Lumos Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #21 Skrevet 13. oktober 2011 Ååhhh! Jeg sitter å ser på hostels og hoteller i India atm. Herregud, så billig det er å bo og spise der nede. Helt greie hostels til 25 kr natta! Nesten så en tror det er skrivefeil. Noen som slenger seg med til India? *Drømme*
Gjest padawan Skrevet 13. oktober 2011 #22 Skrevet 13. oktober 2011 jeg skal dit men det er ikek før til høsten 2012.
Kamilledilla Skrevet 13. oktober 2011 #23 Skrevet 13. oktober 2011 Dette var en kjekk tråd! Det er veldig viktig å ha en god sekk og gjerne få hjelp til å stille denne skikkelig inn. Kan gjerne få innstillingstips når sekken kjøpes. Husk også å pakke det tyngste nederst! Åh, nå fikk jeg skikkelig lyst til å reise igjen
Gjest Badabing Skrevet 13. oktober 2011 #24 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg kan anbefale Osprey-sekk fra Nomaden. Helt genial når det gjelder å finne frem, pluss at det ikke er masse reimer som henger seg fast overalt. Veldig fornøyd med det kjøpet. Fikk stilt den inn på Nomaden i Oslo, og de var veldig hjelpsomme der! De finnes sikkert andre steder også da, men var kjekt å finne en som passet perfekt for meg. Vi kjøpte mye unyttige reisegreier, men det vi aldri angret på at vi hadde med var: -Lakenpose (silkelakenpose) -Propp -De fargeposene som tidligere er nevnt -Leatherman -Lommelykt -Hyssing eller aller helst tynt tau (vaskesnor etc) -Vaskepulver (sånt reisevaskepulver) -Toalettpapir -Solkrem! Dette skulle vi kjøpe når vi kom frem, men utvalget var elendig og inneholdt stort sett blekemidler for huden -Imodium! -iPad brukte vi veldig mye.. Hva vi ikke fikk bruk for: -så mye klær som vi hadde med -så mange par sko som vi hadde med. Det holder med et par gode sko og et par gode sandaler -Myggnetting (dette fantes på til og med de mest slitne hostellene langt ute i gokk, men kan sikkert være greit om man skal campe ute -Cleansing tabs for vann, samt cleansing straw for vann (fikk alltid kjøpt drikkevann) Hva vi er litt uenige om: -teip -laken som ikke slipper gjennom utøy/sengedyr
McAdams Skrevet 3. desember 2011 #25 Skrevet 3. desember 2011 Jeg kjøpte også Osprey sekk før min backpackertur i Australia og Kina. Det beste kjøpet jeg kunne gjort tror jeg! Prøvde mange forskjellige merker, men Osprey sin var den beste! Veldig oversiktlig i og med at du kan åpne den som en bag http://www.chillout.no/index.php?menu=store&Yumenu=60&Yprodukt=1377 Noen synes kanskje den er for stor, men jeg syntes den var helt perfekt! Og genialt med den lille sekken som man kunne ta av til dagsturer
Lumos Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #26 Skrevet 3. desember 2011 Jeg satt faktisk å lette etter sekk i går, og det ser ut som om det må bli Osprey på meg også. Den ser definitivt best ut til mitt bruk. Den koster jo en del, men jeg tenker som så at det må være bedre å betale litt ekstra enn å gå rundt med en vond sekk i flere måneder
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. desember 2011 #27 Skrevet 3. desember 2011 Osprey-sekken ser veldig bra ut Nå klarte jeg meg helt fint med min gale fjellsekk, og eneste gangen jeg tenkte at jeg hadde lyst på noe annet var når jeg så andre åpne sekker etter bagmetoden Eneste jeg reagerte litt på var størrelsen på 85 liter. Jeg er ikke sikker på at jeg kunne hatt den så stor, for jeg har en tendens til at har jeg plass tar jeg med mer. Og jeg hadde store nok problemer med å holde meg under vektgrensa til flyselskapene med min 65 liters sekk!
Gjest Badabing Skrevet 3. desember 2011 #28 Skrevet 3. desember 2011 Sist jeg reiste, var jeg borte i 3,5 mnd. Mener det er 65 liter jeg har. Det holder det altså, den ble sabla tung innimellom, så man må uansett sende hjem noe etter hvert.
Lumos Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #29 Skrevet 3. desember 2011 Den Osprey-sekken er 85 liter medregnet den dagsekken. Mener dagsekken er på 10 liter Men Osprey-sekken finnes i 65 liter også, men også da er dagsekken medregnet, så den blir kanskje litt liten igjen?
Lykkepilla Skrevet 3. desember 2011 #30 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er for tiden i Australia.. ankom for 3 1/2 mnd siden, og drar hjem om 2 mnd.. Kan anbefale landet på det sterkeste! Veldig hyggelige og imøtekommende folk! Jeg for min del har ikke reist så mye ennå.. var i Sydney i noen dager, Tamworth på en farm på cowboykurs i 12 dager, en liten plass som heter Wandoan i 2 mnd og jobbet som nanny, og nå er jeg på min 2. uke i Brisbane. Så langt har jeg bare planlagt å reise nedover kysten, skal til Adeleide i noen dager og vere med på en guidet tur til plassen der favoritt serien min, McLeods Daughters, er innspilt, deretter tilbake til Sydney, siden det er der jeg skal dra hjem fra.. Noen som har tips til steder jeg MÅ dra til, før hjemreisen i februar?
Gjest Badabing Skrevet 3. desember 2011 #31 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Den Osprey-sekken er 85 liter medregnet den dagsekken. Mener dagsekken er på 10 liter Men Osprey-sekken finnes i 65 liter også, men også da er dagsekken medregnet, så den blir kanskje litt liten igjen? Den jeg har er denne: http://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=25672&option=com_phpshop&Itemid=1 70 liter inkludert dagstursekk. Veldig grei størrelse, hadde nok ikke kunnet ha noe mindre heller tror jeg, samtidig som mer bagasje ville gjort den for tung. Når jeg hadde pakket den stappfull, var det såvidt at jeg orket å bære den noe særlig rundt, det er jo ofte 30 grader der man er også. Men som regel er det lett å få transport overalt, så det beste med den er jo at den er lett å finne frem i, spesielt med de fargede posene i Edit: Nå ble jeg jammen usikker på størrelsen.. Jeg skal sjekke, jeg Endret 3. desember 2011 av Badabing
McAdams Skrevet 3. desember 2011 #32 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er for tiden i Australia.. ankom for 3 1/2 mnd siden, og drar hjem om 2 mnd.. Kan anbefale landet på det sterkeste! Veldig hyggelige og imøtekommende folk! Jeg for min del har ikke reist så mye ennå.. var i Sydney i noen dager, Tamworth på en farm på cowboykurs i 12 dager, en liten plass som heter Wandoan i 2 mnd og jobbet som nanny, og nå er jeg på min 2. uke i Brisbane. Så langt har jeg bare planlagt å reise nedover kysten, skal til Adeleide i noen dager og vere med på en guidet tur til plassen der favoritt serien min, McLeods Daughters, er innspilt, deretter tilbake til Sydney, siden det er der jeg skal dra hjem fra.. Noen som har tips til steder jeg MÅ dra til, før hjemreisen i februar? Jeg vil kanskje anbefale Great Ocean Road? Går dagsturer derfra fra Melbourne (det gjorde vi), eller du kan dra på en tur der som går over flere dager med mer aktiviteter og sightseeing. Byron Bay likte jeg også veldig godt, og da ville jeg dratt å sett Nimbin Det gjorde ikke vi, noe jeg angrer veldig på!
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #33 Skrevet 3. desember 2011 men vi har opprettet en sparekonto for dette formålet til om noen år. Den store drømmen er å være borte i et år, ta ungene ut av barneskolen, og ta seg av undervisningen selv. Det der er sykt og jeg ELSKER det!!
aglaea Skrevet 3. desember 2011 #34 Skrevet 3. desember 2011 Den Osprey-sekken er 85 liter medregnet den dagsekken. Mener dagsekken er på 10 liter Men Osprey-sekken finnes i 65 liter også, men også da er dagsekken medregnet, så den blir kanskje litt liten igjen? Jeg har lest at dagstursekken er 15 L, og at sekken da blir 70 L (den i small er visst 82 L, så det vil altså si at hovedsekken er 67, som jo så og si er det samme som 65L..) Men på Chillout sine sider står det at den er 10L. Skjønner ikke helt hvorfor det står forskjellig.. Har iallefall ønsket meg denne til jul, og håper jeg får den Dopapir mener jeg at man får tak i så og si alle land, men det er jo gjerne greit å ha med seg en rull, hvis man har plass. Solkrem er jeg enig i at man bør ha med. Vanskelig å få fatt i (ofte dyrt!), pluss, man vet ikke hvor god kvaliteten er.. Jeg vil også ut å reise når det er så surt og mørkt ute!!
Lumos Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #35 Skrevet 4. desember 2011 Så merkelig at det står forskjellig. Håper du får det du ønsker deg i julegave da!
Lumos Skrevet 1. januar 2012 Forfatter #37 Skrevet 1. januar 2012 Er det noen som har vært i India her og vil dele litt erfaringer? Vi vurderer det som første stoppested på turen vår, men blir så himla skeptisk når jeg leser alle skrekkhistoriene om gørskitne byer/hotellrom/restauranter, lite hjelpsomme folk, sinnsykt masete sjåfører og selgere, dårlig infrastruktur og Indiamager! Noen som vil motbevise dette? Jeg har så lyst til å oppleve India, men er redd for at det skal være en fiasko... Er det noen steder/byer som er best for førstegangsbesøkende i India?
Gjest Badabing Skrevet 1. januar 2012 #38 Skrevet 1. januar 2012 (endret) Er det noen som har vært i India her og vil dele litt erfaringer? Vi vurderer det som første stoppested på turen vår, men blir så himla skeptisk når jeg leser alle skrekkhistoriene om gørskitne byer/hotellrom/restauranter, lite hjelpsomme folk, sinnsykt masete sjåfører og selgere, dårlig infrastruktur og Indiamager! Noen som vil motbevise dette? Jeg har så lyst til å oppleve India, men er redd for at det skal være en fiasko... Er det noen steder/byer som er best for førstegangsbesøkende i India? Jeg har vært i India og vil definitivt tilbake! Problemet med India er at alt tar så sykt lang tid. Og hvis man har dårlig tid, blir India hat. Jeg har vært litt rundt omkring, men vet ikke helt hva jeg vil anbefale. Har egentlig vært et par sære steder som lett gjør at jeg kan gjenkjennes om jeg skriver om dem Men kan jo skrive om noe av det. Goa er kjempekoselig. Hyggelige hus i pastellfarger og bittesmå hvitkalka kirker. Hovedstaden i denne delstaten er litt så som så. Den har fortsatt noen av den gamle, fine bebyggelsen, men mye er nedslitt også. Palolem er blant backpackerplassene der, men om du velger andre plasser oppover kysten, kan du finne mer avsidesliggende strender uten så mye turisme. Goa kan absolutt anbefales. Jeg har ikke vært i Mumbai som jeg har hørt skal være enda verre, men jeg har vært både i Old og New Delhi. New Delhi kan nesten minne om enkelte plasser i USA. Store hvite hus med høye gjerder. Ikke så veldig spennende egentlig, men det kan være godt å bo her så man kan trekke seg litt tilbake når Old Delhi blir for mye av det gode. Også er det noen fine parker der. Old Delhi er ekstremt. Det er sånn som du ser på tv med trafikkaos, møkk, bråk, vannbøfler og kameler i gatene osv. Vi tenkte å se de vanlige plassene der, men brukte mange flere dager enn vi hadde tenkt fordi det var så kaos og alt tok så lang tid. Så jeg er glad vi hadde såpass god tid. Men jeg synes indere som regel er ganske hyggelige. Mange er veldig fattige, og det fører til mye tigging og mas om at du skal kjøpe ting. Men dette har du jo i de fleste andre land som sliter med fattigdom også. På generelt grunnlag synes jeg inderne var imøtekommende og gjestfrie, vi ble bedt på middag og overnatting, og det var veldig hyggelig. Hadde planer om å dra til både Jaipur, Jaisalmer, Agra (Taj Mahal), Jodpur osv, men dette rakk vi ikke fordi alt som sagt tok så lang tid. Disse byene sammen med Delhi er vel den typiske turistløypa, men etter å ha snakket med andre folk som vi møtte på veien, ville jeg heller valgt backpackerløyper. Så jeg har lyst til å dra til India for et halvt år, og da står Ladakh høyt på lista. Hørte utrolig mye positivt om Leh og Ladakh fra andre reisende. Hoppet visst over litt av det du spurte om. Når det gjelder Indiamage vil du nok som regel blir dårlig en eller annen gang på en sånn reise. Jeg og kjæresten var ferdig med magesjau før India. Sted å begynne på.. Ikke Old Delhi i alle fall. Vi bodde midt i gryta i Old Delhi (rett ved CP- Central Point), og det var egentlig et jævlig førsteinntrykk. Men alle bør reise til India en eller annen gang i løpet av livet, det er noe helt spesielt. Men Goa er ganske avslappende. Det er som regel ganske rolig og koselig, men med en gang du drar til nærmeste by får du se fargene, kaoset, bråket og luktene. Det er ikke så skummelt på veiene heller, så der turte vi faktisk å leie motorsykkel. Ellers høres det ut som nordområdene som Ladakh skal være ålreit. Har også hørt en del positivt om Varanasi. Men dårlig infrastruktur: som regel ja Skitne byer: ja, jeg har kun vært i en by som var mer skitten enn Delhi, men det er en by veldig få vestlige setter sine ben i Skitne hotellrom: ikke opplevd, men valgte å bo litt finere i India fordi mantrengte litt luksus etter å ha vært ute i møkka hele dagen Skitne restauranter: ikke opplevd. India har fantastiske matopplevelser å by på, og det er billig. Må legge til at jeg er vegetarianer, så det kan jo medvirke til at jeg ikke fikk Indiamage. Masete sjåfører/selgere: ja. Endret 1. januar 2012 av Badabing
aglaea Skrevet 2. januar 2012 #39 Skrevet 2. januar 2012 Så merkelig at det står forskjellig. Håper du får det du ønsker deg i julegave da! Fikk den faktisk i julegave også Er utrolig lett! Flere lommer enn jeg trodde (Osprey sekken). Så den virker veldig bra! 1
*Sinnataggen* Skrevet 2. januar 2012 #40 Skrevet 2. januar 2012 hvordan finanisierer dere slike turer? Hva koster en slik tur om man skal tippe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå