Gå til innhold

Formelt kledd til intervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

jeg skal på et intervju på et sted hvor jeg vet at man skal kle seg formelt. Men jeg har aldri kledd meg sånn og aner ikke hva jeg skal ta på meg. Jeg trenger tips! :) Legg gjerne ved linker til alrighte klær man kan ha på seg til et intervju. Er kvinne forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville hatt et sort skjørt med litt høyt liv, med en hvit skjorte i. Fordi jeg ikke er komfortabel i dress (ja, jeg har en hengende). Ellers er jeg enig i enkel ørepynt og sminke.

Hvis du trenger hjelp, gå på en butikk hvor du kan forvente litt hjelp (ikke HM, Cubus etc). Da jeg jobbet på VIC fikk vi innimellom kunder som skulle kles opp til intvervjuer. På en butikk som VIC er det gjerne også et ok utvalg av dressbukser, skjørt, jakker og skjorter til damer også. Så kan du få hjelp til å miks/mache slik at du finner noe du er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg er ikke TS)

Hvordan kler man seg formelt når man virkelig ikke kler hvitt, svart eller mørkeblå? Jeg ser ut som et lik hvis jeg får på meg disse "fargene", og så virkelig IKKE bra ut det halvåret jeg måtte gå kledd slik hver dag. Gruer meg til arbeidslivet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med grå farge da?

Jeg hadde tatt på meg en dress hvis de sa det var formelt, og som det ble nevnt, små øredobber, ikke for mye hårspray og sminke og dilldall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med noe i bruntoner for den som ikke kler kaldere farger? Det burde jo være like bra.

Jeg ville ikke valgt svart skjørt/bukse til hvit skjorte/topp. For meg blir det i overkant kelner-aktig, og det går fint an å bruke overdel i en annen farge også hvis man skal kle seg formelt.

Formelt/pent kledd kan også for eksempel være en hverdagskjole i fint snitt, tykke strømper og en fin cardigan, samt sko med litt hæl, og diskret sminke og tilbehør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med honesty.

Svart og hvitt blir lett servitørantrekkliknende.

I tillegg til bruntoner kan man jo tenke seg både ulike grønntoner, blåfarger eller beige. Alle disse kan gjøres formelle og nøytrale. Til høst-/vinterbruk kan man gjerne velge litt grovere stoffer som tweed til bukser og skjørt.

Et klassisk cardigansett vil alltid komme godt med. Nå om dagen kalles jo enhver strikkejakke for cardigan, men jeg mener noe a'la dette (om enn i en annen farge), ikke en hvilken som helst lusekofte.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri sort og hvitt heller. Grå dresser og rosa/blå skjorter om det skal være veldig formelt.

Hverdagskjole med cardigan ville jeg ikke kledd meg i til et intervju som krever formelt antrekk, som de store konsulentselskapene f.eks. Ville heller ikke brukt skjørt eller kjole på førstegangsintervju, ihvertfall ikke om jeg var under 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke brukt skjørt eller kjole på førstegangsintervju, ihvertfall ikke om jeg var under 30.

Hmm.. hvorfor ikke? Jeg er 20 og bruker kun kjoler og skjørt i hverdagen, hadde følt meg veldig utilpass i en bukse på jobbintervju.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbintervju situasjon: Svarte dressbukser, hvit skjorte, eller lys blå, svart dressjakke. Evt med striper i.

Det gjør ikke noe om du ser "litt" mer formell ut enn du ville vært i den dagligdagse jobbsituasjonen. Det viser bare interesse for stillingen, og en litt sånn "jeg er keen" holdning.

Ikke mye kelner med mindre du stiller med forkle.

Det kommer seff helt ann på bransjen, men sier du formelt så regner jeg med at dress/lignende er kutyme på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hvorfor ikke? Jeg er 20 og bruker kun kjoler og skjørt i hverdagen, hadde følt meg veldig utilpass i en bukse på jobbintervju.

(Er jeg som skrev det jeg quoter her)

Er for øvrig ikke TS, men er i litt samme situasjon. Går det an å bytte ut dressbuksa med f.eks. et pencilskjørt, og ellers ha "dresstilbehør"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for øvrig ikke TS, men er i litt samme situasjon. Går det an å bytte ut dressbuksa med f.eks. et pencilskjørt, og ellers ha "dresstilbehør"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mann eller kvinne?

kvinne

mann

Jeg er ikke enig i forslaget ditt til herrebekledning. I mine øyne er den dressen litt for mørk, i hvert fall for de fleste arbeidsplasser. Generelt bør man etterstrebe å kle seg på nivå med intervjuerne, og jeg har til gode å oppleve at de har stilt opp i svartdressen med hvit skjorte. For herrer er det bedre med grått eller blått. Har man kun svart dress i skapet bør man i hvert fall ha en skjorte i annen farge enn hvit, gjerne lyseblått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er bank/ finans/ rådgvining ville jeg gått for drakt (altså enten skjørt eller bukse med jakke i samme sett). Skjorte eller en pen faminin bluse (ikke gjennomsiktig) inni.

Høye hæler eller ikke: puss skoene!

Enig med Patton mht herrebekledning, ja. Men damer kan godt bruke hvit skjorte i en mørk drakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...