Gjest "gjest" Skrevet 27. september 2011 #81 Skrevet 27. september 2011 Er du stundent så studerer du på universitet eller høyskole. 5
HopelessFear Skrevet 27. september 2011 #82 Skrevet 27. september 2011 Står det virkelig studentbevis på bevisene deres??? Det gjorde det på mitt når jeg gikk på vgs. 3
QueenConnie Skrevet 27. september 2011 #83 Skrevet 27. september 2011 Jeg sier igjen.. Er faen meg ikke rart det blir krig i verden.. Når vi skal lage "kvalme" over ett så uskyldig ORD.....
altflyter Skrevet 27. september 2011 #84 Skrevet 27. september 2011 Det gjorde det på mitt når jeg gikk på vgs. Sikker på at det ikke stod studiebevis? Det er nemlig ikke det samme som studentbevis:) 3
HopelessFear Skrevet 27. september 2011 #85 Skrevet 27. september 2011 Sikker på at det ikke stod studiebevis? Det er nemlig ikke det samme som studentbevis:) Jeg er helt 100% sikker på at det sto studentbevis. Har til og med det gamle kortet fra i fjor. Har gått på tre forskjellige vg skoler, alle sto det studentbevis på kortet. 1
altflyter Skrevet 27. september 2011 #86 Skrevet 27. september 2011 Merkelig... Jeg fikk elevkort/studiebevis da jeg gikk på vgs. Kunne brukes på buss, men fikk ikke rabatt på teater ol...
Ametrin Skrevet 27. september 2011 #87 Skrevet 27. september 2011 Ikke det at jeg mener det er av stor betydning, men... Slik jeg ser det er man elev når man går på vgs, da man «følger et fast undervisningsopplegg». Det å være student innebærer at graden av «ansvar for egen læring» er større, slik det er ved høyere utdanning. Man går på en måte dypere inn i pensum, man studerer (privatister tenker jeg som en egen kategori) 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #88 Skrevet 27. september 2011 På mitt kort fra videregående (noen få år siden) står det "Skolebevis". Ikke rart det, for da gikk jeg jo på skole og var elev! På kortet mitt nå på universitetet står det "STUDENT - Norwegian Student Identity Card" 4
Gjest strykebrett Skrevet 27. september 2011 #89 Skrevet 27. september 2011 Ikke det at jeg mener det er av stor betydning, men... Slik jeg ser det er man elev når man går på vgs, da man «følger et fast undervisningsopplegg». Det å være student innebærer at graden av «ansvar for egen læring» er større, slik det er ved høyere utdanning. Man går på en måte dypere inn i pensum, man studerer (privatister tenker jeg som en egen kategori) Litt av det samme tenker jeg. At man er skoleelev/privatist på VGS er fordi man lærer generelt om om alt. Dette gjelder også de på yrkesfag i og med at de har fortsatt norsk, matte osv. Det er vel derfor det kalles generell studiekompetanse, man gjør seg klar til å studere. Når man begynner som student er man ferdig med alt det generelle og er klar for å fordype seg (studere) mye grundigere i det temaet man har valgt. Ordet studere betyr jo også i dagligsammenheng å undersøke grundig.
Ametrin Skrevet 28. september 2011 #90 Skrevet 28. september 2011 (endret) Litt av det samme tenker jeg. At man er skoleelev/privatist på VGS er fordi man lærer generelt om om alt. Dette gjelder også de på yrkesfag i og med at de har fortsatt norsk, matte osv. Det er vel derfor det kalles generell studiekompetanse, man gjør seg klar til å studere. Når man begynner som student er man ferdig med alt det generelle og er klar for å fordype seg (studere) mye grundigere i det temaet man har valgt. Ordet studere betyr jo også i dagligsammenheng å undersøke grundig. Ja, nettopp! Er jo noen år siden nå...men tenkte aldri at jeg var student da jeg gikk på videregående. Da var jeg elev ved xxx Videregående Skole Endret 28. september 2011 av Ametrin 4
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 28. september 2011 #91 Skrevet 28. september 2011 Synes ikke det er noe rart jeg. Synes det er litt overpretensiøst og si at du studerer design når man går på kunst&håndtverkslinja, men det er jo egentlig bare en tøying av sannheta. Så jeg synes det er helt i orden, og ser ikke noe grunn til å stusse videre over problemet..
Jade Skrevet 28. september 2011 #92 Skrevet 28. september 2011 Hvorfor elever kaller seg student? Det er vel enten fordi de tror det heter det, eller fordi de synes det høres bedre ut? Det blir litt som kjærestepar som sier/tror de er forlovet selv om de ikke skal gifte seg.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #93 Skrevet 29. september 2011 Gidd å bry dere da Jeg går på vgs selv om jeg er ung voksen og jeg studerer faktisk knallhardt. Har det dødstravelt, ikke tid til å jobbe utenom og pensumet er vanvittig vanskelig. Venninner som går sykepleien har det peace of cake i forhold til meg!! Jeg har matte, naturfag og alt! Og ja, jeg studerer til å bli noe, nemlig frisør. Er like mye student som de som skal bli lege. 1
Jade Skrevet 30. september 2011 #94 Skrevet 30. september 2011 (endret) Det handler ikke om hvor hardt man studerer, eller hvor mye man fortjener det. Det handler om at når du går på videregående så er man elev, og når man tar høyere utdannelse etter videregående, så er man student. Det er ikke sånn at det er bedre å bli kalt for det ene fremfor det andre. Hva blir det neste? Skal leger kalle seg for kirurger fordi de jobber skikkelig hardt og er kjempeflinke? Endret 30. september 2011 av Jade 10
Gjest Coarvi Skrevet 30. september 2011 #95 Skrevet 30. september 2011 Gidd å bry dere da Jeg går på vgs selv om jeg er ung voksen og jeg studerer faktisk knallhardt. Har det dødstravelt, ikke tid til å jobbe utenom og pensumet er vanvittig vanskelig. Venninner som går sykepleien har det peace of cake i forhold til meg!! Jeg har matte, naturfag og alt! Og ja, jeg studerer til å bli noe, nemlig frisør. Er like mye student som de som skal bli lege. Altså - pensumet du har er ikke vanvittig vanskelig. kanskje du opplever det slik, men det gjør deg ikke til student. Du er like mye student som en ungdomsskole-elev som velger å lese Hamsun på fritiden ("jeg studerer norsk, jeg!")... Hvis du har det dødstravelt på skolen, mens din studentvenninne ikke har det travelt, så er det vel hovedsakelig fordi dere har forskjellig anlegg for skolearbeid og ulikt utgangspunkt. Ikke noe galt i det. Men det gjør ikke den som sliter mest med skolearbeid til mer student. Eller mener du at de som har det vanskelig på skolen er studenter, og de som tar ting lett og synes at pensumet ditt er patetisk enkelt ikke er studenter??? Hvorvidt man er student eller ei avhenger ikke av vanskeligshetsgraden på det man gjør - det avhenger av om man tar høyere utdanning eller ikke. Like it or not! 15
kaprifolen Skrevet 30. september 2011 #96 Skrevet 30. september 2011 Jeg måtte bare sjekke papirene mine nå! For det første stod det "studentbevis" på kortet, og almanakken vi fikk utdelt het "studentens årsplan" eller noe (mistet deler av forsiden). Og på papirene mine fra privatisteksamen står det "selvstudium", "studentene" og "studiene" i tillegg til "privatistene". Kanskje det er fordi man ikke er elev når man er privatist, og ikke får obligatorisk undervisning? Man får også behovsprøvd studielån på vgs. Så det er nok ikke BARE fordi noen er pretensiøse! 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #97 Skrevet 30. september 2011 Gidd å bry dere da Jeg går på vgs selv om jeg er ung voksen og jeg studerer faktisk knallhardt. Har det dødstravelt, ikke tid til å jobbe utenom og pensumet er vanvittig vanskelig. Venninner som går sykepleien har det peace of cake i forhold til meg!! Jeg har matte, naturfag og alt! Og ja, jeg studerer til å bli noe, nemlig frisør. Er like mye student som de som skal bli lege. Haha. Da må du tro om igjen. Vgs var filleenkelt i forhold til sykepleien, i hvert fall min skole. Du maser om matte og naturfag og... alt. Sykepleiere har anatomi, fysiologi, mikrobiologi, farmasi... osv... Beklager frøken frisør, men du har bare ikke peiling på hva du snakker om. Vgs er filleenkelt i forhold til høyere utdanning, nesten uansett hva du studerer. 7
Gjest Rosemor Skrevet 30. september 2011 #98 Skrevet 30. september 2011 (endret) Jeg måtte bare sjekke papirene mine nå! For det første stod det "studentbevis" på kortet, og almanakken vi fikk utdelt het "studentens årsplan" eller noe (mistet deler av forsiden). Og på papirene mine fra privatisteksamen står det "selvstudium", "studentene" og "studiene" i tillegg til "privatistene". Kanskje det er fordi man ikke er elev når man er privatist, og ikke får obligatorisk undervisning? Man får også behovsprøvd studielån på vgs. Så det er nok ikke BARE fordi noen er pretensiøse! Det står også "studentbevis" på elevkortene til mine barn, som begge er elever ved vgs. Som jeg nevnte tidligere i tråden, jeg har eksamen artium (jepp, så gammel er jeg), jeg har fullført høgskoleutdannelse, og nå tar jeg programfag i vk1 og vk2 på ett år som privatist. Jeg var en student, men er nå privatist/elev, noe jeg også omtaler meg som (vanligvis), selv om jeg i alle offentlige sammenhenger blir omtalt som "student". Selvsagt er ikke elever ved vgs, eller privatister, studenter pr definisjon, men jeg skjønner faktisk ikke hvorfor folk gidder å hisse seg opp fordi noen elever sier at de studerer, har "selvstudie" eller "studiedager. Dessuten, hvis jeg skal trekke dette veldig langt, kan jeg legge ordbokas definisjon på å studere til grunn. I følge denne studerer alle elever, selv om de ikke er studenter, siden definisjonen på å studere er å "sette seg inn i, granske", noe alle som går på skole gjør, ikke bare studenter. Endret 30. september 2011 av Rosemor 2
Jade Skrevet 30. september 2011 #99 Skrevet 30. september 2011 Hvem som helst kan studere. Sønnen min på 2 år kan studere en lekebil om han vil. Helt greitt (og riktig) det. Men for å være student, så må man ta høyere utdanning (ikke videregående). At noen har skrevet feil på elevbevis og skoledagbøker/leksebøker endrer ikke definisjonen av ordet "student". 9
kaprifolen Skrevet 30. september 2011 #100 Skrevet 30. september 2011 Det står også "studentbevis" på elevkortene til mine barn, som begge er elever ved vgs. Som jeg nevnte tidligere i tråden, jeg har eksamen artium (jepp, så gammel er jeg), jeg har fullført høgskoleutdannelse, og nå tar jeg programfag i vk1 og vk2 på ett år som privatist. Jeg var en student, men er nå privatist/elev, noe jeg også omtaler meg som (vanligvis), selv om jeg i alle offentlige sammenhenger blir omtalt som "student". Selvsagt er ikke elever ved vgs, eller privatister, studenter pr definisjon, men jeg skjønner faktisk ikke hvorfor folk gidder å hisse seg opp fordi noen elever sier at de studerer, har "selvstudie" eller "studiedager. Dessuten, hvis jeg skal trekke dette veldig langt, kan jeg legge ordbokas definisjon på å studere til grunn. I følge denne studerer alle elever, selv om de ikke er studenter, siden definisjonen på å studere er å "sette seg inn i, granske", noe alle som går på skole gjør, ikke bare studenter. Enig med deg i det jeg har fetet ut i sitatet! Og det var egentlig det meste av poenget mitt, at hvis noen først skal hisse seg opp, så kan de like gjerne få vite at det ikke bare er "pretensiøse elever" som bruker ordet, men også offentlige institusjoner! Hvem som helst kan studere. Sønnen min på 2 år kan studere en lekebil om han vil. Helt greitt (og riktig) det. Men for å være student, så må man ta høyere utdanning (ikke videregående). At noen har skrevet feil på elevbevis og skoledagbøker/leksebøker endrer ikke definisjonen av ordet "student". Men kanskje vi faktisk er på vei til at det ikke er feil lenger, fordi det blir en sedvane? Det er jo ikke, som nevnt over, studentene/elevene selv som har "skrevet feil". Selv skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å bry seg så veldig, om det ikke er fordi de har behov for å hevde seg over andre, hvilket er en særs negativ egenskap.. (ikke nødvendigvis ment direkte til dere jeg siterte) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå