Gå til innhold

Utregning av måned og årslønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stusset litt på lønnen min her jeg jobber.

Da jeg begynte ble jeg lovet 150 kr timen. Dette hadde jeg de første månedene når jeg hadde fast lønn. Så gikk jeg over til fast månedslønn og årslønn. Da fikk jeg 22500 i måneden og 270000 i året.

Jeg har syntes det er litt merkelig at om det stemmer at jeg får 150 kr timen så får jeg kun betalt for 20 arbeidsdager hver måned. Søkte litt på netter og fant ut at man ganger jo 150 med 4,33 som er gjennomsnittlig hvor mange uker man jobber i måneden.

Jeg tok det opp med henne i dag og hun sa det var ikke slik man regnet det. Man regnet det ut i fra at man jobber 1800 arbeidstimer. Derfra tok hun og ganget 150 med 1800 og delte det på 12. Jeg sa at jeg ikke kan få dette til å stemme siden jeg da for eksempel i 2011 ikke får betalt for 20 av dagene jeg jobber. Hun mente at når jeg får månedslønn får jeg også betalt for helligdager som jeg ikke hadde gjort når jeg hadde hatt times betalt.

Hun reiste på ferie så jeg fikk ikke pratet mer med henne. Men har søkt litt på nettet i ettertid og de fleste plasser skrives det at man jobber 1950 arbeidstimer i året og at man da ganger timelønn med 1950 og deler på 12 måneder. Ser også at det står at om man tar bort ferien så blir det at man jobber 1800 timer. Men skal man ikke da dele det på 11 eller noe sånn og ikke 12 måneder? Hvem har egentlig rett her av oss? Jeg er litt ydmyk siden hun faktisk er siviløkonom, men jeg kan bare ikke få det til å stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten har du timelønn eller så har du fast årslønn/månedslønn, ikke begge deler.

Med normal 37,5 timers arbeidsuke beregner man 1950 arbeidstimer i året. Hvis du da absolutt skal se hva du lønnes per time, selv om du ike har timelønn, tar du 270.000 delt på 1950 = 138,50

Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det 150 kr med eller uten feriepenger? Hvis det var uten får du mindre nå enn før og hvis det var med tjener du mer.

http://www.dinside.no/772889/hvor-mye-tjener-du-i-timen

Det er dessverre ikke så enkelt som å gange med noen runde tall hvis årslønnen skal bli den samme i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså før hadde jeg timelønn og nå har jeg gått over til fastlønn i måneden på 22500 og 270000 i året. Da jeg spurte hun som er ansvarlig viste sa hun at man regnet ut årslønn basert på at man jobbe 1800 timer i året. Hun viste meg hvordan hun hadde kommet frem til min fastlønn ved at hun tok 150(som var min timelønn) ganget det med 1800 og delte dette igjen på 12 måneder for å finne månedslønn. Men det er denne utregningen som jeg mener hun gjør feil. Stemmer ikke det at hun regner feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du skal ha en månedslønn på 24375,-

150 * 162,50 = 24375,-

På de 2 arb.plassene jeg har vært de siste årene, er dette måten å regne.

1 Mnd = snitt 162,5 timer.

Jeg har månedslønn. Men ved overtid og lignende brukes altid utgangspunktet på 162,5 timer i måneden.

Dette blir da ca 263000,-/år.

Så kommer feriepenger i tillegg og du ender på ca 295000,-

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ein får ikkje feriepengar i tillegg. Feriepengar skal dekke tapet av arbeidsinntekt når ein har ferie.

Om det svaret var til meg, så må du se (regne) på min utregning en gang til. Så ser du den er omtrentlig riktig.

Jeg har ikke ganget månedslønn med 12 måneder.

Jeg har utelatt lovbestemt ferietid og satt feriepenger for seg selv.

Altså...får man feriepenger i tillegg på den månedslønn jeg har satt.

Herre. Gi meg styrke.

Endret av Østlandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovbestemt hvor mange timer det er på et år, og bedrifter står relativt fritt til å beregne dette selv. Jeg har opplevd alt fra 1980 til 1800, så det er ikke feil slik bedriften din tenker, selv om 1950 stor sett er standarden de fleste bruker. Ved 1800 har man tenkt at du ikke får betalt for ferie/helligdager. Du må gjerne argumentere for at firmaet bør endre policy, men det er ikke direkte feil det de gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovbestemt hvor mange timer det er på et år, og bedrifter står relativt fritt til å beregne dette selv. Jeg har opplevd alt fra 1980 til 1800, så det er ikke feil slik bedriften din tenker, selv om 1950 stor sett er standarden de fleste bruker. Ved 1800 har man tenkt at du ikke får betalt for ferie/helligdager. Du må gjerne argumentere for at firmaet bør endre policy, men det er ikke direkte feil det de gjøre.

I bedriften jeg jobber er tallet 1700 timer i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovbestemt hvor mange timer det er på et år, og bedrifter står relativt fritt til å beregne dette selv. Jeg har opplevd alt fra 1980 til 1800, så det er ikke feil slik bedriften din tenker, selv om 1950 stor sett er standarden de fleste bruker. Ved 1800 har man tenkt at du ikke får betalt for ferie/helligdager. Du må gjerne argumentere for at firmaet bør endre policy, men det er ikke direkte feil det de gjøre.

Takk for svar alle sammen. Ser du skriver at noen bruker 1800 og det er jo det som har blitt gjort her. Men blir det ikke da galt å dele det på 12 måneder? Når som du skriver at man har tatt bort ferie/helligdager. Også deler man ut en del av lønnen min her og trekker det bort enda en gang..hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Ser du skriver at noen bruker 1800 og det er jo det som har blitt gjort her. Men blir det ikke da galt å dele det på 12 måneder? Når som du skriver at man har tatt bort ferie/helligdager. Også deler man ut en del av lønnen min her og trekker det bort enda en gang..hmm

Nei, det blir ikke feil å dele en fast årslønn på 12 mnd når det er 12 mnd i et år. Det er helt standard praksis, og det er feriepengene dine som skal dekke opp for den måneden du har med ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke feil å dele en fast årslønn på 12 mnd når det er 12 mnd i et år. Det er helt standard praksis, og det er feriepengene dine som skal dekke opp for den måneden du har med ferie.

Jepp. Årslønna er den skatbare inntekta du ville fått om du ikkje tok ut ferie. Feriepengar skal ikkje bli reikna inn i årslønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Årslønna er den skatbare inntekta du ville fått om du ikkje tok ut ferie. Feriepengar skal ikkje bli reikna inn i årslønna.

Beklager, det er feil. Årslønn oppgis vanligvis inkludert feriepenger, og man skal ha feriepenger uansett om man tar ferie eller ikke. Feriepenger er bare en del av lønna som blir holdt tilbake av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, det er feil. Årslønn oppgis vanligvis inkludert feriepenger, og man skal ha feriepenger uansett om man tar ferie eller ikke. Feriepenger er bare en del av lønna som blir holdt tilbake av arbeidsgiver.

Nei, du tar feil. Årslønn som oppgis i kontrakt er uten feriepenger, og feriepenger beregnes utfra det man faktisk tjener i løpet av et år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det er feil. Årslønn oppgis vanligvis inkludert feriepenger, og man skal ha feriepenger uansett om man tar ferie eller ikke. Feriepenger er bare en del av lønna som blir holdt tilbake av arbeidsgiver.

Ne, årslønna skal ikkje vere inkludert feriepengar. Feriepengar er ikkje inntekt for arbeid, men kompensasjon for ulønna ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du skal ha en månedslønn på 24375,-

150 * 162,50 = 24375,-

På de 2 arb.plassene jeg har vært de siste årene, er dette måten å regne.

1 Mnd = snitt 162,5 timer.

Jeg har månedslønn. Men ved overtid og lignende brukes altid utgangspunktet på 162,5 timer i måneden.

Dette blir da ca 263000,-/år.

Så kommer feriepenger i tillegg og du ender på ca 295000,-

Dersom man tar utgangspunkt i 150 kr pr time så gir dette helt riktig en månedslønn på kr 24375,- - noe som da gir en årslønn på kr 292.500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom man tar utgangspunkt i 150 kr pr time så gir dette helt riktig en månedslønn på kr 24375,- - noe som da gir en årslønn på kr 292.500 kr.

Kun forutsatt at man regner et årsverk som 1950 timer. I TS sin anledning så beregnes et årsverk til å være 1800 timer, og da blir det riktig med en årslønn på 270 000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du tar feil. Årslønn som oppgis i kontrakt er uten feriepenger, og feriepenger beregnes utfra det man faktisk tjener i løpet av et år.

Ta TS, som oppgir en lønn på 270 000. Dette er inkludert feriepenger. Man får ikke lønn når man har ferie, så hvis det hadde vært uten feriepenger måtte månedslønnen vært ca 24500 (270 000 / 11). I virkeligheten er den 22 500 (270 000 / 12). De som tror de i løpet av et år får lønnen i kontrakten ekskludert feriepenger bør samle lønnsslippene for et år og summere. Feriepenger er ikke "kompensasjon" for ferie, det er en prosentandel av normal lønn som staten pålegger arbeidsgiver å holde tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta TS, som oppgir en lønn på 270 000. Dette er inkludert feriepenger. Man får ikke lønn når man har ferie, så hvis det hadde vært uten feriepenger måtte månedslønnen vært ca 24500 (270 000 / 11). I virkeligheten er den 22 500 (270 000 / 12). De som tror de i løpet av et år får lønnen i kontrakten ekskludert feriepenger bør samle lønnsslippene for et år og summere. Feriepenger er ikke "kompensasjon" for ferie, det er en prosentandel av normal lønn som staten pålegger arbeidsgiver å holde tilbake.

TS har en årslønn på 270 000 kr. Det er en lønn som ikke inkluderer feriepenger, ettersom feriepenger gis utfra fjorårets lønn. Lønna som oppgis i kontrakten inkluderer ikke feriepenger, og hadde du derimot snakket om brutto lønn som står i lønnsslippen så hadde jeg vært enig med det. Men det er ikke det man snakker om her.

Lønnsutbetalinger ser ca sånn ut for oss som har en fast grunnlønn:

-årslønn / 12 per måned i 11 måneder

-en måned med trekk i lønn tilsvarende antall feriedager man har opptjent

-feriepenger utbetalt den måneden man får trekk for feriedagene.

Summa sumarum skal man da per definisjon ha mer utbetalt enn der som står i kontrakten ettersom feriepengene normalt sett tilsvarer mer enn en vanlig månedslønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg er enda litt forvirret over hva som egentlig er rett. Så de kan selv velge hvor mange timer de vil regne som et årsverk så det er riktig å gjøre begge delene:

150 x 1800 = 270000 / 12 = 22500 i måneden

150 x 1950 = 292500 / 12 = 24375 i måneden

Jeg er isåfall litt irritert at min arbeidsgiver velger å bruke 1800 timer som et årsverk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...