Gå til innhold

ta dere to minutter og les dette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er vel penger det går i som alt annet. Katten min er sterilisert og har en fancy grønn tatovering i øret sitt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg hentet min nåværende pus hentet jeg henne hos dyreklinikken her i byen, på denne dyreklinikken tar de inn katter som ikke har hjem om de ikke finner et hjem til dem før de har nådd en viss alder eller om det er fullt -avliver de pusene.

Den dagen jeg skulle hente katten min blejeg ført inn i et rom der satt det tre katter, ei på tre uker og to andre på 17uker. Jeg klarte ikke gå fra hun minste, og har bare lov til å ta med ett dyr til borettslaget, så jeg tok hun med hjem.

Noe som var litt dumt var at de unge assistentene som jobbet der fortalte meg masse om de aldste kattene "det var jo så synd for iiingen ville ha dem", "nå er de snart for gamle til å adopteres bort", "folk syns ikke dem er så kule å ta til seg når de er så gamle", jeg fikk så dårlig samvittighet av å gå ut derfra, hvertfall da hun fortalte meg at kattene bare hadde et par dager igjen....

Skrevet

Men jeg lurer på hvorfor det ikke er slik?

Jeg klarer ikke helt se en evt bakside eller problemer med å gjennomføre det?

Noen som vet?

Jeg aner ikke. Vår første prioritet når vi fikk valpen var å dra til dyrelegen for ekstra sjekk (hun hadde vært sjekket før selvfølgelig med vaksiner og alt, men vi liker å være 100% sikker) og deretter på chip på henne. Det var ikke dyrt i det heletatt. Husker ikke den nøyaktige prisen på chippingen, men tror det lå et sted fra 300-500 kroner. Og skal man ha et kjæledyr skal man også ha økonomi til det. 300 kroner er veldig lite. Tenk hvis dyret skulle trenge en operasjon osv...

Dersom økonomien er problemet har jeg bare èn ting å si til dem det gjelder: Se til hellvette å ha økonomien i orden før du skaffer deg et dyr! Dyr koster penger, uansett. Har du ikke råd til chippingen, har du heller ikke råd til å ha et kjæledyr.

Skrevet

Om noen hadde sagt det til meg hadde jeg tatt med meg alle :(

Skrevet

Er vel penger det går i som alt annet.

Penger; som at eierne ikke har råd?

Men da kan dem enkelt og greit ikke ha kjæledyr til de får råd til å ha det? Folk sparer jo til ny jakke, ny bil, ny klokke, ny PC og whatnot, hvorfor ikke spare til et visst kjæledyr?

De burde gjøre det billigere å sterilisere/kastrere katten sin enn å registrere den. Det vil få pengebevisste eiere å sterilisere/kastrere kjæledyret asap.

Skrevet (endret)

Løsningen på problemet ser jeg for meg vil være å rett og slett gjøre det ulovlig å eie katt eller hund uten å ha den registrert.

Hvis man velger å f.eks ikke sterilisere/kastrere katten sin, og katten da får 5 små, da må de 5 også registreres. Og enhver drektig katt skal måtte registreres som drektig slik at veterinær kan registrere at den katten der har fått/vil få kattunger. Slik at eieren ikke bare kan "lempe de vekk" etterpå. Og om de blir gitt bort så skal den nye eieren registreres.

Da tenker folk seg om to ganger før de 'driter i' kjæledyrene sine, eller dumper kattunger ut i gokk. Det burde være mye strengere regler for å ha kjæledyr.

Hvordan skal du få folk til å registrere kattene sine? De som kaster dem ut når de skal på ferie vil etter all sannsynlighet ikke følge disse reglene. Og de som lar katten sin få kull på kull på kull på kull vil nok heller ikke bry seg om dette. Og det er utrolig synd, for det er faktisk disse eierene som kunne trengt å gjøre det - ikke vi som fakstisk elsker kattene våre og behandler de som de små kongene og dronningene de er!

Jeg liker ideen, men den er ikke gjennomførbar praktisk, dersom man ikke setter en person pr. hus i hele Norge til å følge med på de som bor der....

En annen ting dere tar opp, er økonomi. Det henger nok igjen fra gamle dager at katter er gratis og ikke skal koste noe - verken å anskaffe eller holde. Hvorfor skal en katt være gratis, mens hunder, fugler, kaniner, mus, rotter, hamstere osv koster penger? Henger ikke på greip i det hele tatt!

Endret av Green Lady
Skrevet

Hvordan skal du få folk til å registrere kattene sine? De som kaster dem ut når de skal på ferie vil etter all sannsynlighet ikke følge disse reglene. Og de som lar katten sin få kull på kull på kull på kull vil nok heller ikke bry seg om dette. Og det er utrolig synd, for det er faktisk disse eierene som kunne trengt å gjøre det - ikke vi som fakstisk elsker kattene våre og behandler de som de små kongene og dronningene de er!

