Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nei, siden det å være lege fordrer en medisinsk embedseksamen, med offentlig løyve til å praktisere, er du ingen lege.

Men du utfører verbet "å lege" ved å gi sønnen din hostesaft, og det kan du si hvis du har lyst.

Dårlig eksempel, jeg skal innrømme det.

Men å kalle seg student fordi man studerer (når man er elev) er jo som å kalle seg for student når man driver og studerer kvisene sine i speilet.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvorfor har vi egentlig behov for å skille mellom en voksen privatist i vgs og en voksen student på Blindern? De går på skole begge to.

Nok en vanlig misforståelse: Går man på UiO går man ikke på skole, men på universitetet. Det er en forskjell. Man han høyskole, videregående skole, barneskole, og man har universitet som også er et sted for læring, men ikke en skole.

For meg, som for mange andre, handler det om å bruke språket riktig. Man er først student når man tar høyere utdanning (høyskole/universitet).

Tar man opp fag fra VGS kan man vel bare si "Jeg tar opp fag." Dette bør virkelig ikke være et problem, spesielt med tanke på at en del KGere har det som mantra at "det er fantastisk at de klarer å komme seg tilbake på skolen!!".

Hvis det er så fantastisk bør det vel ikke være nødvendig å vri på sannheten?

Endret av MarteM
  • Liker 8
Skrevet

Jeg sier student fordi jeg er flau over at jeg henger etter med VGS og er ung mor. Jeg orker virkelig ikke alle spørsmålene eller de dømmende blikkene jeg får. Og jeg har studentbevis :fnise:

Gidder liksom ikke å skrive "jeg er 21 år og går på videregående" når jeg driver og søker om leiligheter heller.. :P Så lenge jeg kan betale for meg er det et fett.

Skrevet

Nok en vanlig misforståelse: Går man på UiO går man ikke på skole, men på universitetet. Det er en forskjell. Man han høyskole, videregående skole, barneskole, og man har universitet som også er et sted for læring, men ikke en skole.

For meg, som for mange andre, handler det om å bruke språket riktig. Man er først student når man tar høyere utdanning (høyskole/universitet).

Tar man opp fag fra VGS kan man vel bare si "Jeg tar opp fag." Dette bør virkelig ikke være et problem, spesielt med tanke på at en del KGere har det som mantra at "det er fantastisk at de klarer å komme seg tilbake på skolen!!".

Hvis det er så fantastisk bør det vel ikke være nødvendig å vri på sannheten?

Denne diskusjonen har vi hatt før (om universitet er skole).

Definisjonen:

I skole m1 (norr skóli, gj lty fra gr skhole 'fritid, (vitenskapelig) fritidsbeskjeftigelse')

1 (institusjon for planmessig) undervisning, opplæring grunns-, videregående s-, skogs-, krigss- / tegnes-, danses-, rides- / arbeide i s-n drive som lærer / s-n begynner 20. august / skulke s-n / holde s- gi undervisning / ta en i s- irettesette en / gå i en hard s- ha det hardt, vondt / lære i livets s- vinne livserfaring

2 bygning der det drives planmessig undervisning bygge ny s- / bo like ved s-n

Så kan du vennligst forklare hvorfor det er en misforståelse at et universitet er en skole? Det gis jo planmessig undervisning ved universitetet også.

Skole er faktisk et mye bredere begrep enn student. Noen prøver å gjøre ordet student mye bredere enn det er ved å inkludere vgs-elever, og noen, slik som deg, prøver å gjøre skolebegrepet mye smalere?

Skole er et samlebegrep for ulike læringsinstitusjoner, mens student ikke er et samlingsbegrep for ulike typer elever, slik noen ønsker å tro.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier student fordi jeg er flau over at jeg henger etter med VGS og er ung mor. Jeg orker virkelig ikke alle spørsmålene eller de dømmende blikkene jeg får. Og jeg har studentbevis :fnise:

Gidder liksom ikke å skrive "jeg er 21 år og går på videregående" når jeg driver og søker om leiligheter heller.. :P Så lenge jeg kan betale for meg er det et fett.

Jeg syns virkelig ikke at du bør være flau over å gå på vgs i din alder (syns alle voksne som orker å ta opp fag sammen med en haug med tenåringer fortjener respekt for å orke det ;) ), men at du pynter litt på sannheten i forhold til leilighetsleting og lignende har jeg stor forståelse for... ;)

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ren juging.

Jeg hadde blitt ganske sur faktisk om leieboeren min jugde og sa hun/han var student, så viste det seg at det var vgs det var snakk om. Jeg er nøye med hvem jeg vil ha som leieboer, og når jeg leier ut er student det jeg helst vil ha, fordi jeg er fornøyd med de studentene jeg allerede har hatt, og anser de fleste studenter som skikkelige og seriøse.

En voksen som tar opp vgs-derimot må jeg si at jeg hadde silt ut som "mulig useriøs surrehue". Sier ikke at DU er det, men mange er det.

Sikkert lurt å juge når du søker etter leilighet, fordi det er garantert andre der ute som veldig gjerne ønsker studenter, men virkelig ikke ønsker vgs-elever, men den dagen det blir oppdaget er det ikke like kult.

Det er stor forskjell på student og elev, og jeg blir litt irritert når folk bevisst kaller seg noe annet. I følge KG er jo voksne som tar opp vgs det som krever mest respekt i hele verden, så ingen bør være flaue over å kalle seg vgs-elev.

• Liker 7
Skrevet

Ante ikke en gang at det var en forskjell på ordene student og elev. Alle rundt meg sier student til alt over barneskolen.

• Liker 2
Skrevet

Det morsomme er at det er nesten alltid de som selv ikke har høyere utdanning som hevder at begrepsbruken er det samme. Alle som faktisk har vært student vet hvor stor forskjell det er. Mens de som knapt har vgs syns det er heeelt ok å kalle seg student uansett om man faktisk er elev.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart at elever ved vgs får studentbevis. Skolebevis, studiebevis eller elevbevis får man, men studentbevis? Høres feil ut.

Dessuten er det såpass stor forskjell på å ta høyere utdanning og å gå på vgs at jeg synes det bør skilles på ved ulike ord. Slik som det per definisjon er!

• Liker 2
Skrevet

Er enig med deg, TS. Det er jo direkte løgn å si at man er student dersom man bare tar opp noen fag fra vgs.. At man studerer kan man godt si, men da bør man legge til at det er på videregåendenivå.

Jeg tenker automatisk at studenter er de som studerer på høyere nivå, og det er vel det som også er den korrekte definisjonen?

• Liker 3
Skrevet

Det er jo ren juging.

Jeg hadde blitt ganske sur faktisk om leieboeren min jugde og sa hun/han var student, så viste det seg at det var vgs det var snakk om. Jeg er nøye med hvem jeg vil ha som leieboer, og når jeg leier ut er student det jeg helst vil ha, fordi jeg er fornøyd med de studentene jeg allerede har hatt, og anser de fleste studenter som skikkelige og seriøse.

En voksen som tar opp vgs-derimot må jeg si at jeg hadde silt ut som "mulig useriøs surrehue". Sier ikke at DU er det, men mange er det.

Sikkert lurt å juge når du søker etter leilighet, fordi det er garantert andre der ute som veldig gjerne ønsker studenter, men virkelig ikke ønsker vgs-elever, men den dagen det blir oppdaget er det ikke like kult.

Det er stor forskjell på student og elev, og jeg blir litt irritert når folk bevisst kaller seg noe annet. I følge KG er jo voksne som tar opp vgs det som krever mest respekt i hele verden, så ingen bør være flaue over å kalle seg vgs-elev.

Da kunne du fått bli så sur du bare vil :) Jeg går sonans da, og betaler masse penger for å få ferdig VGS. Vil ikke akkurat kalle det for useriøst :) Dessuten er jeg en drømmeleietaker, jeg har kun gode referanser og er en blid, hyggelig, rolig og ansvarlig mamma :)

Du hadde elsket meg ;) Jeg ser ikke på det som den store løgnen å kalle meg selv for student :P

• Liker 2
Skrevet

Syntes det er tåpelig å si at man studerer når man ikke er en student. Studier og VGS er to ulike planeter... Greit at noen syntes vgs, er vanskelig, men da vil de få sjokk når de begynner å studere:)

• Liker 5
Skrevet

Hva med de som kaller universitetet for skolen?

Seminargruppen for klassen?

Professoren, amanuensisen osv. for læreren?

Ja, du kan kalle universitetet for en skole i og med at det er en institusjon hvor det undervises, men definifjonene av et universitet er en institusjon for forskning og høyere utdanning. Med skole regner man grunnskole og vgs - foregår det forkning og høyere utdanning der?

En seminargruppe er strengt tatt ingen klasse, selv om de fleste jeg kjenner som tilbringer mye tid sammen med seminargruppen sin kaller den for klasse.

På samme måte er en lærer en som underviser slik som en professor, men professoren er en lærer som har skrevet doktorgradsavhandling og driver med forskning - han er en lærer av høyeste rang.

Mange av disse begrepene kan man bruke om hverandre, de kan fungere som overordnere. Men med misbruk vil de redusere ordets virkelige betydning. Ja, et universitet er en skole, men også mye mer enn en skole. På universitet studerer og forsker man, dette gjør man ikke i grunnskolen eller vgs, ikke i ordenes virkelige betydning. Du kan gjerne si at en vgs-elev studerer Ibsen i norsktimene, eller at 10.klasselæreren forsker på hvilke undervisningsmetoder som fungerer best i timene. Men gjør de virkelig det? Ikke hvis du skal gå etter ordenes tenkte betydning. Du nedgraderer professorene ved å omtale dem som lærere - en professor har faktisk tatt lærerrollen videre (selv om en "vanlig" lærer kan være like glup som professoren, har han ikke fordypet seg i ett fagfelt og foretatt reell, dokumenter og publisert forskning).

Så, ja, jeg kan skjønne at voksne på vgs betegner seg selv om studenter, men de er faktisk ikke mer enn elever. Det er forskjell på å være elev i vgs og bli undervist for, motta oppgaver osv, og det å studere ved en høyere utdanningsinstitusjon hvor du fordyper deg i bestemte emner og selv er ansvarlig for å komme deg gjennom pensum.

Skrevet

Så, ja, jeg kan skjønne at voksne på vgs betegner seg selv om studenter, men de er faktisk ikke mer enn elever. Det er forskjell på å være elev i vgs og bli undervist for, motta oppgaver osv, og det å studere ved en høyere utdanningsinstitusjon hvor du fordyper deg i bestemte emner og selv er ansvarlig for å komme deg gjennom pensum.

Som nevnt tidligere i tråden, er ikke voksne som tar vgs hverken elever eller studenter, de er privatister.

Ønsker du at student skal bli korrekt brukt, må du også bruke elev like korrekt.

• Liker 2
Skrevet

Da kunne du fått bli så sur du bare vil :) Jeg går sonans da, og betaler masse penger for å få ferdig VGS. Vil ikke akkurat kalle det for useriøst :) Dessuten er jeg en drømmeleietaker, jeg har kun gode referanser og er en blid, hyggelig, rolig og ansvarlig mamma :)

Du hadde elsket meg ;) Jeg ser ikke på det som den store løgnen å kalle meg selv for student :P

Kan godt hende du er en bra leieboer, men jeg liker ikke mennesker som juger, og en løgn hadde vært nok til å bli såpass irritert (fordi jeg føler meg lurt) at jeg hadde funnet en annen leietaker, dersom det ble oppdaget tidlig nok.

Samm hvis en 18-åring lyver og sier han er 25 år for å få leilighet. På hue ut om det oppdages, fordi det er et sterkt prinsipp hos meg å være ærlig og ikke holde folk for narr i egen interesse.

• Liker 4
Skrevet

Dette er vel en av de tingene man må ha mastergrad for å kunne irritere seg over. Elev,student,privatist,whatever. Blir dere 'ordentlige' studenter furtne for at noen stjeler den flotte tittelen deres? På tide å ikke ta seg selv så høytidelig. Og ja, jeg har vært 'ordentlig' student jeg også.

Skrevet

Dette er vel en av de tingene man må ha mastergrad for å kunne irritere seg over. Elev,student,privatist,whatever. Blir dere 'ordentlige' studenter furtne for at noen stjeler den flotte tittelen deres? På tide å ikke ta seg selv så høytidelig. Og ja, jeg har vært 'ordentlig' student jeg også.

Man trenger ikke ha mastergrad for å irritere seg over feil språkbruk...

• Liker 7
Skrevet (endret)

Hva med de som kaller universitetet for skolen?

Seminargruppen for klassen?

Professoren, amanuensisen osv. for læreren?

Ja, du kan kalle universitetet for en skole i og med at det er en institusjon hvor det undervises, men definifjonene av et universitet er en institusjon for forskning og høyere utdanning. Med skole regner man grunnskole og vgs - foregår det forkning og høyere utdanning der?

En seminargruppe er strengt tatt ingen klasse, selv om de fleste jeg kjenner som tilbringer mye tid sammen med seminargruppen sin kaller den for klasse.

På samme måte er en lærer en som underviser slik som en professor, men professoren er en lærer som har skrevet doktorgradsavhandling og driver med forskning - han er en lærer av høyeste rang.

Mange av disse begrepene kan man bruke om hverandre, de kan fungere som overordnere. Men med misbruk vil de redusere ordets virkelige betydning. Ja, et universitet er en skole, men også mye mer enn en skole. På universitet studerer og forsker man, dette gjør man ikke i grunnskolen eller vgs, ikke i ordenes virkelige betydning. Du kan gjerne si at en vgs-elev studerer Ibsen i norsktimene, eller at 10.klasselæreren forsker på hvilke undervisningsmetoder som fungerer best i timene. Men gjør de virkelig det? Ikke hvis du skal gå etter ordenes tenkte betydning. Du nedgraderer professorene ved å omtale dem som lærere - en professor har faktisk tatt lærerrollen videre (selv om en "vanlig" lærer kan være like glup som professoren, har han ikke fordypet seg i ett fagfelt og foretatt reell, dokumenter og publisert forskning).

Du har helt rett i at det nedgraderer tittelen folk har arbeidet hardt i årevis for å oppnå. Har ei venninne som arbeider som førsteamanuensis på et universitet, og hun nevner at det er sårende av og til å bli tiltalt som lærer når hun er en dyktig forsker, har en PhD og en Post.Doc stilling bak seg. Jeg forstår henne veldig godt. En fireårig lærerutdanning er ikke ekvivalent med 5+4+2=11 års utdanning/forskning.

Allikevel, skole og universitet trenger man ikke å være pedantisk på. Siden en utdanningsinstitusjon ikke er et menneske, spiller det ingen rolle om man kaller det en skole/universitet, synes jeg.

Endret av lebegue
Skrevet

Skole er jo at man følger et satt program fordi man MÅ det. Man følger undervisningen fra kl. 9 til kl. 4 f.eks Da er man elev, man må følge læreplanen og det gjelder alle, man blir tatt fravær og orden og oppførsel. Det er jo mer enn disiplinsk institusjon.

Første ting vi fikk høre på universitet var "glem videregående skole - det kan ikke sammenlignes. Her må dere jobbe selv, nettopp, dere må studere". Voksen-verden (innen skolesammenheng, ikke alder) er altså student.

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha lest hele tråden har jeg kommet frem til at jeg rett og slett ikke klarer å bry meg. At voksne som tar VGS bruker ordet student betyr da ikke at jeg har jobbet mer eller mindre hardt for å komme dit jeg er.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...