Gå til innhold

Ostekake analyse :-)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk en oppskrift på en kjempegod ostekake, men jeg får den ikke til! Den "smelter" renner utover, og blir rene katastrofen!

Er detnoen vennlige sjeler her som er erfarne kakebakere som kan ta en titt på opprkriften å se hva som mangler / hva jeg gjør feil,så hadde jeg blitt kjempeglad :-)

Her er oppskiften:

1/2 pakke sweet meal kjeks

100 gram meierismør

kjeksen knuses og rør inn romtemperert smør og legges/trykkes ned i springformensom en bunn.

1 eske gourmetost ananas

1 eske gourmetost naturell

1 beger rømme

100 gram melis

1 sp skje vaniljesukker

Blandes

1/3 krem piskes og røres i

1 pakke sitrongele løses opp i 2,5 dl vann og blandes i det øvrige

Settes i kjøleskap over natten

Pynes med søet av kirsebærkompott

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som flyter utover? Ostefyllet eller geleen?

Skrevet

1 BEGER rømme? Et par spiseskeier hadde holdt. Jeg har en lignende oppskrift denne her, nesten akkurat det samme, og der er det 2 vanlige spiseskeier rømme :)

Skrevet

Jeg kan se for meg osten gli utover om du er litt for hardhendt med blandingen, eller overpisker.

Skrevet

Geleen er blandet i ostefyllet så det er hele kaka som "smelter" og flyter utover.

Skrevet

Dobbel gelèmengden, det virker å være for lite i forhold til de andre ingrediensene.

Skrevet

Oppskriften din minner meg om en jeg har.

Nå husker ikke jeg hvor mange dl vann gelen skal løses opp i, men det jeg gjør er å bare bruke halvparten av mengden på vannet.

Hvis du ikke allerede gjør det, kan det være derfor dem renner utover :)

Skrevet

Dette er den samme oppskriften jeg bruker, og det blir alltid vellykket. Den eneste forskjellen er at jeg bruker en pk philadelphiaost i stedet for 2 gourmetoster men jeg tror det blir ca samme mengde. Min oppskrift sier også 115 gr melis, men tror ikke det skal ha noe å si.

2,5 dl vann til gelepulveret er halv mengde så det er riktig. Du løser opp pulveret i varmt vann sant? Og så la det avkjøles en del før du blander alt, det tar en god stund før det stivner så det er ingen fare.

Ellers er vel det eneste tipset mitt å løse opp litt ekstra gelatin sammen med gelepulveret, men jeg har aldri hatt behov for det...

Dobbel gelèmengden, det virker å være for lite i forhold til de andre ingrediensene.

Neineinei! Det må du IKKE gjøre. Bruk heller et blad eller to med gelatin i tillegg.

Skrevet

Neineinei! Det må du IKKE gjøre. Bruk heller et blad eller to med gelatin i tillegg.

Såså :kose:

Skrevet

Oppskriften er helt lik på den jeg lager. Den enegangen den ble mislykket var da geleen ikke haddebegynt å stivne førjeg pisket den i og lå som et litt tykt gele-kremlag langs bunnen. For meg fungerer det best når geleen er helt kald og litt klumpete, så pisker jeg den inn i rømme-ostblandingen før jeg vender inn den stivpiskede kremen.

Skrevet

Bruk litt mere gelantin.

Jeg pleier å ha 1 beger rømme, 1 pakke fløte, 1 philadelphia ost. Og 2,5 dl sitrongele. S mengden er jo samme som din i grunnen. Kan ikke skjønne hva du gjør "feil" ;) Jeg rører med hånd sammen. Synes at da blir den ikke så flytendes men det skulle jo ikke si noe siden man har gelantin oppi etterpå.

Har du prøvd å lage flere ganger? Skjer det hver gang?

Skrevet

Høres da ut som det er alt for lite melis i forhold til alt annet??

Skrevet

Jeg leste den som svarte over meg nettopp - jeg også venter til geleen blir kaldere før jeg rører den oppi de andre tinga.

Skrevet

Jeg bruker 130 g melis men det er jo ikke det som avgjør om den er rennende eller ikke tror jeg ;)

Skrevet

Jeg bruker ca samme oppskrift, og har aldri hatt dette problemet. Men jeg bruker mindre vann enn det som står på pakka, ca halvparten eller to tredjedeler er nok. Også lar jeg geleen avkjøle seg i vannbad i vasken (oppi kasserollen) før jeg blander den med resten. Men ikke for lenge så den blir stiv! Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...