AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Hvis jeg skal anmelde en voldtektsmann. Hvordan foregår rettsaker og møter med politiet, generelt hele prosessen? Noen som har vært igjennom det?
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 (endret) Jeps. Var først og anmeldte det, satt i avhør i ca. 2 timer. Ble senere innkalt til et til. Så var han i avhør og jeg måtte inn igjen og "forsvare" hva han hadde sagt og sånt. Så ble saken henlagt, men er på vei i rettssak i en annen sak og har forstått det sånn at det tar laaang tid, det kommer opp tilleggsavhør, så må man sitte og gi forklaring i rettssak, så snakker hans forsvarer og vitner og sånn. PS: Er kanskje greit å vite at du får mye ubehagelige spørsmål. Jeg vet ikke om det er vanlig å få så mye poengløst som jeg fikk, men følte det var vondt å snakke om ihvertfall. Sånn "tenner du på jenter?" "var vinduet åpent?" "hadde han rullegardinger?" "har han noen arr eller merker på kroppen" "ble du kåt" "var det godt for deg" "hvilke klær gikk du med" "har du fortsatt undertøyet du brukte denne dagen" HELT absurde ting. Endret 29. september 2011 av otrivin
Soleklart Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Anmeldte det aldri selv, men angrer på det i ettertid. Jeg vet at det kan være tungt å dra til politiet med det, og det er vanskelig å bevise hvis det ikke skjedde nylig. Men for all del, ikke la slike mennesker gå fri!
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Anmeldte det aldri selv, men angrer på det i ettertid. Jeg vet at det kan være tungt å dra til politiet med det, og det er vanskelig å bevise hvis det ikke skjedde nylig. Men for all del, ikke la slike mennesker gå fri! For min del kunne jeg ønske jeg ikke anmeldte det.
MsZ Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Jeps. Var først og anmeldte det, satt i avhør i ca. 2 timer. Ble senere innkalt til et til. Så var han i avhør og jeg måtte inn igjen og "forsvare" hva han hadde sagt og sånt. Så ble saken henlagt, men er på vei i rettssak i en annen sak og har forstått det sånn at det tar laaang tid, det kommer opp tilleggsavhør, så må man sitte og gi forklaring i rettssak, så snakker hans forsvarer og vitner og sånn. PS: Er kanskje greit å vite at du får mye ubehagelige spørsmål. Jeg vet ikke om det er vanlig å få så mye poengløst som jeg fikk, men følte det var vondt å snakke om ihvertfall. Sånn "tenner du på jenter?" "var vinduet åpent?" "hadde han rullegardinger?" "har han noen arr eller merker på kroppen" "ble du kåt" "var det godt for deg" "hvilke klær gikk du med" "har du fortsatt undertøyet du brukte denne dagen" HELT absurde ting. Er mye slik Otrivin beskriver. Du amnelder til politiet, må igjennom antagligvis flere lange og vanskelige avhør. (avhengig om hvor lenge det er siden du ble voldtatt, så er det mulig du må til legevakt og ta prøver, eventuelt levere inn klærne du brukte til politiet slik at de kan undersøke disse for biologiske spor) Så skal gjerningsmannen avhøres, og så skal saken til jurist som skal avgjøre hva som skal skje videre med den. Voldtektssaker er fryktelig vanskelige saker, og desverre blir mange henlagt på grunn av manglende bevis mot gjerningsmann. Hvis saken går videre til retten vil den først bli behandlet i tingretten, hvor du vil måtte inn og vitne. Her må man gjenfortelle til dommer det som har skjedd, og man må igjen belage seg på vanskelige, pinlige og diekte vonde spørsmpl fra forsvarer. jeg tror man kan legge inn et ønske om å vitne ten at gjerningsmannen er til stede, men jeg er ikke helt sikker på hjemlene rundt dette.. Så blir saken avgjort, og gjerningsmannen blir enten dømt, eller frifunnet.. Jeg synes det er viktig at du anmelder selv om det kan være en vanskelig prosess for deg.. Hvis du vet hvem gjerningsmannen er så vil han bli registrert i synstemene til politiet, slik at selv om din sak kanskje blir henlagt vil det fanges opp om han gjør noe lignende igjen, og da blir det lettere å få han dømt. Din sak vil da også mest sansynlig bli tatt opp igjen. Og så må jeg bare legge inn en liten komentar til ortivins utsagn om at man får mange ubehagelig og "absurde" spørsml i politiavhør. For ja, man får mange ubehagelige og vonde spørsmål, og mange va de vil kanskje virke absurde for deg som er blitt voldtatt, men slike "teite" spørsmål kan ha betydning for straffesaken. Får du foreksempel spørsmpål om du ble kåt, men svarer at "nei, det ble jeg slett ikke, det var bare vond og jævlig" Så skal det mer til for at en gjerningsmann virker pålitelig hvis han sier det var frivillig, og at du nøyt det. men ja.. disse avhlrene er vanskelige, og man føler seg bare bedriten der man sitter.. :/ Men lykke til, håper du velger å anmelde..
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Jeg skal anmelde. Slik jeg føler det nå, er jeg endelig klar for det. Etter over to år.. Det er manglende bevis, men jeg tenker på meg selv og min prosess til å komme meg igjennom det og andre det kan ha skjedd. Jeg tror ikke på at jeg blir trodd, fordi jeg ikke lenger har bevis. Den instillingen har jeg, likevel skal jeg gå igjennom det.
Gjest otrivin Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 I min sak så sa de at det var uaktuelt å ikke stille i rettssak og jeg fikk beskjed om at dersom det ble måtte jeg forklare alt mens han satt der (?). Vet ikke hvorfor, men sånn var det. Vær forsiktig ihvertfall. For meg rippet det bare alt opp og gjorde det mye verre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå