Gå til innhold

Dette med å ikke like andre dialketer...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke noe overraskelse at enkelte ikke liker visse dialekter. Her på KG har vi jo diskutert det en det. Jeg har en venn som bor her på Vestlandet med meg, men begynte i militæret på Østlandet og der har flere vært veldig ærlige med han om hva de syns om dialekten hans uten at han en gang har spurt hva de synes.

At man diskuterer det på et Internet forum er vel helt greit, men å faktisk si til en person at du synes de har stygg dialekt er rett og slett ufyselig. Jeg syns det er slemt. Vi har alle dialekter og vi kommer ikke til å endre den selv om noen synes den er stygg. Jeg kan bare ikke skjønne hva det skal være godt for. Hvorfor si til en person "hehe, jeg hater dialekten din". :klaske:

Dette handler om folkeskikk. :nei:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri sagt direkte til en person at dialekten deres er stygg, men kan gjerne diskutere det på forum. Jeg har derimot fått høre det ofte selv, til og med som barn fra voksne mennesker. Der jeg kommer fra er det vanlig å endre dialekten sin i tenårene, og spesielt hvis man flytter til et annet sted senere i livet. Mange opplever å bli stigmatisert pga av dialekten sin. Det er ganske trist i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dere, å diskutere sånt på forum er greit, men å si det direkte til en person er drøyt. Har selv fått høre at jeg "ikke snakker norsk", av en person som ikke hadde hørt dialekta mi før. Føler også at jeg må "snobbe den opp" (dialekta), for å få sjansen til å få meg jobb/leilighet/etc. her jeg bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en dialekt som får folk som bor i f.eks oslo til å le seg ihjæææl og kalle meg bonde etc.

kult..naaj.

Same her. Hadde ein kjærast frå Oslo ein gong, som meinte dialekta mi var så stygg, og måtte kommentere nesten alt eg sa (var i tenåra altså), og sa rett ut at dialekta mi var den styggaste han nokon gong hadde høyrt :fnise: Ja, ja, treng vel ikkje seie at det ikkje blei noko meir mellom oss :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Same her. Hadde ein kjærast frå Oslo ein gong, som meinte dialekta mi var så stygg, og måtte kommentere nesten alt eg sa (var i tenåra altså), og sa rett ut at dialekta mi var den styggaste han nokon gong hadde høyrt :fnise: Ja, ja, treng vel ikkje seie at det ikkje blei noko meir mellom oss :ler:

herregud for en idiot!! nå kan ikke jeg høre dialekta di, bare lese den, men synes den høres kjempe fin ut jeg :) :)

jeg snakker nå bokmål, men når jeg blir forbannet så kommer dialekta mi frem automatisk. synes dessuten det blir mer schwung på banningen etc på min egen dialekt. nytter jo ikke kjefte på noen med oslo-dialekt uten å høres helt rææævhøl ut. :fnise: (ikke for meg ihvertfall..)

Endret av Moulu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakker nå bokmål, men når jeg blir forbannet så kommer dialekta mi frem automatisk. synes dessuten det blir mer schwung på banningen etc på min egen dialekt. nytter jo ikke kjefte på noen med oslo-dialekt uten å høres helt rææævhøl ut. :fnise: (ikke for meg ihvertfall..)

Du kan ikke snakke bokmål, det er et skriftspråk. Det heter dialekt uansett. ;)

Endret av Chiyo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke snakke bokmål, det er et skriftspråk. Det heter dialekt uansett. ;)

heh, se der..lærte jeg ny nytt i dag og gitt :gjeiper:

(seriøst?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, se der..lærte jeg ny nytt i dag og gitt :gjeiper:

(seriøst?)

Bokmål og nynorsk kan man bare skrive. Hvis ikke jeg tar veldig feil (i så fall beklager jeg veldig), men jeg er ganske sikker ja. :fnise:

Jeg snakker bergensk, men jeg skriver bokmål. Jeg blir veldig frustrert når østlendinger sier "vi snakker bokmål, dere snakker dialekt", fordi jeg lærte at det var et skriftspråk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål og nynorsk kan man bare skrive. Hvis ikke jeg tar veldig feil (i så fall beklager jeg veldig), men jeg er ganske sikker ja. :fnise:

Jeg snakker bergensk, men jeg skriver bokmål. Jeg blir veldig frustrert når østlendinger sier "vi snakker bokmål, dere snakker dialekt", fordi jeg lærte at det var et skriftspråk.

Du har helt rett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik dialekt som mange mener noe om, og jeg er oppriktig talt ikke så interessert. Når noen absolutt skal si at de synes dialekten høres bondsk ut skulle jeg ønske at jeg hadde vært bitchy nok til å svare "Og jeg har alltid ment at du virker mindre begavet, men siden vi aldri har vært i en så fortrolig situasjon at vi har sagt hva vi mener om hverandre har jeg ikke hatt anledning til å si det før nå".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nordlending, men har aldri hørt et negativt ord om dialekta mi.. Men når jeg er i Bergen tror alle jeg er sunnmøring eller svensk (!!??) selv om dialekta mi ikke høres ut som noen av delene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordlending, men har aldri hørt et negativt ord om dialekta mi.. Men når jeg er i Bergen tror alle jeg er sunnmøring eller svensk (!!??) selv om dialekta mi ikke høres ut som noen av delene..

:skratte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men det går vel an å snakke nynorsk?

Nei, det er også et skriftspråk. Man kan bare skrive bokmål og nynorsk. Man snakker dialekt. Det finnes Oslo dialekt, Bergens dialekt osv osv. Det er hundrevis av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt, så kan du nok "snakke bokmål". Det krever bare at du sier ordene som de er beskrevet med det fonetiske alfabetet i ordboka.

Når jeg snakker med svensker, dansker, eller andre folk som ikke skjønner dialekten min, bytter jeg over til "bokmål-modus". Ingen slang, snakker som når jeg leser høyt fra en (bokmåls)bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bodde i bergen ifjor, jeg er fra østlandet og hadde egentlig aldri snakka med en bergenser før. så jeg syns dialekta var veldig rar..... men så fort jeg ble vant til det så syns jeg nå den er helt normal liksom.

syns d er frekt å si til folk at dialketa deres er stygg ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er frekt, selv om man selvfølgelig skal få mene det man vil. Min personlige erfaring er at det er mye vanligere på Østlandet (eller Østfold for min del) å rakke ned på andres dialekter.. Sånn opplevde jeg det i hvertfall da jeg flytta fra Trondheim til Sarpsborg, og fikk høre hvor stygt og "bondsk" jeg snakket. I tillegg virka det som folk ikke ville forstå meg, selv om jeg hadde en veldig "fin" og ikke bred dialekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...