Gå til innhold

Den store backpacker-tråden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det hadde vært spennende å laget en slags samletråd for backpacker-turer og andre jorden rundt-reiser, alt relatert er lov! :) Her kan vi stille spørsmål, dele tips, ideer, pakkelister og reiseruter, eller bare prate generelt om reise :)

Kan jo begynne jeg da :)

Jeg og samboeren min planlegger å backpacke rundt jorden, en tur som vil starte i slutten av 2012. Dette vil bli vår første lengre reise. Vi har tenkt å besøke følgende land (listen er ikke helt bestemt enda): India, Thailand, Vietnam, Laos, Indonesia, Kambodsja, Filippinene, Kina, Australia, Fiji, Mexico og USA. Jeg har begynt å titte på både overnattingssteder, ideer til utflukter og priser på reiseforsikring allerede jeg, hehe. Mye som må ordnes til en sånn tur. Å planlegge er moro da!

Da sender jeg stafettpinnen videre :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kompresjonsposer har vi prøvd ut, og anbefales ikke :gjeiper: De tar mere plass enn man tror, og er ikke så lure som reisebutikkene skal ha det til.

Drar du til Australia, prøv Anna Bay litt nord for Newcastle. Der har jeg mitt "hemmelige" badeparadis :-)

Skrevet (endret)

Kompresjonsposer har jeg ikke prøvd, men jeg kjøpte poser i forskjellige farger på Nomaden. Det var kjekt å vite at undertøy var i den rosa, overdeler i den blå osv.

Reisehåndbøker er faktisk veldig nyttig om man plutselig står fast en plass uten turister, uten turistinformasjon, og uten folk som snakker engelsk. Men man trenger bare en fra der man starter, også kan man som regel bytte reisehåndbøker (og valuta) med folk på backpackerplasser.

Man bør ikke gape over for mye! Det aller beste med å reise er ikke bare å se og oppleve, for det blir nesten for mye sightseeing og aktiviteter når man har reist en stund. Da er det godt å slå seg litt til ro en plass man liker, bli kjent med folk og stedet, lære seg yoga eller gå på matkurs og se de tingene som de fleste turistene ikke tar seg tid til. Neste gang skal jeg ha god tid, og ikke bare 14 dager på hvert land, det er altfor lite!

Edit: så TS, skal du reise i over et år? :gjeiper:

Endret av Badabing
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke si meg helt enig med reiseglad angående det med vakumposer. På den første backpackerturen min dro jeg uten vakumposer, mens den andre med, og jeg synes egentlig de er nokså praktiske. Ikke bare pga plassen, men også for å få skilt tøyet fra de andre tinga. Det tredje er at klærne holder seg tørre inni vakumposen om det skulle komme fukt på sekken. (noe det til tider gjør, enten det er regn, under transport i buss og båt osv eller andre ting..)

Jeg pakket sekken ganske mange ganger i løpet av et halvt år, og jeg synes helt klart at vakumposene hjalp på plassen og, men det er min mening ;)

• Liker 1
Skrevet

Kompresjonsposer har vi prøvd ut, og anbefales ikke :gjeiper: De tar mere plass enn man tror, og er ikke så lure som reisebutikkene skal ha det til.

jeg har også bare positive erfaringer med vakuumposer. jeg har skrevet endel om generelle reisetips på siden min globetrekker.no.

Skrevet

Hos meg står USA og Latin-Amerika for tur etterhvert -nå følger jeg med på både utenlandske blogger, fora og websider, men henger meg på her også jeg! :)

Sitter på noen smarte greier jeg og, men jeg skal ikke backpacke på "vanlig" måte hele turen da, så jeg må vel være litt selektiv med hva jeg deler etterhvert.

Men kan jo alltids tipse folk om å dra på Åhleens en tur -produsenten muji har drøyt mye smarte ting for reiseglade til en billig penge!

Og dere som skal til USA -husk å kjøp både reisebag'er/kofferter med TSA-låser, og kjøp gjerne med noen single også. Denne låsen vil nok etterhvert bli mer og mer internasjonal uansett og du slipper å få ødelagt kofferten din på flyplassen når de vil sjekke den.

Skrevet

Jeg har ikke sett hvordan de vakuumposene fungerer, men de høres jo smarte ut. Ser for meg at de er greie å ha når man har kjøpt en del, og man er på vei hjem, hehe.

Vi skal reise i et halvt år tenker jeg. Blir sånn cirka det. Hørtes ruta sykt lang ut? :fnise:

Bra side du har Padawan, den må jeg se mer på!

