Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i at det er bra de går tilbake til skolebenken, og har aldri sagt noe om grunnen til det! Vet det er mange skjebner der ute, som gjør at enkelte henger etter. Poenget mitt med tråden er ikke det, men begrepsbruken.

Og det med at jeg er bedre skolemessig er ikke noe synsesak. Merk; skolemessig, ikke som person. En med mastergrad er bedre/kommet lengre enn en med kun vgs. Om medstudenten min får A på en eksamen jeg stryker på er han bedre enn meg.

Jeg er bedre på skolen enn de som strøyk, det må det være lov å si. Grunnen til at det er sånn kan dermed diskuteres ihjel.

Jeg kjenner ei som har gode nok karakterer fra vgs til å komme inn på medisin. Hun tok vgs i alderen 20-23 grunnet sykdom i vanlig vgs alder. Er du bedre enn henne i skolemessig sammeheng? Jeg tviler ikke på at du har kommet lengre, du blander rett og slett begrep her. Bedre/kommet lengre går ikke ut på det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du er bedre enn en elev som har gått yrkesfag og faktisk fått et fagbrev og en yrkesutdannelse, siden du bare har vært høyere opp i skolesystemet?

Kommer an på hvordan du definerer bedre. Jeg er antageligvis bedre i teoretiske fag, selv om det finnes "bokormer" blant yrkesfaglig utdannete også.

Uansett, det er ikke poenget med tråden :filer: Har aldri sagt et pip om yrkesfag vs høyere utdanning, det jeg snakker om er elever som kaller seg studenter. Ro ned fordommene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle er like mye verd, men å si at ingen er bedre enn andre syns jeg er tull.

Noen er gode i matte, noen i norsk, noen i gym osv. Sånn er det bare. Har ingenting med verd å gjøre! Jeg er steindårlig i fotball, men god i teoretiske fag. Folk er forskjellige, alle er ikke like flinke i alt.

En 6-er elev er bedre på skolen enn en som stryker, skjønner ikke helt hva som er diskutabelt ved det.

Alle er ikke like :filer: Og merk; bedre på skolen betyr IKKE mer verdt.

neu nei ... men jeg hadde uoppdaget adhd da jeg gikk på vgs, og alt gikk dritt. Idag er jeg 28, og fikk diagnosen for et par år siden. Nå klarer jeg å kosenterer meg og gjør det superbra på skolen. Hadde jeg visst jeg hadde adhd på vgs ville jeg gjort det superbra :)

Så alle som kjente meg fra vgs hadde inntrykk av at jeg var dårlig på skolen, men idag får de sjokk da jeg gjør det så bra og skal studere medisin til neste høst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å svare på spørsmålet: Hvorfor elever kaller seg studenter, finnes det nok mange forskjellige grunner til. Noen har allerede blitt nevnt. Det ligger helt klart litt mer prestisje i det å være student enn det ligger i det å være elev, i manges øyne.

Selve ordbruken er, i og for seg, feil - da Norge er ett av mange land som skiller mellom elever (grunnskole og VGS) og studenter (høyere utdanning).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at det spiller noen rolle... Dersom en 25 -åring snakker om skolearbeidet sitt må jo vedkommende gjerne referere til dette som studering, da det vekker mindre oppmerksomhet enn å kalle seg selv elev. Kan være mange grunner til å ikke orke/gidde å svare på det. Og det er veldig mange grunner til at jeg ikke bryr meg heller, funker for alle med mindre man har et behov for å kreve at folk skal måtte gå ned i absolutte detaljer når man smalltalker.

Dessuten var det mange jeg gikk på VGS med (og da innenfor normert tid) som også kalte seg studenter, kalte elevbeviset sitt for studentbevis osv. Husker at jeg la litt merke til at de brukte ordet student, men orket ikke å henge meg opp i det. Noen personer er mer nøye på å formulere seg detaljert enn andre. Men de gjorde det jo ikke for å gi inntrykk av at de studerte, i alle fall ikke når de pratet med andre i egen klasse, som selvfølgelig visste at de var elever.

Men nei, jeg brukte ikke ordet student om meg selv før jeg begynte på universitetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som har gode nok karakterer fra vgs til å komme inn på medisin. Hun tok vgs i alderen 20-23 grunnet sykdom i vanlig vgs alder. Er du bedre enn henne i skolemessig sammeheng? Jeg tviler ikke på at du har kommet lengre, du blander rett og slett begrep her. Bedre/kommet lengre går ikke ut på det samme.

Igjen snakker vi om unntakene. De færreste som strøyk på vgs kommer seg gjennom høyere utdanning med gode resultater.

Jeg mener bedre og kommet lengre går litt for det samme. Med det mener jeg at jeg pr nå er bedre enn henne skolemessig, men at hun lett kan ta meg igjen. En som er eldre enn meg kan i teorien være langt over meg om 10 år, men når jeg snakker om bedre snakker jeg om hva en person har oppnådd (i nåtid).

Fyren som strøyk i alt KAN ta opp vgs, få 6-er i alt og bli lege, men vanligvis skjer ikke dette. Folk er forskjellige og har ulike evner, blir sprø av dette "alle er akkurat like flinke og karakterer sier egentlig null om hvor skoleflink du er".

Finnes allid solskinnshistorier, og jeg gjentar at jeg respekterer de som startet med vgs i voksen alder, men igjen så er ikke det diskusjonen her. Virker som om folk automatisk antar at jeg ser ned på alle under masternivå fordi jeg stiller et kritisk spørsmål til begrepsbruken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke bedre enn dem, men du hadde bedre forutsetninger for å fullføre videregående utdanning til rett tid. :)

Alle er like mye verdt, og jeg kan ikke fordra at noen skal være bedre enn andre, da vi alt i alt er like nakne om vi var husløse og uten klær ;)

Og jeg kan ikke fordra folk som mener ingen er bedre enn andre. Hvorfor skal du drar inn menneskeverd inn i dette? Det er da ingen som setter spørsmålstegn ved menneskeverdet til folk som er forsinket med vgs. Det er ikke sikkert ts hadde bedre forutsetninger enn enkelte som er forsinket i det hele tatt , hvem i all verden er du til å påpeke noe sånt?

Det finnes da mange grunner til at folk blir forsinket. Det er naivt å tro at det bare er livskriser som kan være grunnen. Personlig kjenner jeg mange som ikke har fullført fordi de er regelrett late, fått alt opp i fanget av foreldrene, surret med forskjellige linjer, eller ikke har brydd seg i det hele tatt.

Hvis du ikke kan fordra at noen er bedre enn andre bør du flytte til eventyrland. Våkn opp!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Igjen snakker vi om unntakene. De færreste som strøyk på vgs kommer seg gjennom høyere utdanning med gode resultater.

Igjen ser det ut til at du ikke skjønner at det er en forskjell på det å være syk på vgs og dermed ikke kunne gå på skolen (eller å måtte droppe ut av undervisningen etterhvert), og det å stryke.

I det ene tilfellet går man ikke på skolen og tar ikke eksamen, og kan dermed ikke stryke, i det andre tilfellet tar man eksamen, gjør det elendig og stryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen ser det ut til at du ikke skjønner at det er en forskjell på det å være syk på vgs og dermed ikke kunne gå på skolen (eller å måtte droppe ut av undervisningen etterhvert), og det å stryke.

I det ene tilfellet går man ikke på skolen og tar ikke eksamen, og kan dermed ikke stryke, i det andre tilfellet tar man eksamen, gjør det elendig og stryker.

Jeg skjønner VELDIG GODT forskjellen, men diskusjonen her er ikke "hvorfor folk ikke fullfører vgs".

Vennligst start en ny tråd om interessen for å diskutere de mangfoldige grunnene til dette er så stor:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen snakker vi om unntakene. De færreste som strøyk på vgs kommer seg gjennom høyere utdanning med gode resultater.

Jeg mener bedre og kommet lengre går litt for det samme. Med det mener jeg at jeg pr nå er bedre enn henne skolemessig, men at hun lett kan ta meg igjen. En som er eldre enn meg kan i teorien være langt over meg om 10 år, men når jeg snakker om bedre snakker jeg om hva en person har oppnådd (i nåtid).

Fyren som strøyk i alt KAN ta opp vgs, få 6-er i alt og bli lege, men vanligvis skjer ikke dette. Folk er forskjellige og har ulike evner, blir sprø av dette "alle er akkurat like flinke og karakterer sier egentlig null om hvor skoleflink du er".

Finnes allid solskinnshistorier, og jeg gjentar at jeg respekterer de som startet med vgs i voksen alder, men igjen så er ikke det diskusjonen her. Virker som om folk automatisk antar at jeg ser ned på alle under masternivå fordi jeg stiller et kritisk spørsmål til begrepsbruken.

Hvor har du dette med å stryke ifra? Jeg sier at hun ikke tok vgs pga. sykdom. Hun har aldri strøken i noe som helst. Jeg finner det noe merkelig at du som er så skoleflink ikke greier å skille mellom begrepene bedre og kommet lengre. Det er to helt forskjellige ting. Ellers reagerer jeg mest på det du sier i svarinnleggene dine, ikke startinnlegget, selv om jeg synes at også det var noe korttenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan ikke fordra folk som mener ingen er bedre enn andre. Hvorfor skal du drar inn menneskeverd inn i dette? Det er da ingen som setter spørsmålstegn ved menneskeverdet til folk som er forsinket med vgs. Det er ikke sikkert ts hadde bedre forutsetninger enn enkelte som er forsinket i det hele tatt , hvem i all verden er du til å påpeke noe sånt?

Det finnes da mange grunner til at folk blir forsinket. Det er naivt å tro at det bare er livskriser som kan være grunnen. Personlig kjenner jeg mange som ikke har fullført fordi de er regelrett late, fått alt opp i fanget av foreldrene, surret med forskjellige linjer, eller ikke har brydd seg i det hele tatt.

Hvis du ikke kan fordra at noen er bedre enn andre bør du flytte til eventyrland. Våkn opp!

Takk :takke:

Og til de som med en gang dømte meg som en "bedreviter som har hatt en superlett skolegang og ser ned på alle andre", kan jeg så smått nevne at jeg har slitt med angst og mobbing gjennom store deler av skolen. Hvis det var gøy å høre:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes TS får litt unødvendig mye motbør her... hun sier jo ingenting som er revolusjonerende eller usant, hun konstanterer jo for det meste bare fakta:

- Folk som stryker på VGS får sjelden gode resultater på høyere utdanning

- Folk som går på VGS er elever, ikke studenter

Tror mange ble litt revet med, også jeg, og debatterer noe som overhodet ikke er det TS lurer på/debatterer mot noe vi ikke vet om TS mener eller ei.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du dette med å stryke ifra? Jeg sier at hun ikke tok vgs pga. sykdom. Hun har aldri strøken i noe som helst. Jeg finner det noe merkelig at du som er så skoleflink ikke greier å skille mellom begrepene bedre og kommet lengre. Det er to helt forskjellige ting. Ellers reagerer jeg mest på det du sier i svarinnleggene dine, ikke startinnlegget, selv om jeg synes at også det var noe korttenkt.

Ta det i den nye tråden er du grei. Ikke flere avsporinger her!

Det er ikke korttenkt å lure på hvorfor elever kaller seg studenter, det er du som kommer drassende med fullt i unntakshistorier og detaljer. Jeg lurer ikke på hvorfor folk ikke fullfører/tar vgs.

I mange tilfeller er man bedre fordi man har kommet lengre. En 7-klassing er bedre enn en 1-klassing. Ikke evnemessig, men han kan mer. Jeg kan mer "skoleting" enn en som nylig startet på vgs, fordi jeg ligger 8 år foran. At den skal være så hard å svelge skjønner jeg ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg skjønner VELDIG GODT forskjellen, men diskusjonen her er ikke "hvorfor folk ikke fullfører vgs".

Vennligst start en ny tråd om interessen for å diskutere de mangfoldige grunnene til dette er så stor:)

Beklager om jeg har misforstått, men i begynnelse av innlegg 26 så det veldig ut som om du mente at hun som tok igjen videregående noen år senere og så kom inn på legestudiet hadde strøket, og at hun var et unntak av de som hadde strøket, fordi de fleste av dem ikke var så flinke på skolen.

Men da tok jeg nok feil :)

Forøvrig enig i at det var en aldri så liten avsporing ;)

Endret av Applecore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes TS får litt unødvendig mye motbør her... hun sier jo ingenting som er revolusjonerende eller usant, hun konstanterer jo for det meste bare fakta:

- Folk som stryker på VGS får sjelden gode resultater på høyere utdanning

- Folk som går på VGS er elever, ikke studenter

Tror mange ble litt revet med, også jeg, og debatterer noe som overhodet ikke er det TS lurer på/debatterer mot noe vi ikke vet om TS mener eller ei.

Takk for en kjapp oppsummering av hva tråden egentlig handlet om :gjeiper:

Piggene spretter ut på KG hvis man føler man kan lese mellom linjene at en person mener han er bedre i noe enn en annen :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Videregående er såpass voksent, føler det er teit at de skal kalles elever. De studerer jo for en utdanning de og, ser ikke problemet med å kalle de studenter. Student er ingen beskyttet tittel akkurat.

Hva jobber du med da? Nei du, jeg er elev! Ja.. Hvorfor skulle noen kalle seg elev føler jeg heller er spørsmålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Videregående er såpass voksent, føler det er teit at de skal kalles elever. De studerer jo for en utdanning de og, ser ikke problemet med å kalle de studenter. Student er ingen beskyttet tittel akkurat.

Hva jobber du med da? Nei du, jeg er elev! Ja.. Hvorfor skulle noen kalle seg elev føler jeg heller er spørsmålet.

Å si at "jeg er elev" er en litt rar formulering da, å "gå på skolen" blir mer universalt på en måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det i den nye tråden er du grei. Ikke flere avsporinger her!

Det er ikke korttenkt å lure på hvorfor elever kaller seg studenter, det er du som kommer drassende med fullt i unntakshistorier og detaljer. Jeg lurer ikke på hvorfor folk ikke fullfører/tar vgs.

I mange tilfeller er man bedre fordi man har kommet lengre. En 7-klassing er bedre enn en 1-klassing. Ikke evnemessig, men han kan mer. Jeg kan mer "skoleting" enn en som nylig startet på vgs, fordi jeg ligger 8 år foran. At den skal være så hard å svelge skjønner jeg ikke.

Javel da skal jeg svare på spørsmålet ditt: Voksne folk som går på vgs kaller seg antakelig studenter fordi det høres bedre og mer naturlig ut. Det er kanskje feil ordbruk, men er det virkelig noe å henge seg opp i?

Jeg synes fortsatt du har et merkelig syn på bedre/ kommet lengre. Hvem kan mest "skoleting" av en som har gått 5 år på medisin, og en som har gått 3 år på sosiologi? Umulig å sammenligne. Den ene kan mest om sosiologi, den andre mest om medisin. Men du mener kanskje at den som har gått 5 år best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at "jeg er elev" er en litt rar formulering da, å "gå på skolen" blir mer universalt på en måte.

Ja, jeg er enig i at elev kanskje høres barnslig ut, men "gå på skole" er mer generelt. Jeg sier selv "gå på skole".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...