Gå til innhold

Tips til 60-årslag?


twelve

Anbefalte innlegg

Nå er det sånn at mine foreldre på denne tida feirer 50 og 60 år, så vi har veldig lyst å feire den. De skal ikke vite om feiringa på forhånd.

Noen som har vert i noen kjekke slike "lag" i det siste, og som har gode ideer til aktiviteter og annet?

Budsjettet er litt.. sparsommelig, så vi kommer til å kanskje be tanter og onkler stille med litt mat/kake. Og hva koster det med sånt koldtbord? Blir nok endel gjester. Leier et lokalt grendahus. Ellers har vi tenkt på karneval, kanskje vise frem lysbilder fra livet deres?

Gode ideer mottas med stoor takk!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i kombinert gullbryllup og 60-årsdager i trøndelag. Det var veldig koselig! Der ble det servert sodd, så klart, og et deilig kakebord etterpå. I tillegg var det fri flyt av vin, kaffi og karsk utover natta ved vannet. Kjempefin opplevelse!

Maten bestemmer nok som vanlig prisen. Til slike samlinger er det samværet som er viktig, ikke nødvendigvis pynt og flerretters. Om dere har tilgang på sjømat eller noen i familien som fisker, bruker havtema å være en stor suksess. Kan ha reker, blåskjell og krabbe - loff og majones og krydder. Så er folk happy.

Et annet alternativ om det er nå på høsten er viltgryte. For min sin del så eier jeg skog og mark og får gratis kjøtt. Enkelte år er det meeeer enn jeg trenger.

Du kan jo alltids kontakte noen lokale og spørre om dere får grei pris på hjort eller elgkjøtt. Ellers er det jo fårikål tid. Gryterett er enkelt og lage til mange. Så slenger man med noe salat og hjemmelaget brytebrød så er man i havn. Ellers er koldtbord et alternativ, men dette blir ofte noe dyrere.

Kakene synest jeg utelukkende skal bakes hjemme. Der jeg kommer fra er dette en selvfølge å stille med til slike lag. Ostekake, saftig sjokoladekake, fruktsalat, marsipankake, gulrotkake, eplekake. Lag en grei porsjon vanlig fløtekrem, og en porsjon vaniljekrem (1/3vaniljekrem + 2/3 fløtekrem). Kaffi selvfølgelig :)

Om dere blir 50+ hadde jeg kanskje vurdert og leid inn en lokal trubadur eller noe sånt? God musikk hever alltid stemning, ivertfall livemusikk. Eller kanskje dere har noen musikalske i familien?

Talene og det man skal vise frem tar man under maten. Gjerne at man snakker litt før man spiser, tar en pause før forsyning nr 2 der man snakker litt til eller deler ut noe. Så menst kjøkkengjengen rydder unna og resten lar maten synke kan man ta div mimrestunder som bildefremvisning, også vanlig å skrive en egen sang til hedersgjestene.

Noen familier er veldig kreative med fremføring av sketsj eller noe anent humoristisk. Evt en dans eller musikkstykke. Enkelte familier er slettes ikke slik. Bruk ressursene deres.

Dette blir nok kjempekjekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring selv, men en kollega av meg fylte år forleden dag og da hadde kona fiksa fest for han. Det var ganske mange gjester og alle hadde fått hver sin tapasrett de skulle lage og ta med. Det var en genial ide synes jeg ;) da trengte ikke vertskapet å gjøre "så mye" annet enn å stå for drikke... Maten og festen kan jo være gaven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...