Gjest otrivin Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Er det noen som har/kjenner noen som har Rhodesian Ridgeback eller vet mye om rasen? Er interessert i vite om generell atferd i hjemmet, ute, mot andre hunder, instinkter osv. Har lest så og si alt å finne om de på internett og i hundebøker, men har tilgode å få info fra personer med personlig erfaring. Har snakket med oppdrettere, men er litt forsiktig med å stole blindt på det de sier ettersom at de faktisk er selgere. Så ja, noen som har noe på hjertet ang. rasen?
Admeliora Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Har hatt en RR hann selv, og det var en av de flotteste hundene jeg har vært borti. Så mye personlighet, og snill som dagen var lang. Husker jeg var på valpekurs med ham, da fikk han så mye skryt fordi han var så forsiktig med de andre valpene (som rakk ham opp til magen). Etter et uheldig møte med en Schæfer, hvor denne bare løp på ham og bet hull i skinka på ham mens han var valp, ble han engstelig når han møtte Schæfere senere. Men aldri aggressiv. Det negative med rasen er at de ikke er av de mest lettlærte. Eller det vil si, de er lettlærte, men vanskelige å holde fokuserte. Skulle gjerne hatt en ny RR.
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Har hatt en RR hann selv, og det var en av de flotteste hundene jeg har vært borti. Så mye personlighet, og snill som dagen var lang. Husker jeg var på valpekurs med ham, da fikk han så mye skryt fordi han var så forsiktig med de andre valpene (som rakk ham opp til magen). Etter et uheldig møte med en Schæfer, hvor denne bare løp på ham og bet hull i skinka på ham mens han var valp, ble han engstelig når han møtte Schæfere senere. Men aldri aggressiv. Det negative med rasen er at de ikke er av de mest lettlærte. Eller det vil si, de er lettlærte, men vanskelige å holde fokuserte. Skulle gjerne hatt en ny RR. Fikk beskjed at mops ikke var lettlærte heller og jeg vil ikke si vår er det egentlig, samtidig som han er det. Haha. Vet ikke hvordan jeg skal tolke det eller forklare det for den slags skyld. Men ååå så glad jeg blir for at folk er positive til denne rasen!! :-D Har utroliiiiig lyst på. Sug i magen. Hehe. Men må nok tenketanketinke en stund til på det. No mistakes. Men takk for svar
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Sta kan jeg skrive under på at de er. Jeg kjenner ei RR tispe, og selv om jeg er superglad i henne, er jeg glad det ikke er jeg som eier henne, for jeg ser at hun er mer enn en håndfull å takle. Jeg kjenner ikke igjen det med forsiktig lek som hun over skriver, etter min erfaring er Ridgebacker voldsomme når de leker. Veldig. Vi har måttet brutt opp lek flere ganger fordi hun blir for ivrig og hard og tar ikke hintene fra hundene hun leker med. Og hun har vanskelig for å holde fokus under trening, dukker det opp noe annet interessant så går hun bare. Så hun kan gjøre eieren sin ganske frustrert innimellom. Ja, det var det jeg kom på i farta. Ble litt negativt, men sånn er det. Hun er jo en snill og god hund sånn ellers, men som sagt er hun ikke helt enkel å ha med å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Om jeg har noe på hjertet ja. Har vokst opp med et par, tre, fire RR hunder som nærmeste naboer. Og de er SKUMLE!!!! Har nok 50% å si at eieren er en som absolutt ikke burde hatt dyr i utgangspunktet. Og når så svære hunder får en sånn eier, blir det skummelt. Har selv følt meg truet av dem (de har knurret, flekket tenner og hoppet mot meg for å "ta meg") flere ganger. Ble også jaget av dem da jeg var liten, var bare flaks at jeg klarte å løpe fra dem og bare var 30 meter hjemmefra. Grøss! De har også bitt en nabo i beinet 2-3 ganger. Den siste gangen var for litt siden, og hunden måtte avlives. Eieren syntes det var synd siden den var en avlshann fra polen. Ehhhh. Naboen måtte på antibiotikakur og sy, det var en 8cm stor fleng i beinet. Også har de jaget katten min som heldigvis er rask til beins. Så jaktinstinkt tror jeg de har mye av. De er jo jakthunder? Men.. Jeg tror også at hvis man velger oppdretter med omhu (ikke den oppdretteren som bor ved siden av meg!!!!) og passer på at foreldredyrene er snille hunder, er det større sjanse for at man får en fin hund som er snill og god. Eiere og oppdragelse har kjempemye å si. Man må virkelig vite hvordan man skal oppdra en hund, er den myk eller hard? Hva tåler den? Og ikke slipp den løs i nabolaget.
Dragonfly84 Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 (endret) Du har sikkert sett den, siden du har søkt mye på nettet, men her er en rasebeskrivelse fra animal planet: Dogs 101 Endret 27. september 2011 av Dragonfly84
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Har sett den dogs 101 ja. Dere som skriver negativt, etter min opplevelse pleier mopser å være DRITplagsomme, men det er ikke vår så jeg tror jo ihvertfall disse tingene med biting, flekking av tenner osv har med dårlig eierskap å gjøre. Det hørtes HELT rart ut. Men her i gaten er det en som har en golden retriever som er sånn, og der er jo overhodet ikke sånn i utgangspunktet så det er jo eier eller oppdretten det står på her. Nei, får ta å se om jeg finner noen som har en som jeg kan møte
Admeliora Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 (endret) Ang valg av oppdretter vil jeg få anbefale Kennel Amageba Kjøpte selv min RR derfra for mange år siden, og var veldig godt fornøyd med både hund og oppfølging. Dersom hun fortsatt driver oppdrett da. Endret 27. september 2011 av JegHarEnDrøm
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Jeg kjenner to ulike RR-er, som jeg møter mange ganger i året. Den ene tilhører et familiemedlem og den andre et vennepar. En tispe og en hann. Begge hundene vokter hjemmet sitt høylytt mot "inntrengere". Har sjelden hørt mer rungende bjeffing fra noen hund, selv ikke de som er enda større. Den kan nok virke både skremmende for inntrengere og forstyrrende for de som eventuelt er ufrivillige tilhørere. De vokter også fysisk. Ikke ved å angripe, men f.eks ved å løpe mye frem og tilbake samtidig som de bjeffer mot inntrengerne mens de er utendørs. Begge disse hundene er svært lojale mot eierne sine, men ikke særlig sosiale mot andre mennesker. Selv ikke den hunden som er i familien, og som jeg treffer ganske regelmessig, er særlig kontaktsøkende. Det er eieren/eierne som teller mest: litt "enmannshund". Men overfor eieren/eierne er de helt fantastiske Vet ikke om det har noen sammenheng, eller om det er mer tilfeldig, men begge mistrives i alle fall sterkt på kennel. Jaktinstinktet er absolutt i orden hos begge, også. I alle fall er de superkjappe når de ser en katt. Siden de også er svært sterke og smidige, skal man være rimelig oppmerksom når man går med dem i bånd i områder der man kan treffe katter eller andre dyr. RR-er har skikkelig eksplosiv muskulatur, og elsker å løpe raskt omkring, gjerne på litt åpne plasser (tenk på steppene og savannene der de opprinnelig kommer fra). De trenger å få løpe fritt for å strekke skikkelig ut. Den ene av disse hundene har, og har alltid hatt, separasjonsangst av en annen verden. Dette har vist seg vanskelig å avvenne. Den andre har ikke vist samme tendenser, så jeg tipper (og håper) det er en individuell ting, og ikke rasebetinget. Jeg er med andre ord litt delt når det gjelder denne rasen. Det er flotte hunder og med et fantastisk bånd mellom hund og eier, men de kan virke skremmende overfor andre, passer dårlig i hjem der hundene må tolerere at det er veldig mye ulike folk som kommer og går, og man skal ha adgang til turområder/treningsområder der hundene kan slippes.
Dragonfly84 Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Har sett den dogs 101 ja. Dere som skriver negativt, etter min opplevelse pleier mopser å være DRITplagsomme, men det er ikke vår så jeg tror jo ihvertfall disse tingene med biting, flekking av tenner osv har med dårlig eierskap å gjøre. Det hørtes HELT rart ut. Men her i gaten er det en som har en golden retriever som er sånn, og der er jo overhodet ikke sånn i utgangspunktet så det er jo eier eller oppdretten det står på her. Nei, får ta å se om jeg finner noen som har en som jeg kan møte Ja, det er nok både arv og miljø som spiller inn! Jeg kjenner en RR som ikke får så mye mosjon, og han er litt spinnvill på grunn av det. Men flekke tenner har jeg aldri sett ham gjøre. Jeg kjenner også en golden er mye alene og kjeder seg, og han bruker hele dagen på å bjeffe på de som går forbi. Hvordan hunden er kommer jo mye an på om behovene deres blir dekka
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Er RR best på en avsides gård langt unna mennesker og andre dyr med andre ord?
Admeliora Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Det at en RR er en enmannshund stemmer. Men det betyr ikke at de er farlige for andre mennesker som kommer på besøk, bare at de ikke er så interessert som mange andre hunder er. Vi var fire stykker i familien, og vår RR var glad når alle kom hjem, men mest glad når matmor kom. Vi hadde også katt hjemme sammen med hunden, og dette gikk veldig fint etter at katten fikk satt hunden på plass. :gjeiper: Ute derimot prøvde han å få tak i det meste som beveget seg, også sykler. Så en måtte være litt i forkant hele tiden. På grunn av størrelse er det viktig at den blir godt sosialisert, og får møte mange mennesker og dyr.
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 AB#9: Ang vokting så hadde vi et enormt problem med mopsen vår ang. dette. Han KLIKKET FULLSTENDIG når det ringte på før, men det var en "smal" sak å trene vekk. Nå gir han faen. For oss er at den er eierkjær viktig og jeg syns egentlig hunder som er reservert mot fremmede er et pluss. Katter kan man også trene de til å ikke løpe etter. Har erfaring innenfor dette. Er ikke så mye komming og gåing her, er bare når typen kommer fra jobb og bestevenninnen min hvis hun kommer, men hun er her stort sett hver dag så regner med det går greit. Mopsen var overhodet ikke interessert og var furt hver gang hun kom før, men nå er de på bølgelengde også. Når det kommer til løpeplass så har vi stoooore forlatte skoger og enger her, så det er helt perfekt. Mye "labyrint" skog til å drive med spor og godbitsøk også. Har vært og løpt litt rundt med mopsen i dag og tror til og med han kan være interessert i å være med på dette! Han elsket å jage meg iallefall. Haha. Dragonfly: Dette er jo hunder som aldri blir fysisk sliten (altså RR) og der føler jeg vi er i samme båt med mopsen. Han har gått 7-fjellsturen og han var fortsatt spinnvill når vi kom hjem - så her er det mental stimulering som trengs og det er vi jo dermed også allerede vant til. JegHarEnDrøm: Ja, dette med sosialisering gjelder jo egentlig alle hunder mener jeg da. Så det er en selvfølge at er i fokus fra dag 1 hos oss. Når det gjelder sykler og forsåvidt biler, skateboard, løperhjul og alt som ruller hadde vi samme sak med mopsen, men det var en smal sak å avvenne han fra. Bare stoppet opp og holdt han fot. Nei, det ble for kjedelig for han så nå er det ikke interessant lenger. Har tenkt å trene den opp noenlunde likt som mopsen vi har og en berner sennen jeg hadde mye med tidligere. Altså dagen blir omtrent som dette: Morgen - Opp sammen med mops. Ut på 1-2 timers tur uansett vær. Mat til mops, mat til RR. Formiddag - Ut i hagen og trene litt på diverse ting for mental stimulering og nødvendige ting han må lære + forebygging. Ettermiddag - Ny tur på 1-3 timer (evt lengre fjelltur) og en god løperunde i området. Gjerne en økt med godbitsøk eller sporing. Ettermiddag/kveld - Trener vi ordentlig på innero/forskjell mellom lek og ro/forbygging av vaktinstinkt og territorievokting de dagene vi har ekstra tid. Kveld - En god tur før kvelden. Gjerne med litt trening eller god løperunde/godbitsøk. Helger blir det aktiviteter som fjellturer, sosialisering, agility, triksetrening (leste de er sta, det er mopsen også men vi har våre metoder, hehe) og anent gøy for den. Kanskje trekk og sporing eller lignende. Lære den å løpe med på sykkeltur/joggetur med full fokus på å kun løpe. Tenker også å lære han noe veldig greit jeg gjorde med berneren. Hadde favorittleke/gjenstand/snop/mat i høyre lomme (alltid) og lærte han at "på plass" var sittende fot med snute på lommen og gå fot er også med snute på lommen (dette er veldig greit for at den ikke skal bli distrahert syns jeg) hvis dette funker på denne rasen, belønning for snute på plass og belønning ved utført passering/distraksjon eller lignende. Bjeffing og uling er ikke lov inne uansett, og heller ikke utagering mot andre hunder eller mennesker så dette er nulltoleranse fra dag 1. Vi har mange gode naboer med hunder som vi pleier å gå med så tror det kommer til å gå fint med sosialisering. Har en skikkelig aggresiv boffehund i nabolaget også som kan være ok å trene passeringer med etter erfaring. Hehe. Ellers kommer vi nok til å gå turer i by osv for å lære han å gå tur når vi går tur og ha hundetreff når vi har hundetreff. Kort bånd fra dag 1 og kun flexiline når valpefakter er helt over i skog. Løpe kan han få gjøre løs om vi er sikker på at området er tømt og når vi vet at han kommer på kom. Valpekurs kommer vi til å delta på, og mest sannsynlig også noen andre for å få ekstra sosialisering og veiledning om det trengs. Det syns jeg burde være obligatorisk for alle hunder egentlig. Har jeg fått med det viktigste eller er det mer jeg trenger i mentale forberedelser? Ser for meg at dette kan være drømmehunden, men tar ikke noe valg før vi har funnet den perfekte valpen eller er sikker på at vi IKKE finner den uansett. Er forresten tispe vi tenker på, de er jo gjerne litt "lettere" enn hanner. Men har hatt med flere store hannhunder før å gjøre, og det har iallefall gått greit.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #14 Skrevet 28. september 2011 Jeg er AB #9, og det kan høres ut som om RR passer godt i dine omgivelser. Det jeg stusser litt over er at du sammenlikner egenskapene til en mops med en RR, men siden jeg leser at du har hatt berner regner jeg med at du er vant til å hanskes med store hunder En stor hund med sterkt jaktinstinkt er likevel en ekstra håndfull! De RR-ene jeg kjenner har vært veldig glad i godbiter, så trening av "på plass" med snuten mot lommen og godbit som belønning kan nok passe fint.
Gjest otrivin Skrevet 28. september 2011 #15 Skrevet 28. september 2011 Jeg er AB #9, og det kan høres ut som om RR passer godt i dine omgivelser. Det jeg stusser litt over er at du sammenlikner egenskapene til en mops med en RR, men siden jeg leser at du har hatt berner regner jeg med at du er vant til å hanskes med store hunder En stor hund med sterkt jaktinstinkt er likevel en ekstra håndfull! De RR-ene jeg kjenner har vært veldig glad i godbiter, så trening av "på plass" med snuten mot lommen og godbit som belønning kan nok passe fint. Hehe, de egenskapene jeg tenkte på som jeg sammenlignet var dette med motivasjon med lydighet/triks og slike ting da. At han bare gidder å gjøre det HAN ser poenget i. Han er ikke så interessert i folk og han er rolig inne men full fyr ute. Sånne type ting. Vet at det også er veldig STORE forskjeller på enkelte ting, så det er jeg fullt klar over. I tilegg til berneren har jeg også PASSET (altså hver dag) rottweiler, border collie, leonberger, fuglehund (blandingsrase - HØYT jaktinnstinkt!!!), grand danois og eksen hadde cane corso som jeg gjorde mer med enn han egentlig. Så ja. Mopsen vår har vi latt det gå litt hipp som happ, for han er ganske ok og det er bare innskjerpinger som trengs av og til utenom at han har blitt gal mot enkelte raser (hann) etter angrep. Men dette trener vi på nå og det går nok bra. Men ja, får jeg en stor hund med muskler og jaktinnstinkt så blir det sterk oppfølging fra dag 1. Ser for meg at det blir litt enklere å ha en hund fra den er "ny" istedenfor mopsen vår som vi fikk når den var 6 mnd. Jaja, skal være med på RR-treff snart og har fått ordnet med at vi får komme hjem til noen som har 4 voksne hunder så vi kan studere litt og lære litt der, så får vi se hvordan det går.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #16 Skrevet 28. september 2011 Kjøp i så fall en RR uten ridge. De er ikke godkjent etter rasestandarden, men hva gjør vel det? Ridgen er ikke bra for hundens helse.
Admeliora Skrevet 28. september 2011 #17 Skrevet 28. september 2011 Kjøp i så fall en RR uten ridge. De er ikke godkjent etter rasestandarden, men hva gjør vel det? Ridgen er ikke bra for hundens helse. På hvilken måte er ikke ridgen bra?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #18 Skrevet 28. september 2011 Ridgen gjør at hunden er mer utsatt for infeksjon.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #19 Skrevet 28. september 2011 Ridgen gjør at hunden er mer utsatt for infeksjon. Dette er feil. Man antar at på grunn av ridgen er disse hundene med utsatt for noe som heter demoid sinus. Tilstanden kan også forekomme hos ridgeløse hunder, så å kjøpe en rigdeløs ridgeback er ingen garanti. En seriøs oppdretter vil sjekke alle valpene for dette, og så vidt jeg vet avlives hunder med denne lidelsen i Norge, da den er alvorlig, og også mest sannsynlig arvelig, så en RR med demoid sinus skal ikke avles på. Jeg har hatt RR, og han var veldig glad i folk, passet på huset, men var aldri aggressiv. Han var ellevill ute og kunne løpe i timevis uten å bli sliten. Inne var han en latsekk som helst ville ligge å dra seg. De fleste RR har sterk jaktinstinkt. En RR trenger mye mosjon og en fast (men vennlig) hånd i oppdragelsen. RR er morsomme og utrolig vakre hunder.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #20 Skrevet 28. september 2011 Det antas ikke at hunden er mer utsatt for dermoid sinus; det er bevist. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16573760 Hva dermoid sinus angår, så er dette noe som lett kan føre til infeksjoner. Ergo er hunder med ridge mer utsatt for infeksjon enn de uten. Det er ingen garanti for god helse at hunden er ridgeløs, men den er langt mindre utsatt for infeksjon enn en hund med ridge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå