Gå til innhold

Hvorfor kaller voksne vgs-elever seg for studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til en ting jeg syns er merkelig.

Vi er enige om at gjennom grunnskolen og vgs er man elev. På høyere utdanning (høgskole/universitet) er man student. Ok?

Noen på min alder har tatt opp igjen vgs og kaller seg stolt for student. Han ene har startet på grunnkurs (heter vel noe annet nå, men samme det) i en alder av 25 år og snakker om studentlivet og "hardt å være student". Ei annen har startet etter å ha fått et barn i ung alder og snakket så fint om at hun skulle bli student til høsten.

Dette er ikke et stort problem for meg (føre-var, vet "hvorfor bryr du deg?"-kommentarer kommer :fnise: ), men jeg syns det er rart og litt irriterende. Passende å lufte på KG, kommer ikke til å ta det opp face to face med de det gjelder.

F.eks hun ene går på design og håndverk-linjen og sier til alle som spør "Jeg studerer design"/"Jeg studerer til å bli grafisk ett-eller-annet". Høres ut som hun er på masternivå liksom :fnise:

Blir litt som han PH-fyren som tok opp matten fra vgs som kalte seg realfag-student :fnise:

Man er ikke naturfagstudent fordi man tar opp naturfagen fra vgs som man strøk i...

Så, hvorfor kaller voksne (over vanlig vgs-alder) elever seg for studenter? Er en rimelig stor forskjell på disse to tingene.

  • Liker 47
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Applecore

Jeg kaller meg egentlig ikke student, men det har hendt at jeg har sagt at jeg studerer, rett og slett fordi jeg er litt flau over å henge sånn etter i utdannelsen min. :sjenert:

Jeg sliter både fysisk og psykisk, så jeg har blitt veldig forsinket med skolegangen min. Og jeg er 27 år...

Men det er jo alltid en risiko for oppfølgingsspørsmål, så jeg sier vel helst at jeg går på skole.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at du er bedre enn andre?

Øhm, det var virkelig ikke poenget med tråden, men i skolemessig sammenheng er jeg bedre enn dem. Hva så!!? :filer:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applecore

Øhm, det var virkelig ikke poenget med tråden, men i skolemessig sammenheng er jeg bedre enn dem. Hva så!!? :filer:

Ikke bedre. Lenger frem. :opplyser: :gjeiper:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at man i Norge først og fremst bruker ordet "student" om folk som tar høyere utdanning, altså ved et universitet eller en høgskole. Men man kan bruke ordet i sin videste mening (dog blir det ofte sett på som feil, sånn som TS gjør) - som er alle som studerer.

For min del er det ikke noe jeg orker å bry meg særlig mye om. Er selv "ekte student", men husker at da jeg gikk på VGS fikk jeg jo "studentrabatt" på mye forskjellig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, det var virkelig ikke poenget med tråden, men i skolemessig sammenheng er jeg bedre enn dem. Hva så!!? :filer:

Er du bedre enn dem i skolemessig sammenheng? Hva vet du om grunnen til at de henger etter, kanskje har de opplevd en stor krise i livet!? DA er det imponerende å sette seg tilbake på skolebenken. Når man går på vgs så studerer man faktisk. Det er kanskje vanligst å kalle seg skoleelev, men om voksne mennesker føler seg bedre ved å kalle seg student så må de da vitterlig få lov til å gjøre det? Jeg skjønner dem godt iallefall!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bare få ha den gleden da, å få kalle seg studenter i stedet for elever? Elever høres jo så ungt ut.

Joda, sier aldri noe til dem. Men det er jo litt misvisende, f.eks hvis du møter nye folk. Hvis jeg f.eks skal på date med en som sier han studerer realfag blir jeg bittelitt skuffet om det viser seg at han holder på med grunnkurs-matten. Har ingenting med bedre å gjøre, men at man ikke sier man er lege hvis man egentlig er hjelpepleier:p

Er jo ikke direkte løgn, men misvisende. Jeg syns det er bedre med en som sier "Jeg vil bli elektriker, så startet på grunnkurs nå, etter noen år i arbeid", enn en som later som om han er i gang med høyere utdannelse.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, det var virkelig ikke poenget med tråden, men i skolemessig sammenheng er jeg bedre enn dem. Hva så!!? :filer:

Nei, du er ikke bedre enn dem, men du hadde bedre forutsetninger for å fullføre videregående utdanning til rett tid. :)

Alle er like mye verdt, og jeg kan ikke fordra at noen skal være bedre enn andre, da vi alt i alt er like nakne om vi var husløse og uten klær ;)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bedre enn dem i skolemessig sammenheng? Hva vet du om grunnen til at de henger etter, kanskje har de opplevd en stor krise i livet!? DA er det imponerende å sette seg tilbake på skolebenken. Når man går på vgs så studerer man faktisk. Det er kanskje vanligst å kalle seg skoleelev, men om voksne mennesker føler seg bedre ved å kalle seg student så må de da vitterlig få lov til å gjøre det? Jeg skjønner dem godt iallefall!

Jeg er helt enig i at det er bra de går tilbake til skolebenken, og har aldri sagt noe om grunnen til det! Vet det er mange skjebner der ute, som gjør at enkelte henger etter. Poenget mitt med tråden er ikke det, men begrepsbruken.

Og det med at jeg er bedre skolemessig er ikke noe synsesak. Merk; skolemessig, ikke som person. En med mastergrad er bedre/kommet lengre enn en med kun vgs. Om medstudenten min får A på en eksamen jeg stryker på er han bedre enn meg.

Jeg er bedre på skolen enn de som strøyk, det må det være lov å si. Grunnen til at det er sånn kan dermed diskuteres ihjel.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applecore

Jeg er helt enig i at det er bra de går tilbake til skolebenken, og har aldri sagt noe om grunnen til det! Vet det er mange skjebner der ute, som gjør at enkelte henger etter. Poenget mitt med tråden er ikke det, men begrepsbruken.

Og det med at jeg er bedre skolemessig er ikke noe synsesak. Merk; skolemessig, ikke som person. En med mastergrad er bedre/kommet lengre enn en med kun vgs. Om medstudenten min får A på en eksamen jeg stryker på er han bedre enn meg.

Jeg er bedre på skolen enn de som strøyk, det må det være lov å si. Grunnen til at det er sånn kan dermed diskuteres ihjel.

Ikke alle som ikke fullførte videregående har strøket ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bedre på skolen enn de som strøyk, det må det være lov å si. Grunnen til at det er sånn kan dermed diskuteres ihjel.

Egentlig ikke, nødvendigvis.

Opplevde selv å stryke på eksamen i et fag jeg var en sekserelev i (og fikk 6 i på neste eksamen), fordi jeg hadde migrene. Har senere (etter at jeg begynte på høgskolen) hatt eksamener i fag hvor jeg har vært blant klassens beste, hatt dårlige dager på eksamen. Mye kan skje på eksamensdagen, og ofte har man bare tre timer på seg... tre timer kan IKKE avgjøre mine kunnskaper i det faget, og jeg synes dermed eksamensresultater er lite interessante, og i hvert fall ingen indikator på at den som fikk C er dårligere på skolen enn den som fikk A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke bedre enn dem, men du hadde bedre forutsetninger for å fullføre videregående utdanning til rett tid. :)

Alle er like mye verdt, og jeg kan ikke fordra at noen skal være bedre enn andre, da vi alt i alt er like nakne om vi var husløse og uten klær ;)

Ja, alle er like mye verd, men å si at ingen er bedre enn andre syns jeg er tull.

Noen er gode i matte, noen i norsk, noen i gym osv. Sånn er det bare. Har ingenting med verd å gjøre! Jeg er steindårlig i fotball, men god i teoretiske fag. Folk er forskjellige, alle er ikke like flinke i alt.

En 6-er elev er bedre på skolen enn en som stryker, skjønner ikke helt hva som er diskutabelt ved det.

Alle er ikke like :filer: Og merk; bedre på skolen betyr IKKE mer verdt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du er bedre enn en elev som har gått yrkesfag og faktisk fått et fagbrev og en yrkesutdannelse, siden du bare har vært høyere opp i skolesystemet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, nødvendigvis.

Opplevde selv å stryke på eksamen i et fag jeg var en sekserelev i (og fikk 6 i på neste eksamen), fordi jeg hadde migrene. Har senere (etter at jeg begynte på høgskolen) hatt eksamener i fag hvor jeg har vært blant klassens beste, hatt dårlige dager på eksamen. Mye kan skje på eksamensdagen, og ofte har man bare tre timer på seg... tre timer kan IKKE avgjøre mine kunnskaper i det faget, og jeg synes dermed eksamensresultater er lite interessante, og i hvert fall ingen indikator på at den som fikk C er dårligere på skolen enn den som fikk A.

Joda, unntak finnes, men generelt er en student som får A etter A en bedre student enn en som stryker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sier aldri noe til dem. Men det er jo litt misvisende, f.eks hvis du møter nye folk. Hvis jeg f.eks skal på date med en som sier han studerer realfag blir jeg bittelitt skuffet om det viser seg at han holder på med grunnkurs-matten. Har ingenting med bedre å gjøre, men at man ikke sier man er lege hvis man egentlig er hjelpepleier:p

Er jo ikke direkte løgn, men misvisende. Jeg syns det er bedre med en som sier "Jeg vil bli elektriker, så startet på grunnkurs nå, etter noen år i arbeid", enn en som later som om han er i gang med høyere utdannelse.

Jeg skjønne hvordan du tenker, ts. Ja, når man går på vgs er man elev, fordi det er det man er om man går på den vanlige vgs, og man er som regel et sted mellom 15-20 fra man begynner til man avslutter. Jeg kjenner en jente som fylte 15 det året hun begynte på vgs, fordi hun begynte 1 år tidligere på skolen. Og jeg kjenner en gutt som fylte 20 det året han sluttet på vgs, fordi han tok seg 1 års pause pga en krise i livet. Vanligvis fyller man 16 det året man begynner og fyller 19 det året man slutter.

Det er mange grunner til at folk tar vgs fag igjen i voksen alder, og man er i alderen 19 - 100 :fnise:

Noen tar fag de ikke har hatt slik som realfag og/eller forbedrer karakterer. Andre har ikke fått tatt alle fagene på vgs eller man har strøket i et eller flere fag.

Når man er ferdig på vgs, er man ferdig med elevtilværelsen. Elev forbinder jeg med barne-ungdoms og vgs-elever. Så når man er voksen så blir det rart å kalle seg elev, og det blir mer naturlig å kalle seg student.

Selv tar jeg fag etter 23/5-regelen + alle realfagene, og jeg sier jeg studerer fordi alle rundt meg sier det om meg. Jeg kunne sikkert sagt jeg var elev, men jeg går jo ikke på vanlig vgs for jeg tar fag som privatist.

Men når jeg sier til folk hva jeg gjør, så sier jeg at jeg studerer, og at jeg tar vgs fag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Ja, alle er like mye verd, men å si at ingen er bedre enn andre syns jeg er tull.

Noen er gode i matte, noen i norsk, noen i gym osv. Sånn er det bare. Har ingenting med verd å gjøre! Jeg er steindårlig i fotball, men god i teoretiske fag. Folk er forskjellige, alle er ikke like flinke i alt.

En 6-er elev er bedre på skolen enn en som stryker, skjønner ikke helt hva som er diskutabelt ved det.

Alle er ikke like :filer: Og merk; bedre på skolen betyr IKKE mer verdt.

Jeg er enig med deg der.

Men jeg greier ikke å la være å påpeke at jeg muligens er mer skoleflink enn mange studenter, selv om jeg er noe forsinket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...