Gå til innhold

Omgivelsenes forventninger under sykemelding.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva forventer en arbeidsgiver/omgivelsene rundt en når man er sykemeldt? Jeg er midtveis i en sykemelding. Jeg klarer å legge meg ned i senga alene, men ikke å reise meg opp på egenhånd. I dag tidlig klarte jeg å ta sokkene på meg selv. Dette syns jeg var framskritt i forhold til hvordan det har vært. Jeg klarer å ta ting inn og ut av oppvaskmaskinen, men da må jeg ha noen pauser underveis fordi jeg blir sliten av det. Jeg bør ikke løfte så tunge ting nå.

Forventer en arbeidsgiver at man bare skal være inne når man er sykemeldt? Eller kan man ta seg en tur ut uten å bli uglesett? Jeg lurer litt på om jeg skal ta meg en gåtur til en butikk i nærheten (usikker på om jeg klarer lengden), men er usikker på hva koleggaene ville mene dersom de så meg der. Hva tror du? Det står i papirene fra legen at jeg kan ha en fornuftig, men ikke overdreven aktivitet i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg gikk på en smell for noen år siden var det egen samvittighet og ikke omgivelsenes forventninger som ble mest begrensende. Jeg frisk ut på utsiden, og var redd for å bli stemlpet som en løgner og snylter dersom jeg var en tur på kjøpesenter en dag jeg var opplagt. Etterhvert forsto jeg at jeg problematiserte alt for mye. Om man klarer en tur på butikken eller en gåtur i skogen en dag er ingen indikasjon på hvor arbeidsfør man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Siden legen var IKKE i tvil om at han skulle sykemelde meg så lenge som denne perioden varer. Han spurte ikke meg om hva jeg mente. Det var liksom sånn at "så lenge skal du være sykemeldt, og sånn er det med den saken". Jeg er egentlig glad for det. Det er bare det at jeg aldri har vært sykemeldt før. Så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal opptre, og hvilke grenser jeg skal trekke for meg selv i forhold til hvor mye husarbeid og lignende jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal forsøke å bli frisk, og mengden husarbeid, handling osv må du begrense og tilpasse din egen tilstand på en slik måte at du ikke blir syk(ere) av sykemeldingen. Er du i form til å gå på butikken en dag, så gjør du det, men da kan det hende at du ikke klarer husarbeid den dagen.

Klarer du en oppvask en dag, er det ikke sikkert du skal på butikken samme dag. Dette må du nesten kjenne etter selv. Etterhvert skal du orke og klare mer og mer :)

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker alltids opp ett lite troll som mener at andre bør være inne og se syk ut når de er sykemeldte, men de aller fleste er medmennesker nok til å forstå at selv om man er sykemeldt, så kan man både handle, gå på kafe og gå tur, alt etter hva man er sykemeldt for.

Du skal bli frisk, og etterhvert som du blir friskere så kan det jo til og med hende at det er BRA for deg å gå små turer. Bevegelsen ute, frisk luft, det å gå.. kanskje det faktisk er en bra ting for din helbred i det lange løp.

Tenk mer over hva du kjenner er bra eller ikke bra for deg, gjør det du føler du klarer.

Også er det viktig å huske på å gjøre noen "glade" ting også, som f.eks en kafetur med ei venninne eller slikt, rett og slett fordi det også er viktig å ha det bra. Det er viktig å gjøre ting osm får en til å slappe av og smile litt også, selv når man er syk. Om man får det til da såklart.

Jeg har vært langtidssykemeldt pga psyke, og beskjeden fra legen var klar; gå ut og vær sosial!! Gjør det du får til, og gjør ting som gjør deg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...