Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar videregående nå, kaller meg selv student.

Og jeg tar opp fag for å forbedre karakter, så er det noe som heter kunnskapsløftet som faktisk gjør at noen av karakterene fra videregående tatt før kunnskapsløfte ikke er gyldig lenger. Så jeg må også ta opp et fag jeg ikke hadde planer om grunnet det.

Og er vel ofte sånn da man går på videregående så vet man ikke hva man vil videre, og er ikke like motivert. Så man stryker ikke, men hjelper ikke mye senere i livet da man vil inn på studier med høye krav. Er faktisk ganske høye krav på de fleste studier nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil nå si de som går på yrkesfag på vgs også er studenter. Men merkelig at alle på vgs får studentbevis.

De som går på yrkesfag er lærlinger. ikke studenter.

De får ikke studentbevis de kan bruke for å få alle rabattene. Dette vet jeg. Jeg gikk på vgs i fjor og hadde ELEVBEVIS som det faktisk heter. Studentkort er det kun studenter som får. Det å kalle seg student er stort for mange, og det var definitivt det for meg, da jeg endelig kom meg igjennom vgs. Da gikk jeg fra elev til student, og det betydde mye... Og når jeg tenker over det, syntes jeg faktisk det er litt feil... Å studere er mye mer krevende og vanskelig enn vgs, og absolutt ikke det samme:)

Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar videregående nå, kaller meg selv student.

Javel, men hvis du finner frem en ordbok vil du se at ordet student betyr «person som studerer ved universitet eller høyskole». Det er kun dette ordet betyr. Du er ikke student hvis du tar opp fag fra VGS fordi du fikk for dårlige karakterer. Det som er vanlig å si da er at man forbedrer eller tar opp fag fra VGS. Det er ikke noe flauere å si dette enn å svare «øøhhh.... nynorsk fra VGS» når noen spør hva du «studerer». Snarere tvert imot.

Og jeg tar opp fag for å forbedre karakter, så er det noe som heter kunnskapsløftet som faktisk gjør at noen av karakterene fra videregående tatt før kunnskapsløfte ikke er gyldig lenger. Så jeg må også ta opp et fag jeg ikke hadde planer om grunnet det.

Og er vel ofte sånn da man går på videregående så vet man ikke hva man vil videre, og er ikke like motivert. Så man stryker ikke, men hjelper ikke mye senere i livet da man vil inn på studier med høye krav. Er faktisk ganske høye krav på de fleste studier nå.

Kan jeg spørre om hvilke fag du snakker om? Alle R94-karakterer og vitnemål er fortsatt «gyldige», men det er selvsagt ikke mulig å forbedre alle, da ikke alle R94-fag har tilsvarende fag i KL. Mener du at du må konvertere til KL-vitnemål og derfor oppfylle de nye kravene til matte og programfag? Javel, selv om dette i de fleste tilfeller ikke er nødvendig. De har faktisk gjort alt som er mulig for å gjøre det så enkelt som mulig for flertalle å forbedre R94-vitnemål med KL-kompetansebevis. Noen faller selvsagt utenfor... men hva i huleste har dette å gjøre med hvorvidt du er student eller ikke?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går på yrkesfag er lærlinger. ikke studenter.

De får ikke studentbevis de kan bruke for å få alle rabattene. Dette vet jeg. Jeg gikk på vgs i fjor og hadde ELEVBEVIS som det faktisk heter. Studentkort er det kun studenter som får. Det å kalle seg student er stort for mange, og det var definitivt det for meg, da jeg endelig kom meg igjennom vgs. Da gikk jeg fra elev til student, og det betydde mye... Og når jeg tenker over det, syntes jeg faktisk det er litt feil... Å studere er mye mer krevende og vanskelig enn vgs, og absolutt ikke det samme:)

Da er det tydeligvis forskjellige regler rundt om. Jeg hadde elevbevis på ungdomsskolen, og studentbevis (og studentrabatt) på vgs. Dette beviset ga meg riktignok ikke rett til å kjøpe billig øl på studentkroa (kanskje først og fremst fordi jeg ikke var gammel nok til å komme inn der :biggrin:), men det fungerte helt fint andre steder de opererte med studentrabatt.

Jeg bruker forøvrig "student" både om vgs-elever og høyskoleelever. Det er ikke for å være vrang, eller for å få noen til å høres bedre ut enn de er. Det er bare det som er vanlig å si her. Uansett hva ordboken forteller, så er det bare inngrodd at elev først og fremst er relatert til obligatorisk skolegang, mens student refererer til en som holder på med valgfri/høyere utdanning. :vetikke:

Det blir kanskje litt som med "en kompliment"? Ordboken forteller oss at det er et hannkjønnsord, men folk flest sier allikevel "et kompliment"; noen fordi de ikke vet at det er feil, og andre fordi de rett og slett synes det høres mer riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det kunne ikke brydd meg mindre om noen mener at det er galt at jeg kaller meg student for at jeg går vgs på voksenopplæring. jeg studerer som alle andre, og kaller meg det jeg vil.

viktigste er at jeg får fram poenget mitt om at jeg går på skole!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så viktig med titler egentlig?

Jeg bryr meg fint lite om jeg hører noen som går på voksenopplæring på vgs kalle seg for student. Det er kanskje ikke helt riktig tittel, men who cares. Jeg har større problemer enn det for å si det sånn.

(Nei, jeg er ikke voksen vgs-elev)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg kjenner en slik dame jeg også...

Hun er 29 og tar opp fag på vgs for å få generell studiekompetanse. Hun kaller seg selv student. Og snakker om "karrieren" sin... hvilke karriere? :skratte:

Den fremtidige karrieren?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg forholder meg også til ordbokdefinisjonen. Syns det er rart at elever ved VGS ikke vil innrømme at de er elever, det er jo ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er verken elever eller studenter, det kalles privatister. Med mindre de faktisk setter seg på skolebenken sammen med de andre fjortissene da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg også til ordbokdefinisjonen. Syns det er rart at elever ved VGS ikke vil innrømme at de er elever, det er jo ikke noe galt med det.

Nå er det en stund siden jeg gikk på VGS, men det hadde ingenting med å ikke ville innrømme noe å gjøre. Om jeg presenterte meg som "Antlers; elev", ville de fleste antatt at jeg gikk på ungdomsskolen, siden jeg sa elev. Det er, i dagligtale, kun en måte å skille barn fra "nestenvoksne" på. Barneskole = barneskoleelev, ungdomsskole = (skole)elev, VGS/høyskole = student. Forstår godt ditt synspunkt, siden du er vant med ordbokdefinisjonen, men for oss som er vant til at student = VGS/høyskole, er det jo akkurat like rart å plutselig skulle omtale en student som en liten elev - spesielt dersom vedkommende er voksen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Nå er det en stund siden jeg gikk på VGS, men det hadde ingenting med å ikke ville innrømme noe å gjøre. Om jeg presenterte meg som "Antlers; elev", ville de fleste antatt at jeg gikk på ungdomsskolen, siden jeg sa elev. Det er, i dagligtale, kun en måte å skille barn fra "nestenvoksne" på. Barneskole = barneskoleelev, ungdomsskole = (skole)elev, VGS/høyskole = student. Forstår godt ditt synspunkt, siden du er vant med ordbokdefinisjonen, men for oss som er vant til at student = VGS/høyskole, er det jo akkurat like rart å plutselig skulle omtale en student som en liten elev - spesielt dersom vedkommende er voksen :fnise:

Hmm, kanskje dette er forskjellig fra hvor i landet man kommer fra? Der jeg kommer fra bruker vi ordbokdefinisjonene, men jeg har også opplevd slik som ts at enkelte kaller seg student likevel. Selv om vi altså ikke bruker ordet student om vgs-elever her. Jeg har også hørt noen omtale seg som privatist, og dette blir nok det som egentlig er mest riktig vil jeg tro, så der er jeg enig med "personlig 12" under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje dette er forskjellig fra hvor i landet man kommer fra? Der jeg kommer fra bruker vi ordbokdefinisjonene, men jeg har også opplevd slik som ts at enkelte kaller seg student likevel. Selv om vi altså ikke bruker ordet student om vgs-elever her. Jeg har også hørt noen omtale seg som privatist, og dette blir nok det som egentlig er mest riktig vil jeg tro, så der er jeg enig med "personlig 12" under her.

Ja, det kommer sikkert litt an på hvor man kommer fra, siden til og med skolen vår refererte til oss som studenter her, men jeg tror også at det har mye med logisk tenkning - at noe høres mer riktig ut - å gjøre. Jeg nevnte tidligere eksemplet "en kompliment". Det høres mer logisk ut med "et kompliment", så da får ordboka bare være av en annen oppfatning så mye den vil, liksom.

Man må jo nesten være privatist for å kunne kalle seg privatist. Jeg vet ikke hvor vanlig det er nå, men da jeg gikk på VGS, hadde vi flere (godt) voksne studenter (eller elever for deg ;)), som fulgte vanlig utdannelsesløp. Vi hadde blant annet en 53 år gammel dame i klassen, og ikke for alt i verden om jeg klarer å tenke på henne som "elev". Privatist var hun heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Ja, det kommer sikkert litt an på hvor man kommer fra, siden til og med skolen vår refererte til oss som studenter her, men jeg tror også at det har mye med logisk tenkning - at noe høres mer riktig ut - å gjøre. Jeg nevnte tidligere eksemplet "en kompliment". Det høres mer logisk ut med "et kompliment", så da får ordboka bare være av en annen oppfatning så mye den vil, liksom.

Åja. For meg høres det mer riktig ut at de på høgskole/uni er studenter og VGS er elever/privatister, så da er det nok derfor jeg reagerer litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kunne ikke brydd meg mindre om noen mener at det er galt at jeg kaller meg student for at jeg går vgs på voksenopplæring. jeg studerer som alle andre, og kaller meg det jeg vil.

viktigste er at jeg får fram poenget mitt om at jeg går på skole!

Du gjør ikke det, når du tar VGS-fag. Det kommer du til å erfare hvis du en gang blir student og tar fag på universitetsnivå. Fag på videregående skole er bare en lek i forhold til de fleste fag i høyere utdanning :)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det er galt å si at en studerer når en går på videregående. Videregående er videre skolegang, den er ikke obligatorisk, så jeg syns ikke det er merkelig å kalle seg student da. En tar en spesifikk utdanning, så hvorfor skulle det være så big deal om en sier student eller elev? En får i tillegg studentbevis og studentrabatt når en går på videregående, så noen må jo mene at vi er studenter oppi systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det er galt å si at en studerer når en går på videregående. Videregående er videre skolegang, den er ikke obligatorisk, så jeg syns ikke det er merkelig å kalle seg student da. En tar en spesifikk utdanning, så hvorfor skulle det være så big deal om en sier student eller elev? En får i tillegg studentbevis og studentrabatt når en går på videregående, så noen må jo mene at vi er studenter oppi systemet.

Står det virkelig studentbevis på bevisene deres???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...