AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 I morgen blir det vors og byen. Tenkte å drikke to Grevens cider uten tilsatt sukker. Dette blir 300 kcal. Blir nok også litt sprit, men med Sprite Zero. Har ikke drukket alkohol på ca en mnd, ble vel ca like mye drikke da, kanskje litt mindre. Jeg er nettopp ferdig med en slankeperiode, så er litt redd for å legge på meg igjen. Hører overalt at alkohol er noe av det verste, men er det jeg har nevnt så ille? Har en kosedag i uken, så hvis jeg bytter ut snop med alkohol, blir vel dette ca det samme? Og det er vel sukkeret som er synderen, og ikke fett?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #2 Skrevet 30. september 2011 Vet ikke om det har noe å si, men spriten er Dworek (polsk), 37,5 % alkohol.
Gjest bazibaz Skrevet 30. september 2011 #3 Skrevet 30. september 2011 Det er utrolig mye sukker i alkohol. I ren vodka er det vel minst 200 kcal i hver dl.
Anjah Skrevet 30. september 2011 #4 Skrevet 30. september 2011 Ja, det er mye kalorier i alkohol, men jeg trodde at det kjipe var at metabolismen vår forsvinner ved konsum av alkohol? At leveren må jobbe på høygir, og dermed stopper den vanlige fettforbrenningen. Eller?
Gjest WendyClear Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 Det er en grunn til at vi har ordet "ølvom" så innprentet i vårt daglige vokabulær..
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #6 Skrevet 30. september 2011 Men kan man gå opp i vekt av å drikke slik som jeg har tenkt til i morgen? Har mange studentvenner som er ute og drikker seg drita så og si hver helg. Likevel er de relativt normalvektige. Risikerer jeg å gå opp 1 kg lissom? Eller kan jeg ta det med ro? Har gått på lavkalori, så er litt småkjipt å få så mange kcal ut av så lite. Jeg drikker dog sjeldent, har holdt meg helt unna alkohol i slankeperioden, unntaket var en bursdag for noen uker siden. Og i morgen...
Gjest Macaron Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Det er jo bare å regne ut selv. Én kg fett tilsvarer ca 7000 kcal. Så svaret er nei, du legger ikke på deg en kg av det du planlegger å innta i morgen. Du blir liggende kanskje 1000 kcal i overskudd, noe som tilsier en vektøkning på 1/7 kg. Men dette vil du selvsagt uansett ikke merke på vekta. Noe annet er det selvsagt, som andre har påpekt her, at alkoholinntak hemmer kroppens fettforbrenning i en liten periode fordi den må konsentrere seg om å forbrenne alkoholen. Men dette vil uansett ikke få så store konsekvenser at du skulle gå opp en kg.
Gjest made4u Skrevet 1. oktober 2011 #8 Skrevet 1. oktober 2011 Det er utrolig mye sukker i alkohol. I ren vodka er det vel minst 200 kcal i hver dl. Ikke svar på noe du tydelig ikke har peiling på. Det meste av energien i drikke, spesielt Vodka, kommer ikke fra sukker men fra Alkohol (alkohol er ingen sukker). Alkohol er i seg selv energi-givende. Noen drikker, spesielt da likørene, kan inneholde sukker i tillegg til alkoholen - og slik kan de sees som energirike noen av drikkene. Dog er det idioti på sitt ypperste å bekymre seg for dette i slankesammenheng, man kan fint og uten at det har noen innvirkning på vekten med god samvittighet drikke hva enn man ønsker i de mengder man ønsker de gangene man tar seg en fest. De som tror annet er på villspor, og den debatten kan jeg gjerne ta med dem som måtte ønske det.
Gjest made4u Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Det er en grunn til at vi har ordet "ølvom" så innprentet i vårt daglige vokabulær.. Idiotargument!! Ser man på de som drikker mest, så er dem tynnere (ikke fetere) enn snittet. Hadde det vært slik du hevder hadde det vært omvendt. Ølvom'en kommer dog ikke nødvendigvis av øl, da sågar avholdsfolk har den berømmelige ølvom'en. Så en vom kan ha mange og varierte forklaringer, det ligger ingen automatikk i at om en drikker øl så får enn mage. Du sprer myter helt uvitende, er ikke kunnskap i det du kommer med her.
Gjest bazibaz Skrevet 1. oktober 2011 #10 Skrevet 1. oktober 2011 Ikke svar på noe du tydelig ikke har peiling på. Det meste av energien i drikke, spesielt Vodka, kommer ikke fra sukker men fra Alkohol (alkohol er ingen sukker). Alkohol er i seg selv energi-givende. Alhoholer er vel egentlig en fellesbetegnelse for stoffer som har en hydroksylgruppe. Etanol, som f.eks vodka, er en av disse. ("Ren")Etanol til drikke blir laget ved å gjære sukker om til etanol. Så nei, etanol er vel ikke sukker, men det blir tross alt laget av sukker.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #11 Skrevet 1. oktober 2011 Ett eksempel. Jeg var 2 mnd i Asia i sommer. Bestemte meg før jeg dro at jeg skulle spise SUNT men drikke det jeg ville av alkohol (tross alt ferie..) Levde på salater og annen sunn mat. Spiste også mye mindre enn jeg gjør vanligvis da jeg ikke hadde så stor matlyst. Men vi festet så og si hver dag. La på meg 6 kg. (jeg er normalvektig fra før, så de 6 kg viste godt!!) Så alkohol ER fetende!!! Trust me. Det blir fort 1000vis ak kalorier på en kveld/ natt på byen. Men lever en på lavkarbo så skal du i utgangspunktet kunne drikke sprit og light brus uten å legge på deg?! Right?! Men hvem er 100% på lavkarbo på tur??! Ikke jeg hvertfall. Ikke at jeg er noen lavkarbo-tilhenger i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #12 Skrevet 1. oktober 2011 Meg, Asia-dama igjen: Meeeen det er jo selvsagt forskjell på 1 fest og fest 2 mnd sammenhengende ;-)
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #13 Skrevet 1. oktober 2011 en fest har vel svært lite å si den store sammenhengen. Jeg gikk ned masse i vekt når jeg endra livsstil og kuttet ut alkohol, men det var mer fordi jeg drakk sikkert 8 øl to-tre dager i uka (og når man drikker så mye, blir man i tillegg sulten på drittmat, man orker ikke å bevege seg osv så sånn sett kan alkohol ha en meget dårlig effekt på vekta). Men om du tar deg en fest i måneden, så vær så snill og ikke bekymre deg!!
Gjest scorpio Skrevet 1. oktober 2011 #14 Skrevet 1. oktober 2011 Det er jo tross alt kalorier i alkoholen óg, men jeg tror problemet ligger i nattmaten som ofte følger en tur på byen i tillegg til den ofte kleine dagen derpå hvor mange spiser fet/usunn mat fordi de rett og slett føler seg elendig... Så at man blir feit av alkohol vil jeg si meg uenig i, men man blir feit av alkoholen OG det som ofte følger med Ang. ølvom: jeg merket det på magen min etter at jeg begynte å studere (2-3 uker med fest og fyll mer enn annenhver dag...)
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #15 Skrevet 1. oktober 2011 hei, asia dama igjen: Så Scorpio, du trot altså ikke at øl, vin, rusbrus, drinker ++ inneholder kalorier????? Ikke for å være spydig, men dream on!. Maten du snakker om har du ett poeng med, men om du las mitt innlegg så ser du at maten ikke vare en viktig faktor i vektøkningen. Det du må tenke på er 2 viktige faktorer: HVA alkoholen gjør med selve forbrenningen OG kaloriene i drikkevarene! Her er også fakta etter ett enkelt google søk om FORBRENNINGEN: (her snakker vi ikke om selve kaloriene i drikkevarer) En av de faktorer som påvirker leverens forbrenning mest, er alkohol. Om du har alkohol i blodet velger nemlig dette organet og bruke det som brensel i stede for fett. Uansett om alkoholen i seg selv ikke omvandles til fett i noen større utstrekning, kommer den til og stenge av fettforbrenningen så lenge den finnes i blodet. Drikker du to glass rødvin tilsvarende 24 g alkohol, reduseres fettforbrenningen med hele 73 %! Vær oppmerksom på dette og ikke drikk for mye alkohol hvis du vil holde fettforbrenningen i gang. Ett til to glass vin ett par dager i uken er en passe dose, ettersom vinen, spesielt rødvinen, har mange beskyttende egenskaper. Det har vist seg og motvirke både hjertesykdommer og kreft, derfor er det synd og utelukke rødvinen helt i kostholdet. Så over til kaloriene. Her er en liten oversikt over KALORI INNHOLD pr enhet alkohol (pr drink): Brennevin 50 vol% alkohol: 72 kcal Tørr hvitvin 12 vol% alkohol: 80 kcal Rødvin 12 vol% alkohol: 84 kcal Øl (1 flaske 0,33): 129 kcal Cosmopolitan: 150 kcal Mojito: 160 kcal Kaffelikør: 169 kcal Gin/Vodka & Tonic: 200 kcal Fog cutter: 225 kcal Champagne cocktail: 250 kcal Mai tai: 350 kcal White russian (med fløte): 425 kcal Pina colada: 644 kcal Margarita: 740 kcal Long island iced tea: 780 kcal Så må du tenke på at en drikker gjerne ikke bare 1 enhet på en kveld. Eksempel: Om en drikker 6 øl- 2 long island iced tea- 2 mojito- 1 pina colada (5 drinker) på en helaften på byen inkl. vorspiel så er en oppe i 3298 kcal på en kveld. Detter er da i tilegg til kalorier fra mat. Så, mener du fortsatt att drikkevarer ikke er fetende?
Gjest scorpio Skrevet 1. oktober 2011 #16 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg skrev da aldri at alkohol ikke inneholdt kalorier, jeg påpekte bare at det ikke er dumt å tenke på maten som følger med alkoholen! Og jeg ville endt opp på sykehus med den alkoholmengden du bruker som eksempel der mot slutten.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #17 Skrevet 1. oktober 2011 Asia dama her igjen: Æsj, innlegget mitt over hørtes krassere ut en det var ment. Til TS: Vil du ta deg en fest så GJØR for all del det! En skal leve ett liv også. Men når jeg slanker meg så synest jeg det er greit å holde meg unna alkohol de første ukene for å "komme litt på vei". Istedet for å starte fra uke 1 med 2 steg frem- ett tilbake hver uke. Da er det bedre å komme seg litt frempå med 6 steg frem, så ett tilbake. Men det er bare min personlige mening. Men dere, om en følger LAVKARBO og er i ketose så kan en teoretisk drikke sprit med light brus uten å bekymre seg for annet enn selve bremsingen alkoholen har på forbrenningen. Right? Altså, en går ikke opp, men ikke ned heller?!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #18 Skrevet 1. oktober 2011 Mulig du hadde det. Jeg hadde lett drukket det å likevel være i fin form. En vanlig kveld for oss begynner ofte klokken 19 å varer til utestedene i byen stenger klokken 3.30. Så det er 8,5 timer. Å jeg er 29 år, 164 høy å nå 60 kg igjen (heldigvis.) Noen drikker mer, andre mindre. Jeg måtte bare ta utgangspunkt i noe for å lage ett eksempel. Vil du vite kalori inntaket av hva du personlig drikker så foreslår jeg at du regner på det selv. -asia-dama
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #19 Skrevet 1. oktober 2011 Ser nå at TS er ferdigslanket! Da hadde jeg hvertfall tatt meg en fest!! Med god samvittighet. Å så bare hentet meg fint inn igjen de neste dagene. asia-dama
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #20 Skrevet 1. oktober 2011 TS her Ble ganske glad når jeg leste innleggene til flere av dere Jeg har slanket meg 9 kg på 4 mnd, i løpet av disse mnd har jeg kun drukket 2 ganger, passelig full. Så blir 3 gangen i kveld, er faktisk nøyaktig én mnd sist jeg rørte alkohol. La ikke på meg den gangen :gjeiper: Tror det er litt psykisk for min del, tidligere hadde jeg aldri tenkt over hvor mye kcal det faktisk er i alkohol, men når man teller kalorier og nærmer seg 1000 bare i drikke, blir jeg litt småengstelig. Men som dere sa, man må jo nyte livet og, selv om man slanker seg Og en fest i ny og ne gjør vel ikke det store utslaget på vekten, eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå