Gå til innhold

Alkohol og vekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jo og nevne at jeg kjørte litt ekstra på trening i dag, løp 5,5 km som er ny rekord for min del. Skal si svetten rant fra ryggen da ja :fnise: Tok litt styrke og romaskin og, bare for å få litt bedre samvittighet :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flink!!! :)

Asia-dama

Skrevet

TS her :) Ble ganske glad når jeg leste innleggene til flere av dere :fnise: Jeg har slanket meg 9 kg på 4 mnd, i løpet av disse mnd har jeg kun drukket 2 ganger, passelig full. Så blir 3 gangen i kveld, er faktisk nøyaktig én mnd sist jeg rørte alkohol. La ikke på meg den gangen :gjeiper:

Tror det er litt psykisk for min del, tidligere hadde jeg aldri tenkt over hvor mye kcal det faktisk er i alkohol, men når man teller kalorier og nærmer seg 1000 bare i drikke, blir jeg litt småengstelig.

Men som dere sa, man må jo nyte livet og, selv om man slanker seg :) Og en fest i ny og ne gjør vel ikke det store utslaget på vekten, eller?

Ting i ny og ne har ikke noe å si. Det er når det blir ofte, regelmessig og en vane med høyere inntak at det blir problemer. For å legge på seg 1kg på en uke må du spise 7000 kcal mer enn du forbrenner. Det skal ganske godt gjøres. Og om man går tilbake til normalen igjen etter den engangshendelsen så har ingen skade skjedd uansett.

Skrevet

Ja, det er mye kalorier i alkohol, men jeg trodde at det kjipe var at metabolismen vår forsvinner ved konsum av alkohol? At leveren må jobbe på høygir, og dermed stopper den vanlige fettforbrenningen. Eller?

Sånn cirka, ja. Kroppen er opptatt med å kvitte seg med giften som alkohol faktisk er, og alt av arbeid settes derfor inn til den oppgaven er fullført og alkoholen er ute av kroppen. Derfor legger man på seg mye fra den maten man spiser mens man har alkohol i kroppen.

Skrevet

Men kan man gå opp i vekt av å drikke slik som jeg har tenkt til i morgen? Har mange studentvenner som er ute og drikker seg drita så og si hver helg. Likevel er de relativt normalvektige. Risikerer jeg å gå opp 1 kg lissom? Eller kan jeg ta det med ro? Har gått på lavkalori, så er litt småkjipt å få så mange kcal ut av så lite. Jeg drikker dog sjeldent, har holdt meg helt unna alkohol i slankeperioden, unntaket var en bursdag for noen uker siden. Og i morgen... :sjenert:

Synes du bør ta det med ro uansett om du skulle legge på deg en kilo eller ikke, jeg. Men du legger nok ikke på deg en kilo av dette. Men du høres noe hysterisk ut i forhold til vekt, og det kan være farlig å la slankingen kontrollere livsutfoldelsen såpass at du frykter en kilo til eller fra. Snakker dessverre av erfaring.

Dra ut og kos deg, om du legger på deg en kilo, 200 gram, eller ingenting, bør du bare droppe å tenke på. Ta deg heller en ekstra spasertur/treningsøkt neste uke!

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår, men mellom nyttår osv...

Å ta seg en fest i ny og ne er ikke skadelig. Tenk langsiktig! Og prøv å reduser bakrusspisinga og ta en ekstra treningsøkt neste uke ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er utrolig mye sukker i alkohol. I ren vodka er det vel minst 200 kcal i hver dl.

I ren 100% alkohol er det 700kcal per 100g. Nå er ikke 100g etanol nødvendigvis 1dl. Det er vel noe sånt som 80g per dl.

I vodka med 37,5% er det altså 37,5g etanol per 100g. Eller 30g per dl. 210 kcal per dl.

Så her har du delvis rett. Etanol er dog ikke sukker.

Alhoholer er vel egentlig en fellesbetegnelse for stoffer som har en hydroksylgruppe. Etanol, som f.eks vodka, er en av disse.

("Ren")Etanol til drikke blir laget ved å gjære sukker om til etanol. Så nei, etanol er vel ikke sukker, men det blir tross alt laget av sukker.

Det er mye som kan bli laget av en ting som ikke nødvendigvis er en annen. Kroppen kan omdanne glukose til fett og fett til glukose. Det betyr ikke at olivenolje er sukker.

• Liker 1
Skrevet

Det er snakk om EN kveld her. Du trenger ikke bekymre deg for å legge på deg masse. Du må drikke utrolig mye alkohol, samt spise masse drittmat for å legge på deg etter en kveld. Kos deg litt også! Du har tross alt gått ned i vekt, og føler deg sikkert bra. Har du ikke lyst å dra ut med venninnene dine og vise hvor fin du er?

Jeg syns du skal drikke med god samvittighet, og kose deg ute på byen! Du kan ikke bare sitte hjemme og drikke vann resten av livet i frykt for å legge på deg.

(Forresten; drukket nesten hver helg siden jeg var 16 (er 20 nå), og jeg er normalvektig og fin, og spiser normalt og variert. Jeg koser meg med alt man ikke burde, av øl, vin og sprit).

Skrevet

TS her :) Var en kjekk kveld, definitivt verdt drikkingen. Hehe. Men jeg merker at jeg tåler mye mindre nå som jeg har gått ned i vekt, etter to cider og litt sprit var jeg kanon, og var kjempedårlig når jeg kom hjem :gjeiper:

Men ingen spying da, haha. Lurer på hvordan det er med mat dagen derpå? Har hørt at kroppen suger til seg alt man spiser og at man da kan gå opp i vekt, er det sant eller bare bull? Altså uavhengig av om jeg spiser fisk eller sjokolade, så går det rett på kroppen.

Skrevet

Å drikke alkohol er som en spisedag. Om det gjøres sjeldent og en er flink med mat og trening ellers, er det ikke farlig med en dag der en går i kalorioverskudd.

Det ganske normalt at en har munchies dagen derpå for kroppen reparerer, men du kan faktisk trene deg selv opp til å ikke spise dritt. Jeg spiser sjeldent noe annet enn det jeg pleier dagen derpå. Unner meg kanskje sushi om jeg skulle være desperat. Men ellers spiser jeg faktisk helt rent og om formen tillater det så tar jeg en lett joggetur for å kvikne opp kroppen.

Skrevet

Ja, merker en utrolig hunger etter noe drittmat. Tillot meg kun et par saltstenger etter frokost, det blir det eneste "godteriet" i dag. Fisk til middag, ellers normal dag med knekkebrød eller brød til kvelds :) Skal ikke falle for fristelsen å spise drit :gjeiper: Holdt meg også unna snop og nattmat i går, ble kun alkohol. Sparte mange kcal der, kom faktisk bare opp i 1500 i hele går, og det var inkludert både måltider og alkohol :)

Skrevet

Alkohol er komplisert. Med alkohol i kroppen slutter du å forbrenne fett i leveren så lenge alkoholen er i kroppen. Alkoholen gir deg da næring. Det fins de som drikker i 14 dager uten å spise mat i det hele tatt. De lever, men det tar måneder å få all fysiologi ut av giftsjokket og feilærnæringen tilbake til en slags restitusjon.

http://www.klikk.no/helse/article349863.ece

Skrevet

Som jeg nevnte, så er alkohol i seg selv energi for kroppen. Således er drikker generelt mer energirikt jo sterkere dem er.

Hvor mye sukker og/eller fett drikkene inneholder forteller også noe om hvor energirik de forskjellige drikkene er.

Verst i så måte er de sterke likørene som også er veldig søte, om man skal se det pr. dl drikke i alle fall. Mange blander dog drinker, og således kan 2 cl Vodka (som i utgangspunktet er mindre energirikt enn 2 cl likør) bli mer energirikt enn 2 cl likør med samme alkoholstyrke. Dette grunnet blandevannet.

Dog er ikke sukker det største problemet i alkoholholdige drikkevarer, men alkoholen i seg selv er det som gir mest energi i så måte.

---

Men fatter ikke at noen er så fanatiske at dem skal tenke slanking selv når dem er på fest, i så fall lever dem i et så streng og fanatisk tilvæelse, at jeg uansett ikke har tro på dem vil lykkes i lengden.

Skrevet

Øl er en morsom drikk. Den inneholder mye vann, 400 kilokalorier karbohydrater pr liter, litt alkohol og karbondioksyd. Gassen kiler lukkemusklene i magen som åpner seg mye mer en normalt så ølet renner lett ned. Utrolig hvor mye øl det går an å få i seg på kort tid. Og kalorier. Det morsomste er at det kommer i tillegg til matens næringsinnhold.

Et damemenneske jeg så på Discovery la på seg tolv kilo på 3 mnd på den måten.

En uke med 5 halvlitere om dagen i tillegg til vanlig inntak av mat gir deg 1 kg ekstra kroppsvekt. Teoretisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...