Hva slags mennesker er dette egentlig? Det høres helt sjukt ut i mine ører at noen kan kaste ut dyret sitt fordi de skal på ferie. Siden jeg fikk hunden har jeg bevisst ikke dratt på ferie ettersom at jeg ikke ønsker å overlate henne til noen ukjente. Jeg forstår at mennesker godt kan dra på ferie og plassere dyrene sine hos familiemedlemmer eller på kennel, det er jo vanlig, men å virkelig kaste ut dyrene!?

Klarer bare ikke fatte hvordan disse menneskene empatisk fungerer.

Skrevet

Jeg liker ideen, men det er ikke gjennomførbar praktisk, dersom man ikke setter en person pr. hus i hele Norge til å følge med på de som bor der....

Jeg skrev at det hadde vært en løsning å gjøre det ulovlig å eie kjæledyr uten at det er registrert. Hvis det er en lov som påbyr dem å gjøre det så vil de også gjøre det, for konsekvensene vil da bli en straff. Gjerne en veldig stor bot. Jeg sier ikke at problemet vil bli løst over natten, eller at det ikke fortsatt vil være noen som skaffer seg kjæledyr på 'ulovlig' vis, men jeg tror at det vil få ned problemet med hjemløse dyr. Kan kjæledyret spores opp til en eier så vil eierne tenke seg om 1. før de anskaffet kjæledyr og 2. før de blir lei av kjæledyret og vil 'dumpe' det ut en eller annen plass.

Jeg tror ikke det er helt umulig praktisk sett.

Skrevet

Hva slags mennesker er dette egentlig? Det høres helt sjukt ut i mine ører at noen kan kaste ut dyret sitt fordi de skal på ferie. Siden jeg fikk hunden har jeg bevisst ikke dratt på ferie ettersom at jeg ikke ønsker å overlate henne til noen ukjente. Jeg forstår at mennesker godt kan dra på ferie og plassere dyrene sine hos familiemedlemmer eller på kennel, det er jo vanlig, men å virkelig kaste ut dyrene!?

Det skjer så og så hver dag. Ene naboen min har bodd i Maridalen i Oslo, og hun kunne fortelle at hver sommer, så kom det masse folk kjørende opp dit med katten sin, slapp den ut, og kjørte hjem. Mest sannsynlig folk som skulle på ferie. Det er jo så lett å skaffe seg nå katt når man kommer hjem! Noen mennesker er bare så tjukke i pappen at de skulle nesten ikke hatt livets rett selv. Dessverre er mange av dem dyreeiere...

Jeg skrev at det hadde vært en løsning å gjøre det ulovlig å eie kjæledyr uten at det er registrert. Hvis det er en lov som påbyr dem å gjøre det så vil de også gjøre det, for konsekvensene vil da bli en straff. Gjerne en veldig stor bot. Jeg sier ikke at problemet vil bli løst over natten, eller at det ikke fortsatt vil være noen som skaffer seg kjæledyr på 'ulovlig' vis, men jeg tror at det vil få ned problemet med hjemløse dyr. Kan kjæledyret spores opp til en eier så vil eierne tenke seg om 1. før de anskaffet kjæledyr og 2. før de blir lei av kjæledyret og vil 'dumpe' det ut en eller annen plass.

Jeg tror ikke det er helt umulig praktisk sett.

Men hvordan skulle man håndhevet disse lovene da? Dette har vært diskutert opp og ned og i mente her på KG flere ganger før, og samme svaret blir det hver gang; det er ikke mulig å gjennomføre det. Jeg hadde registrert mine katter på flekken om det kom et slikt påbud, ikke for påbudets skyld, men fordi jeg er en ansvarlig katteeier, men det er ikke de vi snakker om i denne tråden. De er alt annet enn ansvarlige. Hvordan skal du få mennesker som gir en stor F i katten sin til å registrere den, noe som betyr at noen faktisk kan finne ut av hvor jævlig de behandler den? Da er det jo mye lettere å dumpe den, eller bare la den gå for lut og kaldt vann til det blir oppdaget, noe som mest sannsynlig ikke kommer til å skje, da man ikke har ressurser til det. Igjen, eneste løsningen er at man ansetter en person som har som jobb å følge en husholdning for alle husholdniner i hele Norge. Hvem skal betale for dette? Hvordan kan dette gjennomføres uten å gå ut over personvernet?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Senest for et par uker siden så fikk DB inn en katt med chip. De fikk tak i eieren, men de påstod de hadde gitt bort katten til noen andre med hadde ikke navn på nye eier, så de kunne ikke hjelpe DB med å finne eierene... yeah right. Ikke bare slenger de fra seg dyra, men de juger også :tristbla:

En dame tok inn kaninunger på våren for at barnebarna skal ha noe å leke med når de var der på sommerferie. Men kaninene ble sluppet løs i skogen på høsten for da trenger hun ikke de mer :tristbla: (Hun ble ferska)

Skrevet

Jeg har personlig funnet flere katter som har gått seg bort (flest kattunger/unge katter) og som eierne har annonsert etter. Når jeg har ringt eierne etter å ha funnet kattene som har gått ute 3-4 uker, har de skaffet seg ny katt og ønsker ikke å få tilbake den katten som er funnet. Noen nekter å komme og hente dem, og noen har endatil bedt meg om å ta den rett til dyrlegen og få den avlivet!

En gang reiste jeg til hjem til eieren og ringte på døra med katten i armene og fikk døra i fleisen med beskjed om at de hadde fått ny katt og ikke ville ha fler! Det er helt ubegripelig hvilke holdninger enkelte har. I flere tilfeller har det stått små barn ved siden av far/mor i døråpningen som vitner til dette.

Og til spørsmålet om hva slags mennesker som gjør sånt, og hva slags mennesker som nekter å kastrere kattene sine: Alle slags mennesker! Som et eksempel var det et nabolag som hadde store problemer med 3 ukastrerte hannkatter som terroriserte andre katter i nabolaget (tettbebyggelse med rekkehus) og som markerte og sloss til alle døgnets tider. Jeg møtte tilfeldigvis eier utenfor huset, og prøvde på en fin måte å foreslå kastrasjon. Men da fikk jeg så ørene flagret, for det var nemlig dyreplageri på høyt plan! Aldri i livet om han ville ta fra kattene sine naturlige drifter! Denne mannen var en velansett og kjent psykolog i en meget høy stilling, så nåde den stakkar som prøvde å antyde at han kanskje burde gjort noe annerledes.. Mulig han har kjennskap til menneskesinnet ja, men ikke til kattesinnet! :riste:

Skrevet

Jeg har personlig funnet flere katter som har gått seg bort (flest kattunger/unge katter) og som eierne har annonsert etter. Når jeg har ringt eierne etter å ha funnet kattene som har gått ute 3-4 uker, har de skaffet seg ny katt og ønsker ikke å få tilbake den katten som er funnet. Noen nekter å komme og hente dem, og noen har endatil bedt meg om å ta den rett til dyrlegen og få den avlivet!

En gang reiste jeg til hjem til eieren og ringte på døra med katten i armene og fikk døra i fleisen med beskjed om at de hadde fått ny katt og ikke ville ha fler! Det er helt ubegripelig hvilke holdninger enkelte har. I flere tilfeller har det stått små barn ved siden av far/mor i døråpningen som vitner til dette.

Og til spørsmålet om hva slags mennesker som gjør sånt, og hva slags mennesker som nekter å kastrere kattene sine: Alle slags mennesker! Som et eksempel var det et nabolag som hadde store problemer med 3 ukastrerte hannkatter som terroriserte andre katter i nabolaget (tettbebyggelse med rekkehus) og som markerte og sloss til alle døgnets tider. Jeg møtte tilfeldigvis eier utenfor huset, og prøvde på en fin måte å foreslå kastrasjon. Men da fikk jeg så ørene flagret, for det var nemlig dyreplageri på høyt plan! Aldri i livet om han ville ta fra kattene sine naturlige drifter! Denne mannen var en velansett og kjent psykolog i en meget høy stilling, så nåde den stakkar som prøvde å antyde at han kanskje burde gjort noe annerledes.. Mulig han har kjennskap til menneskesinnet ja, men ikke til kattesinnet! :riste:

Akkurat dette med psykolog minnnet meg om en episode for noen år siden- min gamle mor lå på kne i hagen og stelte med blomstene sine. Plutselig ble hun nærmest veltet overende av en jakthund som hoppet rundt og bjeffet hysterisk. Hun kom seg innendørs, men var ganske skjelven etter episoden (nå må det også nevnes at hun hadde opplevd å se katten sin bitt ihjel av en hund) Det "morsomme" i denne saken var at eieren av hunden, som drev psykologkontor i huset nedenfor overhodet ikke kunne se noen grunn til å reagere- selvfølgelig skulle hunden hans springe løs- den var jo så snill!
Skrevet

Akkurat dette med psykolog minnnet meg om en episode for noen år siden- min gamle mor lå på kne i hagen og stelte med blomstene sine. Plutselig ble hun nærmest veltet overende av en jakthund som hoppet rundt og bjeffet hysterisk. Hun kom seg innendørs, men var ganske skjelven etter episoden (nå må det også nevnes at hun hadde opplevd å se katten sin bitt ihjel av en hund) Det "morsomme" i denne saken var at eieren av hunden, som drev psykologkontor i huset nedenfor overhodet ikke kunne se noen grunn til å reagere- selvfølgelig skulle hunden hans springe løs- den var jo så snill!

Kanskje det var hans måte å forsøke og skaffe seg pasienter på? :klo:

Men ja, psykologer er en egen rase..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...