AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #1 Skrevet 1. oktober 2011 De kvinnene jeg har pratet med som kommer fra afghanistan, fortalte at FØR taliban tok over i afghanistan, hadde kvinnene utdannelse, og de måtte ikke dekke seg til. De gikk også fritt omkring. Da taliban kom fikk de ikke lov til å ta utdannelse eller å jobbe, og de måtte dekke seg til... Så drepte de mange av mennene for å ta kontroll og makten. De kvinnene jeg kjenner som bor i bl.a. norge, lever som andre norske kvinner. De går kledd som oss, og har utdannelse og jobber og er selvstendige. De forteller at islam er blitt tolket feil av mange, og at taliban misbruker den.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #2 Skrevet 1. oktober 2011 Eh... Før Taliban hadde de Mujahedin. Det var ikke noe bedre da.
Gjest bazibaz Skrevet 1. oktober 2011 #3 Skrevet 1. oktober 2011 Mujahedin kjempet jo mot Sovjet - nok et land som okkuperte landet deres. Mujahedin ble delt i to da Sovjet trakk seg ut; Taliban og Nordalliansen. Hvorav da Taliban, åpenlyst nok, er de mest konservative. Mujahedin var jo egentlig bare en fellesbetegnelse for en rekke opprørsgrupper som kjempet mot DRA.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #4 Skrevet 1. oktober 2011 Mujahedin kjempet jo mot Sovjet - nok et land som okkuperte landet deres. Mujahedin ble delt i to da Sovjet trakk seg ut; Taliban og Nordalliansen. Hvorav da Taliban, åpenlyst nok, er de mest konservative. Mujahedin var jo egentlig bare en fellesbetegnelse for en rekke opprørsgrupper som kjempet mot DRA. Betyr ikke at de var hyggelige mot kvinner eller tolket islam noe bedre enn Taliban i dag. Du sier jo også selv at Taliban er en fraksjon av det som var Mujahedin. Disse kvinnene har flyktet av en grunn, det er alt jeg har å si. Og er enig med dem, at Taliban misbruker sin tolkning av islam.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2011 #5 Skrevet 1. oktober 2011 Betyr ikke at de var hyggelige mot kvinner eller tolket islam noe bedre enn Taliban i dag. Du sier jo også selv at Taliban er en fraksjon av det som var Mujahedin. Disse kvinnene har flyktet av en grunn, det er alt jeg har å si. Og er enig med dem, at Taliban misbruker sin tolkning av islam. Men er det bare den liberale tolkningen som er den korrekte? Vi må huske på at religion generelt holder samfunnet tilbake. Religion er undertrykkende, fordømmende og hindrer frihet for enkeltmenneskene. Kvinner i Afghanistan hadde det nok bedre før 80-tallet, men kanskje først og fremst i byområdene blant den øvre middelklassen. Folk flest i Afghanistan og mange av landene i området lever i sin egen uinformerte verden på bygda og vet ikke hva som foregår i landet sitt, hvis de i det hele tatt har et forhold til landet.
Mann 42 Skrevet 4. oktober 2011 #6 Skrevet 4. oktober 2011 De kvinnene jeg har pratet med som kommer fra afghanistan, fortalte at FØR taliban tok over i afghanistan, hadde kvinnene utdannelse, og de måtte ikke dekke seg til. De gikk også fritt omkring. Da taliban kom fikk de ikke lov til å ta utdannelse eller å jobbe, og de måtte dekke seg til... Så drepte de mange av mennene for å ta kontroll og makten. De kvinnene jeg kjenner som bor i bl.a. norge, lever som andre norske kvinner. De går kledd som oss, og har utdannelse og jobber og er selvstendige. De forteller at islam er blitt tolket feil av mange, og at taliban misbruker den. Da var jo Afghanistan under sosialistisk styre, og fikk ganske mye utviklingshjelp fra Sovjet. Det ble bygd veier, demninger og kraftstasjoner, og man hadde et fungerende utdanningssystem og et levende og fritt intellektuelt liv. Afghanistan hadde en intelligentsia, noe de mangler nå. Jeg antar at moderniseringen av landet falt de religiøse tungt for brystet, akkurat som det gjorde i Iran i sin tid. Den iranske revolusjonen var en protest mot Sjahen`s vestliggjøring av landet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå