Redbull Skrevet 26. september 2011 #21 Skrevet 26. september 2011 Hva med alle de som har angst og depresjoner som forteller om hvor hjelpsomt det har vært å ha hund både for å komme i kontakt med andre og fordi de har noen der. Er det feil at de skal få hund fordi de mangler et sosialt nettverk? Ja, jeg syns det! Jeg syns også det er feil å skaffe seg hund om du har svak psyke, da det tar på med en valp som tisser inne og ødelegger sko/møbler! Dessuten må du være i balanse når du skal trene en hund, du må stå løpet ut uansett om det blir tøft. Det er ikke bare å skaffe seg en hund fordi at "da kommer jeg meg ut blandt folk"!
Gjest otrivin Skrevet 26. september 2011 #22 Skrevet 26. september 2011 Cipheria: Jaja, jeg ville ihvertfall ikke startet en tråd med å slenge dritt om noe kanskje de som kommer til å svare har. Om det er unger med oransjt hår, overvektig kjæreste eller en hunderase jeg ikke liker, så hadde jeg uansett ikke skrevet at de var kjempestygge eller hadde innslått tryne. Og det er da virkelig ikke noe galt med hunden min sin helse. Mopser trenger riktig stell og riktig mosjon, så går det helt fint. Men jada, om du ligger på sofaen med mopsen på magen blir den feit, doven og får pusteproblemer! Men det gjelder ikke bare mops... Redbull: Du trenger da ikke ha sosialt nettverk for å tørke opp piss fra gulvet. Jeg har aldri syns det har vært noen "påkjenning" å ha hund utenom når man ligger rett ut med lungebetennelse og likevel må ut i øs pøs med hunden. Og det er noe som skjer alle av og til. Kan jo være at hun får utvidet sitt sosiale nettverk med å ha hund?
Redbull Skrevet 26. september 2011 #23 Skrevet 26. september 2011 Redbull: Du trenger da ikke ha sosialt nettverk for å tørke opp piss fra gulvet. Jeg har aldri syns det har vært noen "påkjenning" å ha hund utenom når man ligger rett ut med lungebetennelse og likevel må ut i øs pøs med hunden. Og det er noe som skjer alle av og til. Kan jo være at hun får utvidet sitt sosiale nettverk med å ha hund? Merker bare de dagne jeg er litt "nede" hvor lite jeg tåler da. Å tørke opp piss gjør ikke saken bedre! Jeg er utrolig glad for at vi er to om jobben, og vi har en veldig enkel valp som nesten ikke gjør fra seg inne, sover natta lang og lager ikke noe ugagn! Men saken har to sider: det er veldig sosialt med hund så jeg tror det vil være bra for TS. Men, det jeg sier er at hun må være forberedt på tøffe dager og våkennetter, og sliter hun psykisk er det ikke sikkert hun takler det! Samtidig så kan det hende valpen snur henne helt om, jeg liker til og med å tørke opp piss (ta det med en klype salt) etter valpen vår, jeg står ute i regnet og smiler fordi jeg elsker å se på han! Så det kan gå begge veier, er det jeg vil frem til. Hun må bare være klar over at det er ikke bare kos og rosa skyer
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #24 Skrevet 26. september 2011 Jeg har et forslag: KJØP DEG EN VEKKERKLOKKE I STEDET!
Hipster Skrevet 28. september 2011 #25 Skrevet 28. september 2011 Etter å lest gjennom her så lurer jeg på hva er en godkjent grunn for å skaffe seg hund? Uansett hva hun sier så virker det som om noen ikke "godkjenner" det. Og til AB over, alle har mobil, med alarm, å kjøpe vekkerklokke ville sikkert vært waste. 3
Rime Skrevet 29. september 2011 #26 Skrevet 29. september 2011 Jeg fikk meg hund fordi jeg sleit med helsa. Trengte noe som fikk meg ut av senga, som ga meg glede, og så jeg ikke var så ensom. Det er den beste beslutningen jeg har tatt. Jeg endte opp med å bli mye friskere, og konkurrere i lydighet med hunden min Hund er bra for helsa, og gir så mye glede 6
Maryell Skrevet 29. september 2011 #27 Skrevet 29. september 2011 Syns du har gode grunner for å skaffe deg hund jeg. Så lenge du har planlagt noen år frem i tid, og det virker det som om du har. Hvis du melder deg på noen kurs i samme slengen så kan du jo treffe masse nye mennesker (og hunder) Vanskelig å anbefale rase, men så noen hadde foreslått whippet, supre hunder selv om de har kort pels Eller så har du Staffordshire bullterrier da, da får du en hund med masse personlighet Start med rasevelgeren på canis.no, da har du et godt utgangspunkt i alle fall! Lykke til
Maryell Skrevet 29. september 2011 #28 Skrevet 29. september 2011 Ja, jeg syns det! Jeg syns også det er feil å skaffe seg hund om du har svak psyke, da det tar på med en valp som tisser inne og ødelegger sko/møbler! Dessuten må du være i balanse når du skal trene en hund, du må stå løpet ut uansett om det blir tøft. Det er ikke bare å skaffe seg en hund fordi at "da kommer jeg meg ut blandt folk"! Hun fremstår da ikke som noe ustabilt nervevrak, ærlig talt. JA det er masse ansvar å ha en valp, men synes du problematiserer voldsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #29 Skrevet 30. september 2011 Ja, jeg syns det! Jeg syns også det er feil å skaffe seg hund om du har svak psyke, da det tar på med en valp som tisser inne og ødelegger sko/møbler! Dessuten må du være i balanse når du skal trene en hund, du må stå løpet ut uansett om det blir tøft. Det er ikke bare å skaffe seg en hund fordi at "da kommer jeg meg ut blandt folk"! Jeg er ikke så ille, at jeg er deprimert betyr ikke at jeg er helt emokid absolutt hele tiden, jeg har noen uker / månder der jeg kan føle meg bra, som nå, og dessuten vil jeg kanskje skaffe meg en "voksen" hund, så jeg slipper å trene den fra scratch (nei, ikke for at jeg er lat, men fordi at jeg er ikke har hatt hund før, bare sånn før noen kommer til å si noe som "hvis du ikke gidder å trene den, hva skal du med hund?!!" OK.) Og til en eller annen som tror jeg mente mops, fail on you, jeg snakka ikke om mops, noen av de kan være søte, så at du synes de er stygge, det er all on you, kanskje du burde spørre hvordan rase jeg mente først. jeg vet ikke hva rasen heter men de er sånn på høyde med knær, ganske muskuløse på en måte og eh ja.. skumle. AB: jeg har vekkerklokke, men hjernen samarbeider ikke med meg, den vil at jeg bare skal slå den av og sove videre, så få dårlig somvittighet senere på dagen fordi jeg ikke dro på skolen. Og takk for mange bra svar Jeg har sett mye inne på canis.no, skal bare få mamma til å se litt sammen med meg, så må jeg vel bare begynne å spare penger, siden jeg må betale alt selv 1
LexSuperior Skrevet 30. september 2011 #30 Skrevet 30. september 2011 Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale deg en voksen hund da de kan være mye vanskeligere å håndtere enn en valp du har trent fra begynnelsen av. Det du må huske på hvis du skaffer deg en voksen hund, er blant annet: Du får den fordi at noen andre av en eller annen grunn ikke kan ha den. Desverre er dette ofte fordi at nettopp treningen har kommet ut av kontroll. Den er ikke trent slik DU vil ha den, men slik dens forrige eier ønsket å ha den. Dette på godt og vondt. Da må du vite at når en hund først har lært noe så er det mye vanskeligere å plukke av denne atferden enn det er å lære inn noe nytt den ikke kunne fra før.
LexSuperior Skrevet 30. september 2011 #31 Skrevet 30. september 2011 Ja, jeg syns det! Jeg syns også det er feil å skaffe seg hund om du har svak psyke, da det tar på med en valp som tisser inne og ødelegger sko/møbler! Dessuten må du være i balanse når du skal trene en hund, du må stå løpet ut uansett om det blir tøft. Det er ikke bare å skaffe seg en hund fordi at "da kommer jeg meg ut blandt folk"! Det du sier er helt sant. Det er utrolig slitsomt å ta vare på en hund, særlig når man er sliten og har lite å gå på. Men så er det også slik at dyr lenge har blitt anbefalt som terapi for mennesker. Både hund og hest har vist seg å være utmerkede. I noen tilfeller får man til og med støtte til slike prosjekter! Dessuten virker det jo som at ts har et støtteapparat rundt seg. Det at sliter psykisk skal ikke være et hinder i å kunne skaffe seg dyr. Men kanskje det krever litt ekstra planlegging?
Redbull Skrevet 30. september 2011 #32 Skrevet 30. september 2011 Det du sier er helt sant. Det er utrolig slitsomt å ta vare på en hund, særlig når man er sliten og har lite å gå på. Men så er det også slik at dyr lenge har blitt anbefalt som terapi for mennesker. Både hund og hest har vist seg å være utmerkede. I noen tilfeller får man til og med støtte til slike prosjekter! Dessuten virker det jo som at ts har et støtteapparat rundt seg. Det at sliter psykisk skal ikke være et hinder i å kunne skaffe seg dyr. Men kanskje det krever litt ekstra planlegging? Jeg har tenkt meg litt om siden jeg skrev det innlegget, og innser at dere har rett. En hund/valp hadde nok vært helt supert for TS! en valp gir deg mye frist luft og sosial omgang med folk og dyr 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #33 Skrevet 30. september 2011 Ser noen har anbefalt Shetland Sheepdog.. Knallmorsom rase hvis du liker hunder som "snakker" litt. Og de er fantastiske brukshunder! De gjør det vanligvis veldig godt i både lydighet og agility. Veldig fin hund som førstegangshund!
Sissa Skrevet 1. oktober 2011 #34 Skrevet 1. oktober 2011 Jeg har veldig lyst på hund, men har vokst opp med katter, og aldri hatt en hund før, så kan ikke så mye om hunderaser osv, og hvilken som ville passet meg bra. Jeg må ha en hund som kan være alene i 1-2 timer, da jeg går på skole og mamma jobber (altså, mamma drar hjemmefra 2-3 og jeg kommer ikke hjem før 3-5) ellers så er det jo egentlig alltid folk i huset vårt, så den vil ikke være alene i grunn, men ja.. Jeg vil ha en jeg kan gå tur med, har litt fravær fra skolen pga jeg forsover meg, og vært for trøtt til å faktisk gidde å komme meg opp av sengen og gå på skolen, men med hund så MÅ meg komme meg opp, så det hadde vært veldig motiverende, får jo mer energi også. Vil ha en turvenn, kanskje jeg kan gå ned noen kg i samme slengen Jeg vil ikke ha noen stor hund, kanskje en som ikke blir så mye høyere enn knærne, eller mindre, helst litt lang pels. sånne med innslått tryne er uaktuelt, vil ha en søøt hund. Er forresten 18, er ganske moden for alderen, jeg er ikke sånn som fester og sånn, er ganske rolig, så er ikke sånn som kommer til å være fraværende, bortsett fra da jeg er på skolen, men da kan jo mamma passe den, eller onkelen min og barna som også bor hos oss (ganske stort hus). Vet ikke hva mer jeg skal skrive.. Men noen som har noen tips? Sleng gjerne med bilder om du gidder Pumi! De er herlige hunder! De er veldig lettlærte hunder, og elsker å gå tur. De er også allergivenlige og røyter ikke! De er også utrolig lydige og trofaste hunder. De har også et veldig morsomt utseende! Du kan lese om rasen på pumi.se!
Gjest alven Skrevet 27. oktober 2011 #35 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg leste innlegget ditt 2 ganger, så har jeg lest de andres sine svar, og jeg syntes at du som en annen sa her har fått litt mye pepper. Jeg syntes grunnlaget ditt for å skaffe hund er bra nok jeg, klart at ting kan endre seg , men det kan det jo for alle hundeiere. Jeg vil likevel be deg innstendig om å sette opp en liste over hva du skal bruke den til, og søke deretter på hunderase. Ellers er jo Cocker spaniel, enten engelsk eller Amerikansk type flotte hunder, krever en del pelsstell, men det er bare kos å holde på med.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #36 Skrevet 27. oktober 2011 Hei! Jeg tror Cavalier King Charles Spaniel er en passende hund for deg! Jeg har selv hatt det og den passet meg perfekt Selvfølgelig, det krever dresur osv å ha en hund. Siden du aldri har hatt hund, vil jeg råde deg til å ta dette. Jeg gjorde det, selv om jeg hadde hatt hund i 10 år før det. Men man lærer mer av å gjøre det Og husk! selv om hunden er liten og søt så er det fortsatt en HUND. det er ikke en liten baby eller noe sånt. Den trenger også mosjon.. spiller ingen rolle om du er syk eller har en stressende dag, den må ut HVER dag, uansett. Lykke til!
Secondbite Skrevet 27. oktober 2011 #37 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Hei TS! Jeg synes du har en god grunn til å skaffe deg hund. Jeg fikk meg hund som "terapi" selv, men til gjengjeld har jeg alltid vært veldig interessert i dyr, og da spesielt hund. Kanskje du kunne listet opp litt flere kriterier som du ønsker i en hund? Hva du kan tilby av f.eks. tur, trening, pelsstell, sosialisering, kurs osv. Men utifra det du har skrevet hittil tenker jeg at Sheltien ville vært en fin match! Det er en generelt sunn og frisk rase - og en fin førstegangshund! I motsetning til andre her synes jeg ikke cavalier ville vært et godt valg. Det er en rase som ofte sliter med helsa, og det er stor sannsynlighet for å få en syk hund. Når det er snakk om sosialisering og venner vil nok ikke det være noe problem! Hvis du går på kurs, er med på treff o.l. får du fort venner i hundemiljøet! Jeg ville brukt et års tid, minst, på å sette meg inn i ulike raser. Også undersøkt hos ulike omplasseringsorganisasjoner og vurdert en voksen hund. Da gjør du en god gjerning, og slipper å oppdra hunden fra scratch. Synes dette var et veldig godt råd til TS! Fordelen med å få en voksen hund er at du slipper valpe- og tenåringstiden, hvor hundene kan være skikkelig bøllete! I hvertfall om du ikke kan så mye om hund, så kan det være noe å tenke på. Når det er sagt er valpetiden en veldig lærerik tid, for både deg og valpen - men da må du også ha tid til å trene den hva som er ok, og hva som ikke er greit. Du må lære valpen å være alene litt etter litt, og ikke gå rett til å være borte i flere timer. Valpen kan bruke lang tid på å bli stueren om man ikke er nøye på å ta den ut med en gang den har spist, drukket, lekt, sovet etc. Pass så godt på at valpen aldri rekker å gjøre fra seg inne. Skulle uhellet være ute er det ikke noe å gjøre med. Ikke kjeft på valpen, bare ros masse når den gjør fra seg ute! Fra du får valpen hjem til deg er det den tiden og frem til 3 måneders alder som er viktigst når det gjelder miljøtrening og sosialisering. +++ Anbefaler deg å kjøpe et par bøker om hunder, og lese deg opp til du tror du er forberedt, og føler du vet nok - selv om man lærer så lenge man lever! Jeg fikk meg hund fordi jeg sleit med helsa. Trengte noe som fikk meg ut av senga, som ga meg glede, og så jeg ikke var så ensom. Det er den beste beslutningen jeg har tatt. Jeg endte opp med å bli mye friskere, og konkurrere i lydighet med hunden min Hund er bra for helsa, og gir så mye glede Kunne ikke sagt meg mer enig! Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale deg en voksen hund da de kan være mye vanskeligere å håndtere enn en valp du har trent fra begynnelsen av. Det du må huske på hvis du skaffer deg en voksen hund, er blant annet: Du får den fordi at noen andre av en eller annen grunn ikke kan ha den. Desverre er dette ofte fordi at nettopp treningen har kommet ut av kontroll. Den er ikke trent slik DU vil ha den, men slik dens forrige eier ønsket å ha den. Dette på godt og vondt. Da må du vite at når en hund først har lært noe så er det mye vanskeligere å plukke av denne atferden enn det er å lære inn noe nytt den ikke kunne fra før. Det er veldig forskjellige grunner til hvorfor hunder blir omplassert, og det trenger ikke ha noe med adferdsproblemer å gjøre i det hele tatt. Man overtar aldri en hund uten å ha hatt den på en prøve-periode først (gjerne i en måned eller to), og da finner man oftest ut om det er noe som ville fungert eller ikke. TS, så skal jeg anbefale deg å ta en titt på hundesonen.no, for der kan du lese mye nyttig - og spørre om hva enn det måtte være! Ønsker deg masse lykke til videre på ferden videre mot å bli hundeeier! Endret 27. oktober 2011 av Secondbite
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå