Gjest Badabing Skrevet 2. januar 2012 #41 Skrevet 2. januar 2012 (endret) hvordan finanisierer dere slike turer? Hva koster en slik tur om man skal tippe? Jobber masse i f.eks et halvt år, og bruker minimalt med penger, for deretter å reise i f.eks tre måneder. Ruta bør man legge opp selv, det er rimeligere enn Kilroy. Sist jeg reiste brukte jeg vel rundt regnet 70.000. Man kan gjøre det både billigere og dyrere. Og så er det veldig forskjell på hvor mye penger du bruker i Australia og i Kambodsja. Endret 2. januar 2012 av Badabing
Lykkepilla Skrevet 2. januar 2012 #42 Skrevet 2. januar 2012 (endret) Skal hjem til Norge (fra Australia) i midten av januar.. mellom-lander i Abu Dhabi og Brussels.. I Brussels har jeg bare 45 minutter fra flyet mitt lander, til det neste letter.. er dette for lite?? 0.o Noen som har erfaringer? Og går det an å få noen til å møte meg når jeg kommer ut av flyet og vise meg veien til neste (da jeg bare har tatt fly en gang før, og det var når eg dro TIL Australia, og diltet bare etter de andre jeg reiste sammen med x) Endret 2. januar 2012 av Lykkepilla
Gjest padawan Skrevet 2. januar 2012 #43 Skrevet 2. januar 2012 jeg synes 45 minutter var litt vel lite men hvis du bestilte billettene samlet (aka hele reisen som en reise) skal dette være innenfor kravene om minimumstid. de på flyet pleier å være ganske behjelpelige med slikt, de har iallefall vært det når jeg har reist tidligere, så hør med de så kan de fortelle deg hvor du skal gå. hvor du skal gå for transfer pleier ¨være ganske godt merket på flyplassene.
Lumos Skrevet 2. januar 2012 Forfatter #44 Skrevet 2. januar 2012 *snip* Tusen takk for langt og fint svar! Litt betryggende lesing Lurer på å droppe Delhi, det skulle være vårt første stoppested. Lurer på om det kan bli for ekstremt for to stakkare som aldri har vært utenfor Europa Regner med vi kommer til å bli dårlige i magen en gang eller to, så det er vel bare noe som man må ta med i beregningen. Vi får ha med nok imodium og antibac! Jeg skal ta å lese litt om de forskjellige stedene du skriver om hvordan finanisierer dere slike turer? Hva koster en slik tur om man skal tippe? Jeg og samboeren min begynte å jobbe nå i høst, og skal jobbe så mye som mulig (og spare så mye som mulig!) helt fram til vi reiser i november/desember. Vi har kuttet ut goder som å gå ut å spise fks., og prøver å handle mat/klær/diverse på tilbud. Ellers er vi generelt forsiktige med pengebruken Vi planlegger å ha 100 000 hver til disposisjon. Gjerne litt mer, til å ha i bakhånd om noe skulle skje.
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. januar 2012 #45 Skrevet 2. januar 2012 Jeg var borte i 9 måneder sånn ca, og brukte vel +/- 100 000 og da var det kun siste uka jeg følte at jeg ikke kunne gjøre alt jeg muligens kunne ha ønsket :gjeiper: Nå reiste jeg i Australia og New Zealand, som er mye dyrere enn en del land (nesten norske priser), men tok inn igjen en del på å jobbe frivillig for kost og losji! Dessuten er organiserte turer med guide dyrt, og det å reise alene mye billigere sånn i utgangspunktet. Enkelte steder blir imidlertid guida tur billigere, da en del ting som er verdt å få med seg ligger litt ufampete til 1
Lumos Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #46 Skrevet 30. januar 2012 Hei og hå reiseglade folk! Jeg lurer på om noen som har reist rundt i Vietnam, Kambodsja og Laos kan fortelle litt om reiseruten sin Det har seg slik at jeg og samboeren min skal komme oss fra Thailand, og inn i disse landene, også reise rundt i de tre landene i sånn omtrent 5-6 uker. Noen steder vi ønsker å besøke er Phnom Penh og Siem Reap (Kambodsja), Luang Prabang (Laos), Ho Chi Min City, Da Nang, Hué og Hanoi (Vietnam). Hvordan reiser man lettest rundt mellom disse stedene, geografisk sett? Hvor er det best å begynne og slutte? Jeg tenker også på om vi trenger multi-entry visa (?), om det er enklest og hoppe litt fra land til land, sånn at vi fks går i en "sikksakk" nedover fra Hanoi. Som dere sikkert ser så sliter jeg litt med å planlegge reiserute Noen som vil fortelle litt om sine reiser rundt i disse landene?
aglaea Skrevet 30. januar 2012 #47 Skrevet 30. januar 2012 Veldig mange reiser f.eks fra Thailand, til Laos, så Vietnam og så til Kambodsja. Evt andre veien. Å krysse grenser kan jo være tungvint, og tidkrevendes, så kanskje greit å holde seg til et land så lenge som mulig, og heller krysse grensene når en er "ferdig" med et land? Jeg var ikke i Laos selv, men reiste fra Thailand til Kambodsja, og deretter til Vietnam. Vi hadde ordnet med visum til Kambodsja på forhånd, hvis jeg ikke husker helt feil, så vi slapp mye styr med grenseovergangen (folk som prøvde å lure oss osv). Selv likte jeg ikke Phnom Penh så godt, vi var der bare for å se Killing fields og Tuol Sleng fengselet. Men Siem Reap syntes jeg var en koselig plass egentlig, kan anbefale Bun Kao guesthouse. Han som eide det var kjempe koselig og veldig hjelpsom Jeg elsker Vietnam! Var der 1 mnd, reiste fra sør til nord. De stedene jeg var innom var: HCM, Phu Quoc (øy lenger sør), Na Trang, Hoi An, Hanoi og Halong bay. Na Trang var litt kjedelig syntes jeg, men Hoi An likte jeg kjempe godt! Kan få sydd masse fine klær der Har også hørt at Hue er en bra plass. Likte vel kanskje HCM bedre enn Hanoi(varmere og hyggeligere folk osv), men jeg likte Hanoi også jeg:) Hehe, jeg likte vel stort sett de fleste plasser i Vietnam Jeg ville kanskje brukt 3 uker i Vietnam, og så 2-3 uker i Kambodsja og Laos da.. Høres ut som en kjekk tur! Gled deg! 1
aglaea Skrevet 30. januar 2012 #48 Skrevet 30. januar 2012 Forresten, veldig lett å reise rundt i Vietnam. Det går fly fra Hanoi og HCM til Da Nang, man kan ta tog (som ikke går super fort akkurat..Men hvor man kommer nærmere de lokale:)), man kan ta nattbusser (også kalt sleeper bus, hvor det er horisontale seter i, slik at man kan sove) osv.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #49 Skrevet 30. januar 2012 Hei og hå reiseglade folk! Jeg lurer på om noen som har reist rundt i Vietnam, Kambodsja og Laos kan fortelle litt om reiseruten sin Det har seg slik at jeg og samboeren min skal komme oss fra Thailand, og inn i disse landene, også reise rundt i de tre landene i sånn omtrent 5-6 uker. Noen steder vi ønsker å besøke er Phnom Penh og Siem Reap (Kambodsja), Luang Prabang (Laos), Ho Chi Min City, Da Nang, Hué og Hanoi (Vietnam). Hvordan reiser man lettest rundt mellom disse stedene, geografisk sett? Hvor er det best å begynne og slutte? Jeg tenker også på om vi trenger multi-entry visa (?), om det er enklest og hoppe litt fra land til land, sånn at vi fks går i en "sikksakk" nedover fra Hanoi. Som dere sikkert ser så sliter jeg litt med å planlegge reiserute Noen som vil fortelle litt om sine reiser rundt i disse landene? Vil si at du trenger ganske god tid for å reise rundt i de landene. Laos har fjellandskap, og stort sett bare busser. Ting tar tid! Kambodsja er lettere, men har også bare buss. Vietnam har tog. Vi reiste fra Thailand med fly til Phnom Penh. Deretter reiste vi til Siem Reap og Battambang. Dere måå se mer enn bare Siem Reap og Phnom Penh, for begge deler er ekstreme turistplasser. Så reiste vi tilbake til Phnom Penh og tok fly til Ho Chi Minh i Vietnam. Stressende by hvor vi ikke trivdes. Vi fløy derfor ut til en paradisøy sør for Ho Chi Minh som heter Phu Quoc. Herlig! Vi droppet resten av Vietnam siden vi likte Kambodsja så godt, så vi tok båt inn til grenseovergangen mellom Vietnam og Kambodsja. Dro først til Kep og så til Kampot. Hadde planer om Sihanoukville, men trivdes så godt i Kampot. Så dro vi til Vientiane i Laos, fly, men angrer sykt på at vi ikke dro og så nordområdene i Kambodsja med den sjøen i den utdødde vulkanen, og 4000 islands, Don Det sør i Laos. Det er det jeg angrer mest på! Alle vi møtte sa det var så sykt bra. Vi var først i Vientiane hvor man egentlig ikke trenger særlig med tid. En ganske uspennende by. Så tok vi buss over humpete fjellveier til Vang Vieng. Hadde hørt mye om hvor ille partyplass det var, men det var en ufattelig vakker plass! Vi fløy med luftballong i solnedgangen. fantastisk! Must å leie motorsykler å kjøre rundt på bygda, til Blue Lagoon. Nydelig! Prøvde tubing. Artig å ha prøvd det, men det gikk ikke akkurat fort for å si det sånn.. Så tok vi buss videre til Luang Prabang. Vakker og romantisk by, men kanskje ikke det mest spennende. Skulle ønske vi hadde dratt til nordområdene, men angrer som sagt mest på at vi ikke dro til 4000 Islands. Dro deretter over til Nord-Thailand. Kjempefint og masse gøyå gjøre. Chiang Mai og Pai. Prøvde matkurs og yogakurs. Masse expats i Pai og god stemning, lett å bli kjent med folk. Hadde tre uker i Kambodsja, to uker i sør-Vietnam med Phu Quoc og 10 dager i Laos.
Lumos Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #50 Skrevet 31. januar 2012 Så mange flotte tips! Tusen hjertlig! Kom gjerne med flere, eller kanskje ideer til reiseruter, hehe Jeg synes det er litt vanskelig å bestemme seg for steder vi skal besøke, siden vi aldri har reist i Østen, og ikke har peiling på hvilke steder vi vil like, så vi kommer nok til å ta ting litt på sparket tror jeg Har veldig lyst til Laos, siden jeg har hørt så ufattelig mye fint om landet, men synd om det skal være tungvindt å reise der. Da blir det nok til at vi bare holder oss til et "avgrenset" område, og heller drar videre til Kambodsja/Vietnam etter at vi føler oss "ferdige." Er det enkelt å få utvidet opphold i Vietnam og Kambodsja forresten? Man får vel 15 dager i begge land om jeg ikke husker feil (?), og det kan jo være litt lite om vi fks finner at at vi vil være lenger. Et spørsmål til: Jeg har lest at man må ha bevis på utreise når man kommer inn i Vietnam, fks papirer på flybillett/togbillett e.l. Er det tilfelle? Tenker litt på det, siden vi har planer om å busse, kanskje toge, og at vi da nødvendigvis ikke vil ha noe utreisebevis. Gleder meg SÅNN til turen skal starte, kan nesten ikke vente
Gjest padawan Skrevet 31. januar 2012 #51 Skrevet 31. januar 2012 det står ikke noe om det på Wikitravel.org sin side om landet. (nå leste jeg kun raskt igjennom).
Lumos Skrevet 31. januar 2012 Forfatter #52 Skrevet 31. januar 2012 Nei, men UD sier vist det, fant det nå: Min lenke Har lest på diverse nettfora at kontrollørene enkelte steder tydeligvis ikke er så nøyne på dette, men kjipt om man ikke har returbillett og blir stanset på grensa. Noen med first-hand erfaring?
Gjest Badabing Skrevet 31. januar 2012 #53 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Du får 14 dager visum når du ankommer, og jeg mener å huske at det var gratis for nordmenn. Du kan fornye visum i enten Da Nang eller Nha Trang (husker ikke helt hvilken av dem), men det kan ta litt tid. Det ligger sånn omtrent på midten av landet, så da har du 14 dager opp dit fra HCMC eller 14 dager ned fra Hanoi. Godt mulig det finnes flere steder man kan gjøre det også. Hoi An anbefales forøvrig av alle jeg kjenner som har vært i Vietnam. Kjekk lektyre mens dere planlegger, er South East Asia on a shoestring. Masse tips, fakta og innføring om de forskjellige landene, også blir det lettere å plukke ut de landene dere vil ta denne gangen. Nomaden har ofte salg på LP-bøker. Edit: kanskje det var 15 dager ja, husker ikke så godt. Når det gjelder det at du ikke har utreisebillett fra Vietnam, så er det noen som kjøper en billig bussbillett eller flybillett ut av landet, men ikke nødvendigvis bruker den. Selv hadde vi bare flybillettene fra Bangkok og videre som vi viste, ikke noe annet hverken gjennom Kambodsja, Laos eller Vietnam. Sa bare at vi reiste rundt i disse landene, og måtte komme oss rundt hele og tilbake til Bangkok til den flighten. Endret 31. januar 2012 av Badabing
Lumos Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #54 Skrevet 1. februar 2012 Takk for infoen Kanskje vi bare får kjøpe oss en billig billett av et slag da før vi reiser inn til Vietnam
Gjest Badabing Skrevet 3. februar 2012 #55 Skrevet 3. februar 2012 Når det gjelder reiserute har jeg måttet tygge litt på den. Det er ikke så lettvint. Jeg tror jeg ville reist sør i Thailand først og deretter oppover. Da går det an å krysse helt i nord og over til Laos. Så ville jeg reist gjennom Laos og helt ned til sør og krysse til Kambodsja. Kambodsja har ikke så store avstander, så der er det litt det samme hvor man starter. Rundreise i Kambodsja og så tilbake til Phnom Penh, for da kan man ta bussen til Vietnam og HCMC derfra. Så ville jeg reist den vanlige ruta oppover, kanskje med en avstikker ut til Phu Quoc. Med toget oppover havner dere til slutt i Hanoi, og derfra ta fly dit dere skal. Med denne ruta trenger dere i teorien bare en flytur. Vi reiste mot klokka, og jeg ville nok valgt annerledes neste gang. Få krysningspunkter fra Vietnam til Laos, så noe sikksakk får dere ikke til. Tenkte på det samme jeg, men fant ut at det ikke lot seg gjøre. Andre veien er mer tungvint. Det går an å ta buss fra Bangkok til grensa til Kambodsja også, men enkelte sier det er litt fishy. Så om dere drar andre veien ville jeg tatt fly til Phnom Penh, reise rundt. Buss til HCMH og toget oppover, og fly fra Hanoi til Vientiane eller Luang Prabang (hvis det går). Og da blir det igjen fly fra en av disse byene og til Bangkok.
aglaea Skrevet 3. februar 2012 #56 Skrevet 3. februar 2012 (endret) Når det gjelder reiserute har jeg måttet tygge litt på den. Det er ikke så lettvint. Jeg tror jeg ville reist sør i Thailand først og deretter oppover. Da går det an å krysse helt i nord og over til Laos. Så ville jeg reist gjennom Laos og helt ned til sør og krysse til Kambodsja. Kambodsja har ikke så store avstander, så der er det litt det samme hvor man starter. Rundreise i Kambodsja og så tilbake til Phnom Penh, for da kan man ta bussen til Vietnam og HCMC derfra. Så ville jeg reist den vanlige ruta oppover, kanskje med en avstikker ut til Phu Quoc. Med toget oppover havner dere til slutt i Hanoi, og derfra ta fly dit dere skal. Med denne ruta trenger dere i teorien bare en flytur. Vi reiste mot klokka, og jeg ville nok valgt annerledes neste gang. Få krysningspunkter fra Vietnam til Laos, så noe sikksakk får dere ikke til. Tenkte på det samme jeg, men fant ut at det ikke lot seg gjøre. Andre veien er mer tungvint. Det går an å ta buss fra Bangkok til grensa til Kambodsja også, men enkelte sier det er litt fishy. Så om dere drar andre veien ville jeg tatt fly til Phnom Penh, reise rundt. Buss til HCMH og toget oppover, og fly fra Hanoi til Vientiane eller Luang Prabang (hvis det går). Og da blir det igjen fly fra en av disse byene og til Bangkok. Vi gjorde det, og det gikk helt fint. Vi hadde visum klart på forhånd da (tror vi ordnet det på internett), så da unngikk vi de som prøvde å lure oss. Jeg traff mange som hadde gjort det samme, og det gikk fint med alle. Man må bare være klar over hvilke triks de ofte bruker, og være fast bestemt på at man skal ordne det selv. Tror ikke den er noe verre enn andre grenseoverganger. Endret 3. februar 2012 av aglaea
Lumos Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #57 Skrevet 3. februar 2012 Tusen takk for fint svar Badabing Jeg får tenke litt på det, så får vi se hvordan vi gjør det. Det høres jo lurt ut det du forteller om! Hvordan ville du reist fra sørlige Thailand? Ville du flydd, tatt tog eller busset?
CathFoto Skrevet 4. februar 2012 #58 Skrevet 4. februar 2012 Er det noen som har vært i India her og vil dele litt erfaringer? Vi vurderer det som første stoppested på turen vår, men blir så himla skeptisk når jeg leser alle skrekkhistoriene om gørskitne byer/hotellrom/restauranter, lite hjelpsomme folk, sinnsykt masete sjåfører og selgere, dårlig infrastruktur og Indiamager! Noen som vil motbevise dette? Jeg har så lyst til å oppleve India, men er redd for at det skal være en fiasko... Er det noen steder/byer som er best for førstegangsbesøkende i India? Jeg var i India i 2010, jeg ble ikke glad i Delhi. Folk var mer stresset og sure der enn andre steder, og alle hotellene som virket ok på forhånd var ganske shabby. Vi reiste Oslo-Delhi-Goa-Delhi-Varanasi-Agra-Delhi-Oslo, vi fløy fra sted til sted fordi vi bare hadde 2,5 uker(utenom Agra) og det var både billig og veldig greit for å få sett mest mulig. Ashwan beach i Goa var fantastisk, ikke så mye folk, flott strand, sinnsykt god mat og deilig strand. Det er ca to timer i bil fra flyplassen. Varnasi er hinduenes helligste by, og stedet folk drar for og bade i Ganges og dø. Det er kremering langs elven. Varanasi er India på sitt aller beste og mest eksotiske. God mat og masse gjestehus langs Ganges. Vi bodde på et hotell oppe i byen, så fikk sett mange sider av stedet. Agra dro vi til primært pga Taj Mahal, og det angrer jeg ikke på. Jeg var dårlig i magen en dag, men jeg tar alltid dukoral før sånne reiser og har med imodium. Luftkvaliteten i byen er dårlig så man blir sort i munn og nese, men det er ikke noe stress, Synes alle var hyggelige alle steder utenom Delhi. Maten er fantastisk, er du redd for matforgiftnng så spis vegetarisk. Lassi er godt for å regulere magen, og er sinnsykt digg-særlig mangolassi. Sånn vannrens kan være lurt i India, for det er ganske vanlig at de fyller på kjøpevannflaskene med springvann og forsegler flasken på nytt sånn at det ser ut som det er"trygt vann" Jeg ble veldig glad i India og vil anbefale alle å reise dit. Vil også anbefale Shantaram og Balansekunst som lesestoff, India fra forskjellige perspektiv. God tur!
Lumos Skrevet 4. februar 2012 Forfatter #59 Skrevet 4. februar 2012 Så masse spennende tips og ideer Jeg har veldig lyst til å besøke Varanasi, og se Ganges, spesielt siden jeg har studert religion høres det ekstra spennende ut! Vi får se hva vi får tid til tror jeg Hvordan er prisene på innlandsflyvningene? Og hvilke selskap brukte du?
Gjest Badabing Skrevet 4. februar 2012 #60 Skrevet 4. februar 2012 Svarer jeg også, selv om du ikke spurte meg. Hehe.. Har flydd med IndiGo og Kingfisher. Flybransjen i India er litt fishy, så de rullet opp en sak med falske sertifikater da jeg var der. Det var blant annet IndiGo. Kingfisher skal vel egentlig være ålreit, men flyflåten er jo gammel ift de nye avprisselskapene. Betalt rundt 500 til 1100 for innenlandsflyginger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå