delicate1 Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 har dere noe å si noe om det, jeg synes at ungdommer er mer og mer bortkjemte og frekke mot de gamle, i våre dager , men hvordan egentlig dere mener forholdet mellom ungdommen og den eldre generasjonen bør være?
Gjest Annaires Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Er det ikke slik alle sier? At ungdommen var så mye bedre før? Sånn ellers så har jeg tro på gjensidig respekt og høffelighet, uansett alder. Kjenner forøvrig nesten bare kjekk ungdom. 2
Brunhilde Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 Her må jeg si meg enig med Annaires. Det er utrolig mye flott ungdom rundt omkring! Jeg tror de eldre som sliter er de som forventer at ungdommen skal vise dem respekt uten at de gir det samme tilbake. Respekt avler respekt og er ikke noe som automatisk følger høy alder... 1
Gjest otrivin Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 (endret) Jeg opplever det motsatte. Har utallige ganger spurt eldre om de trenger hjelp til å bære poser, få rullator og hund med over veien på grønt lys, hjelpe de av bussen med rullatoren, plukke opp noe de har mistet osv og får bare kjeft... Men det kan jo være de har vært ute for dårlige opplevelser før, men de er raskere enn meg med å dra alle under en kam i så fall. (Nå mente jeg gamle altså) Men jeg snakker til alle på en ordentlig måte med respekt, om det er barn, voksne, gamle eller folk på min egen alder. Endret 25. september 2011 av otrivin
Gjest henriett3 Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 Jeg er jo såpass ung at jeg blir kalt ungdom. Jeg reiser meg for de gamle på bussen viss det er fult og har stor respekt for de som er eldre. Synes det er viktig å oppføre seg likens med dem, som man oppfører seg mot de som er like gamle (reiser meg ikke for jevnaldrede på bussen da men)
delicate1 Skrevet 26. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2011 Tusen takk for alle svar, nå begynner jeg å tenke forskjellig og er stolt av deres erfaringer og oppleverser når det gjelder de unge folka i stort sett. Kanskje jeg så bare de dårlige vaner og prøvde ikke å forstå at de er bedre og bedre. Før jeg skrev denne artikkelen tenkte jeg på at ungdommen foretrekker luksus og har ikke respekt for de gamle (mener foreldrene deres å)
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Tusen takk for alle svar, nå begynner jeg å tenke forskjellig og er stolt av deres erfaringer og oppleverser når det gjelder de unge folka i stort sett. Kanskje jeg så bare de dårlige vaner og prøvde ikke å forstå at de er bedre og bedre. Før jeg skrev denne artikkelen tenkte jeg på at ungdommen foretrekker luksus og har ikke respekt for de gamle (mener foreldrene deres å) Dette er aldeles ikke sant for alle, men veldig for noen.
Mamma1 Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 JJeg tror ungdommen i dag har mindre respekt både for eldre og autoriteter. Før hadde de respekt uansett, i dag må respekten gå begge veier. Jeg er stolt av ungdommen stort sett. Men, drikkekulturen har ikke blitt bedre, heller tvert om. Jeg er lærer i en ungdomsskole og ser med frykt på utviklingen. Noen, stadig flere, har veldig lite respekt for lærerne, noe som stort sett kommer fra foreldregenerasjonen. 1
Gjest Illiya Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Her må jeg si meg enig med Annaires. Det er utrolig mye flott ungdom rundt omkring! Jeg tror de eldre som sliter er de som forventer at ungdommen skal vise dem respekt uten at de gir det samme tilbake. Respekt avler respekt og er ikke noe som automatisk følger høy alder... Må si meg enig i dette! Hvordan man møter ungdom har mye å si på hvordan man selv blir møtt av dem. Ser veldig mye flott ungdom rundt omkring, jeg også
litle_my Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere. ... sa Sokrates for nesten 2500 år siden ... 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Jeg mener at for at jeg skal respektere noen, må de gi meg like mye respekt tilbake. Har alltid respektert lærerne mine, bortsett fra et par av dem som verken hadde respekt for meg eller de andre elevene. Har alltid respekt for eldre, bortsett fra de unntaksvise enkeltinvidene som tror de er verdens navle bare fordi de har blitt gammel. Har ikke en eneste gang opplevd at ungdommer har vært respektløse mot eldre når jeg har vært ute (eller inne, for den del). Møter også sjelden på "gamlinger" som er frekk mot ungdommen, som regel har de fleste eldre en litt hyggelig, direkte og humoristisk tone mot ungdommen: "Du som er så ung og sprek, kan ikke du ta å hjelpe meg med denne posen?". Det tror jeg er positivt. Er man veldig innbitt og virker sur, er det vanskeligere å ønske å hjelpe dem.
Gjest snoopy_93 Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Jeg har alltid hørt av gamlinger at ungdommer nå er bortskjemte, har ikke jobb, hjelper ikke til hjemme, går kledd i slitte gamle og stygge klær osv osv. OG at denne generasjonen med ungdommer er FEITE. (Hilsen min mormor) De er ikke så veldig mye bedre selv, de klager på maten, på de unge i butikken som "ikke gjør jobben sin bra nok" osv.. Hadde jeg skulle valgt jobb etter hvordan folk oppfører seg hadde jeg IKKE valgt å gå helsefagarbeider for å jobbe med eldre. (Enkelte eldre er faktisk ordentlig aggressive og kjefter deg ned om du gjør én liten feil.) GJENSIDIG RESPEKT <3
Gjest Yellow Taxi Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 (endret) "The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers." Edit: Ser nå at den var lagt ut alt Endret 27. september 2011 av Yellow Taxi
Gjest Hannee Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Jeg synes vi skal la gamle sitte framfor oss selv på bussen, at de skal komme først i køen og at de skal gå foran i køen når man handler. For viser du slik respekt, særlig på et lite sted som jeg bor på, så husker de det. Og de slipper faktisk deg foran i køen når du handler. De smiler til deg og tar gjerne av en prat om været og de gode blåbærene på markedet. Jeg er glad i eldre mennesker og prøver å følge den gylne regel. Mange eldre er ensomme og trenger kanskje bare å slå av en liten prat i blant. Men alle mennesker er forskjellige og ikke alle kan komme godt overens.
Gjest otrivin Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 (endret) Jeg synes vi skal la gamle sitte framfor oss selv på bussen, at de skal komme først i køen og at de skal gå foran i køen når man handler. For viser du slik respekt, særlig på et lite sted som jeg bor på, så husker de det. Og de slipper faktisk deg foran i køen når du handler. De smiler til deg og tar gjerne av en prat om været og de gode blåbærene på markedet. Jeg er glad i eldre mennesker og prøver å følge den gylne regel. Mange eldre er ensomme og trenger kanskje bare å slå av en liten prat i blant. Men alle mennesker er forskjellige og ikke alle kan komme godt overens. Jeg spurte en gammel dame om hun ville gå foran i køen og hun bare "ser jeg ut som jeg er døende eller???". Men for all del, er mange hyggelige også. Treffer mange søte gamle som liker hunden min og lurer på hvor jeg har kjøpt mitt kule barneregntøy. Idag fikk vi komme foran en dame i butikken fordi hun syns det var så kjekt å se ungdommer som så sporty ut og ikke var klint full i sminke og sagget som hun kalte det. Haha, søt dame EDIT: Men merker selv at før hadde jeg ganske "baggy" surfeaktig stil og da gikk de gamle i ring rundt meg, mens nå som jeg går i "voksen"klær, gjerne regntøy, sportstøy og slikt, så liker de meg? Jeg er jo den samme. Så det er ikke bare vi unge som dømmer!! Ble btw brutalt ranet av en gammel dame en gang. Haha. Hun var nå grei og kom tilbake med lommeboken når hun så den var tom, men maskaren min tok hun selv. Endret 27. september 2011 av otrivin
Gjest Hannee Skrevet 28. september 2011 #16 Skrevet 28. september 2011 Jeg spurte en gammel dame om hun ville gå foran i køen og hun bare "ser jeg ut som jeg er døende eller???". Men for all del, er mange hyggelige også. Treffer mange søte gamle som liker hunden min og lurer på hvor jeg har kjøpt mitt kule barneregntøy. Idag fikk vi komme foran en dame i butikken fordi hun syns det var så kjekt å se ungdommer som så sporty ut og ikke var klint full i sminke og sagget som hun kalte det. Haha, søt dame EDIT: Men merker selv at før hadde jeg ganske "baggy" surfeaktig stil og da gikk de gamle i ring rundt meg, mens nå som jeg går i "voksen"klær, gjerne regntøy, sportstøy og slikt, så liker de meg? Jeg er jo den samme. Så det er ikke bare vi unge som dømmer!! Ble btw brutalt ranet av en gammel dame en gang. Haha. Hun var nå grei og kom tilbake med lommeboken når hun så den var tom, men maskaren min tok hun selv. Oida! Ble du rana? Hvordan skjedde det? Ja, man blir ikke et bedre menneske bare fordi man blir eldre, men er jo fint om man kanskje har fått litt bedre selvinnsikt? Eldre dømmer som alle andre mennesker. Så fint når man er høflige mot hverandre, men kan nok være ganske vanskelig hvis man har erfaringer som sier at man bør gjøre det motsatte.
Gjest otrivin Skrevet 28. september 2011 #17 Skrevet 28. september 2011 Oida! Ble du rana? Hvordan skjedde det? Ja, man blir ikke et bedre menneske bare fordi man blir eldre, men er jo fint om man kanskje har fått litt bedre selvinnsikt? Eldre dømmer som alle andre mennesker. Så fint når man er høflige mot hverandre, men kan nok være ganske vanskelig hvis man har erfaringer som sier at man bør gjøre det motsatte. Ja, ble ranet. Var i Oslo for å besøke noen, så var vi på Tveita tror jeg det het. Et lite senter. Dette var når jeg hadde baggy stil så jeg hadde en svææær gangsterjakke med sånne store lommer som henger litt, så stakk lommeboken litt ut av den ene lommen. Så kjørte en gammel dame i meg med rullatoren (hardt - datt liksom sammen pga det), røsket til seg lommeboken og løp av gårde etter å denget til meg med vesken og paraplyen sin.
Gjest Hannee Skrevet 28. september 2011 #18 Skrevet 28. september 2011 Ja, ble ranet. Var i Oslo for å besøke noen, så var vi på Tveita tror jeg det het. Et lite senter. Dette var når jeg hadde baggy stil så jeg hadde en svææær gangsterjakke med sånne store lommer som henger litt, så stakk lommeboken litt ut av den ene lommen. Så kjørte en gammel dame i meg med rullatoren (hardt - datt liksom sammen pga det), røsket til seg lommeboken og løp av gårde etter å denget til meg med vesken og paraplyen sin. Fy faen! Oi! Håper du fikk anmeldt henne eller no.
Honeydew Skrevet 28. september 2011 #19 Skrevet 28. september 2011 Synes det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til de eldre, jeg. Har i utgangspunktet veldig lyst å vise dem respekt og være høflig, men jeg føler det er så lett å "bomme". Da jeg jobbet et halvår i matbutikk merket jeg dette særlig tydelig. Hvis jeg så at en gammel dame for eksempel var litt dårlig til bens ville jeg instinktivt spørre om jeg skulle hjelpe henne å ta varene oppi posen. VELDIG ofte fikk jeg enten som svar at "nei men herregud da, det klarer jeg da virkelig selv" eller "ja det skulle nå BARE mangle!"... Nå skal det sies at dette ikke gjaldt alle, men generelt var jeg alltid litt usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til dem. De som derimot slo av en liten prat var det kjempehyggelig å snakke med, og jeg tror de satte pris på at jeg snakket vennlig med dem også. Noen eldre er utrolig skjønne. Da jeg bodde i Australia merket jeg forresten mye oftere at eldre begynte å prate til meg feks på busstopp, vi sa alltid "good morning" når vi passerte hverandre osv. Men så er folk litt mer pratsomme der nede. De gangene jeg prøver meg på et smil eller nikk til eldre jeg går forbi i Norge får jeg ikke sjelden et småsjokkert ansikt som svar. Eldre menn ser også ut til å svare med et hyggelig hei eller nikk mye oftere enn eldre damer. Jeg mener ikke å "skylde" på de eldre her, men jeg tror at en del av dem kunne hatt godt av å ikke være så fordømmende overfor oss unge. Så hadde de kanskje opplevd at vi ikke er så ille som de tror.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå