi oppdretter gjør en vurdering av kattungene, og bestemmer hvem av dem, om noen, som kan gå til avl. Veldig dumt hvis en oppdretter har et kull på fire-fem unger der en, max to selges til avl, også går kosekatteierne bort og får kull alle sammen... Jeg har selv et rasekattkull på tre uker. Jeg skal beholde ei jente for avl, en av gutta kan jeg selge til avl, de andre går til kos. De som kjøper kosekatt må gjerne stille ut, det er ikke noe galt med de ungene eksteriørt eller helsemessig, men det er rett og slett fordi den linjen ikke skal bli overrepresentert i en liten rase... Vær hvertfall ærlig overfor oppdretter, ikke la denne finne ut i ettertid at du har "lurt" ham eller henne. Et kattekull skal ikke være for at unga dine skal kose seg. Det bør være en plan for avlen, der avkommene skal bli bedre enn foreldrene, det skal være en positiv utvikling... Det er en hel vitenskap, og hadde ikke jeg hatt erfarne folk jeg kan få råd hos hadde jeg ikke turt å prøve meg på det...En skal ikke bare finne en hann av samme rase. Han skal oppveie for de manglene din katt har, og omvendt. Har katten din for store ører, da må du finne en hankatt med små ører, hvis ikke kan unga ende opp som Dumbo... Og som noen skriver, du bør stille ut katten. Da finner du ut om den er rasetypisk, og utseendemessig bra nok for avl. Jeg stiller ut kattene mine. Den ene er snart Grand International Campion. Hun vil da ha tatt 14 cert (sløyfer). Gjennomsnittlig pris pr sløyfe medregnet kjøring, hotell, påmeldingsavgift, er minst tusen kroner... For å stille ut må du være medlem i en katteklubb. 500,- pr år koster det. Stamnavn, som du må ha for å få registrert ungene koster 1500,- Du må dna-teste for de vanligste sykdommene i din rase, minst en tusenlapp, Før parring må du betale for blodprøver for å sjekke for FIV/FelV. ca 700,- Mine fire kattunger koster meg ca 7000,- i parringsavgift til hankatten. 4000,- for chip, vaksiner og helseattester for kullet. 1000,- for stamtavler. Kjøreutgifter i forbindelse med parring, for 120 mil. Katten din må ha en helseattest for avl, 500,- I tillegg kommer selvfølgelig kostnadene for skikkelig mat og sand til kattungene til de er minst 12 uker. Du bør absolutt ha en skikkelig veterinær, livs, og avlsforsikring. Et keisersnitt kan koste 15000,- hvis du er uheldig med tidspunktet. En skjult feil-forsikring er kjekt å ha, siden du er økonomisk ansvarlig for skjulte feil hos kattungen i tre år... Som du kanskje skjønner koster det MYE penger å ta et kull, og da bør du virkelig tenke over hva du gjør hvis det er for "kos"... Bortsett fra at du ikke MÅ stille ut så mye som jeg gjør, så er det faktisk ikke særlig mange av de kostnadene jeg har ført opp som du kan skippe... Målet ved rasekattavl bør være å få fram avkom som er *bedre* enn sine foreldre. Vet du ikke hva du gjør kan resultatet bli dårligere i stedet (f.eks en "Dumbo"). Produsere kosekatter som i beste fall er like gode som foreldrene er i mine øyne ikke bra, og ødelegger for seriøse oppdrettere, som legger mye penger, tid og omtanke i sin avlsplanlegging... 3
Gjest BabyBlue Skrevet 1. oktober 2011 #17 Skrevet 1. oktober 2011 Det å avle på rasekatter er en forbanna dyr "jobb", altså. Om det gjøres riktig kan jeg forsikre deg om at det går mer penger ut enn inn. Mange tror det bare er å gjøre katta gravid, men den gang ei. Du må sette deg inn i en haug med ting og ut med mye penger før du kan kalle deg en forsvarlig katteoppdretter.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #18 Skrevet 1. oktober 2011 Det er som oftest venteliste for å få en slik katt, så de eventuelle kattungene som kommer fra oss om noen år vil ikke bli en del av de uendelig mange kattungene som dessverre kommer til og ikke er ønsket. Det er ikke bare dette problemet som kommer av at folk avler i vei på kattene sine. En ting er at man risikerer at kattungene får et dårlig hjem der de ikke blir tatt vare på, men for hver kattunge du "produserer" og selger/gir bort tar du bort en plass i et hjem som en av flere tusen hjemløse kattunger kunne ha fått. Jeg håper du tenker vel og lenge gjennom planen om å avle på katten, for det finnes så utrolig mange katter i alle aldre som trenger et hjem. Du tar på en måte ifra disse kattene sjansen til en ny start når du metter markedet med "kosekullet" ditt. Forøvrig virker det som om alle seriøse oppdrettere kun selger avlskatter (stamtavle kl 1) til godkjente oppdrettere, så du må nok gjøre litt forarbeide før du skaffer deg katten dersom du skal drive avl. De kattene som selges som kosekatter (Stamtavle kl 2) er ikke ment å avles på, og de aller fleste oppdrettere krever at de blir kastrert innen de er 6 mnd (og da må du dokumentere dette). Du synes nok vi er strenge, men det er så altfor mange som skal avle på de vakre kattene sine for å få vakre kattunger, enten for moro skyld eller for å glede barna. Hvis kattungene skal selges/gis bort vil jo heller ikke ungene dine få så innmari mye glede av dem. Jeg klarer ikke helt å se hva ungene skal få ut av dette. Kattunger er søte og koselige, men man skal ikke avle på katter for å glede ungene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #19 Skrevet 2. oktober 2011 Hvis man skal gjøre alt på den riktige måten, og ikke ta noen snarveier, da blir det en forbanna dyr måte å lage kos for unga... Jeg har valgt å ta kull på min rasekatt fordi det er en rase som snart er borte i Norge, derfor måtte jeg også til Sverige for i det hele tatt å finne en bra hankatt. Som jeg skrev lenger opp, det ble 120 mil total kjøring, damen måtte besøke hannen to ganger før hun lot ham slippe til. Det finnes faktisk en fertil hankatt to mil hjemmefra, men jeg vil ikke bare få henne parret, jeg vil ha fram så bra unger som mulig, unger som har noe å tilføre rasen... Selv om det er ventetid hos enkelte oppdrettere, så er det vel totalt sett ikke vanskelig å få tak i en Birma. Og du skal stå på litt for å bli en av oppdretterne som har ventetid... Det gjelder nok de fleste raser. Jeg hadde solgt en før ungene ble unnfanget. Kjøperen vil helst ha hankatt, men hadde det bare vært hukatter så hadde hun tatt det også, fordi det blir født ca to kull i året i Norge av denne rasen... Så lenge du ikke har skikkelige planer, men har tenkt til å kjøpe en kosekatt, for deretter å ha et "kosekull" så håper jeg du ombestemmer deg... Produksjon av kosekatter, uten noe seriøst mål for avlen forbinder jeg med kattungefabrikker (eller kitten mills som det kalles på engelsk). Håper du leser gjennom innlegget mitt der jeg har skrevet en del av kostnadene jeg har hatt før mitt første kull. Tror du jeg kommer til å bli rik på oppdrett? Kos med kattungene er det nå som de er tre uker gamle. Men det var ikke bare kos da jeg flaskematet en prematur kattunge med tåteflaske/sprøyte hver time, for etter fire døgn måtte gi opp fordi ungen rett og slett ikke var sterk nok til å overleve. Hvor godt vil ungene takle sånt? Etter at jeg fikk mitt kull så leste jeg om oppdrettere som mistet hele sine første kull, den ene ett på ni kattunger, alle dødfødte:( Ei som fikk bare en kattunge etter hunkatten som snart skal kastreres, den døde... Dyrepleieren som heller ikke klarte å flaske opp en av sin katts unger... Kattemor kan dø under fødsel, det er jo ikke kos for ungene akkurat... Jeg hadde aldri latt noen av mine katter få unger uten at det var for å være med på å utvikle rasen (temmelig ny rase, i tillegg til liten). Useriøs avl på en enste av disse kattene kan ødelegge MYE på sikt... Heldigvis er jo birma en så stor rase at en eneste useriøs oppdreter ikke nødvendigvis gjør så alt for stor skade, men det er jo uansett meningsløst å drive produksjon (ja det er produksjon når det kun er for å lage nye kosekatter)av kattunger, uten mål og mening. Skal ungene oppleve kosen ved kattunger kan du heller kjøpe en selskapskatt med stamtavle, som du kan stille ut som kastrat. Gå på masse utstillinger, få kontakter, samtidig som du lærer alt du kan om avl, gå gjerne kurs (som Paw-peds sine). I mellomtiden kan du være fosterhjem for dyrebeskyttelsen/kattens vern e.l. for en drektig kattemor som trenger et sted å være med sine kattunger til de er minst 12 uker... Når du har skaffet deg kontakter, og gjerne en mentor i Birmamiljøet, og lært deg masse om avl, DA kan du vurdere om du vil kjøpe en fertil hunkatt, beregnet på avl. Da ødelegger du ikke for oppdretteren, som sannsynligvis har en plan for hvor mange av kullet som skal gå til avl.For ikke å snakke om hvilken av ungene som holder mål i oppdretteren øyne. Kommer du over en oppdretter som gladelig selger en kattunge uten avlsrestriksjoner til en uerfaren kjøper uten registrert stamnavn, så styr unna. Særlig hvis vedkommende samtidig er villig til å selge den en hvilken som helst av ungene i kullet til avl. Alle unger i et kull er sjelden like bra, og alle ungene bør heller ikke gå videre, de linjene blir overrepresentert etterhvert... Som du forhåpentligvis skjønner så er ikke oppdrett noe vi driver med som "kos", selv om det koselig med kattunger. Vi tjener heller ikke penger på oppdrett, det er det du useriøse som gjør, gjerne de som driver med blandingsavl/back yard breeding osv. De skipper helsetester, stiller ikke ut, og sparer derfor mye på kostnadene, og kan dermed sitte igjen med kroner etter et kull...Vi driver med oppdrett fordi vi er genuint opptatt av at rasen skal overleve, og stadig utvikles til å bli bedre. Vi bruker store summer hvert år på utstillinger, både for at vi skal skaffe oss kontakter, og for å vise fram rasen vår generelt, og våre egne katter spesielt... 2
Thea Maria Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter #20 Skrevet 2. oktober 2011 Ja, hvis vi i det hele tatt skal ha kull på katten, som vi faktisk ikke har kjøpt enda(!), må jeg ha en veileder. Jeg skrev kun dette om et ønske om kull for å få fram hva skalgs katt vi vil ha... Vi har overhode ikke tenkt å starte et oppdrett! MULIGENS vil vi ha et kull kattunger om noen år. Fordi jeg syns det er en bra erfaring for barn, humanitært. Jeg ønsket ikke en diskusjon om verken omplasserings katter, oppdragelse av barn eller om vi skal ha rasekatt med kull eller ikke med dere! Igjenn spørr jeg meg selv, hva er dette for et merkelig forum? Takk for meg, dette ble visst mitt første og SISTE innlegg hos dere! MAKAN!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå