Gå til innhold

Dans


Milian

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 15 år som lurer på noe. Jeg elsker å danse, men kunne ikke danse før p.g.a. skade jeg er født med. Men nå er denne skaden bra.

Jeg har veldig lyst til å bli "flink" til å danse! Så, derfor lurer jeg på hvilken dansetype som passer til meg.... Og hvilken dansetype dere synes er best/kulest og som man får finest kropp av.

- Jeg er 168 og veier ca. 54 kg.

- Jeg har antydning til six-pack (tror det er arvelig eller noe)

- Jeg trener vanligvis 1-2 ganger i uka, lett.

- Jeg har "kraftig" beinbygning, i alle fall ganske "kraftige" bein. Ikke sånn veldig, men litt.

- Jeg kommer ned i jentespagaten, men ikke guttespagaten. Jeg er ikke noe myk i ryggen. Ellers er jeg myk.

- Jeg har helt OK balanse.

- Jeg liker all mulig slags musikk, men mest pop og techno.

- Jeg ELSKER å danse!!!

- Da jeg var liten gikk jeg på Freestyle Discojazz i ca. 2 år og Hiphop MTV i 1/2 år.

- Jeg har akkurat begynt på magedans og skal gå på det til jul.

- Jeg spiser ganske sunt.

- Jeg har veldig god spenst, men dårlig utholdenhet.

- Jeg er flink med teknikk og sånt, styrken og mykheten er verre....

- Mange sier jeg har "dansebein" eller "danseføtter". De fleste som sier dette går på dans og har ofte gått på dans i mange år. En danselærer har også sagt dette.

Om dere trenger å vite noe mere, si ifra! Jeg svarer på kommentarer ;) TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR OG TIPS! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du blir flink i en dansetype eller ikke avhenger, i tillegg til kropp, også på teknikk og øvelse. Dans masse, tren med gode instruktører, dra på ekstra kurs i helgene og prøv ulike stilarter over lengre tid. Du er for sent ute for klassisk, uansett, men jeg kjenner profesjonelle dansere innen mer moderne sjangre som ikke har kommet i gang før i din alder, så hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stooor forskjell på dans og danseteknikker, og man bør ikke danse for å kun få resulteter kroppslig.

Ballett og Jazz inneholder mye av grunnteknikkene i dans og fokuserer mye på hver del av kroppen og hvordan alle delene kan fungere sammen, som gjør det lettere å utvikle sunnere holdninger til annen dans. Det er ganske krevende, men veldig god trening både mentalt og fysisk.

Afrikansk dans er også veldig grunnleggende, og veldig morsomt samtidig som det er ganske slitsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet danser og dansepedagog. Jeg begynte selv med ballett da jeg var fem år, men en av jentene jeg studerte sammen med begynte faktisk da hun var rundt din alder, så det er faktisk mulig. Hun var riktignok et utrolig talent, men sånt kan man jo ikke vite før man prøver. :)

Jeg er enig med de andre om at du bør prøve flere typer dans for å finne ut hva du liker best. Det viktigste er at du har det morsomt, ikke at du har "rett" kroppstype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

takk for svar! Jeg skjønner hva dere mener...

Nå har jeg begynt på moderne dans og magedans, er kjempefornøyd! Nå danser jeg bare fordi jeg elsker det og fordi det er så utrolig gøy, og tenker mindre på treningen i seg selv.

Etter jul skal jeg begynne på Jazz-dans i tillegg, gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du trives med de klassene du tar, vil jeg absolutt anbefale deg å begynne med klassisk ballett ("klassisk"), alternativt pilates, for å få en bedre forståelse og kontakt med core-musklaturen, bekkenbunn og så videre. Ballett er definitivt best for teknikkterping, men da må det være en "skikkelig" time der fokuset er på å gjøre ting riktig, og ikke på hvem som klarer å løfte foten opp til øret... dersom ikke pedagogen bruker ordet "turnout-muskel" minimum ti ganger i løpet av timen er det ikke en ballettime ;)

Er det en bra ballettime, vil du få en veldig god grunnleggende forståelse for muskler og teknikk som kan brukes i alle andre dansearter. (Kanskje ikke like direkte overførbart til hip hop, men det er elementer der også.) I tillegg bygger det musklatur som er bra i det daglige også, spesielt med tanke på rygg/ mage/ holdning.

Edit: Ser en anonym mener du er for sent ute for klassisk, og regner med det menes her at du ikke kommer til å bli Giselle på Operaen. Men det betyr ikke at klassisk ballett er kjempenyttig uansett.

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...