BlueOrchid Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Jeg er i skikkelig behov av enkle middagstips. Jeg har kun to stekeplater, ikke komfyr eller micro Så jeg føler jeg ikke har så mye å velge mellom når det kommer til det å lage middag, ikke er jeg så veldig flink heller, og jeg har heller ikke så mye fantasi når det kommer til matlaging. Nå har jeg spist det samme i ca en mnd og begynner å bli litt lei, hehe.. Akkurat nå så fikk jeg skikkelig lyst på fløtegratinerte poteter, går det ann uten ovn? Isåfall er det noen som kan forklare? Og hva kan jeg ha inntil? Jeg er egentlig ganke desperat etter middagstips, jeg drømmer til og med om mat nå! På forhånd takk
Evelita Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Fløtegratinerte poteter på pose (sånn hard pakke, står ved potemosen) kan lages i gryte. Er godt det også. Lag deg en svinefilet eller noe annet til. Er godt! Gjerne med litt grønnsaker til!
Gjest Survival Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Det kan godt hende at det fungerer å lage fløtegratinerte poteter uten stekovn. Hvis du har ei litt dyp gryte, kan du prøve å smøre den litt godt inn med smaksfri olje og deretter putte potetene oppi, toppe det med fløteblandingen og så osten oppå der igjen, og ta på et lokk. La det stå på middels-høy varme sånn at det bobler. Så ser du om det fungerer
BlueOrchid Skrevet 27. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar dere! Nå ble jeg glad, endelig litt variasjon En annen ting jeg kom på som jeg lurer på, kan man varme ferdigmat i stekepannen dersom det er ordentlig tint, og få et bra og spiselig resultat? Feks sånn ferdiglaget lasagne? Mulig det er dumt spm, men jeg lurer seriøst på det.
Gjest Bartenina Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 wokpanne, har du det? I såfall (evt bruk stekepanne), strimlet svinekjøtt brunes, ha i cashewnøtter og bananskiver (JA, men det er driiitgodt :-D), og noen spiseskjeer sweet chilisaus. ris eller couscous eller nudler on the side. generellt wok, alt lages i en panne, og er ofte sunt ;-D wokpanner trenger ikke koste all verden!
Gjest Survival Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Hvis du har veldig lyst på lasagne, kan du f.eks. lage en pastarett som ligner på lasagne i smaken. Jeg foreslår Ravioli med kjøttsaus og ostesaus inni. Å lage pastadeigen er kjempe enkelt. Så fyller du litt kjøttsaus og litt ostesaus inni pastaen og klemmer sammen til Ravioli-form. Koker og gratinerer med permesanost på toppen etterpå!
BlueOrchid Skrevet 27. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2011 wokpanne, har du det? I såfall (evt bruk stekepanne), strimlet svinekjøtt brunes, ha i cashewnøtter og bananskiver (JA, men det er driiitgodt :-D), og noen spiseskjeer sweet chilisaus. ris eller couscous eller nudler on the side. generellt wok, alt lages i en panne, og er ofte sunt ;-D wokpanner trenger ikke koste all verden! At jeg ikke har tenkt på det?! Wokmat er jo kjempe godt! Jeg har ikke wokpanne, men det skal jeg hvertfall skaffe meg nå :D
BlueOrchid Skrevet 27. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 27. september 2011 Hvis du har veldig lyst på lasagne, kan du f.eks. lage en pastarett som ligner på lasagne i smaken. Jeg foreslår Ravioli med kjøttsaus og ostesaus inni. Å lage pastadeigen er kjempe enkelt. Så fyller du litt kjøttsaus og litt ostesaus inni pastaen og klemmer sammen til Ravioli-form. Koker og gratinerer med permesanost på toppen etterpå! Har du en mer detaljert oppskrift? Hvis jeg går ut ifra det du har skrevet kommer det til å gå dårlig for å si det sånn Hva slags kjøttsaus og ostesaus kan du anbefale å bruke?
Lærerinna Skrevet 6. oktober 2011 #9 Skrevet 6. oktober 2011 Da jeg studerte, hadde jeg samme "problem" som deg - to kokeplater og null komfyr. Jeg erfarte da at det går veldig fint å lage både ostesmørbrød og pitapizza i stekepanna. Hendte det blei litt brent i bunnen, men ikke veldig stort problem. En superenkel hverdagsmiddag hos oss er posepotetstappe med grønnsaksblanding og stekte pølsebiter. Alt blandes til slutt, og er veldig godt. Ikke krever det mange kokeplatene, heller. Supper er enkelt og godt, det samme er omelett og pastaretter.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2011 #10 Skrevet 6. oktober 2011 Har du en mer detaljert oppskrift? Hvis jeg går ut ifra det du har skrevet kommer det til å gå dårlig for å si det sånn Hva slags kjøttsaus og ostesaus kan du anbefale å bruke? Vet du, det tror jammen jeg også. Å klemme pastadeig i ravioliform rundt kjøttsaus og ostesaus, se det høres ut som en krevende oppgave, spør du meg. Jeg ville heller vært litt mindre ambisiøs, og kort og godt laget vanlig tørket pasta blandet med bolognesesaus, og så evt toppet porsjonen i tallerkenen med litt varm, tykk ostesaus (dvs vanlig hvit saus med ost blandet i til den smelter) og revet parmesan. Eller simpelthen hatt en fløteskvett i bolognesen i stedet, og så bare parmesan på toppen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå