Gå til innhold

Ufrivillig gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde en ONS, første gang jeg hadde sex på mange år... Brukte kondom, denne sprakk. Tok angrepille. I dag sitter jeg med en positiv test i hånden. Er ikke i tvil om at jeg skal ta abort. Jeg kan tydeligvis bli gravid veldig lett, så nå skal jeg begynne på p-piller igjen selv om jeg ikke er i forhold. Gikk på det før, men sluttet pga bivirkninger, og for at jeg ikke skulle "lure" meg selv til å ikke bruke kondom hvis jeg møtte en ny.

- Er det noen som vet cirka hvor lang tid man må vente før man får gjennomført det? Jeg regner med det blir medisinsk, og det er det jeg helst vil også.

- Kan man leve som normalt i mellomtiden?

- Noen som vet kriteriene for "hjemmeabort"? (Det sto på siden til sykehuset at man kunne velge dette hvis forholdene lå til rette for det).

- Kan man leve som normalt i tiden etterpå? Jeg vet man ikke skal ha sex på en stund, men det er uansett uaktuelt.

Jeg vet jeg får svar på mye av dette når jeg ringer legen på mandag, men tenkte kanskje noen kunne svare her :)

Jeg føler meg utrolig dum som er i denne situasjonen, men jeg føler jo egentlig at jeg har gjort mitt for at dette ikke skulle skje (bortsett fra at jeg kunne latt være å ha ONS i det hele tatt, men det er for sent å tenke på det nå...) :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh.. Jeg føler sånn med deg, Kan ikke svare på spørsmålene dine, men er redd jeg kanskje får bruk for de selv. Jeg gikk egentlig på p-piller (har sluttet nå, og pga bivirkninger), men da jeg hadde ONS for ca 1,5 mnd siden, så gikk jeg på de. Hadde glemt en en dag, og da jeg hadde dette ONS så brukte jeg kondom for sikkerhetsskyld (både for graviditet og sykdommer) men denne sprakk. Nå har jeg ikke fått mensen igjen, brystene er så hovne at det er vondt å komme borti de, jeg har murringer i magen og hadde en god del utflod. Tok test for ca tre uker siden, men den viste negativt, men er redd det var for tidlig, så skal ta en ny i morgen. Håper den er negativ...

Og lykke, lykke til :klemmer: Håper noen kan svare på spm dine!

Skrevet

Medisinsk/hjemmeabort er det som er vanlig nå til dags. Det fører mye mindre risiko med seg enn en kirurgisk. Kirurgisk abort utføres kun i spesielle tilfeller (som feks man er mange uker på vei)

Du kan kontakte Amathea for støtte, og ring fastlegen på mandag.

Medisinske/hjemmeaborter går veldig greit altså... Du kan leve som normalt, men så klart ikke sex eller alkohol i en stund etter aborten. Mener at du også skal bruke bind og ikke tampong.

Jeg anbefaler deg å gå til innkjøp av en rispose eller evt. lage en selv. Den kan du varme i mikro eller i ovnen, og den blir skikkelig varm. Det er god smertelindring. Hvor mye smerter det er er helt individuelt, men uansett hvor vondt/lite vond det blir så er det overkommelig.

Søk trøst i en god venninne om du kan, kanskje hun kan være hos deg den kvelden? Kjøp inn litt paraceter og Ibux og pass på at du har mat som ikke trenger så masse tilberedning i tilfelle du skulle ha magekramper.

Ris/hvetepose: Min lenke Men du finner det nok mye billigere enn den linken jeg henviser til her.

Ønsker deg lykke til! :klemmer:

Skrevet

Åh.. Jeg føler sånn med deg, Kan ikke svare på spørsmålene dine, men er redd jeg kanskje får bruk for de selv. Jeg gikk egentlig på p-piller (har sluttet nå, og pga bivirkninger), men da jeg hadde ONS for ca 1,5 mnd siden, så gikk jeg på de. Hadde glemt en en dag, og da jeg hadde dette ONS så brukte jeg kondom for sikkerhetsskyld (både for graviditet og sykdommer) men denne sprakk. Nå har jeg ikke fått mensen igjen, brystene er så hovne at det er vondt å komme borti de, jeg har murringer i magen og hadde en god del utflod. Tok test for ca tre uker siden, men den viste negativt, men er redd det var for tidlig, så skal ta en ny i morgen. Håper den er negativ...

Og lykke, lykke til :klemmer: Håper noen kan svare på spm dine!

Takk :klemmer: Godt med noen som forstår! Ikke for å skremme deg, men jeg tok en test den dagen mensen skulle ha kommet, da skal den jo være 99 % sikker (og jeg har svært regelmessig menstruasjon), denne var negativ. Men siden jeg begynte å få ømme brystvorter, tok jeg en ekstra test i dag, som jo da var positiv. Men det trenger jo ikke gjelde deg! Lykke til med testing og håper du får det svaret du ønsker :)

Jeg har i hvert fall lært at angrepille ikke er et alternativ for min del...

TS

Skrevet

Medisinsk/hjemmeabort er det som er vanlig nå til dags. Det fører mye mindre risiko med seg enn en kirurgisk. Kirurgisk abort utføres kun i spesielle tilfeller (som feks man er mange uker på vei)

Du kan kontakte Amathea for støtte, og ring fastlegen på mandag.

Medisinske/hjemmeaborter går veldig greit altså... Du kan leve som normalt, men så klart ikke sex eller alkohol i en stund etter aborten. Mener at du også skal bruke bind og ikke tampong.

Jeg anbefaler deg å gå til innkjøp av en rispose eller evt. lage en selv. Den kan du varme i mikro eller i ovnen, og den blir skikkelig varm. Det er god smertelindring. Hvor mye smerter det er er helt individuelt, men uansett hvor vondt/lite vond det blir så er det overkommelig.

Søk trøst i en god venninne om du kan, kanskje hun kan være hos deg den kvelden? Kjøp inn litt paraceter og Ibux og pass på at du har mat som ikke trenger så masse tilberedning i tilfelle du skulle ha magekramper.

Ris/hvetepose: Min lenke Men du finner det nok mye billigere enn den linken jeg henviser til her.

Ønsker deg lykke til! :klemmer:

Takk for gode svar og tips om rispose! Jeg tror jeg skal skaffe meg en slik...

TS

Skrevet

hmmm blir litt usikker når jeg leser dette jeg..for jeg har slitt med det samme..å tatt angrepille...dette var i slutten av juli...men har ikke tatt no test...men hatt mensen vanlig 3 ganger etter det..er det fortsatt mulig at jeg kan være gravid???

Skrevet

hmmm blir litt usikker når jeg leser dette jeg..for jeg har slitt med det samme..å tatt angrepille...dette var i slutten av juli...men har ikke tatt no test...men hatt mensen vanlig 3 ganger etter det..er det fortsatt mulig at jeg kan være gravid???

Hei! Har du hatt mensen 3 ganger er det svært lite sannsynlig at du er gravid, men du kan jo teste deg hvis du er urolig. :klemmer:

Skrevet

Jeg må bare spør. Hvordan går man frem for å få en abort om det skulle bli tilfelle? MÅ man absolutt gå igjennom fastlegen sin? Har ikke noe særlig lyst til det egentlig...

Skrevet

Jeg må bare spør. Hvordan går man frem for å få en abort om det skulle bli tilfelle? MÅ man absolutt gå igjennom fastlegen sin? Har ikke noe særlig lyst til det egentlig...

Nei, det trenger du absolutt ikke. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg ringte bare til Kvinneklinikken på Rikshospitalet for å time - der var det ikke ledig time før om en stund, så da ringte jeg Ullevål og fikk time der. Regner med at det samme gjelder for alle sykehus med gyn/obs - avdeling rundt om i landet. Telefonnummer finner du på sykehusets hjemmesider.

Skrevet

Nei, det trenger du absolutt ikke. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg ringte bare til Kvinneklinikken på Rikshospitalet for å time - der var det ikke ledig time før om en stund, så da ringte jeg Ullevål og fikk time der. Regner med at det samme gjelder for alle sykehus med gyn/obs - avdeling rundt om i landet. Telefonnummer finner du på sykehusets hjemmesider.

Jeg tror det varierer litt fra sted til sted om du må ha henvisning fra fastlege. Der jeg skal må man ha henvisning.

Det er så uvirkelig for meg at jeg er gravid at jeg har klart å rydde det litt vekk fra tankene mine. Ringer legen i morgen og tar det derfra. Håper jeg får komme inn så fort som mulig naturligvis, men det er vel en viss fare for at jeg må vente litt...

Jeg er i hvert fall 100 % sikker på valget mitt, og det er veldig greit. Det er kun én person som vet om dette, synes det er vanskelig å ikke fortelle det til noen andre, men jeg tror det er greiest at folk ikke vet. Evt kan jeg fortelle om det i ettertid. Men derfor er det fint å kunne skrive om det her :)

TS

Skrevet

Da har jeg fått time til abort. Måtte vente litt som jeg fryktet, for jeg var ikke langt nok på vei...ironisk nok. Men da vet jeg i hvert fall datoen. Og heldigvis har jeg lite symptomer foreløpig, så jeg prøver å leve som om jeg ikke er gravid frem til da. Tror det er best å bare benekte hele situasjonen.

TS

Skrevet

Hei! Har du hatt mensen 3 ganger er det svært lite sannsynlig at du er gravid, men du kan jo teste deg hvis du er urolig. :klemmer:

tusen takk for tilbakemelding :klemmer: har lest litt her å der,så mest sannsynlig er jeg nok ikke det,men sjekker likevel jeg...blir så frustrert av å gå å tenke på det...

Skrevet

Er ikke vits i å kjøpe paracet, du får sterke smertestillende på sykehuset. For meg holdt det ikke med to sterke på rappen engang, så vil tro du ikke merker paracet i det hele tatt om du skulle få vonde rier.

• 2 uker senere...
Skrevet

TS her.

Ville bare fortelle at nå er aborten overstått. Det ble medisinsk hjemmeabort, og det gikk veldig greit. Trodde jeg skulle blø i hjel og dø av smerter på forhånd, men det var overkommelig. Ikke noe jeg vil gjøre en gang til, selvfølgelig. Godt å ha det overstått, og har begynt på p-piller. Har blitt litt redd for å ha sex, redd for at dette skal skje på nytt. Hvis det skjer i et stabilt forhold er det selvfølgelig ikke noe problem.

Jeg har i hvert fall lært noen ting av denne hendelsen:

- Jeg blir veldig lett gravid

- Angrepillen bør man ikke stole på (jeg har lest en del forskning etter at det sviktet hos meg, og det finnes ingen dokumentasjon på at den har noen effekt hvis eggløsningen allerede har funnet sted, altså ingen effekt på befruktning eller implantasjon i livmoren. Dvs. at de som potensielt har størst nytte av en angrepille, ikke har noen effekt av NorLevo.)

- Selv om abort er tabubelagt og selvfølgelig ikke skal brukes som prevensjonsmiddel, så hverken er eller blir man et dårlig menneske av å velge det.

• Liker 1
Skrevet

Så fint at det ordnet seg for deg. :klemmer:

Har du vurdert p-sprøyte? Jeg brukte det og var veldig fornøyd (har slutta nå fordi vi prøver å få barn). Ingen bivirkninger, annet enn at mensen omtrent forsvant og det var jo kun positivt. Og så slipper man å være redd for å glemme en pille eller lure på om man ikke er beskyttet lenger pga spysyke eller annet.

Husk å bruke kondom uansett. Både fordi ingen prevensjon er 100% sikker og fordi du da samtidig får delvis beskyttelse mot sykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...