Imaridel Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 Etter som det er en del matvarer som jeg ikke kan spise er jeg temmelig utav ideer og fantasi på hva jeg skal finne på å lage av til mat. Mat som jeg ikke kan ha: -Melk -Egg -Nøtter -Soya -Sukker -Gjær -Mel (kan kun ha spelt) Spiser ikke: -Rød fiks -Svin Det er vell det jeg kommer på i slengen, håper noen kommer med noen gode forslag.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Hva slags måltider tenker du på - frokost, lunsj eller middag? Noen få forslag til hvert, sånn bare for å tenke litt høyt. Frokost: - Grøt av bokhvete eller quinoa med litt friske bær eller frukt. - Fruktsalat. - Smothies laget med banan, bær/frukt og feks litt kokosmelk eller rismelk. Lunsj: - Salater av grønnsaker, urter og enten quinoa, hele speltgryn, kikerter, bønner/linser eller feks brun ris. Dressing av olivenolje og litt presset sitron. - Wraps av pannekaker på bokhvete eller kikertmel, fylt med grønnsaker og feks kylling. Pannekaker av bokhvete og kikertmel kan lages helt uten egg og melk, bare med vann og litt salt, og begge deler er veldig godt! Middag: Hva som helst av kjøtt/fisk du liker, grønnsaker, poteter, ris, bønner/linser... Ovnsstekte båtpoteter er smart som tilbehør. Curryer laget på kokosmelk likeså.
Gjest navnelapp Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Kven har konstatert at du ikkje toler desse matvarene, og på grunnlag av kva diagnostiske testar? Det å legge om kostholdet så drastisk er både dyrt og problematisk ift. planlegging, innkjøp og sosial omgang, då bør det helst vere godt begrunna.
KaDust Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 (endret) http://allergikokken.no/oppskriftsamling-/sokeresultater/ Ellers kan du lage det meste. Det finnes arrowroot og andre egge-erstattere, det finnes mange typer mel-erstatninger (ettersom du kan spise spelt regner jeg med at du kan spise alt av glutenfrie melvarer og da har du mye å velge imellom. Finner jyttemel på helsekost feks), sukker kan erstattes av sukrose fra helsekost, nøtter og soya er det mange mange retter som ikke inneholder og som du kan fjerne fra innholdet, gjær kan erstattes med natron og bakepulver (og mer). <-- Du kan lage akkurat det samme som alle andre. Endret 26. september 2011 av KaDust
Imaridel Skrevet 26. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2011 http://allergikokken.no/oppskriftsamling-/sokeresultater/ Ellers kan du lage det meste. Det finnes arrowroot og andre egge-erstattere, det finnes mange typer mel-erstatninger (ettersom du kan spise spelt regner jeg med at du kan spise alt av glutenfrie melvarer og da har du mye å velge imellom. Finner jyttemel på helsekost feks), sukker kan erstattes av sukrose fra helsekost, nøtter og soya er det mange mange retter som ikke inneholder og som du kan fjerne fra innholdet, gjær kan erstattes med natron og bakepulver (og mer). <-- Du kan lage akkurat det samme som alle andre. Takk for link, den har jeg lett etter lenge før men glemt den helt ut. Jeg kan ha gluten og det er bare spelt som fungere for min mage uheldigvis.
Imaridel Skrevet 26. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2011 Kven har konstatert at du ikkje toler desse matvarene, og på grunnlag av kva diagnostiske testar? Det å legge om kostholdet så drastisk er både dyrt og problematisk ift. planlegging, innkjøp og sosial omgang, då bør det helst vere godt begrunna. Har tatt forkjellige teste forkjellige steder og forkjellige tidstider skulle jeg til å si. Dette er ikke noe drastisk. Har hatt det sånn siden jeg var liten med mat, er bare utav ideer og tanker på hva jeg skal lage, alt er kjedelig og smakløst. Ja det er dyrt og prolematisk,og vet du kan få matvarer dekket dersom det kommer over en viss sum. og har fått beskjed om at det jeg kjøper i mat ikke dekker beløpt som må vær for at jeg får mat dekket
KaDust Skrevet 26. september 2011 #7 Skrevet 26. september 2011 Jaja, du kan jo likevel bruke spelt i nesten alt av bakevarer, så det er jo ikke et hinder det heller.
Imaridel Skrevet 26. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 26. september 2011 Hva slags måltider tenker du på - frokost, lunsj eller middag? Noen få forslag til hvert, sånn bare for å tenke litt høyt. Frokost: - Grøt av bokhvete eller quinoa med litt friske bær eller frukt. - Fruktsalat. - Smothies laget med banan, bær/frukt og feks litt kokosmelk eller rismelk. Lunsj: - Salater av grønnsaker, urter og enten quinoa, hele speltgryn, kikerter, bønner/linser eller feks brun ris. Dressing av olivenolje og litt presset sitron. - Wraps av pannekaker på bokhvete eller kikertmel, fylt med grønnsaker og feks kylling. Pannekaker av bokhvete og kikertmel kan lages helt uten egg og melk, bare med vann og litt salt, og begge deler er veldig godt! Middag: Hva som helst av kjøtt/fisk du liker, grønnsaker, poteter, ris, bønner/linser... Ovnsstekte båtpoteter er smart som tilbehør. Curryer laget på kokosmelk likeså. Tenker egentlig alle måltider..=) Ja noen gode forslag, men bokhvete går ikke så bra, magen min vil bare ha spelt.
Imaridel Skrevet 26. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 26. september 2011 Jaja, du kan jo likevel bruke spelt i nesten alt av bakevarer, så det er jo ikke et hinder det heller. Sant det;)
Imaridel Skrevet 26. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 26. september 2011 Det som er planen min er å begynne å plannlegge måltidene min. for det blir fort til at jeg droppe å tenke hva jeg tåler og ikke tåler. Av mat så "dør" jeg ikke om jeg får noen av de nevnte mat produktene i meg. Dersom jeg spiser feks melkeprodukter hver dag kjenner jeg mindre og mindre av symptomer. Men da går det igjen på utmattelse og huden. Så Tenker det er letter for meg om jeg har en dag til dag "meny" som forteller meg hva jeg skal ha til mat, og det er der jeg er helt blank nå på hva skal jeg lage. for det som jeg kaller mari-mat, altså det jeg kan spiser er så kjedelig, spiser det bare får å få næring og alt det viktige min kropp trenger...
KaDust Skrevet 26. september 2011 #11 Skrevet 26. september 2011 Jeg har mange matallergier jeg også. Kan ikke spise melk, egg, gluten, soya og sukker. Men det jeg gjør er gå på matprat.no, så på sunnmenyen. Der blar jeg til jeg finner den middagen jeg vil ha og så bare bytter jeg ut de matproduktene jeg ikke tåler med noe jeg tåler. Feks fra melk til rismelk, eller egg til arrowroot osv. feks idag blir det: http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/biffsalat/ Her må jeg bytte margarinet til melkefritt margarin, fetaosten til noe 100% melkefritt. Men ellers kan det stå som det står. Og så har vi hatt http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/skau-kebab/ og http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/bruschetta-med-kylling/ og http://www.matprat.no/kos/koseoppskrifter/rask-kosemat/kyllingpolser-i-form/ osv osv. Jeg vet hvordan du har det, for jeg hadde det slik veldig lenge selv etter at jeg fant ut av matallergiene mine. Men nå er det kommet så mange produkter som gjør at du kan omtrent spise som alle andre, så det er lenger ikke et problem for meg. Og det bør det ikke være for deg heller!
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #12 Skrevet 26. september 2011 Tenker egentlig alle måltider..=) Ja noen gode forslag, men bokhvete går ikke så bra, magen min vil bare ha spelt. Nå er ikke bokhvete hvete i det hele tatt, da.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #13 Skrevet 26. september 2011 Kven har konstatert at du ikkje toler desse matvarene, og på grunnlag av kva diagnostiske testar? Det å legge om kostholdet så drastisk er både dyrt og problematisk ift. planlegging, innkjøp og sosial omgang, då bør det helst vere godt begrunna. Der var du jaggu igjen med de bedreviterske svarene dine Når TS legger ut en slik problemstilling bør man vel overlate vurderinger på egen helse og kosthold til vedkommende, og heller svare på spørsmålet vedkommende stiller? 5
Gjest navnelapp Skrevet 26. september 2011 #14 Skrevet 26. september 2011 Eg har folk rundt meg som har brukt år av livet sitt og store beløp på spesialdiettar som skulle avhjelpe intoleransar dei trudde dei hadde fordi ein homeopat eller ein astralterapeut hadde diagnostisert dei. Mange fleire trur dei er allergiske/intolerante enn som faktisk er det. Det finst det grundig forsking på. Det finst svært mykje kvasivitskap på dette området. Difor syns eg det er eit relevant spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #15 Skrevet 26. september 2011 Eg har folk rundt meg som har brukt år av livet sitt og store beløp på spesialdiettar som skulle avhjelpe intoleransar dei trudde dei hadde fordi ein homeopat eller ein astralterapeut hadde diagnostisert dei. Mange fleire trur dei er allergiske/intolerante enn som faktisk er det. Det finst det grundig forsking på. Det finst svært mykje kvasivitskap på dette området. Difor syns eg det er eit relevant spørsmål. Men ein mjøljefri diett er akseptabel? Det fremhver du jo stadig i oppskriftene du formidler En persons subjektive opplevelse av hvilken mat som fungerer for en er faktis det aller viktigst, ikke hva skolemedisinere, astralterapeuter eller andre luringer sier. Poenget mitt her var at du har en helt unik evne til å virke som om du vet bedre enn alle andre, og trenger å belære om det. Det oppleves faktisk litt nedlatende. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #16 Skrevet 26. september 2011 Men ein mjøljefri diett er akseptabel? Det fremhver du jo stadig i oppskriftene du formidler En persons subjektive opplevelse av hvilken mat som fungerer for en er faktis det aller viktigst, ikke hva skolemedisinere, astralterapeuter eller andre luringer sier. Poenget mitt her var at du har en helt unik evne til å virke som om du vet bedre enn alle andre, og trenger å belære om det. Det oppleves faktisk litt nedlatende. Mjølkefri Skulle det stå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå