Gå til innhold

Dette med å ikke like andre dialketer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig i at det er frekt, selv om man selvfølgelig skal få mene det man vil. Min personlige erfaring er at det er mye vanligere på Østlandet (eller Østfold for min del) å rakke ned på andres dialekter.. Sånn opplevde jeg det i hvertfall da jeg flytta fra Trondheim til Sarpsborg, og fikk høre hvor stygt og "bondsk" jeg snakket. I tillegg virka det som folk ikke ville forstå meg, selv om jeg hadde en veldig "fin" og ikke bred dialekt i det hele tatt.

Det er fordi østfolddialekten er kjent for å være den styggeste og da liker de vel å rakke ned på andre.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen som snakkar verken bokmål eller nynorsk, nei, men ein del dialektar ligg ganske nære dei to skriftspråka. "Fin" Oslo-dialekt ligg nære bokmål, men dei snakkar ikkje bokmål for det.

Skrevet (endret)

Er ingen som snakkar verken bokmål eller nynorsk, nei, men ein del dialektar ligg ganske nære dei to skriftspråka. "Fin" Oslo-dialekt ligg nære bokmål, men dei snakkar ikkje bokmål for det.

Undantaket kan kan hende vere etniske bokmålingar som les nynorsk? Og etniske nynorskingar som les bokmål - det må i så fall vere det nærmaste ein kan kome å snakke bokmål og nynorsk? De veit kva eg meiner - når folk som openberrt er austlendingar les nynorsk til dømes på radio? Og folk som ikkje snakkar austlandsdialekt men som brått snakkar Oslo-mål?

Forøvrig vil dei fleste austnorske dialektane vere bokmålsnære, ikkje berre Oslo vest, det er jo mange ulike formar som er tillete i bokmål også!

Endret av Tigress
Skrevet (endret)

Undantaket kan kan hende vere etniske bokmålingar som les nynorsk? Og etniske nynorskingar som les bokmål - det må i så fall vere det nærmaste ein kan kome å snakke bokmål og nynorsk? De veit kva eg meiner - når folk som openberrt er austlendingar les nynorsk til dømes på radio? Og folk som ikkje snakkar austlandsdialekt men som brått snakkar Oslo-mål?

Forøvrig vil dei fleste austnorske dialektane vere bokmålsnære, ikkje berre Oslo vest, det er jo mange ulike formar som er tillete i bokmål også!

Å lesa nynorsk/bokmål høgt (t.d i radio eller på TV) er jo ikkje det same som å snakke vanleg ;)

Det er veldig mange ulike dialektar på austlandet, mange av dei ligg ganske langt unna bokmål, berre du får køyrt ut av Oslo-gryta ;) Det forutset sjølvsagt at dei snakkar dialekta si då, og ikkje "snakkar pent" ;) Diverre mange unge på austlandet som snakkar meir pent Oslo-mål enn si eiga dialekt, i ein del miljø må ein leggje av seg dialekta si for å bli teke på alvor. Slik er det jo over heile landet, det er ikkje det, men det viser seg jo ekstra på austlandet fordi alle går over til å snakke Oslo-mål, eller det mange kallar "generell austlandsdialekt" (noko eg meiner er eit misvisande namn).

Endret av imli
Skrevet

Jeg hører bare positive ting om min dialekt her i Oslo, og er glad for det :) De som mener det motsatte sier vel ingenting.

Skrevet

Nei, så absolutt ikke!

Det finnes en masse (og da mener jeg mange) dialekter jeg rett og slett ikke liker, og enkelte av dem er også bortimot uforståelige. Men jeg føler ikke noe behov for å fortelle det til den det gjelder. Det blir kun negativt og utgjør ingen forskjell uansett.

Skrevet

Jeg bor i Bergen nå og har møtt en del bergensere som er utrolig frekke når det kommer til andres dialekter. Jeg er sunnmøring (men ikke fra Ålesund), og snakker temmelig normalt, men allerede første uka fikk jeg høre at jeg hadde en stygg dialekt. Altså, nå er jo ikke Bergensdialekt mitt førstevalg heller, men går jo ikke rundt å sier det til folk.

Jeg syns også butikkansatte generelt bør oppføre seg litt mer høflig når de ikke skjønner hva folk sier, de fleste ser jo på deg som om du er dum eller svarer "hææææ?" med et surt tryne. Ei ba meg snakke engelsk en gang! Jeg har jobbet i butikk selv og det var jo mange ganger jeg ikke fikk med meg hva folk sa, men da sier man jo heller "Unnskyld, jeg hørte ikke helt hva du sa, kan du gjenta det?:)"

Skrevet (endret)

"snakk norsk" er vanlig å si :P er enkelte dialekter jeg ikke forstår, men de fleste forstår jeg :P noen ganger må man ty til engelsk :gjeiper: det samme gjelder dansker. forstår ikke hva de mumler om :gjeiper:

Endret av nupp
Skrevet

Enig med TS. Jeg synes ikke alle dialekter er like pene og rent generelt så kan jeg på et diskusjonsforum finne på å si at "den og den dialekten er stygg". Det ville likevel ikke falle meg inn å si noe slikt direkte til noen, uansett hva slags dialekt de måtte ha. Man kan mene hva man vil, men det er ikke alt man på død og liv må si.

• Liker 1
Skrevet

Det er nå bare østlendigner som uoppfordret snakker negativt om andres dialekter. De vet ikke bedre stakkars. Er skremmende hvor lav språkforståelse det er i Oslo-området. Kan det ha med intelligens å gjøre?

• Liker 2
Skrevet

Det er nå bare østlendigner som uoppfordret snakker negativt om andres dialekter. De vet ikke bedre stakkars. Er skremmende hvor lav språkforståelse det er i Oslo-området. Kan det ha med intelligens å gjøre?

oslo består av 90% utlendinger. er det rart de lurer på hva du sier?

Skrevet

Nja, syns nå Oslo har stor forståelse for dialekter etter min erfaring, de er jo vant med studenter fra hele Norge. Er mer alle småområdene og byene rundt Oslo som har den negative innstillinga.

• Liker 1
Skrevet

Det var vel litt vel generaliseende vel?

Sikkert mange fra Oslo som snakker negativt om andre dialekter, men vil tro det er folk andre steder som gjør akkurat det samme.

Gjest MorAase
Skrevet

Det var vel litt vel generaliseende vel?

Sikkert mange fra Oslo som snakker negativt om andre dialekter, men vil tro det er folk andre steder som gjør akkurat det samme.

Hvis du spør andre steder så får du svar, i Oslo holder det å møte opp så blir du fortalt. Men igjen, jeg forventer da ikek så mye fra den kanten heller.

Skrevet

Hvis du spør andre steder så får du svar, i Oslo holder det å møte opp så blir du fortalt. Men igjen, jeg forventer da ikek så mye fra den kanten heller.

Åjåjåj så sur! Det kjekke med Oslo er at folk fra hele landet bor der, så man kan høre mange dialekter. Ser ikke helt hva det skulle ha med intelligens å gjøre. Det er vel heller det at de kan være frekke og frempå, men sånn er det gjerne i byene.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det rare med dialekter er at de blir en del av identiteten til personen som snakker dem - dialekter føles derfor gjerne veldig personlig. Man har ikke det nære og personlige forholdet til andres dialekter (uvante lyder og ord som føles fremmede og rare), og da blir det sikkert litt for lett å mene noe om dem (om de er stygge/pene). Og på samme måte er det lett å bli fornærmet når noen kritiserer ens egen dialekt. Synes det hele er ganske fascinerende i grunn :)

Jeg snakker oslo-dialekt til daglig, og får ofte kommentarer når jeg legger om til dialekten fra hjemstedet til faren min (som jeg snakket da jeg var liten) - "det høres ikke ut som DEG!" :fnise:

Men for å holde meg til saken: Nei, jeg synes man skal være forsiktig med å kritisere andres dialekter - og jeg håper de som blir ertet/mobbet for dialekten sin ikke lar seg knekke av den grunn - dialekt er sexy! :)

Og da må jeg bare legge ved denne linken til kåringen av Norges mest sexy dialekt :jepp:P3.no - Norges mest sexy dialekt

Edit: litt morsomt at en dialekt i avstemningen kun heter "Kebab" :fnise:

Endret av chepooka
Skrevet

Jeg blir ikke fornærmet hvis noen sier at de ikke synes dialekta mi er noe fin altså. Da må jeg bare le, for jeg skjønner det jo godt.

Snakket med en fra indre sogn en eller annen plass for ikke så lenge siden, og jeg skjønte ikke en dritt av det han sa. Så da måtte jeg fortelle han det at jeg sliter litt med å forstå deg helt 100% liksom. Men han tok seg ikke nær av det han heller :)

Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg er nordlending, men har aldri hørt et negativt ord om dialekta mi.. Men når jeg er i Bergen tror alle jeg er sunnmøring eller svensk (!!??) selv om dialekta mi ikke høres ut som noen av delene..

Jeg har også blitt tatt for å være sunnmøring, selv om jeg snakker renkava nordnorsk. Spesielt at det er så lite kunnskap om dialekter.

Skrevet

Jeg har mer den erfaringen fra Bergen må jeg si.

Gjest Linaria
Skrevet

Selv synes jeg alle dialekter er fine på sin måte. Finnes npen jeg liker bedre enn andre, men synes alle er greie å høre på. Typen min derimot er fra Island og er ikke vant til dette med dialekter, men nå har han lært seg norsk og han blir så frustrert hver gang folk snakker dialekt til ham. Han misliker spesielt dialekter med skarre-r, som han ikke er vant til i det hele tatt. Har hatt et par krangler etter han har vært frekk mot noen bergensere, hehe. Norge er et land sterkt preget av dialekter. Man må bare venne seg til de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...