Gå til innhold

Hijakt på grevling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette i det hele tatt lov i Norge? jeg blir sjokkert over hva folk får seg til å gjøre! Det er en grunn for at revejakt har blitt forbudt og jeg kan ikke se noe forskjell på det og grevlingjakt. Måtte bare få det ut, noen mennesker burde aldri fått jaktlisens...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fy faen, jeg blir kvalm av slike mennesker..

Men en ting jeg lurer på er hvorfor jakter man på grevling?

Man spiser ikke grevling vel? Samme med rev.. Hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev jaktes for å holde bestanden nede, så det ikke blir matmangel og de truer bestanden av sine byttedyr (fugl ol). Så kan man også bruke skinnet, dersom de ikke har skabb.

Grevling jaktes både for å kontrollere bestanden av samme grunn som rev, og fordi den er et skadedyr når den bosetter seg for nære folk. Den kan også være farlig for unger og husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijakt på rev og grevling var i alle fall lovlig sist jeg sjekket.

Nå har jeg ikke sett hele filmen, men jeg reagerte mest på at de brukte jämthund til denne jakten, ikke at hunden gikk inn i hiet. En grevling forlater ikke hiet under jakt, og jegerne graver seg ned til grevlingen når hunden har lokalisert den. Man spiser verken grevling eller rev, men mat og pels er ikke eneste årsak til at det bedrives jakt. Artene er jaktbare for bestandskontroll, av hygieniske årsaker (smittsomme sykdommer) og for skadebegrensning der arten volder skade på innmark eller utmark.

Og hvor har du det fra at revejakt er ulovlig? Det er den tradisjonelle engelske revejakten som ikke er tillatt lenger der borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lot jo hunden få tak i grevlingen, det så man når de fikk den opp da den var blodig rundt nakken, man kan ikke se noe våpen og heller ikke at de avfyrte noen skudd. Forkastelig "jakt" trodde ikke engang det var lovlig. Jeg trodde at hunden skal jage opp grevlingen uten at den går til angrep og biter grevlingen, og at jegerne står klar for å skyte grevlingen i hodet når den kom opp. Uansett er dette forkastelig.

Den kan også være farlig for unger og husdyr.

Grevling farlig? de klarer vel nesten ikke å bite over en hånd engang. Har bokstavelig talt snublet over mange av disse "blinde" dyra, og tviler nok på at de blir agressive med mindre de blir presset opp i et hjørne og blir veldig provosert.

Spinell: Tenkte på den tradisjonelle engelske revejakta. Det er ingen forskjell på det og hi-jakt på grevling tydeligvis :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg har jaktet grevling. Og jeg ser ikke noe galt i det, siden de er skadedyr der bestanden må holdes i sjakk. Jeg får dog ikke lastet inn vidoen, så kan ikke uttale meg om den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lot jo hunden få tak i grevlingen, det så man når de fikk den opp da den var blodig rundt nakken, man kan ikke se noe våpen og heller ikke at de avfyrte noen skudd. Forkastelig "jakt" trodde ikke engang det var lovlig. Jeg trodde at hunden skal jage opp grevlingen uten at den går til angrep og biter grevlingen, og at jegerne står klar for å skyte grevlingen i hodet når den kom opp. Uansett er dette forkastelig.

Grevling farlig? de klarer vel nesten ikke å bite over en hånd engang. Har bokstavelig talt snublet over mange av disse "blinde" dyra, og tviler nok på at de blir agressive med mindre de blir presset opp i et hjørne og blir veldig provosert.Spinell: Tenkte på den tradisjonelle engelske revejakta. Det er ingen forskjell på det og hi-jakt på grevling tydeligvis :/

Unnskyld meg, men er det ikke grevlinger som biter til de hører det knaser da?? Jeg er iallefall livredd for grevlingen. Vi har en del rundt der vi bor som er ute på natta, og jeg tør knapt å gå utafor døra med bikkja jeg på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jaktet grevling. Og jeg ser ikke noe galt i det, siden de er skadedyr der bestanden må holdes i sjakk. Jeg får dog ikke lastet inn vidoen, så kan ikke uttale meg om den....

Er grevling skadedyr?? Den spiser jo for det meste mark, insekter, frosker/padder, og mus. Den er ganske nyttig vil jeg si. Jeg tviler på at jegere bruker denne jaktformen for å hjelpe bestanden, de kan ikke bry seg mye om dyr i utgangspunktet. De oppsøker dyret når den legger seg i dvale og da har den allerede fetet seg opp i lang tid. Det disse idiotene gjør på videoen ovenfor er rett og slett ren dyremishandling. Dyr under jakt skal stresses minst mulig, og man skal hvertfall ikke la en hund gå løs på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men er det ikke grevlinger som biter til de hører det knaser da?? Jeg er iallefall livredd for grevlingen. Vi har en del rundt der vi bor som er ute på natta, og jeg tør knapt å gå utafor døra med bikkja jeg på kveldstid.

Det er en myte :) tror grevlingen er mer redd deg, hehe. Jobbet med ville grevlinger en periode, og ble aldri forsøkt bitt, men de kan lage mye lyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Er grevling skadedyr?? Den spiser jo for det meste mark, insekter, frosker/padder, og mus. Den er ganske nyttig vil jeg si. Jeg tviler på at jegere bruker denne jaktformen for å hjelpe bestanden, de kan ikke bry seg mye om dyr i utgangspunktet. De oppsøker dyret når den legger seg i dvale og da har den allerede fetet seg opp i lang tid. Det disse idiotene gjør på videoen ovenfor er rett og slett ren dyremishandling. Dyr under jakt skal stresses minst mulig, og man skal hvertfall ikke la en hund gå løs på den.

Jeg kan ikke uttale meg om videoen siden jeg ikke får sett en (dumme nettet mitt), men her jeg bor graver grevlingene store hull, spiser avlinger og drar utover søppel, samt at flere av de har vist agressive tendenser overfor f.eks. hunder og katter. Om det går under definisjonen skadedyr vet jeg ikke, men det er iallefall nok til at vi dreper dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men er det ikke grevlinger som biter til de hører det knaser da?? Jeg er iallefall livredd for grevlingen. Vi har en del rundt der vi bor som er ute på natta, og jeg tør knapt å gå utafor døra med bikkja jeg på kveldstid.

Tror det er jerv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Det med at grevlingen biter til det knaser er bare en myte. Jerven biter mye hardere, men den er langt mer sky, og oppholder seg sjelden i befolkede områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at den biter til det knaser er en myte, men det betyr jo ikke at det er direkte koselig å bli bitt. Grevling kan være aggressiv både mot folk og fe, selv om den ser søt og koselig ut, og de beveger seg overraskende raskt på de korte beina. Som de fleste dyr vil den først flykte dersom den kan, men problemet oppstår oftest med barn eller dyr, som uten å være bevisst det kan opptre truende.

Den spiser en del skadedyr, og så lenge den holder seg på avstand er den nyttig, men bosetter den seg for nær folk er den selv et skadedyr, som kan ødelegge hager, avling og andre ting, og den kan også være en sykdomsbærer.

Og når det gjelder både grevling og rev er hovedgrunnen til at det er lov å jakte på dem i perioder at de har få naturlige fiender i norsk fauna, og det derfor vil bli fryktelig mange av dem dersom de ikke reguleres av mennesker. Blir de for mange vil de utrydde sine byttedyr, og de vil lide under matmangel og sykdom. Hijakt vet jeg mindre om, men det er i hvert fall gode grunner for å bedrive vanlig jakt på begge disse dyrene, selv om vi ikke bruker kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg om videoen siden jeg ikke får sett en (dumme nettet mitt), men her jeg bor graver grevlingene store hull, spiser avlinger og drar utover søppel, samt at flere av de har vist agressive tendenser overfor f.eks. hunder og katter. Om det går under definisjonen skadedyr vet jeg ikke, men det er iallefall nok til at vi dreper dem.

Det er mange grevlinger rundt huset her også som er kjapt ute med å rote rundt i søpleposer i jakt på en godbit, det er jo bare naturlig adferd, og det er lett å putte søpleposer i dunker. Her om kvelden kom det en grevling i stor fart med skinnangrep på hunden min, gir det meg rett til å skyte dem? en grevling ville aldri ha gått til angrep, men ja, de kan virke truende om man kommer for nærme området dens. Synes det er synd at dyr ikke lenger har plass i naturen pga mennesker som ser på hele naturen som dems egen, ser jo bare hvordan det har gått med ulven pga unødig frykt.

Men det er en stor forskjell på å jage en vettskremt grevling ut av hiet sitt mens hunden biter hvor den kommer til, enn å skyte en som ikke aner hva som traff den. Men uansett synes jeg ikke det at noen dyr er irriterende er nok for å jakte på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Det er mange grevlinger rundt huset her også som er kjapt ute med å rote rundt i søpleposer i jakt på en godbit, det er jo bare naturlig adferd, og det er lett å putte søpleposer i dunker. Her om kvelden kom det en grevling i stor fart med skinnangrep på hunden min, gir det meg rett til å skyte dem? en grevling ville aldri ha gått til angrep, men ja, de kan virke truende om man kommer for nærme området dens. Synes det er synd at dyr ikke lenger har plass i naturen pga mennesker som ser på hele naturen som dems egen, ser jo bare hvordan det har gått med ulven pga unødig frykt.

Grevlingen har en plass i naturen hos meg. Men ikke når det florerer av dem, og de angriper barn og dyr for å beskytte territorium og skaffe mat. At grevlinger "aldri ville gått til angrep" er en påstand det ikke er helt hold i. Alle dyr kan angripe dersom de vil beskytte seg selv, og dersom det skjer gjentatte ganger nære folk mener jeg noe er feil.

Diskusjonen om ulv blir litt annerledes fordi det er snakk om et dyr som i større grad er rovdyr, og som påfører end større tap i form av at den tar f.eks. sau. En grevling kan ikke helt sammenlignes med en ulv, mener jeg.

Og jeg tråkker nok endel pelsmotstandere på tærne, men grevlingen har fin pels, og dersom den drepes kan den brukes til det iallefall, selv om man ikke kan spise den. Dyrene skal ikke lide, men mennesker har jaktet til alle tider.

(Må igjen understreke at jeg ikke er for hijakt der grevlingen blir "torturert" av hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er synd at dyr ikke lenger har plass i naturen pga mennesker som ser på hele naturen som dems egen,

Grevlingen har da en plass i naturen, det er når den flytter inn i hagene til folk at den blir et problem. Slik er det med alle såkalte skadedyr, og slik har det vært siden mennesker ble fastboende, så det er ingen grunn til å bli nostalgisk. Så lenge grevlingen holder seg i skogen er den en nyttig del av faunaen, som reguleres i antall som alle andre dyr, men flytter den for nært bebyggelse er den et skadedyr, slik som feks mus og rotter blir når de flytter ut av skogen og inn i husene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...