Gå til innhold

Rhodesian Ridgeback


Gjest fjernet

Anbefalte innlegg

Det antas ikke at hunden er mer utsatt for dermoid sinus; det er bevist.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16573760

Hva dermoid sinus angår, så er dette noe som lett kan føre til infeksjoner.

Ergo er hunder med ridge mer utsatt for infeksjon enn de uten. Det er ingen garanti for god helse at hunden er ridgeløs, men den er langt mindre utsatt for infeksjon enn en hund med ridge.

Man antar at det er ridgen som gjør at RR er mer utsatt for dermoid sinus. Hvis du forsto innlegget mitt over som om jeg mente at man ikke er sikre på at RR er utsatt for å blir født med dermoid sinus, så var det ikke det jeg mente. Jeg beklager hvis det var uklart. Rhodesian ridgeback er uten tvil spesielt utsatt for dette, og det er derfor alle oppdrettere skal sjekke alle valper for dette, det er nemlig en tilstand de er født med. I Norge anbefales det at valper med dermoid sinus avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det antas ikke at hunden er mer utsatt for dermoid sinus; det er bevist.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16573760

Hva dermoid sinus angår, så er dette noe som lett kan føre til infeksjoner.

Ergo er hunder med ridge mer utsatt for infeksjon enn de uten. Det er ingen garanti for god helse at hunden er ridgeløs, men den er langt mindre utsatt for infeksjon enn en hund med ridge.

Dermoid sinus er en medfødt misdannelse, og hunder kan derfor ikke få dette etter fødselen. Om hunden er sjekket for dette, noe seriøse oppdrettere gjør, er det ikke noen større risiko å kjøpe en hund med ridge. Dermoid sinus kan opereres bort, men hunden skal ikke brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS er klar over vokt, jakt og at RR kan være vanskelig å trene, men fortsatt vil ha den, så er det vel ikke noe å lure på :)

Jeg ville anbefalt å ta en ridgeløs valp siden det virker som at det er veldig vanskelig å få solgt de til gode hjem.

Husker hun i Råde som mente at hun måtte avlive de uten ridge, som var helt friske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det ja. Men har snakket med en del oppdrettere, raseklubben og tatt kontakt med noen som har RR idag, og de sier at det med både jakt, vokt og vanskelig å trene blir veldig hypet opp. Det gjelder ikke like mye alle hundene. For eksempel for oss som vil ha tispe er det uansett et mindre problem. Hun ene oppdretteren jeg snakket med sier hun ikke bruker de med jaktinstinkt i avl fordi de fokuserer på å avle de til annet "bruk". Det står jo også på mange av sidene opplysninger som: vaktinstinkt - moderat til ingen, jaktinstinkt - moderat f. eks. Men i utgangspunktet ville jeg jo aldri TENKT på å kjøpe denne rasen overhodet hvis jeg ikke trodde det skulle gå fint her hos oss.

Uansett, som sagt skal vi få være med på treff og komme hjem til noen for å sjekke ut rasen videre. Hvis jeg finner noe med dette jeg overhodet blir nervøs for om jeg klarer så går jeg tilbake på rasevalg såklart. Jeg vil ha en hund jeg føler meg så sikker som mulig på at jeg er riktig eier for.

Hva mener du med å ta en ridgeløs valp? Hvorfor selges ikke disse? Er det noe annerledes med de utenom hårene på ryggen? Jeg kan si jeg ikke helt skjønner om det er noen forskjell på å ha en med eller uten sånn i det hele og store. Hvorfor skulle ikke folk kjøpe hunder uten den? Hvordan den ser UT er jo ikke grunnen til at man kjøper en hund (håper jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke ta med en ridgeløs hund på utstilling, og hva er en ridgeback uten ridge? :klaske:

Det burde ikke ha noen betydning om hunden ikke har ridge, så lenge den er frisk og har en trygg og god mentalitet.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det ja. Men har snakket med en del oppdrettere, raseklubben og tatt kontakt med noen som har RR idag, og de sier at det med både jakt, vokt og vanskelig å trene blir veldig hypet opp. Det gjelder ikke like mye alle hundene. For eksempel for oss som vil ha tispe er det uansett et mindre problem. Hun ene oppdretteren jeg snakket med sier hun ikke bruker de med jaktinstinkt i avl fordi de fokuserer på å avle de til annet "bruk". Det står jo også på mange av sidene opplysninger som: vaktinstinkt - moderat til ingen, jaktinstinkt - moderat f. eks. Men i utgangspunktet ville jeg jo aldri TENKT på å kjøpe denne rasen overhodet hvis jeg ikke trodde det skulle gå fint her hos oss.

Uansett, som sagt skal vi få være med på treff og komme hjem til noen for å sjekke ut rasen videre. Hvis jeg finner noe med dette jeg overhodet blir nervøs for om jeg klarer så går jeg tilbake på rasevalg såklart. Jeg vil ha en hund jeg føler meg så sikker som mulig på at jeg er riktig eier for.

Hva mener du med å ta en ridgeløs valp? Hvorfor selges ikke disse? Er det noe annerledes med de utenom hårene på ryggen? Jeg kan si jeg ikke helt skjønner om det er noen forskjell på å ha en med eller uten sånn i det hele og store. Hvorfor skulle ikke folk kjøpe hunder uten den? Hvordan den ser UT er jo ikke grunnen til at man kjøper en hund (håper jeg).

Hunder uten ridge er ikke rasegodkjente, og kan ikke brukes til utstilling eller avl. Men det har ikke noe å si for en som ikke er interessert i dette. Jeg mener personlig at en RR uten ridge ikke er en "ordentlig" RR, da ridgen ligger i rasenavnet. Men for all del, jeg mener ikke at de er noen dårligere hunder på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo ikke ta med en ridgeløs hund på utstilling, og hva er en ridgeback uten ridge? :klaske:

Det burde ikke ha noen betydning om hunden ikke har ridge, så lenge den er frisk og har en trygg og god mentalitet.

Utstilling er ikke det viktigste for oss. Ja, om hunden syns det er kjekt og vi syns det er det jo greit. Men hadde ikke kjøpt meg en hund med intensjon om å MÅTTE gjøre det. Ser an hva den liker også :)

Om jeg finner den perfekte valp, så vil ikke ridge/ikke ridge ha betydning for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo også på mange av sidene opplysninger som: vaktinstinkt - moderat til ingen, jaktinstinkt - moderat f. eks. Men i utgangspunktet ville jeg jo aldri TENKT på å kjøpe denne rasen overhodet hvis jeg ikke trodde det skulle gå fint her hos oss.

Slike lite-middels-stor-rangeringer er helt ubrukbare, spør du meg. Jeg har f.eks. hatt to hunderaser som begge visstnok krever "middels" pelsstell. Forskjellen mellom de to var himmelvid! Den ene vil jeg si krevde lite, mens den andre krevde svært mye.

Jeg tror du har tenkt gjennom veldig mye rundt hva som kreves om man skal skaffe seg en Ridgeback, og ønsker deg lykke til både på treff og på besøk hos Ridgebackeiere.

Rhodesian Ridgeback er ikke en rase jeg ønsker meg selv, men jeg innser jo at mine ønske-egenskaper ikke er de samme som andres ønskeegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selv, men "bestevenninna" til min portugisiske vannhund er en RR... De elsker hverandre så høy, uler av glede når de ser hverandre eller hverandres eiere, blir heelt vill.. Forsvarer hverandre dersom det kommer andre hunder. Utrolig nydelige :rodmer:

Vet ikke så mye om henne, annet enn at hu er ei kjempepyse når det kommer til vann og snø, vet ikke om det er henne eller rasen generelt. Om vinteren er hun knapt nok ute, omtrent kun for å gjøre fra seg, og da tråkker hun forsiktig ut i snøen, og når hun er ferdig rygger hun tilbake i samme sporene som hun lagde for å komme seg dit :fnise: Og når min vannhund stuper utti vann/hav så står hun tålmodig ved vannkanten og venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB#28: Ja, det er derfor vi vil gå på treff, møte forskjellige voksendyr og evt. studere valpene en del før vi bestemmer oss. Men som sagt så tror jeg at jeg skal klare fint å "trene vekk" jaktinstinkter og vaktinstinkter siden jeg har erfaring og i tillegg skal vi som sagt gå kurs i tillegg så her kan man jo også få hjelpen man trenger om man ikke lykkes selv (har aldri opplevd å ikke ha veldig god hånd med hunder så regner med det går bra!)

Takk takk :-)

Pantora: Jaja, men det kan være eier like så vel som hund. F. eks. når jeg går på tur med hunden elsker han regn og stormer rundt i dammer og diverse, men om sambo skal ut med han blir han kjempepassiv og liker ikke regnet. Dette fordi jeg ikke har noe imot regn, mens samboer hater det. Ser du sammenhengen? Han bader gjerne i havet med meg, men blir livredd om samboer vil bade med han. Men ja, dette er jo ikke et verdensproblem heller, har mine triks for å få hunder med på ting selvom de ikke vil det. Hehe (nei, ikke noe slemt btw!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...