Gå til innhold

FrP


Gjest Kathrinee

Anbefalte innlegg

Gjest Kathrinee

Hei :)

Jeg har en skoleoppgave på skolen og lurte på om noen kunne hjulpet meg med å på å svare på disse spørsmålene. Jeg har valgt Frp.

1. Gi en oversikt over hvilke interessenter og interessegrupper som berører FrP.

2. Hva slags omdømme har FrP?

3. Hvordan forholdt har FrP til samfunnet? Hvordan sprer FrP informasjonen til oss? Driver de med markedsføring? Har de benyttet PR-byråer til å gjøre det?

4. Hvordan er informasjonsstrategien til partiet på Internett?

Takk på forhånd, alt hjelper! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en skoleoppgave på skolen og lurte på om noen kunne hjulpet meg med å på å svare på disse spørsmålene. Jeg har valgt Frp.

Nå er det vel strengt tatt du, og ikke vi som skal svare og gjøre oppgaven.

1. Gi en oversikt over hvilke interessenter og interessegrupper som berører FrP.

Jeg skjønner ikke spørsmålet. FRP har en bred politikk som dekker mange samfunnsområder. Tenker du på hvilke interessegrupper som har sammenfallende interesser som Frp? f.eks. Huseiernes landsfobund (ingen eiendomsskatt (noe ikke frp klarer å holde), NHO, diverse private tjenestetilbydere innen alle mulige områder, f.eks. helsetjenester/eldreomsorg. Frp vil ikke at staten skal tilby noen tjenester, men kjøpe alt fra private tilbydere.

2. Hva slags omdømme har FrP?

Kommer an på hvilke samfunnsgrupper man spør, og innen hvilke områder. Generelt har vel Frp et mindre godt omdømme, og det har ikke blitt bedre med Birkedal-saken eller Hokksrud "sexskandale". Hos fagforeningene har ikke Frp høy kurs. I enkelte kretser er nok Frp populært, men jeg ander ikke hos hvem.

3. Hvordan forholdt har FrP til samfunnet? Hvordan sprer FrP informasjonen til oss? Driver de med markedsføring? Har de benyttet PR-byråer til å gjøre det?

De er aktive i media, og har en lang periode vært med på å sette dagsordenen for hvilke saker som er er viktige, men de siste månedene har partiet lyktes i mindre grad, og skandalene blant partiets medlemmer og representanter, uheldig ordbruk om innvandring og muslimer, samt den dårlige oppslutningen om partiet, har fått mer oppmerksomhet enn partiets politikk. I forkant av valg driver de som alle andre partier med markesføring. Ja, Frp er aktiv bruker av PR-byråer, og alle topp-politikere driver med aktiv mediatrening av eksperter.

4. Hvordan er informasjonsstrategien til partiet på Internett?

Jeg vet ikke, du får finne det ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Frp går for å være ett parti som ønsker å kutte kostnader i det offentlige, for å kunne redusere en del skatter og avgifter.

Frp vil gjerne sette ut mer offentlig drift på anbud enn det Ap vil, for å få ned prisen.

Dette oppfattes som veldig ubehagelig og pressende av de som gjør en god jobb i omsorgssektoren, og de frykter for sine arbeidsplasser.

Offentlig omsorgsarbeidere stemmer sjelden frp.

Kostnadskutt har altså to sider. En hyggelig, og en uhyggelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Frp går for å være ett parti som ønsker å kutte kostnader i det offentlige, for å kunne redusere en del skatter og avgifter.

Frp vil gjerne sette ut mer offentlig drift på anbud enn det Ap vil, for å få ned prisen.

Dette oppfattes som veldig ubehagelig og pressende av de som gjør en god jobb i omsorgssektoren, og de frykter for sine arbeidsplasser.

Offentlig omsorgsarbeidere stemmer sjelden frp.

Kostnadskutt har altså to sider. En hyggelig, og en uhyggelig.

Jeg vil tilføye at Frp egentlig ønsker å sette alt ut på anbud, i alle fall ifølge partiprogrammet.