Noen som har tips om gode reiseforum forresten? Gjerne noen som fokuserer på backpacking/jorda rundt. Finner så utrolig mye rart når jeg googler, og mange som ikke er aktive.

Skrevet

Vi skal reise i et halvt år tenker jeg. Blir sånn cirka det. Hørtes ruta sykt lang ut? :fnise:

Noen som har tips om gode reiseforum forresten? Gjerne noen som fokuserer på backpacking/jorda rundt. Finner så utrolig mye rart når jeg googler, og mange som ikke er aktive.

Jeg synes den hørtes ekstremt slitsom ut i alle fall ;) Når dere reiser såpass lenge, blir man litt sliten av å forflytte seg hele tiden, i tillegg til at det selvfølgelig er dyrt også.

Man møter folk som man blir kjent med og får lyst til å henge med, og så får man tips om plasser man ikke hadde hørt om før man reiste. Vi havnet på den paradisøya forrige gang vi backpacket. Skulle bare være i 3 dager, men ble i to uker i stedet og tok dykkersertiikat og bodde i en herlig bungalow på stranden. Var helt fantastisk å bare loffe og sole seg etter konstant ha vært på sightseeing og pakket den j**** sekken 100 ganger. :fnise:

Når det gjelder reiseforum, så har jeg testet en del, men synes ikke det finnes noen spesielt gode for backpacking egentlig. Synes egentlig Lonely Planet sitt reiseforum er best, mest fordi det er mye aktivitet der. Virker som det er en del backpackere også. :)

Skrevet

Åh, nå ble jeg skikkelig reiselysten ;)

Jeg har to små barn, så det er ikke aktuelt med noen backpackertur akkurat nå, men vi har opprettet en sparekonto for dette formålet til om noen år. Den store drømmen er å være borte i et år, ta ungene ut av barneskolen, og ta seg av undervisningen selv.

Ruten jeg kunne tenke meg å reise er :NY-Mexico-Belize-Guatemala-LA-Stillehavet-New Zealand-Australia-Filippinene-resten av Sørøst Asia-Kina-Nepal-India-Sørlige Afrika.

Er jo en ganske omfattende rute, men når man har et helt år har man jo allikevel god tid på hvert sted.

Men men. Det er langt frem, og mye kan skjære seg innen den tid. Enda godt det er lov (og gratis) å drømme! :)

Skrevet

Hvis jeg skulle tatt samme ruta på nytt, ville jeg hatt en måned på hvert av landene, i alle fall de fleste. Jeg hadde for eksempel 3 uker i India, og skulle ønske jeg hadde hatt dobbelt så mye. Ekstremt stort land, det er nesten umulig å fatte for oss nordmenn. Veldig tidkrevende å reise der også. For å få sett India bør man jo se litt av både nord og sør, det er totalt ulikt. Filippinene er også tidkrevende, mens land som Laos og Kambodsja ikke er så store, så man trenger ikke fullt så mye tid. Jeg hadde tre uker i Kambodsja, men ønsket en uke til så jeg hadde rukket nord. Og hadde 2 uker i Laos. Der skulle jeg gjerne hatt en uke til så jeg hadde fått sett sør og 4000 islands. På 2 uker i Laos rakk vi bare Vientiane, Luang Prabang og Vang Vieng, de største turistplassene. Veldig tidkrevende å reise her også, et fjelland med dårlige veier. Men hørte veldig mye bra om både sør og nord, deriblant Don Det.

Er litt kjipt å komme hjem og føle at man bare har fått sett turistbyene.. Så god tid anbefales virkelig :)

Skrevet

Jeg og min kjære har planer om å reise jorden rundt, men det blir ikke før om et par år :tristbla:

Vår rute går andre veien enn den tradisjonelle: Sør-Amerika: Brasil, Argentina, Peru, Venezuela. Jeg har skikkelig lyst å besøke Cuba også men det har jeg hørt kan være ganske dyrt og må vike for Cook Island. Fra Sør-Amerika blir det forhåpentligvis en tur til Cook Islands, New Zealand, Australia og så Asia.

Vi har ikke helt funnet ut hva og hvor vi vil dra i Asia. Tips mottas gjerne! :D

Skrevet

Jeg synes den hørtes ekstremt slitsom ut i alle fall ;) Når dere reiser såpass lenge, blir man litt sliten av å forflytte seg hele tiden, i tillegg til at det selvfølgelig er dyrt også.

