Gå til innhold

Spennende brød-oppskrifter?


Tussi'en

Anbefalte innlegg

Jeg er litt lei av vanlig "Grov bagst"-brød som man baker. På steder som Åpent Bakeri, og andre litt eksklusive bakerier, så får man litt mer spennende brød; som feks kjempegrove musli-brød (nam-nam), youghurtbrød, frø-brød etc.

Er det noen som har oppskrift på slike "spennende" brød?

Hilsen en som savner variasjon i matpakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ingen oppskrifter, men bytter rett og slett ut mel eller væske med "spennende" ingredienser. Yoghurt er bra for å få brødet saftig, og det samme er potet. Linfrø er godt, men de må puttes i væska når den varmes opp for å bløytes litt. Helkorn er også godt, men de må stå et par timer i bløyt i varmt vann. Sirup gir en god og søt smak, og passer fint sammen med ekstra grove brød. Ellers får du kjøpt poser med urtekrydder til brød, som gir en ny og spennende smak.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia brødeksperten Ragnhild icon_wink.gif

De her posene med krydderblanding til brød, de har jeg sett etter, men aldri funnet. Hvor kjøper du de hen, og hvordan urter er det egentlig i?

Sist gang jeg bakte brød, brukte jeg oppskriften til Helios, "Tors brød", kaller de det, står på melposene. Utrolig godt brød!! Bruker bare 5 (fem) gram gjær, og hever over natta. Nam!

Også Grete Roede brødene er innmari gode, og i tillegg til youghurt, så brukes der litt appelsinjuice.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bakte brød med gresskarfrø i en gang og det var faktisk veldig godt! Det smaker nesten som nøtter på en måte, og siden førene er ganske store ble det også fin "pynt" i brødet. Gresskarfrø får dere forøvrig kjøpt i helsekostbutikker, om noen våger å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krydderposene jeg snakker om så jeg på OBS sist jeg var der. De er fra en annen levrandør enn det vanlige krydderet (var det brimi eller urtegården ellerno sånnt). Husker ikke hvilke urter som er i dem, men la merke til at det ikke var de "vanlige" brødkrydderene som karve og sånn. Det synes jeg ikke er noe godt nemlig. Skal se om jeg får forska litt i dag, for vi skal nemlig dit nå.

Har kanskje blitt "brødekspert" med årene, for her i huset spiser vi bare hjembakt brød. Har forresten lært av Venche på TV2 at dersom man elter brødene leeeenge (+5 min i mikser), så ryr de mindre...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bakt en del brød jeg også, men har også vært plaget av at de ryr. Huff, så irriterende. Riktignok kjøpte vi aldi brød i fjor fordi jeg bakte så vi hadde, men allikevel var dette et problem. Men forrige helg, måneder etter forrige gang jeg bakte ble brødene så perfekt. Trikset er virkelig å elte dem ekstra lenge!

Hvor mye koster de posene forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg kjøpt inn en krydderpose for å teste, men jeg husker desverre ikke hva den kosta. Husker at jeg tenkte "litt dyr", men det varer jo selvfølgelig til noen runder med brød.

Posen er grønn og beige, og er produsert av noen som heter NatuVit. Kryddrene er dyrket økologisk. På innholdsfortegnelsen står det persille, isop, oregano, bønneurt, timian og ringblomst i variabelt mengdeforhold.

Vet ikke om dette blir godt (kommer tilbake med rapport senere), men det høres i alle fall lovende ut. Er så utrlolig lei av at karve liksom er det oppleste og vedtatte brødkrydderet, for det synes ikke jeg er spesiellt godt. Og på urtebrøoppskrifter står det alltid bare "krydderurter" i oppskrifta, og da er man jo like langt...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingen oppskrift, men tips til hva du kan prøve å putte i:

soltørka tomater, oliven, paprika, urter som feks. oregano, basilikum, rosmarin

valnøtter, tørka aprikoser, fikener, rosiner

solsikke kjerner, linfrø, gresskatkjerner, bokhvete,sesamfrø, "møller'n" har en pose med en blanding av forskjellige hele korn og frø til å ha i bakst de er kjempegode,

jeg har prøvd ut alt mulig i brød for å gjøre de spennende..ikke alt ble like vellykka, men det jeg sa her har i hvertfall funk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg prøvde med soltørkede tomater og oliven i brødet sist uke og selv om jeg i utgangspunktet er begeistret for begge deler, synes jeg ikke det ble spesielt godt!! (og det synes ikke min kjære heller -ikke at det var vondt, men heller ikke godt -skjønner?)

Ellers pleier jeg å kverne linfrø og ha de oppi -kverner dem så de ikke skal komme like hele ut igjen, men kunne nyttiggjøres av kroppen icon_wink.gif

Solsikkefrø er en sikker vinner

Enig i at gresskar frø er godt:-)

Og jeg har nesten alltid i hasselnøttkjerner! Nam nam!!

4-korn og store havregryn både i brødet og på toppen gjør seg også!

1212[ Dette Innlegg er endret av: Ada=) den 2002-05-20 18:23 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke alt av krydder du vi i brød. Det er kun fantasien som setter grenser...

Raspede gulerøtter er det mange som liker, gjør brødet søtt(personlig mening æsj..)

Litt sirup i brødet gjør at det ikke smuler så lett, pluss at det blir eltet godt.

Krydderbrød til fest!

2 stk. brød.

Bruk gjerne morsomme former i stedet for de vanlige brødformene.

DETTE ER GROVE CA MÅL.

6 dl veske bestående av vann og fløte (rømme o.l)

2 ss. oliven olje

1 pk fersk gjær

1 ss sirup

litt salt

2-4 små never havregryn

2-3 grove knekkebrød knuste

basilikum (nesten et glass)

Pizza Topping- Spicy Italian

Alt blandes, la stå i ca 1/2 timme.

Tilsett så hvetemel, nesten 1 kg.

Deigen skal være mer klissete enn normalt.

La heve.

Puttes i form. Den sak være litt for klissete for å få til å bakes ut..

200 grader, 40 min. Taes ut av form og stekes på rist i ca 10 min.(hvis nødvendig)

Lykke til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...