Gå til innhold

Spagetti med egg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage noe alla Carbonara til middag idag. Men har ikke fløte kun melk. Funker det?

Hvordan gjør dere det? Visper dere sammen og heller over i kjelen? Og hvor mange egg:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg pleier alltid å lage carbonara med h-melk. Har ikke prøvd med lettere typer og jeg tviler at det blir tykt nok til at du får carbonara konsistensen..

Jeg visper sammen egg og melken og heller i kjelen.. pleier å bruke 2 eggeguler(!) og 2 dl melk. til rundt 250 gr pasta.. jeg pleier å bruke tagliatelle ;)

Endret av Solmåne
Skrevet

Okei takk. Har bare ekstra lett stående, så mulig det ikke går da?

Skrevet

bland hvetemel i melken til den er tykk nok

Skrevet

Ja, funker det da? Bruker dere bare plomen forresten? Takk for svar!

Skrevet

Ja, bruker bare eggegulen/plommen :) Funker sikkert med å ta litt hvetemel i, eller annen stivelse.. f.eks potetmel/maizenna.. uten at jeg skal si så mye på det området :fnise:

Skrevet

bland hvetemel i melken til den er tykk nok

Da må jo sausen koke i minst fem minutter, eller smaker det mel. Sausen til carbonaraen skal bare blandes kald i den varme pastaen.

Skrevet

Jeg pleier å ta egg og melk i nykokt pasta, tar på svakeste varme og rører rundt til jeg får den rette konsistensen.. pleier ikke lage ferdig sausen først her iallefall ;)

Skrevet

hvis du krydrer smaker det ikke mel

Jo, det gjør det. Ikke gi dårlige råd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde ikke det skulle fløte i carbonara?

Ellers er jeg helt enig i at mel er en dårlig idé - saus med mel MÅ koke minst 5 minutter, hvis ikke smaker det mel når den serveres. :)

Skrevet

Jeg trodde ikke det skulle fløte i carbonara?

Ellers er jeg helt enig i at mel er en dårlig idé - saus med mel MÅ koke minst 5 minutter, hvis ikke smaker det mel når den serveres. :)

Jeg bruker egg og fløte. Hva bruker du? Bare egg?

Skrevet

Jeg bruker egg og fløte. Hva bruker du? Bare egg?

Jeg bruker denne oppskriften.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften.

Ok. Det er nok mange foskjellige oppskrifter. Jeg lærte å lage det i Italia og der var det fløte men ikke ost i sausen. Osten hadde de oppå.

Skrevet

Ok. Det er nok mange foskjellige oppskrifter. Jeg lærte å lage det i Italia og der var det fløte men ikke ost i sausen. Osten hadde de oppå.

Det er mange varianter, men opprinnelig var det ikke fløte i carbonara i Italia heller. ;)

• Liker 1
Skrevet

Carbonara skal jo ikke være ordentlig saus - eggeplommen skal koagulere såvidt og legge seg utenpå pastaen. Så det er egentlig en ganske "tørr" pastarett. Den sausen dere beskriver assosierer jeg mer med pasta Alfredo. Ikke for det - "uoriginal" carbonara er jo godt det også! Hvis man først skal synde mot ur-carbonaraen, så er det forresten veldig godt å steke baconet sammen med litt hvitløk!

• Liker 1
Skrevet

Carbonara skal jo ikke være ordentlig saus - eggeplommen skal koagulere såvidt og legge seg utenpå pastaen. Så det er egentlig en ganske "tørr" pastarett. Den sausen dere beskriver assosierer jeg mer med pasta Alfredo. Ikke for det - "uoriginal" carbonara er jo godt det også! Hvis man først skal synde mot ur-carbonaraen, så er det forresten veldig godt å steke baconet sammen med litt hvitløk!

Det er da ikke egg i Alfredo?

Skrevet

Det er da ikke egg i Alfredo?

*googler*

Nei. Det jeg trodde var Alfredo var visst ikke det. Skal ikke være lett det her pastagreiene! :ler:

Jeg er helt sikker på at det finnes en eller annen ferdigmat-pasta som heter alfredo og har fløtesaus. På den andre siden så heter jo den kremete posesausen carbonara, så...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...