Gå til innhold

Er motkonjunkturpolitikken død?


yxnyx

Anbefalte innlegg

Leser at Stoltenberg legger opp til å kutte i budsjettene på grunn av forventninger om nedgangstider.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10030252

Ut i fra mine begrensede kunnskaper innenfor sosialøkonomi, så er dette det stikk motsatte av hva man burde gjøre. Offentlige kutt vil gjøre de dårlige tidene enda dårligere. Dette var noe man lærte under depresjonen på 30- tallet, da man trodde at man kunne løse krisa ved å stramme inn mer og la markedet ordne opp. I Norge kjørte vi ekspansive budsjetter med begrunnelse i finanskrisa så sent som i 2008-09.

Jeg skjønner at motkonjunkturpolitkk kan være vanskelig når de europeiske landene sliter med høy statsgjeld. Men hva er egentlig alternativet? Og har denne typen politikk vært en kunstig vitamininnsprøytning, med uheldige konsekvenser, helt siden den ble innført for snart 80 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut i fra mine begrensede kunnskaper innenfor sosialøkonomi, så er dette det stikk motsatte av hva man burde gjøre. Offentlige kutt vil gjøre de dårlige tidene enda dårligere.

Sanheten er at hadde det ikke vært for oljefondet så hadde vi kjørt med solide budsjett underskudd. Det Stoltenberg ikke sier høyt er at når denne krisen treffer så vil store deler av oljefondet fordufte. Pga handlings regelen så betyr dette at vi får enda mindre penger til å finansier budsjett underskuddet våres med.

Jeg skjønner at motkonjunkturpolitkk kan være vanskelig når de europeiske landene sliter med høy statsgjeld. Men hva er egentlig alternativet?

Cold turkey.

Og har denne typen politikk vært en kunstig vitamininnsprøytning, med uheldige konsekvenser, helt siden den ble innført for snart 80 år siden?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at Stoltenberg legger opp til å kutte i budsjettene på grunn av forventninger om nedgangstider.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10030252

Ut i fra mine begrensede kunnskaper innenfor sosialøkonomi, så er dette det stikk motsatte av hva man burde gjøre. Offentlige kutt vil gjøre de dårlige tidene enda dårligere. Dette var noe man lærte under depresjonen på 30- tallet, da man trodde at man kunne løse krisa ved å stramme inn mer og la markedet ordne opp. I Norge kjørte vi ekspansive budsjetter med begrunnelse i finanskrisa så sent som i 2008-09.

Jeg skjønner at motkonjunkturpolitkk kan være vanskelig når de europeiske landene sliter med høy statsgjeld. Men hva er egentlig alternativet? Og har denne typen politikk vært en kunstig vitamininnsprøytning, med uheldige konsekvenser, helt siden den ble innført for snart 80 år siden?

Poenget denne gangen er vel at det fremdeles er en del usikkerheter, og når det smeller, så kommer det til å sprøytes inn penger, men enn så lenge så er han mer opptatt av å ikke styrke krona for å sikre arbeidsplasser. Men problemet er jo at pga globaliseringen så fører det til at vestlige land ikke klarer å konkurrere skikkelig uten kunstig lave renter, som fører til kriser og kaos. Vesten klarer ikke å konkurrere med industrigigantene i øst, så de tyr til lettvinte løsninger som lave renter jo er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...