Man møter folk som man blir kjent med og får lyst til å henge med, og så får man tips om plasser man ikke hadde hørt om før man reiste. Vi havnet på den paradisøya forrige gang vi backpacket. Skulle bare være i 3 dager, men ble i to uker i stedet og tok dykkersertiikat og bodde i en herlig bungalow på stranden. Var helt fantastisk å bare loffe og sole seg etter konstant ha vært på sightseeing og pakket den j**** sekken 100 ganger. :fnise:

Når det gjelder reiseforum, så har jeg testet en del, men synes ikke det finnes noen spesielt gode for backpacking egentlig. Synes egentlig Lonely Planet sitt reiseforum er best, mest fordi det er mye aktivitet der. Virker som det er en del backpackere også. :)

Som sagt er ikke listen komplett enda, så det er mange rom for endringer :) Jeg har ekstremt lyst til å se India, men er usikker nettopp fordi det er et så enormt stort land. Ellers er jeg en ganske rastløs sjel, så mange uker på en stille og rolig øy for eksempel, er ikke helt meg. Men selvfølgelig, det er sikkert kjempeslitsomt å reise så mye, så lengre opphold på enkelte steder blir det nok :)

Får se litt mer på Lonely Planet sitt jeg da :)

Åhh, jeg har lyst til å reise i morgen :nigo:

Skrevet

jeg har også lyst til å besøke India, Nepal og Bhutan. disse landene blir nok besøkt over flere ferier fra neste år av.

Skrevet

Åh, nå ble jeg skikkelig reiselysten ;)

Jeg har to små barn, så det er ikke aktuelt med noen backpackertur akkurat nå, men vi har opprettet en sparekonto for dette formålet til om noen år. Den store drømmen er å være borte i et år, ta ungene ut av barneskolen, og ta seg av undervisningen selv.

Ruten jeg kunne tenke meg å reise er :NY-Mexico-Belize-Guatemala-LA-Stillehavet-New Zealand-Australia-Filippinene-resten av Sørøst Asia-Kina-Nepal-India-Sørlige Afrika.

Er jo en ganske omfattende rute, men når man har et helt år har man jo allikevel god tid på hvert sted.

Men men. Det er langt frem, og mye kan skjære seg innen den tid. Enda godt det er lov (og gratis) å drømme! :)

Vi har reist med våre små på kortere og lengre turer fra de var fire år. Ikke jorda rundt, men mye i Asia (Malaysia, Thailand, Singapore, Indonesia) og i Australia (har familie der). Lengste reisen vår var på tre måneder. Har bare ett råd: Gjør det! Det er enkelt å reise med barn, det er utrolig kontaktskapende, det er lærerikt på en annen måte, det er enkelt som voksen å undervise egne barn på en slik tur. Og ikke minst har vi blitt en sammensveiset familie på en helt annen måte enn om vi hadde stresset i vei her hjemme :-)

Skrevet

Vi har reist med våre små på kortere og lengre turer fra de var fire år. Ikke jorda rundt, men mye i Asia (Malaysia, Thailand, Singapore, Indonesia) og i Australia (har familie der). Lengste reisen vår var på tre måneder. Har bare ett råd: Gjør det! Det er enkelt å reise med barn, det er utrolig kontaktskapende, det er lærerikt på en annen måte, det er enkelt som voksen å undervise egne barn på en slik tur. Og ikke minst har vi blitt en sammensveiset familie på en helt annen måte enn om vi hadde stresset i vei her hjemme :-)

Så flott å høre!

Føler at jeg egentlig bare møter negative reaksjoner når jeg ymter at dette er noe vi kunne tenke oss en gang (slitsomt å reise med barn, mye buss, lange flyturer, de går glipp av så mye undervisning, etc, etc) Jeg har ikke helt den oppfatningen, så det var fint å se at jeg ikke er alene, og at du som allerede har testet det litt, har positive erfaringer!

Skrevet

Jeg sitter og funderer på hva vi burde gjøre i Australia. Har fått en del tips om at vi bør droppe østkysten og heller dra til det vestlige Australia. Men samtidig blir det vår første tur dit, og det er jo sikkert mye bra på østkysten for en førstegangsreisende, blant annet Sydney, Great Barrier Reef, Byron Bay, Fraser Island m.m. I tillegg bor det jo mer folk der, men mange sier at man får se mer av det "virkelige" Australia på andre kysten. Dilemma!

Hva ville folket her gjort? :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg sitter og funderer på hva vi burde gjøre i Australia. Har fått en del tips om at vi bør droppe østkysten og heller dra til det vestlige Australia. Men samtidig blir det vår første tur dit, og det er jo sikkert mye bra på østkysten for en førstegangsreisende, blant annet Sydney, Great Barrier Reef, Byron Bay, Fraser Island m.m. I tillegg bor det jo mer folk der, men mange sier at man får se mer av det "virkelige" Australia på andre kysten. Dilemma!

