Nemii Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Vår sønn har ikke krav på barnehageplass før august 2012. Jeg begynner i full jobb 3. januar, hvor jeg har blitt forfremmet til en lederstilling (det er derfor uklokt av meg å ta ut ulønnet permisjon). Mannen min jobber i en provisjosbasert jobb hvor januar, februar og mars er de best betalte månedene, dvs at vi taper MYE penger på om han tar sin pappa permisjon disse månedene. Vi har mulighet igjennom min jobb å få barnehageplass fra april 2012 (pluss at vi står på venteliste i barnehagen der eldstemann går). Problemet er hva vi gjør i januar, februar og mars.....?! Jeg har prøvd å søke rundt på dagmamma, men det virker som det ikke finnes så mange av dem?! ikke på nedre romerike ihvertfall. Og i vår søken på en løsning på dette problemet, tok jeg meg i å lurer på hva andre gjør i slike situasjoner. Det kan jo ikke bare være oss som ikke kan ta 80 % permisjon, eller ulønnet permisjon eller som jobber på provisjonsbasert lønn?? Hva gjør dere som ikke har en standard 8-16 jobb og som ikke har krav på barnehageplass før til høsten igjen??
Rampolina Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Det finnes vel ingenting til slutt som sier at man IKKE KAN ta ulønnet permisjon. Har man fått dette barnet så må jo noen ta seg av det, sånn helt satt på spissen. Hvis det er økonomiske grunner som gjør at man ikke kan ta permisjon så er det mange grep man kan gjøre i hverdagen, bl a fryse alle lån for den perioden man må. Ellers må man bare lete som en GAL etter dagmamma/pappa, evt vurdere å være det selv for et halvår? Da kan man jo ha litt inntekt i tillegg til kontantstøtten ved å ha et barn eller to selv. Det er jo ikke kommunens "feil" på en måte, at dere ikke har pass til barnet. Er du helt sikker på at dere ikke får plass? Kanskje dere må kjøre et stykke for å komme til barnehagen? Lykke til :o)
IsaCathrine Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Dagmammaene har nok desverre forsvunnet med at barnehagene plutselig var det eneste som var godt nok.. Folk gjør vel litt forskjellig: Noen er heldig å finner en dagmamma, andre har familiemedlemmer som kan ta seg av barnet. Noen får barnehageplass og andre igjen må ta ulønnet permisjon..
Gjest Annaires Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 Her skulle egentlig jeg ha ulønnet perm, (men var sykemeldt). Hadde ikke noe annet valg. Kan jo ikke sette bort ungen til hvem-som-helst heller. Tok 100% lønn, og la av litt penger hele veien, slik at vi hadde da vi skulle ha ulønnet. Dere rekker jo å spare litt penger nå da, og frem til januar (er jo litt seint å begynne med det nå da..), så har dere jo noe mens en av dere går hjemme med ungen.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 Har dere aktivt annonsert etter en korttidsdagmamma? Det er sikkert flere hjemme i ulønnet permisjon som kanskje kan tenke seg litt ekstra i en kort periode som 3 måneder faktisk er?
Nemii Skrevet 28. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2011 Om siste utvei er ulønnet permisjon, så gjør vi jo det. Vi skal ta vare på barnet vårt:-)og jeg er sikker på at vi finner en løsning til slutt! Jeg føler vel at det er feil ovenfor min arbeidsgiver å ta ut ulønnet permisjon i den perioden de trenger meg mest. Og mannen min kan selvfølgelig ta ut sin permisjon rett etter min, men da forskyver vi bare problemet videre og taper utrolig mye penger. Vi har ikke satt ut noen annonser på at vi søker dagmamma ennå (nå spør vi alle vi kjenner o.l). Vi gjorde dette med eldstemann og da fikk vi så utrolig mange uaktuelle/useriøse tilbud (man ønsker ikke sette bort sitt barn til hvem som helst heller), men vi ser at det kanskje er det neste alternative. Jeg skulle bare ønske man hadde to opptak i året, våren og høsten (det er jo lov å drømme:-)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 Vi hadde ikke krav på barnehage før august i år, men permisjonen var vi ferdig med i november ifjor... Vi var så heldige å få plass i en familiebarnehage fra august ifjor og vi valgte da å betale for den uten at plassen ble brukt de første månedene. Andre jeg kjenner som har hatt samme problematikken har løst det med dagmamma, ulønna permisjon, familie og venner (dvs det har vært en skikkelig kabal for å få det til å gå opp) og ferie ol. Er det muligheter for at mannen kan ta permisjon noen dager i uken og så kan du ta ulønna perm de andre dagen? Evt har dere familie, venner som kan stille opp en av dagene? På den måten er dere jo ikke helt borte fra jobb. Eller kan en av dere jobbe kveld? Forstår iallefall problemstillingen deres, vi var også ganske "nervøse" for dette, men det ordnet seg selv om det kostet oss litt økonomisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå