Gå til innhold

Mat på hytta

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal på hyttetur og tenker på maten.. Denne hytten har hverken vann eller strøm, så det går i en liten gasstank, vedovn som kun har stekeplate og grillen. Grillmat blir det jo, men litt kjedelig hver dag. Som regel er det grill og hermetikk det går i.

Noen gode forslag som ikke krever mye oppvask? Kanskje noe jeg kan lage hjemme og ha med, men der er kun et kjølerom for maten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har ikke kjøleskap på hytta på fjellet, der står maten i kjelleren eller i et matskap på trammen. skal dere på fjellet? hvis du ikke plasserer det midt i sola er det kaldt nok til å la mat stå ute nå.

vi lager alltid god mat på hytta, uavhengig av oppvask. hvis det finnes noe godt som lager lite oppvask er det bare en bonus, men jeg ville fokusert mer på maten enn oppvasken. dessuten er det koselig å stå på tunet med en balje :)

men hvis dere gjerne vil ha lite oppvask er det fint med ferdig eller halvferdig mat, som bare kan puttes rett i kjelen eller ovnen. pannekakerøre kan du lage hjemme og ta på flasker, det samme med omelett. ellers synes jeg en del av sjarmen er at ting er fryktelig primitivt, og at alt tar litt lengre tid enn hjemme :)

Skrevet

Vi lager masse ulike gryteretter når vi er på hytta. Steker kjøttet/kyllingen eller hva det måtte være i en jerngryte, og tilsetter gryterettingrediensene direkte til gryta når kjøttet er stekt. Koker ris/pasta ved siden av. Da klarer man seg med to gryter (+ en salatbolle) i oppvask.

Taco eller fajitas er også en hyttesläger for oss. Tacoskjellene og tortilla-ene pakkes i aluminiumsfolie og varmes forsiktig på vedovnen (må snus ofte, men fullt mulig å få til uten at det svis), og resten gjør man akkurat som hjemme.

For at maten skal holde seg, tar vi gjerne med dypfryst mat. F.eks bruker jo kyllingfileter laaang tid på å tine, og kan fungere som kjøleelementer samtidig :)

Skrevet

Gryterett er en god løsning. Biff stroganoff eller chili con carne er mine hyttefavoritter. Disse kan nemlig lages hjemme og taes med i en kjele eller en beholder. Ris ved siden av fungerer utmerket. Fløtegratinerte poteter, lasagne etc. kan også lages hjemme og taes med for oppvarming.

Gjest Bartenina
Skrevet

Ferdiggrøt fra fjordland/toro? havregrynsgrøt..

Suppeposer, spaghetti med ferdigsaus, pannekaker, omelett :-)

Skrevet

Jeg synes bacalao er utmerket hyttemat. Få ingredienser, én gryte og klippfisken er jo ekstra lett å transportere om den ikke er ferdigutvannet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...