Gå til innhold

Yrkesvalg: Sykepleier eller ambulansearbeider?


cela

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg vil utdanne meg til sykepleier eller ambulansearbeider. Jeg er ferdig med vgs og hvis jeg skal bli ambulansearbeider må jeg ta helse og sosial som privatist.

Jeg blir forholdsvis fort lei av ting og trenger variasjon i arbeidet. Etter som jeg har skjønt så kan både sykepleiere og ambulansearbeidere videreutdanne seg etter to år i jobb. Jeg kunne tenkt meg å videreutdanne meg til paramedic om jeg tar ambulanse eller legevakt/anestesi sykepleier om jeg går den veien.

Er det noen som har noen tips til hva jeg burde velge? Er det noe jeg bør tenke ekstra over med tanke på valg?

Endret av cela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ofte ha de samme arbeidsoppgavene som paramedic og sykepleier med videreutdanning, men sistnevnte vil ofte ha mer ansvar og høyere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anestesisykepleiere jobber også i ambulansetjensten ved ulykker o.l

Det er få skoler som utdanner ambulansearbeidere og det er vanskelig å få lærlingplass. Sjekk det ut først.

Mye av jobben til en ambulansearbeider er "drosjekjøring" med pasienter til og fra sykehjem/sykehus/hjem. Det er ikke bare store ulykker, takk og lov. Men det er jo et spennende og nødvendig yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan si meg hvordan man kan videreutdanne seg når man er sykepleier? Jeg vet man må jobbe i minst to år som sykepleier først, kan man velge hva slags avdeling eller blir man bare plassert på en når man får seg jobb?

Søker man selv på videreutdanning eller må arbeidsgiver gjøre det for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter sykepleien må du jobbe i to år, du blir ikke plassert og må selv finne deg jobb. Noen videreutdanninger har krav om at de to jobbårene må være relevante for videreutdanningen. Deretter kan du søke på videreutdanning, på anestesi er det ofte mange om plassene, og du rangeres etter karakterer fra grunnutdanningen og arbedispraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...