Gå til innhold

Sliter på oppkjøring

Marianneee

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 18 år som har strøket på fire oppkjøringer (utrolig men sant), og skal straks ha min femte. Målet mitt er selvfølgelig å stå det denne gangen!

Problemet jeg har er at jeg blir veldig nervøs, noe som resulterer i at jeg gjør dumme feil som jeg aldri ville gjort ellers. Alle som jeg har øvelseskjørt med, inkludert kjørelæreren min sier at jeg kan å kjøre bil, at jeg er trygg og at jeg burde hatt førerkortet nå.

Men som sagt så ødelegger nervøsiteten alt, og det er så frustrerende for meg! De sensorene jeg har hatt på oppkjøringene har heller ikke vært noe over seg hyggelige mot meg. Ingen har spurt om jeg har vært nervøs for å få meg til å slappe av e.l. Kjørelæreren min har sittet på i bilen to ganger, og jeg har kjørt alene med sensor de to andre gangene uten at jeg egentlig merket noen stor forskjell. Men kanskje det er best å bare ha sensoren å forholde seg til?

Jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg kan takle oppkjøringssituasjonen bedre? For jeg vet at jeg KAN og jeg VIL kjøre bra, men det svartner helt for meg :/

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sensorene skal merke forskjell på en nervøs, men flink bilist til en som ikke er klar for å være ute på veiene enda.

Er det noen feil du gjør som går igjen flere ganger? Snakk med kjørelæreren din, stiller han /hun seg uforstående til at du har strøket til oppkjøring så mange ganger?

Husk på at sensorene legger merke til ting som du kanskje ikke tenker over. Du sier at du kan kjøre bil. Hvordan kan det da seg at du har strøket til oppkjøring fire ganger?

Tror du skal øvelseskjøre litt mer før neste oppkjøring.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stryker ingen på oppkjøring fordi dem er nervøs når dem kjører opp, noe jeg tror de fleste er (i alle fall var jeg det selv både på oppkjøring til bil klasse B og tyngre kjøretøy). Skal man stryke, ja så gjør man det fordi man har begått noen feil som tilsier at man ikke er klar for å ha førerkort for bil. Hva du strøk på vet jeg dog ikke...

Har dessverre ingen umiddelbare tips til deg, annet enn at du skal øve på dine svakheter og bli tryggere på deg selv, noe du ikke kan ha vært siden det er situasjoner du på et eller annet vis ikke har håndtert med sensor ved din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min strøk tre ganger på oppkjøringa pga nerver. Det som hjalp han siste gangen var å ikke kjøre bil en god stund før selve dagen. Når dagen kom gjorde vi ikke noe nummer ut av det. Han prøvde rett og slett å tenke minst mulig på at han skulle kjøre.

Men det som hjalp aller mest var at han dagen før oppkjøring fikk et møte med sensor sammen med kjørelæreren. Der snakket de om at han var så ekstrmt nervøs, osv. Det hjalp mye på nervene at han på oppkjøringsdagren ikke møtte en skummel mann han aldri hatt møtt før, men en person han hadde hilst på og snakket med før. Han var mye mer avslappa rett og slett, og klarte kjøringa med glans.

Kanskje det kunne vært noe for deg? Lykke til i allefall! Det ordner seg til slutt:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå stryker ingen på oppkjøring fordi dem er nervøs når dem kjører opp, noe jeg tror de fleste er (i alle fall var jeg det selv både på oppkjøring til bil klasse B og tyngre kjøretøy). Skal man stryke, ja så gjør man det fordi man har begått noen feil som tilsier at man ikke er klar for å ha førerkort for bil. Hva du strøk på vet jeg dog ikke...

Har dessverre ingen umiddelbare tips til deg, annet enn at du skal øve på dine svakheter og bli tryggere på deg selv, noe du ikke kan ha vært siden det er situasjoner du på et eller annet vis ikke har håndtert med sensor ved din side.

Virker kanskje som om du ikke vet hvordan det er å være skikkelig, ordentlig nervøs, så mye at du glemmer alt du kan, henger deg opp i alle små feil og ikke klarer å hente deg inn igjen? Jeg hadde det ihvertfall sånn på min første oppkjøring på klasse A. Alle kjøretimene før hadde gått strålende, kjøregårdsøvelsene satt som et skudd, kjørelæreren min mente at dette omtrent ikke kunne gå galt. Men jeg var så ufattelig nervøs at da jeg rota det til på første kjøregårdsøvelse, da var alt ute. Da hengte jeg meg kun opp i at jeg ikke fikk det til, klarte ikke å slappe av og fikk et slags tunnelsyn. Klarte overhodet ikke å konsentrere meg, og det gikk som det måtte gå. Mye av dette vil jeg faktisk si var grunnet sensor sin oppførsel, han var veldig ovenfra og ned, på en måte, og hadde nok ikke et pedagogisk gram i kroppen. Han var rett og slett skikkelig dårlig på å roe ned en dritnervøs ungdom!

Jeg kjørte to ganger mellom disse to oppkjøringene. To ganger på to måneder, fordi jeg måtte, som Hunberit sa, få ting på avstand og "late som" jeg ikke skulle ha oppkjøring. Det hjalp for meg. Jeg fikk også samme sensor som jeg hadde da jeg tok lappen på bil, og jeg visste dermed fra før at han var flink til å takle og berolige de som er nervøse. Sammen gjorde disse tingene at jeg ikke var nervøs før oppkjøringen, og vips, jeg sto med glans!

Edit: Det var vel i bunn og grunn det samme som funket for meg som for samboern til Hunberit, virker det som. Kanskje det kan funke for deg også, TS?

Edit 2: Det var faktisk nærmere tre måneder mellom disse to oppkjøringene mine. Så man kan ikke akkurat si at jeg ble en så mye bedre sjåfør på de to gangene jeg kjørte at det skulle være grunnen til at jeg sto på andre forsøk!

Endret av Thorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ei jente på 18 år som har strøket på fire oppkjøringer (utrolig men sant), og skal straks ha min femte. Målet mitt er selvfølgelig å stå det denne gangen!

Problemet jeg har er at jeg blir veldig nervøs, noe som resulterer i at jeg gjør dumme feil som jeg aldri ville gjort ellers. Alle som jeg har øvelseskjørt med, inkludert kjørelæreren min sier at jeg kan å kjøre bil, at jeg er trygg og at jeg burde hatt førerkortet nå.

Men som sagt så ødelegger nervøsiteten alt, og det er så frustrerende for meg! De sensorene jeg har hatt på oppkjøringene har heller ikke vært noe over seg hyggelige mot meg. Ingen har spurt om jeg har vært nervøs for å få meg til å slappe av e.l. Kjørelæreren min har sittet på i bilen to ganger, og jeg har kjørt alene med sensor de to andre gangene uten at jeg egentlig merket noen stor forskjell. Men kanskje det er best å bare ha sensoren å forholde seg til?

Jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg kan takle oppkjøringssituasjonen bedre? For jeg vet at jeg KAN og jeg VIL kjøre bra, men det svartner helt for meg :/

Takk for tips! :)

Hei sann!!

Jeg skjønner akkurat hvordan du føler det!! selv har jeg strøket to ganger, men synes selv det er ganske så flaut, men skjuler det ganske så godt, men som jeg oxo tenker er at det er jo bare å prøve på nytt,

men en ting som gjør det surt er at jeg kunne ha hatt førekortet på første forsøk å jeg klarte jo seff å gjøre to helt teite feil så da ble det ikke no på meg mens andre gangen så følte jeg selv at det gikk bra, men sensoren likte det ikke :( der jeg tar oppkjøringen er det vist en eldre dame som stryker alle ble tilåmed advart før jeg skulle ta den, men jeg vet at jeg KAN så nå driver jeg å kjører mer så jeg skal være klar til neste gang.

jeg har funnet ut at jeg må bare prøve å ikke tenke på at det er en sensor jeg kjører med at det kanskje heller er en som sitter på et eller annet for å slappe av for moren min, faren min og søstren min sier jo at jeg kan kjøre pluss at jeg føler det egentlig selv må prøve å ikke tenke på at det er oppkjøring jeg har den dagen jeg skal ta det :)

fortell om du klarer det da! Lykke til(";)

hvor kjører du opp? jeg kjører opp i mysen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...