Hva ville folket her gjort? :)

Jeg kom nettopp tilbake etter en 8 måneders tur i Australia, og jeg er enig med de som sier at du bør reise i vest Australia istedet for østkysten. Og dessverre må jeg si at Great Barrier Reef er temmelig oppskrytt, ble skikkelig skuffet da jeg skulle dykke der! Hvis man likevel reiser til østkysten og vil snorkle/dykke, så vil jeg faktisk heller anbefale whitsundays. Men vest Australia var etter min mening bedre, og ja det er mye folk på østkysten, men det bærer også veldig preg av å være stedet der "partyungdommen" reiser til. Grøftefylla var jeg ferdig med for lenge siden, derfor passet det overhodet ikke for meg :fnise:

Og til dette med vakumposer, vær oppmerksom på at du kommer til å irritere vettet av eventuelle romkamerater hvis du skal sove på dorm-rooms når du skal ha ting inn og ut av vakumposene tidlig eller sent på kvelden :fnise: I tillegg kan det plutselig bli fryktelig tungt når du komprimerer så mye. Jeg liker også prinsippet med å skille ting, og hadde derfor tøy-nett fra clas ohlson for å holde styr på ting. I tillegg hadde jeg regntrekk til sekken, som holdt ting tørt til enhver tid.

Mitt beste tips er å ta med minst mulig, du kommer til å bli lei av å bære på det, og du kommer bare til å trenge halvparten av det du i utgangspunktet tror du kommer til å trenge :fnise: Vaske kan du i de fleste tilfeller gjøre overalt.

Ellers er Australia mye dyrere å reise rundt i enn det de fleste har sett for seg på forhånd, noe å være oppmerksom på bare. Både mat og overnatting var dyrere enn det jeg hadde trodd på forhånd!

Ellers kan jeg som bokfantast anbefale å kjøpe lesebrett som man kan ha med, både fordi det er lettere, og for å kunne ha alle reisehåndbøkene man måtte kunne ønske seg tilgjengelig til enhver tid ;) Jeg hadde det ikke, men ser at det hadde vært en stor fordel!

Skrevet (endret)

Hmmm, jeg tenker bare mer og mer på at jeg vil til BEGGE kystene jeg, hehe! Men huff, det blir vel for mye av det gode på en og samme tur. Vi får se hva det blir. Gleder meg iallfall stort til å se Australia :)

Lesebrett er noe jeg absolutt har på ønskelisten! Ikke iPad eller sånn, men en Kindle! Har såå lyst på. Lurer på å ønske meg til jul, det er jo så greit å ha alt samlet på ett sted. Jeg leser jo mye ellers også, så greit å slippe å drasse rundt på en 5-6 svære bøker, veier jo mye :fnise:

Endret av Lumos
Skrevet

vist du har lyst til å dykke på en plass som er mer fantastisk enn great barrier i australia. dra til atede AYR. fANTASTISK!! men ikke glem reisesyke tabletter.. litt røff sjø. men absolutt verdt det. det er et vrak med hvaler og skilpadder større enn deg selv. uforglemmelig. men igjen reisesyketabletter, jeg blir aldri sjøsyk, og ønsker bittert at jeg ikke tok med meg.

et tips er å kjøpe reisehåndkle. for vanlig håndkle tørker seint, STINKER og mugler fort når du reiser. saronger er også kjek å bruke som håndkle.

ta med magesyketabletter eller melkesyrebakterier... det du får i asia kan ha uheldige konsekvenser.

kjøp sekk som åpnes i botnen. gjør det enklere å finne ting!og ha med masse ziplock poser til ting som er vått eller er flytende.. ikke kjekt når ting lekker i hele bagasjen!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

et tips er å kjøpe reisehåndkle. for vanlig håndkle tørker seint, STINKER og mugler fort når du reiser. saronger er også kjek å bruke som håndkle.

(...)

kjøp sekk som åpnes i botnen. gjør det enklere å finne ting!og ha med masse ziplock poser til ting som er vått eller er flytende.. ikke kjekt når ting lekker i hele bagasjen!

Reisehåndkle er et must ja, og jeg brukte også sarongen mye som håndkle. Reisehåndkle til dusj i ferskvann, sarong til bading i saltvann!

Hvis man skal kjøpe ny sekk vil jeg faktisk anbefale en sekk som kan åpnes som en bag. Så det mye på reise, og alle jeg snakket med som hadde det var utrolig fornøyd fordi det er mer praktisk enn en klassisk sekk! Nå klarte jeg meg fint med min gamle fjellsekk også, men hvis jeg hadde hatt pengene ;):fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...