Det er heller ikke alltid at det blir så mye billigere å sette ut på anbud, da man må ha flere som kontrollerer at tibyder innfrir kravene de skal. Noen undersøkelser har vist at man vil få mer byråkrati på enkelt områder med ren Frp-politikk.

Frp vil fjerne alle handelsbarrierer, som f.eks. import- og eksportrestriksjoner, noe som kan ødelegge for en del/mye norsk industri/produksjon. Jeg tror også Frp vil fjerne subsidier for landbruket, resultatet blir at norsk matproduksjon (som er kraftig subsidiert) vil bli nedlagt og all mat blir importert, kulturlandskapet kommer til å vokse igjen.

FRPs politikk har stort fokus på kostnader, og i en del/mange tilfeller kan fokus på kvalitet og lokale initiativer forsvinne.

Partiet ønsker at statsstøtte generelt skal forsvinne, og at markedet skal bestemme hva som er levedyktig og hva som ikke er levedyktig. F.eks. kulturstøtten skal forsvinne til bl.a. teater, musikk, kunst, og de vil ikke ha offentlig kulturskole (billig), men kun private tilbydere (noe som gjør at "kulturskolen" blir så dyr at kun noen få familier har råd til å sende barna til "kulturskole"). Dette er noe man vil spare penger på, men til hvilken "pris"?

I kunst- og kulturmiljøer hater man FRP. Lærere flest liker heller ikke Frp, ei heller journalister og de fleste offentlig ansatte.

Frps politikk vil føre til mer for de som har mest, f.eks. Midelfart, Hegnar, hagen, Reitan osv, og en del næringslivstopper stemmer Frp, fordi det vil komme dem selv til gode. En del eldre stemmer Frp fordi Frp er det partie som kanskje har mest fokus på eldreomsorg.

Noen minstepensjonister og en del som er opptatt av billig og tilgjengelig alkohol, lave avgifter f.eks. på bil, vei og bensin stemmer (gjerne unge menn (men de aller fleste unge menn stemmer noe annet, husk det)).

Frps politikk vil gi dårligere arbeidsbetingelser for svært mange, noe arbeidsgiver vil tjene på, og "folk flest" vil tape på.

Under Frp ble bussen i Oslo konkurranseutsatt, noe som førte til av 200 busssjåfører sluttet på få måneder, man måtte få bussjåfører fra utlandet (ofte øst-europa), der mange ikke snakker eller forstår enkel norsk (type: "går denne bussen til x?" og bussjåføren tar fram billettstempelet fordi han ikke forstår og tror at vedkommende vil stemple billetten. Oslo Frp ønsker å gjøre det samme med trikken og t-banen. Et av problemene der er at det allerede er vanskelig å få tak i nok kvalifisert personale, og man kan ikke hente inn personer fra utlandet med mindre de har god kompetanse i norsk. Hva vil da skje dersom arbeidsbetingelsene blir dårligere ved konkurranseutsettning og mange trikke- og tbane-førere slutter? Jeg har i alle fall ikke lyst til ved f.eks. strømstand eller andre driftsproblemer å sitte fast på banen mellom Nasjonaltheatret og Majorstua med en tbanefører som ikke snakker norsk.

Jeg benytter meg av kollektivtransport daglig, og i mine kretser har heller ikke Frp noen høy stjerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, her var det mye vranglære , jeg anbefaller deg å gå inn på FrP.no . eventuellt ta en telefon eller sende en mail til ditt lokallag av FrP.

Det blir for dumt når folk med annen politisk agenda skal definere FrPs politikk og vri den etter eget forgottbefinnende .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt er vranglære. Jeg kan fint skrive mye kritisk om venstresiden om norsk politikk også, men her var det Frp TS ønsket å vite noe om.

Ajeg anbefaler også TS å lese prinsippprogrammet og arbeidsprogrammet til FRP (på deres nettsider).

Men det er også viktig å ha en kritisk innfallsvinkel til oppgaven, noe man ikke finner på nettsidene til partiet (dette gjelder alle partier).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt er vranglære. Jeg kan fint skrive mye kritisk om venstresiden om norsk politikk også, men her var det Frp TS ønsket å vite noe om.

Ajeg anbefaler også TS å lese prinsippprogrammet og arbeidsprogrammet til FRP (på deres nettsider).

Men det er også viktig å ha en kritisk innfallsvinkel til oppgaven, noe man ikke finner på nettsidene til partiet (dette gjelder alle partier).

Kritiske tanker burde hun i såfall tenke selv , og ikke få servert av svere her på forumet .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritiske tanker burde hun i såfall tenke selv , og ikke få servert av svere her på forumet .

Noen ganger trenger man hjelp til å komme i gang med en kritisk tankegang, og jeg tror og håper at TS har en kritisk sans som gjør at hun ikke sluker rått alt som blir skrevet av anonyme fremmede på et forum.

Våre innspill kan sette i gang en prosess, det er det jeg håper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger trenger man hjelp til å komme i gang med en kritisk tankegang, og jeg tror og håper at TS har en kritisk sans som gjør at hun ikke sluker rått alt som blir skrevet av anonyme fremmede på et forum.

Våre innspill kan sette i gang en prosess, det er det jeg håper.

Javel , og innlegget ditt skulle gjøre det ? Det er jo fullstendig vridd .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kritiske tanker burde hun i såfall tenke selv , og ikke få servert av svere her på forumet .

Det er dårlig journalistikk. God Journalstikk er å snakke med både entusiaster som deg, og med kritikere.

Jeg ser at de kritiske innleggene her har en litt negativ undertone, men det kan vel du kanskje motdebattere litt?

Å kutte kostnader kan f.eks føre til at noe blir billigere?

Jeg prøver å være littegrann upartisk her, men det skinner vel igjennom at jeg selv er en Frp-kritiker.

Det som er viktig her er at selv om Frp er på en annen bærtur enn meg, så ligger det mange gode motiver her også. Frp ønsker et billig byråkrati, ikke minst for at de fattige (og de steinrike) skal få det bedre.

Problemet er at det er fort gjort å spare seg til fant, og at billig fort kan bli dobbelt så dyrt. Eller dårlig. Eller treigt.

I næringslivet heter det at hvis du vil ha noe billig , bra og fort, så er det mulig å få to av disse faktorene , men sjelden alle tre.

Du kan f.eks få fort og billig, men ikke bra. Eller fort og bra men ikke billig. Eller bra og billig , men ikke fort.

Frp ønsker iallfall fjerne dumme byråkrater, men vil de det i praksis? Og putter de inn fagfolk i stedet? Eller ingenting?

Hvilke byråkrater er til overs?

Frp vil fjerne fylkeskommunene. Hva slags konsekvenser har det? jeg vet ikke. Men jeg er sikker på at vi i det minste trenger fylkesmenn, som er en viktig klageinstans.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke håper læreren din er på forumet da :)

Hvis læreren ser at du samler innspill på ett forum, så får du nok skryt for godt arbeid.

Men du må huske på at vi som skriver her kan være absolutt hvem som helst. Alt fra barn til pensjonister, alt fra gærninger til professorer. Derfor må du kritisk vurdere våre innspill.

Jeg påstår allikevel at Sebastianen er en Frp´er av beste slag, med god kunnskap og godt hjerte, og jeg legger vekt på hans innspill. Jeg har lest mange nok innlegg av han til å gi han god referanse. Men du vet ikke hvem jeg er som skryter slik av min motstander. Er jeg klok, dum, reflektert eller gal?

De som skriver her kan sjekkes til en viss grad. Hvis du trykker på brukernavnet, så kommer det opp hvor mange skryt de har fått av andre brukere. Dette er bare en pekepinn, men det kan ligge kvalitet hos de som har fått en del skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. FrP har et elendig rykte hos dem fleste som ikke stemmer FrP. Det virker slik i hvertfall. Alle jeg snakker med som ikke stemmer FrP er imot FrP av den enkle grunnen at "de ville sløst vekk alle pengene med en gang". Det svaret får jeg nesten av samtlige jeg spør på det tema. Det virker heller ikke som om noen aviser liker FrP og du ser jo egentlig bevis på det med den saken om han fra FrP som hadde sex med en prostituert. Samtidig så var den en AP ordfører et sted her i vest (husker ikke hvor) som hadde hatt noen pedofile tendenser. Personlig synes jeg at å være pedofil er langt verre enn å kjøpe sex i utlandet.

Stemmer jeg FrP tror du? :jepp:

Endret av LoneWolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De var kjapt ute i Hoksruds tilfelle, men den pedofile ordføreren (AP)er det tyst om.

Synes ikke det blir riktig å sette disse sakene opp mot hverandre.

-Hoksrud erkjente sitt lovbrudd

-Ordføreren forstår ikke hvorfor han er siktet.

-Det vil være en enorm påkjenning for jenta som er offer i saken om navnet blir kjent.

-Barna/familien til ordføreren kan også ta stor skade, derfor synes jeg media har oppført seg utrolig bra for en gang skyld.

Når det er sagt synes jeg TV2 har gått langt over streken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Jeg har en skoleoppgave som går ut på å finne om hva mennesker i Norge tenker om FrP. Altså:

Hva slags omdømme har FrP? Hva tenker DU om FrP? Er de dårlig eller godt likt?

Jeg føler at partiet har litt dårlig omdømme, men det er det jeg tenker..

Gjør som noen sier og les deg frem på politisk statistikk.

Men når de har et valgresultat på rett rundt 12% så er vel mye sagt bare der.

Jeg tror at finanskrisen har gjort at folk er mer reflekterte rundt hvilken økonomisk politikk som vil være hensiktsmessig i Norge for å opprettholde den levestandarden vi har i dag, og ikke minst velferdsstaten, til tross for dårlige økonomiske forhold. Jeg tror det er det som er grunnen til at AP og Høyre troner som de politiske kjempene i Norge akkurat nå.

FRP er litt for glad i å bruke penger, og det passer ikke inn slik økonomien på verdensbasis er i dag.

For eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig journalistikk. God Journalstikk er å snakke med både entusiaster som deg, og med kritikere.

Jeg ser at de kritiske innleggene her har en litt negativ undertone, men det kan vel du kanskje motdebattere litt?

Å kutte kostnader kan f.eks føre til at noe blir billigere?

Jeg prøver å være littegrann upartisk her, men det skinner vel igjennom at jeg selv er en Frp-kritiker.

Det som er viktig her er at selv om Frp er på en annen bærtur enn meg, så ligger det mange gode motiver her også. Frp ønsker et billig byråkrati, ikke minst for at de fattige (og de steinrike) skal få det bedre.

Problemet er at det er fort gjort å spare seg til fant, og at billig fort kan bli dobbelt så dyrt. Eller dårlig. Eller treigt.

I næringslivet heter det at hvis du vil ha noe billig , bra og fort, så er det mulig å få to av disse faktorene , men sjelden alle tre.

Du kan f.eks få fort og billig, men ikke bra. Eller fort og bra men ikke billig. Eller bra og billig , men ikke fort.

Frp ønsker iallfall fjerne dumme byråkrater, men vil de det i praksis? Og putter de inn fagfolk i stedet? Eller ingenting?

Hvilke byråkrater er til overs?

Frp vil fjerne fylkeskommunene. Hva slags konsekvenser har det? jeg vet ikke. Men jeg er sikker på at vi i det minste trenger fylkesmenn, som er en viktig klageinstans.

Skjønner hva du mener , og jeg diskuterer gjerne, men jeg mener at i en skoleoppgave bør hun gå mer seriøst til verket enn et forum .

Jeg svarer gjerne ungdommer som ringer meg fra min kommune , men å ta debatten her tror jeg ikke har mye for seg for en som kanskje ikke er så inne i politikk ?

Jeg tror nok hun får svar om hun henvender seg til FrP i sin kommune . Så kan hun kanskje heller ta med seg noen av de kritiske spørsålene som er kommet i denne tråden .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som noen sier og les deg frem på politisk statistikk.

Men når de har et valgresultat på rett rundt 12% så er vel mye sagt bare der.

Er 12 % et tegn på at de er lite populære, eller er det en glimrende tredjeplass, bronsemedalje, bare slått av H og Ap, og soleklart foran SV, SP, Krf, V og rødt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...