camze Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Til meg som er alene og HATER å lage mat bare til meg selv? Det har blitt skjelden mat etter det ble slutt med meg og eksen, jeg har gått ned flere kg, og ser skikkelig tynn ut i ansiktet. Fikk høre ista at en kompis trodde jeg gikk på dop pga at jeg hadde blitt så tynn! Jeg spiser en gang om dagen som regel, da mamma lager middag.. Ellers spiser jeg ikke noe, drikker skjelden også.. Grandis er jo kjempe lettvindt, men usunt! og ikke legger jeg på meg heller, så jeg trenger tips til enkel og god mat, og jeg er kresen bare så det er sagt
corrado Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 fisk er veldig lettvint og lage, særlig laks laks og potet med smeltet smør er enkelt og raskt å lage. ellers har du løvstek og chips, kjempeenkelt masse gode retter på hermetikk, maxboller og ris, lapskaus med flatbrød kjøttdeig og spaghetti. en god salat med skinke i er også å anbefale vet ikke hva du liker eller evt hvor kresen du er men dette er vartfall noen raske, gode retter som passer og lage når man er alene Er bare å prøve seg frem vet du ^^ Lykke til ^^
camze Skrevet 27. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2011 Takk for tips :-) Eneste fisken jeg faktisk liker er laks, og ørret Jeg er ikke veldig glad i salat, men må da lære meg å like det også :D
matentusiasten Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Sjekk ut bloggen ENEstående mat http://enestaaendemat.wordpress.com/
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 Jeg har ofte kyllingfilet og diverse grønnsaker som løk, gulerot sukkererter, paprika, tomater mm i en liten langpanne som jeg har i ovnen. Jeg dropper ris, pasta og poteter og tar heller mer grønnsaker. Dette godgjør seg selv og jeg slipper masse oppvask og styr. Alternativet er at jeg lager en stor porsjon av noe som kan fryses ned. Lettvint når jeg kommer hjem fra jobb og ikke har ork/lyst til å lage mat.
Surriball Skrevet 30. september 2011 #6 Skrevet 30. september 2011 Jeg syns det er veldig greit med mat som "lager seg selv". F.eks ovnsbakt laks med grønnsaker og rømme. Du kutter opp noen grønnsaker (1 gulrot, litt paprika, noen sukkererter og litt løk), putter oppi en ildfast form sammen med en laksefilet og slenger på litt rømme på toppen. Litt salt og pepper er også godt. Tjue min i ovnen - svipp svupp - ferdig! Ellers er det godt med kyllingwok. Der setter du på ris (som lager seg selv, selvsagt!), kutter opp grønnsaker du liker og kyllingfilet, steker i panna og heller i woksaus som du kjøper på butikken. Den retten tar ikke lenger tid enn det tar å koke risen! Salater blir gode hvis man gjør den litt mer spennende! Hvis du sørger for å ha grønnsaker i kjøleskapet som du liker, kan du jo kutte opp dem hvis du ikke gidder å lage annen mat. Så kan du variere med å ha oppi pasta, skinke fra boks, tunfisk, spekeskinke og så videre. Jeg syns det er godt med noen salte nøtter (cashew eller peanøtter) oppi for å få litt knas. Det blir også mer spenstig med en frukt oppi også, f.eks et eple. Og hvis du har litt balsamico (jeg liker den kremede med skogsbærsmak veldig godt) i kjøleskapet også (holder seg lenge!), er det veldig godt til! Hjemmelaget pizza trenger heller ikke være vanskelig eller komplisert. Det er faktisk ganske fort gjort! Lag en passe stor deig til en liten pizza (en dæsj mel, vann, olje og salt, og gjær hvis du har tid og liker bunnen best når den er litt luftig), og så har du på tomatpurè og krydder du liker. Deretter er det bare å ha på det man har i kjøleskapet. Maisrester, kokt skinke, kjøttdeigrester, litt ost, litt paprika, litt løk. Man tager hvad man haver Og det fine er at du bare har på akkurat det DU syns er godt! ... og noen ganger er posesuppe skikkelig digg og lettvint
Gjest Survival Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Jeg kan jo nevne noen av de tingene jeg spiser når sambo er borte. - Pitapizza. Utrolig enkelt siden man kan ta et par pitabrød opp fra fryseren og la resten ligge igjen. Koke opp en boks med hakket tomat, tilsette tomatpurè og urter sånn at man har en fullgod tomatsaus. Deretter kaste på det man har av rester i kjøleskapet. Kanskje litt kyllingfilèt, eller biffkjøtt, pølse eller litt kjøttdeig. Så har jeg på litt rødløk, kanskje litt paprika og noen cherrytomater. Har jeg en osteskalk rasper jeg den opp og har den på. Eller bare revet mozzarellaost. - Suppe. En boks hakka tomater, en buljongterning, litt vann, litt tomatpurè, hvitløk og urter er basen for ei fantastisk minestronesuppe. Oppi suppa kan man ha f.eks. løk, sellerirot, kålhodet osv. Alle de restene man har i kjøleskapet. - Fiskepudding. Jeg lager nesten all maten fra bunnen av, men fiskepudding kjøper jeg. Fiskepudding får du i små pakning i butikken, som er perfekt for èn person. Og det passer godt til poteter og råkost, eller bare litt pasta med en god saus over. - Laksefilèt. Vi bruker å kjøpe store pakninger med laksefilèter som kan ligge i fryseren noen måneder. Jeg tar opp èn og èn filèt når jeg vil ha det til middag, fordi det tar en liten time å tine. Ovnsbaker den gjerne sammen med noen grønnsaker, og serverer med fullkornsris. - Salater i alle former er bra når man er èn. Salater med biff, reker, kylling, skinke eller en god ost... Man tager det man haver!
ViC* Skrevet 30. september 2011 #8 Skrevet 30. september 2011 Pytt i panne er jeg veldig glad i når jeg er alene - poteter, pølser, bacon, løk Kyllingsalat med godt brød til er kjempegodt! Forskjellige smoothies kan fungere som frokost/lunsj og mellommåltid. Mye digg å eksperimentere med der Gryter, supper +++. De kan du i tillegg fryse ned, så kan du bare varme opp Veldig kjekt og greit!
Aviale Skrevet 1. oktober 2011 #9 Skrevet 1. oktober 2011 Laks er sunt og kjempeenkelt. Min favorittoppskrift er som følger: 1. kok opp vann, ha i en neve gulrotbiter. 2. Så tar du tagliatelle-pasta eller annen pasta og har oppi (vent litt hvis den har 5 min koketid). 3. Skjer en laksefilet i biter, krydre med salt og pepper. Hvis du vil kan du vende dem i mel, da blir de mer sprø. 4. Når det er ca 3 min igjen av koketiden til pastaen steker du laksen, sleng gjerne oppi litt purre om du har. 5. Ha evt. oppi fryste erter sammen med pastaen 1 min før du serverer. 6. Sil av vannet av pastaen, ha i en skål og bland oppi litt rømme. Ha over laksen og spis! En annen favoritt jeg har er nachos. Ta 1/3 av en 400g kjøttdeig (frys resten). Tilsett tacokrydder, litt vann, tacosaus, løk/purreløk og paprika. Riv litt ost. Smør en ildfast form og legg lagvis: kjøttsaus, litt ost, nachos, litt ost, kjøttdeig osv. Avslutt med nachos og ost til slutt. Stek i ovnen på 225 grader i 10-15 minutter. Ellers er jeg veldig glad i grønnsakssuppe og minestronesuppe. Da pleier jeg ofte å lage 2-3 porsjoner slik at jeg har suppe til neste dag og evt også som kveldsmat. En fin variasjon er å lage pannekaker til suppa en av dagene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå