Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skole er jo at man følger et satt program fordi man MÅ det. Man følger undervisningen fra kl. 9 til kl. 4 f.eks Da er man elev, man må følge læreplanen og det gjelder alle, man blir tatt fravær og orden og oppførsel. Det er jo mer enn disiplinsk institusjon.

Første ting vi fikk høre på universitet var "glem videregående skole - det kan ikke sammenlignes. Her må dere jobbe selv, nettopp, dere må studere". Voksen-verden (innen skolesammenheng, ikke alder) er altså student.

Hva med høgSKOLE da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med høgSKOLE da?

Har man ikke også selv valgt hva man skal studere hvis man går på høyskole? Selv om det er fastsatte programmer der også (samme som man kan ta en bachelor ved universitet) så har man selv valgt det, uten å være pliktet det av staten. Dermed student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke også selv valgt hva man skal studere hvis man går på høyskole? Selv om det er fastsatte programmer der også (samme som man kan ta en bachelor ved universitet) så har man selv valgt det, uten å være pliktet det av staten. Dermed student.

Selvfølgelig er man student. Jeg lurte mer på hvordan høgSKOLE passer inn i debatten rundt uni som skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det nedgraderer tittelen folk har arbeidet hardt i årevis for å oppnå. Har ei venninne som arbeider som førsteamanuensis på et universitet, og hun nevner at det er sårende av og til å bli tiltalt som lærer når hun er en dyktig forsker, har en PhD og en Post.Doc stilling bak seg. Jeg forstår henne veldig godt. En fireårig lærerutdanning er ikke ekvivalent med 5+4+2=11 års utdanning/forskning.

Allikevel, skole og universitet trenger man ikke å være pedantisk på. Siden en utdanningsinstitusjon ikke er et menneske, spiller det ingen rolle om man kaller det en skole/universitet, synes jeg.

Jeg kan finne på å si skole om der jeg studerer (dårlig innflytelse fra andre, helst de som ikke studerer selv), men sier helst fakultetet. Universitetet bruker jeg helst når jeg snakker om UiO generelt.

Når det er sagt ville jeg aldri finne på å kalle en professor eller førsteamanuensis for lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vits:

Jeg vet om ei på 29 år, som har nylig (ja, det kvinnemennesket fullfører vgs først ) fullført hotell- og næring faget som nå tar allmenn påbygging for å få generell studiekompetanse. På Facebook har hun lagt til videregåendeskolen under utdanning på Facebooken sin (og gjort det 'public' for alle å se), men huket av videregående skolen på universitet/høyskole/lavere grad.

Når ble allmenn påbygging en grad???

Tipper hun "studerer" hardt for å få oppnådd allmenn påbygging graden sin. :filer:

Seriøst, jeg vet den dama der har meget høye tanker om seg selv, men det der fikk meg til å le høyt.

:skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er i midten av 30 årene som går på videregående nå, selv går jeg på høgskole. Når hun forteller andre at vi begge to er studenter så synes jeg det er helt greit. Jeg gidder ikke henge meg opp i slike bagateller om hvem som har rett til å kalle seg student eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei venninne som er i midten av 30 årene som går på videregående nå, selv går jeg på høgskole. Når hun forteller andre at vi begge to er studenter så synes jeg det er helt greit. Jeg gidder ikke henge meg opp i slike bagateller om hvem som har rett til å kalle seg student eller ikke ;)

Det er venninnen din, selvfølgelig vil ikke du begynne å kverulere med henne om hvem som egentlig er studenten av dere to. :filer: :filer:

Men generelt sett så synes jeg det er viktig å ikke utvanne begrepet "student". Til slutt vil det å kalle seg student være null verdt, iom at ethvert menneske i landet her kan kalle seg student eller tidligere student.

Når man i tillegg begynner å sidestille allmenn påbygging som det å oppnå en bachelorgrad , da er man på bærtur. Virkelig langt ute på bærtur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er verre med de på 20+ som fullfører vgs, og er russ sammen med 19åringer. Og tar den "helt ut" som russ, og oppfører seg som de selv er 18-19 år... :lete:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er verre med de på 20+ som fullfører vgs, og er russ sammen med 19åringer. Og tar den "helt ut" som russ, og oppfører seg som de selv er 18-19 år... :lete:

Du snakker om en kveld i året der man kler seg som russ? I det minste så HAR de vært russ. Det betyr ikke at de kaller seg russ hele russeperioden. De kaller seg eks-russ.

Og du mener det er verre enn at en vgs elev ser på det å fullføre allmenn påbygging som det å fullføre en 'grad' på linje med høyskole og universitet?

Really? :filer:

Hva er verre; å minnes tilbake til russetiden, eller å ha et urealistisk syn på hva man egentlig har oppnådd?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om en kveld i året der man kler seg som russ? I det minste så HAR de vært russ. Det betyr ikke at de kaller seg russ hele russeperioden. De kaller seg eks-russ.

Og du mener det er verre enn at en vgs elev ser på det å fullføre allmenn påbygging som det å fullføre en 'grad' på linje med høyskole og universitet?

Really? :filer:

Hva er verre; å minnes tilbake til russetiden, eller å ha et urealistisk syn på hva man egentlig har oppnådd?

Nå tenkte jeg forresten på universitetsstudenter som er med på eks-russefester osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om en kveld i året der man kler seg som russ? I det minste så HAR de vært russ. Det betyr ikke at de kaller seg russ hele russeperioden. De kaller seg eks-russ.

Ehh, nei? Jeg mener de som er over 20 år når de går på videregående, og blir russ sammen med klassen sin, og oppfører seg som de andre i klassen sin, selv om de er over 20 år MENS de er russ. Og da snakker jeg om hele russetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 år og går siste året på vgs kaller meg heller ikke student, men for elev. Når jeg begynner på mine studier framover vil jeg kalle det for student :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, nei? Jeg mener de som er over 20 år når de går på videregående, og blir russ sammen med klassen sin, og oppfører seg som de andre i klassen sin, selv om de er over 20 år MENS de er russ. Og da snakker jeg om hele russetiden.

Ok, så de ER russ men du mener at det er fortsatt feil av dem å være russ med 18-19 åringene?

Hvem skal de være russ med da? Alene med seg selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan da velge å ikke være russ. Man trenger ikke oppføre seg som om man er 18-19 år når man er langt over 20...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da velge å ikke være russ. Man trenger ikke oppføre seg som om man er 18-19 år når man er langt over 20...

Det er nok endel som gjør det, og de trenger ikke være russ engang for å oppføre seg om 19-åringer.

Men, ja I get your point. Selv hadde jeg aldri orket å være med på russefeiringen om jeg fullførte vgs så seint som langt ut i 20-årene... Jeg hadde ikke akkurat følt behov for å gjøre det supersynlig for alle at jeg er veldig seint ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller meg egentlig ikke student, men det har hendt at jeg har sagt at jeg studerer, rett og slett fordi jeg er litt flau over å henge sånn etter i utdannelsen min. :sjenert:

Jeg sliter både fysisk og psykisk, så jeg har blitt veldig forsinket med skolegangen min. Og jeg er 27 år...

Men det er jo alltid en risiko for oppfølgingsspørsmål, så jeg sier vel helst at jeg går på skole.

samme her er 25...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kaller meg egentlig ikke student, men det har hendt at jeg har sagt at jeg studerer, rett og slett fordi jeg er litt flau over å henge sånn etter i utdannelsen min. :sjenert:

Jeg sliter både fysisk og psykisk, så jeg har blitt veldig forsinket med skolegangen min. Og jeg er 27 år...

Men det er jo alltid en risiko for oppfølgingsspørsmål, så jeg sier vel helst at jeg går på skole.

Jeg synes det er litt flaut at jeg ikke ble ferdig med bachelorgrad mastergrad på normert tid. Kanskje jeg skal begynne å kalle meg stipendiat istedet for student. Det er jo det jeg VIL bli.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

hvem bryr seg? jeg ville ikke kalt meg selv elev mens jeg var over 25 og tok studiekompetanse på 1 år. er bedre å si rett ut hva man gjør istedenfor å si man er elev eller student.

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller meg privatist. Enkelt og greit, og de fleste skjønner hva det går ut på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vits:

Jeg vet om ei på 29 år, som har nylig (ja, det kvinnemennesket fullfører vgs først ) fullført hotell- og næring faget som nå tar allmenn påbygging for å få generell studiekompetanse. På Facebook har hun lagt til videregåendeskolen under utdanning på Facebooken sin (og gjort det 'public' for alle å se), men huket av videregående skolen på universitet/høyskole/lavere grad.

Når ble allmenn påbygging en grad???

Tipper hun "studerer" hardt for å få oppnådd allmenn påbygging graden sin. :filer:

Seriøst, jeg vet den dama der har meget høye tanker om seg selv, men det der fikk meg til å le høyt.

:skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

Åh, jeg glemte selvfølgelig å adde at når hun skriver til noen av de engelskspråklige venninnene sine at hun er på skolen, så bruker hun ikke å kalle den videregående skolen for skole.

Nei, hun kaller det for "uni", forkortelse for universitet. "I'm at the uni now" :jepp: :jepp: :jepp: :jepp: Enten lyver hun om utdanningen sin til venninnene sine, ellers lever hun i en rosa boble der hun fornekter virkeligheten. Må sies at dama er psykisk sjuk (har narsissistiske trekk).

Dama er iallefall morsommere enn et sirkusshow, må jeg si. :danser:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...