Gjest Rosemor Skrevet 30. september 2011 #101 Skrevet 30. september 2011 Selv skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å bry seg så veldig, om det ikke er fordi de har behov for å hevde seg over andre, hvilket er en særs negativ egenskap.. (ikke nødvendigvis ment direkte til dere jeg siterte) Dette blir litt off-topic om det å bry seg om studenttittelen, men jeg kom på en episode fra da jeg nettopp hadde begynt på mitt første studieår ved høgskolen. En gruppe fra klassen var på studentkro, der vi møtte noen hyggelige mennesker som lurte på hvem vi var, og jeg presenterte gruppen som "elever ved høgskolen". Da ble jeg møtt med heftige protester... de var studenter, ikke elever, og jeg fikk vær-så-god brukte riktig tittel! Jeg fikk en stort antall stygge blikk og krasse kommentarer fra mine medstudenter den kvelden... 1
Hipster Skrevet 30. september 2011 #102 Skrevet 30. september 2011 Jeg kaller meg student, fordi det er lettere å si enn skoleelev. Teit ting å henge seg opp i egentlig, blir også påvirka av at jeg får studentbevis, studentrabatt og reiser som student. Får liksom ikke elevrabatt. Men jeg er 18, da, så folk skjønner at jeg mener vgs uansett. 1
Gjest Coarvi Skrevet 30. september 2011 #103 Skrevet 30. september 2011 Selv skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å bry seg så veldig, om det ikke er fordi de har behov for å hevde seg over andre, hvilket er en særs negativ egenskap.. (ikke nødvendigvis ment direkte til dere jeg siterte) Noen av oss gidder å bry oss fordi vi er ganske opptatte av språk og bruk av norske ord. Det har ingenting å gjøre med å hevde seg, jeg synes det var like teit å kalle seg student når man bare er elev da jeg selv gikk på videregående (og selv hadde planer om å IKKE studere). Godt mulig meningen av ordet student vil endre seg med tiden, men det synes jeg i så fall er utrolig trist, og derfor vil jeg gjøre mitt beste for å kjempe mot misbruk av ord. Språket blir fattigere når ord plutselig blir ilagt flere meninger (og samtidig sutrer mange nordmenn over at det norske språk er så fattig, og at de derfor foretrekker engelske låttekster etc.). Jeg blir like "irritert" om noen vil kalle en biffkniv for en smørekniv, en 5-åring for ungdom, høyskole for universitet, en stol for en benk eller et gulvteppe for pledd. Dette har for meg kun med språk og definisjoner å gjøre, og jeg liker ikke tanken på at ordet student skal utvannes, slik at man om noen ord ikke vet om en student er det vi i dag kaller for student (høyere utdanning) eller om det er snakk om en 16-åring på vgs. 17
Jade Skrevet 30. september 2011 #104 Skrevet 30. september 2011 Veldig enig med Coarvi sitt innlegg her. Og til kaprifolen; hvorfor skal en ting bli riktig bare mange nok gjør det feil? 6
kaprifolen Skrevet 30. september 2011 #105 Skrevet 30. september 2011 Veldig enig med Coarvi sitt innlegg her. Og til kaprifolen; hvorfor skal en ting bli riktig bare mange nok gjør det feil? Det skal ikke nødvendigvis det... Men her er det etter mitt syn så minimale forskjeller, at jeg ikke klarer å se behovet for å irritere seg over det. Men jeg er selv en som hardnakket sa til min lærer at "om noen hadde snakket om Alexander Schelland på min eksamen, hadde jeg strøket dem, da det ikke finnes noen norsk forfatter som heter Alexander Schelland"! Så jeg ser jo meningen deres, jeg ser bare ikke den store forskjellen? Hvorfor har vi egentlig behov for å skille mellom en voksen privatist i vgs og en voksen student på Blindern? De går på skole begge to. 1
Ethereal Skrevet 30. september 2011 #106 Skrevet 30. september 2011 Jeg antar de kaller seg det fordi det ikke er så utrolig kult å si til alle at man går på vgs og er elev. Det høres litt bedre ut å si at man er student, og jeg skjønner godt hvorfor de sier det - det kan nok oppleves som ubehagelig med masse spørsmål om hvorfor de aldri fullførte vgs osv. Og jeg vil forståvidt si meg enig i at det blir litt feil å si at man studere design når man går på designlinjen på vgs.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #107 Skrevet 30. september 2011 Hvorfor har vi egentlig behov for å skille mellom en voksen privatist i vgs og en voksen student på Blindern? De går på skole begge to. Fordi studier på Blindern (i alle fall ideelt sett ) fører frem til en grad, være seg bachelor- eller mastergrad, mens verken ungdomsskole eller videregående skole gjør det samme? 3
Jade Skrevet 30. september 2011 #108 Skrevet 30. september 2011 Egentlig så bryr deg meg ikke så veldig. For meg må sjetteklassinger gjerne kalle seg studenter om de ønsker det. Men når vi først diskuterer det, så mener jeg det er riktig at man holder seg til riktig betydning av ordet. Jeg hadde ihvertfall ikke turt å kalle meg for student når jeg gikk på videregående.
Gjest Rosemor Skrevet 1. oktober 2011 #109 Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Noen av oss gidder å bry oss fordi vi er ganske opptatte av språk og bruk av norske ord. Det har ingenting å gjøre med å hevde seg, jeg synes det var like teit å kalle seg student når man bare er elev da jeg selv gikk på videregående (og selv hadde planer om å IKKE studere). Jeg er også opptatt av språk, men ikke i den grad at jeg blir irritert over den utvidede bruken som det snakkes om i denne tråden (altså voksne mennesker som tar opp vgs-fag). Men når vi først er kommet inn på språk, og riktig bruk av norske ord. Siden det er mange som er opptatte av korrekt bruk av statusen som "student", er de vel også like opptatte av korrekt bruk av statusen som "elev"? Ordet "student" kommer av verbet "å studere". Den utvidede betydningen av verbet er å "granske, sette seg inn i". Å "studere" kan alle gjøre, men man må være opptatt som student ved en høgskole eller ved et universitet for å få studentstatus. Den utvidede definisjonen av elev, er "en person som mottar undervisning". Alle kan få undervisning, men det å ha "elevstatus" er regulert gjennom opplæringsloven. Skal voksne "vgs-elever" ha elevstatus, må de ha fått plass i videregående opplæring for ungdom, og må derfor være under 24 år, eller må de ha fått særskilt tillatelse etter søknad. Dette er noe de færreste voksne "vgs-elever" (som er tema i denne tråden) har, selv om de har klasseromsundervisning. Den korrekte betegnelsen er enten "deltaker" eller "privatist". Endret 1. oktober 2011 av Rosemor 5
LeaMichele Skrevet 1. oktober 2011 #110 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg er også opptatt av språk, men ikke i den grad at jeg blir irritert over den utvidede bruken som det snakkes om i denne tråden (altså voksne mennesker som tar opp vgs-fag). Men når vi først er kommet inn på språk, og riktig bruk av norske ord. Siden det er mange som er opptatte av korrekt bruk av statusen som "student", er de vel også like opptatte av korrekt bruk av statusen som "elev"? Ordet "student" kommer av verbet "å studere". Den utvidede betydningen av verbet er å "granske, sette seg inn i". Å "studere" kan alle gjøre, men man må være opptatt som student ved en høgskole eller ved et universitet for å få studentstatus. Den utvidede definisjonen av elev, er "en person som mottar undervisning". Alle kan få undervisning, men det å ha "elevstatus" er regulert gjennom opplæringsloven. Skal voksne "vgs-elever" ha elevstatus, må de ha fått plass i videregående opplæring for ungdom, og må derfor være under 24 år, eller må de ha fått særskilt tillatelse etter søknad. Dette er noe de færreste voksne "vgs-elever" (som er tema i denne tråden) har, selv om de har klasseromsundervisning. Den korrekte betegnelsen er enten "deltaker" eller "privatist".
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2011 #111 Skrevet 1. oktober 2011 Det er ikke bare snakk om voksne som tar opp enkelte fag. Jeg kjenner ei som er 19 år og startet på grunnkurs nå. Hun er jo sent ute, men går i vanlig klasse og tar ALLE fagene. Hun kaller seg student, og da rynker jeg litt på nesen. Føler det er litt mer normalt å kalle seg student om man tar opp noen fag som privatist (selv om det også er feil).
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #112 Skrevet 12. oktober 2011 det kunne ikke brydd meg mindre om noen mener at det er galt at jeg kaller meg student for at jeg går vgs på voksenopplæring. jeg studerer som alle andre, og kaller meg det jeg vil. viktigste er at jeg får fram poenget mitt om at jeg går på skole! Du gjør nok skolearbeid og tar dine prøver, tentamener og eksamener, men du er ikke student. Du er elev. De kaller seg vel studenter fordi de er studenter... Per definisjon så er de ikke det. Gidd å bry dere da Jeg går på vgs selv om jeg er ung voksen og jeg studerer faktisk knallhardt. Har det dødstravelt, ikke tid til å jobbe utenom og pensumet er vanvittig vanskelig. Venninner som går sykepleien har det peace of cake i forhold til meg!! Jeg har matte, naturfag og alt! Og ja, jeg studerer til å bli noe, nemlig frisør. Er like mye student som de som skal bli lege. Jeg har aldri gått frisørlinje, men matte, naturfag og alt er noe alle vgs-elever må igjennom. Jeg er helt sikker på at farmakologi(medikamentregning?), anatomi, fysiologi, sykdomslære og alt annet sykepleiere må lære er på et noe høyere nivå. Hvor travelt du har det er ikke det som definerer om du er student eller elev. Noen av oss gidder å bry oss fordi vi er ganske opptatte av språk og bruk av norske ord. Det har ingenting å gjøre med å hevde seg, jeg synes det var like teit å kalle seg student når man bare er elev da jeg selv gikk på videregående (og selv hadde planer om å IKKE studere). Godt mulig meningen av ordet student vil endre seg med tiden, men det synes jeg i så fall er utrolig trist, og derfor vil jeg gjøre mitt beste for å kjempe mot misbruk av ord. Språket blir fattigere når ord plutselig blir ilagt flere meninger (og samtidig sutrer mange nordmenn over at det norske språk er så fattig, og at de derfor foretrekker engelske låttekster etc.). Jeg blir like "irritert" om noen vil kalle en biffkniv for en smørekniv, en 5-åring for ungdom, høyskole for universitet, en stol for en benk eller et gulvteppe for pledd. Dette har for meg kun med språk og definisjoner å gjøre, og jeg liker ikke tanken på at ordet student skal utvannes, slik at man om noen ord ikke vet om en student er det vi i dag kaller for student (høyere utdanning) eller om det er snakk om en 16-åring på vgs. Enig med denne! 7
Gjest Rastl0s Skrevet 12. oktober 2011 #113 Skrevet 12. oktober 2011 TS; hvorfor bry seg i det hele tatt? 1
CaspertheGh0st Skrevet 12. oktober 2011 #114 Skrevet 12. oktober 2011 Noen av oss gidder å bry oss fordi vi er ganske opptatte av språk og bruk av norske ord. Det har ingenting å gjøre med å hevde seg, jeg synes det var like teit å kalle seg student når man bare er elev da jeg selv gikk på videregående (og selv hadde planer om å IKKE studere). Godt mulig meningen av ordet student vil endre seg med tiden, men det synes jeg i så fall er utrolig trist, og derfor vil jeg gjøre mitt beste for å kjempe mot misbruk av ord. Språket blir fattigere når ord plutselig blir ilagt flere meninger (og samtidig sutrer mange nordmenn over at det norske språk er så fattig, og at de derfor foretrekker engelske låttekster etc.). Jeg blir like "irritert" om noen vil kalle en biffkniv for en smørekniv, en 5-åring for ungdom, høyskole for universitet, en stol for en benk eller et gulvteppe for pledd. Dette har for meg kun med språk og definisjoner å gjøre, og jeg liker ikke tanken på at ordet student skal utvannes, slik at man om noen ord ikke vet om en student er det vi i dag kaller for student (høyere utdanning) eller om det er snakk om en 16-åring på vgs. Bra sagt!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2011 #115 Skrevet 12. oktober 2011 TS; hvorfor bry seg i det hele tatt? Fordi det er feil bruk av ord. 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #116 Skrevet 13. oktober 2011 Fordi det er feil bruk av ord. Nei det er det ikke. Alle kan si at de er studenter uten at det er feil bruk av ord, men studentstatus har de ikke.
Jade Skrevet 13. oktober 2011 #117 Skrevet 13. oktober 2011 Nei det er det ikke. Alle kan si at de er studenter uten at det er feil bruk av ord, men studentstatus har de ikke. Kan jeg si at jeg er lege om jeg gir sønnen min hostesaft? Bare at jeg ikke har legestatus? 13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #118 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg kaller alt over ungdomsskolenivå for studenter fordi de har studentbevis, kan få studielån, stipend for studenter, nav kategoriserer deg som student om du skal ta 1 privatisteksamen etc. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2011 #119 Skrevet 13. oktober 2011 Kan jeg si at jeg er lege om jeg gir sønnen min hostesaft? Bare at jeg ikke har legestatus? nei, siden det å være lege fordrer en medisinsk embedseksamen, med offentlig løyve til å praktisere, er du ingen lege. Men du utfører verbet "å lege" ved å gi sønnen din hostesaft, og det kan du si hvis du har lyst. 1
Mus-Katt Skrevet 13. oktober 2011 #120 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg, som mange andre, blir irritert av denne utvanningen og endringen av hva ord betyr. Skyt meg de som vil, men jeg går nesten så langt som å si at jeg synes det viser liten respekt for vårt fattige språk. Kjenner jeg blir like irritert over dette elev/student spørsmålet som jeg blir over det at folk, off-topic, har funnet ut at det å være forlovet betyr ikke at man skal gifte seg lenger, slik som det faktisk står i definisjonen, har vært i mange herrens år overalt. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå