AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #1 Skrevet 25. september 2011 Jeg har veldig lyst på hund, men har vokst opp med katter, og aldri hatt en hund før, så kan ikke så mye om hunderaser osv, og hvilken som ville passet meg bra. Jeg må ha en hund som kan være alene i 1-2 timer, da jeg går på skole og mamma jobber (altså, mamma drar hjemmefra 2-3 og jeg kommer ikke hjem før 3-5) ellers så er det jo egentlig alltid folk i huset vårt, så den vil ikke være alene i grunn, men ja.. Jeg vil ha en jeg kan gå tur med, har litt fravær fra skolen pga jeg forsover meg, og vært for trøtt til å faktisk gidde å komme meg opp av sengen og gå på skolen, men med hund så MÅ meg komme meg opp, så det hadde vært veldig motiverende, får jo mer energi også. Vil ha en turvenn, kanskje jeg kan gå ned noen kg i samme slengen Jeg vil ikke ha noen stor hund, kanskje en som ikke blir så mye høyere enn knærne, eller mindre, helst litt lang pels. sånne med innslått tryne er uaktuelt, vil ha en søøt hund. Er forresten 18, er ganske moden for alderen, jeg er ikke sånn som fester og sånn, er ganske rolig, så er ikke sånn som kommer til å være fraværende, bortsett fra da jeg er på skolen, men da kan jo mamma passe den, eller onkelen min og barna som også bor hos oss (ganske stort hus). Vet ikke hva mer jeg skal skrive.. Men noen som har noen tips? Sleng gjerne med bilder om du gidder
Redbull Skrevet 25. september 2011 #2 Skrevet 25. september 2011 Syns du har helt feil grunnlag til å skaffe deg hund... Du vil ha hund for da forsover du deg ikke, og du kan kanskje gå ned noen kg i samme slengen? Kjøp deg noen bøker, sett deg SKIKKELIG inn i rasene og hva det krever av deg å ha hund! Hunder lever i 10-16 år, du kan ikke bare selge den når du er lei eller skal flytte for videre utdannelse. Vet moren din at hun må passe hunden før hun skal på jobb? Gå morgenturer hver dag osv? 4
Alice123 Skrevet 25. september 2011 #3 Skrevet 25. september 2011 En hund lever jo i 10-16 år (små hunder lever lengst), har du har tenkt til å bo med moren din til du er 30 år? Hva om du skal reise etter VGS? Kanskje du skal studere? Da blir utenlandsstudier og en del boliger (studenthjem, kollektiv etc) utelukket pga hunden. Om du skal ha hund nå, kommer du (forhåpentligvis) til å ha den gjennom utdannelse, kjøp av første bolig og kanskje fødselen til egne barn. 10-16 år er MYE. Det er alt for impulsivt og korttenkt å kjøpe hund nå fordi du har problemer med å stå opp. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 TS her. Er ikke bare pga det da, jeg har ikke så mange venner, ingen egentlig, derfor vil jeg ha en hund, ha noe å bruke tiden min på, og i tillegg kanskje gå ned litt, og få litt mer energi, og ja, det er hun klar over, vi har snakka en del om det, hun synes det er greit - så lenge hun slipper å få alt ansvaret, så det er ikke noe problem. Og jeg har lest litt om hunder, men er vel noen her som har hund selv, og kan litt mer om de, lettere å lese "erfaringer" enn ren teori om forskjellige hunder. 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #5 Skrevet 25. september 2011 En hund lever jo i 10-16 år (små hunder lever lengst), har du har tenkt til å bo med moren din til du er 30 år? Hva om du skal reise etter VGS? Kanskje du skal studere? Da blir utenlandsstudier og en del boliger (studenthjem, kollektiv etc) utelukket pga hunden. Om du skal ha hund nå, kommer du (forhåpentligvis) til å ha den gjennom utdannelse, kjøp av første bolig og kanskje fødselen til egne barn. 10-16 år er MYE. Det er alt for impulsivt og korttenkt å kjøpe hund nå fordi du har problemer med å stå opp. Er klar over at de lever lenge, og ville ikke skaffet meg hund om jeg ikke vet helt sikkert at jeg kommer til å ha tid med den, det hadde bare vært egoistisk. Jeg vil ha hund, fordi jeg vil ha en venn, og fordi det er en motivasjon i hverdagen min, iom at jeg sliter med depresjoner, tenkte ikke at jeg måtte brette ut om ensomet og depresjoner for at jeg skulle få tips til hunderaser osv, beklager. Jeg skal bo hjemme til jeg er ferdig med all slags skole (2 år på vgs, kanskje frisørskole i et halvt år / ett år), penger er ikke noe problem, jeg kommer ikke til å bo i kollektiv, studenthjel e.l så det er heller ikke noe problem. 3
Redbull Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Hvordan har du tenkt å sosialisere hunden (noe som er VELDIG viktig!) om du ikke har venner?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #7 Skrevet 25. september 2011 Hvordan har du tenkt å sosialisere hunden (noe som er VELDIG viktig!) om du ikke har venner? Jeg sa jeg trengte tips og sånn siden jeg ikke har hatt hund før, visste ikke det. men hun som har den lille delen som leies ut av huset vårt, har to hunder, eller en, men hun passer på en liten tekopp chihuahua og en litt større hund, de er alltid ute å leker i hagen vår, så de kan leke sammen, og jeg kommer jo til å gå tur ofte, møter jo på andre hunder da, onkelen min har også hund, så at hunden får sosialisere seg blir i grunn ikke noe problem. 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 denne rasevelgeren liker jeg veldig godt. denne er canis sin. den er grei, men man bør bruke veldig god tid på å lese om rasenes sosiale mentalitet, for det går den ikke inn på i det hele tatt. lese om raser og høre om dem med flere folk må/bør du gjøre uannsett. selv føler jeg raseinformasjon stemmer best fra folk som har hatt flere raser selv, enn fra noen som holder seg kun til en rase og oppdrettere. oppdrettere bruker ikke gi feil informasjon, men informasjonen er ofte farget av "rase-forelskelsen". men det er absolutt mye viktig informasjon som oppdrettere vet best. når du forteller oppdrettere hvilket liv du kan tilby hunden, vær realistisk. mange raser kan bli vriene hvis man ikke gir de nok morsjon(og mentaltrening), men de aller fleste raser kan bli superspreke og ha glede av mye mer mosjon er behovet den opprinnlig har(etter den er ferdig utvokst), men noen hunder blir stresset av for mye mentaltrening. hvis du velger raser basert på hunder du kjenner fra før må du huske hunder i stor grad er et produkt av miljøet/eieren den's. på gunn av alderen din bør du huske på at det kan være vanskelig å finne en plass å leie med dyr, men det pleier ordne seg, hvis man ikke gir opp jakten ved første avslag og godtar at man kansje må betale betydligere høyere husleie enn venner uten dyr. dette har du sikkert tenkt på, men nevner det i tilfelle: hunder lever fra 8-15 år og man bør ikke skaffe seg hund uten at man vet man kan gi den et stabilt og trykt hjem hele den tiden. synes det høres ut som cavilier hadde passet bra til dere. rasen har ikke alltid like god helse(hjerteproblemer om jeg ikke husker feil), men gjør du en god og grundig jobb når du velger oppdretter får du sannsynligvis en fin og frisk hund. 2
Redbull Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 Jeg sa jeg trengte tips og sånn siden jeg ikke har hatt hund før, visste ikke det. men hun som har den lille delen som leies ut av huset vårt, har to hunder, eller en, men hun passer på en liten tekopp chihuahua og en litt større hund, de er alltid ute å leker i hagen vår, så de kan leke sammen, og jeg kommer jo til å gå tur ofte, møter jo på andre hunder da, onkelen min har også hund, så at hunden får sosialisere seg blir i grunn ikke noe problem. Da så du kommer også lett i kontakt med folk når du har hund, aldri snakket så mye med folk som etter at vi fikk hund jeg!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #10 Skrevet 25. september 2011 Hei Nå synes jeg at du har fått ufortjent mye pepper av brukerne her inne ts. En hund er en kjempefin venn i mange sammenhenger, og jeg er sikker på at du finner en rase som passer for deg. Jeg skaffet meg hun da jeg var student. Man må, som andre her sier, være klar over at det blir litt begrensninger når det gjelder steder å bo, og også når man skal reise rundt. Men så lenge du har tenkt over organiseringen på forhånd så går det fint. Jeg vil også anbefale deg å trene opp hunden til å kunne være alene en arbeidsdag ettersom det etterhvert kan bli nødvendig for deg hvis du vil bo alene. Da jeg skulle velge rase, søkte jeg opp alle hundetestere som fantes der ute. Jeg likte best pedigree og canis sin. Men jo flere tester du tar, jo sikrere vil du bli. Husk at hundens personlighet skal komme i første rekke, og så utseende. Det er veldig viktig! Ettersom du sier at du ikke kan så mye om hund så ville jeg startet med en rase som er anbefalt som førstegangs hund. Huk av i testene på lett å trene. Og sist men ikke minst, når hunden er i boks, så er ikke sosialisering noe problem dersom du kontakter f.eks. en brukshundklubb. Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #11 Skrevet 25. september 2011 Hvordan har du tenkt å sosialisere hunden (noe som er VELDIG viktig!) om du ikke har venner? Man trenger ikke venner for å få sosialisert en hund! Det er vel bare å bruke familie og dressurkurs for alt det er verdt? Dessuten kan man jo bare gå ut døren og så begynner sosialiseringen.. 8
Gjest Cipheria Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 Syns du har helt feil grunnlag til å skaffe deg hund... Du vil ha hund for da forsover du deg ikke, og du kan kanskje gå ned noen kg i samme slengen? Kjøp deg noen bøker, sett deg SKIKKELIG inn i rasene og hva det krever av deg å ha hund! Hunder lever i 10-16 år, du kan ikke bare selge den når du er lei eller skal flytte for videre utdannelse. Vet moren din at hun må passe hunden før hun skal på jobb? Gå morgenturer hver dag osv? Kjære vene, det er da tydelig at det ikke er hovedgrunnen til at hun vil ha seg hund. Men du har kanskje en "Norges hundeforbund sin godkjente grunner til å ønske seg hund"- liste? Når det gjelder sosialiseringen nevnt i annet innlegg, så er det jo bare å melde seg på hundekurs. Mange som gjør det selv om de har venner, overraskende nok. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #13 Skrevet 25. september 2011 Kanskje jeg virker helt dum nå, men hva menes med mentaltrening?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #14 Skrevet 25. september 2011 Da så du kommer også lett i kontakt med folk når du har hund, aldri snakket så mye med folk som etter at vi fikk hund jeg! Det husker jeg fra da jeg måtte passe på hunden til onkelen min for en tid tilbake, gikk turer og aldri hatt så mange fremmede som har snakket til meg, og møtte nye folk, gjorde at jeg følte meg mye bedre (TS)
Redbull Skrevet 25. september 2011 #15 Skrevet 25. september 2011 Kjære vene, det er da tydelig at det ikke er hovedgrunnen til at hun vil ha seg hund. Men du har kanskje en "Norges hundeforbund sin godkjente grunner til å ønske seg hund"- liste? Når det gjelder sosialiseringen nevnt i annet innlegg, så er det jo bare å melde seg på hundekurs. Mange som gjør det selv om de har venner, overraskende nok. Hva er det du "kjære vene"r deg for? Jeg sier min mening, det er da virkelig lov! Jeg skriver hva JEG syns! Og overaskande nok så mener JEG at du bør ha noen i omgangskretsen din som har hund, om du skal skaffe deg en! Dette sier TS at hun har etter at jeg har gitt mitt svar. Så, kjære vene, overaskande nok er det dette jeg mener
Redbull Skrevet 25. september 2011 #16 Skrevet 25. september 2011 Det husker jeg fra da jeg måtte passe på hunden til onkelen min for en tid tilbake, gikk turer og aldri hatt så mange fremmede som har snakket til meg, og møtte nye folk, gjorde at jeg følte meg mye bedre (TS) Helt sant, det er veldig koselig
la Flaca Skrevet 25. september 2011 #17 Skrevet 25. september 2011 Så fint at du tenker på å anskaffe hund! Høres ut som det kan være en veldig sunn interesse for deg, både mentalt og fysisk. Det er absolutt en effektiv måte å komme i kontakt med andre på, og man får en venn som alltid er der. MEN, og det er et men, hunder krever veldig mye. Fordelen er at man får tilsvarende mye tilbake. Hvis man gjør en ok jobb med hunden. Jeg ville brukt et års tid, minst, på å sette meg inn i ulike raser. Også undersøkt hos ulike omplasseringsorganisasjoner og vurdert en voksen hund. Da gjør du en god gjerning, og slipper å oppdra hunden fra scratch. Hva du enn gjør - ikke gå etter utseende! Og ikke bestem deg for en liten hund fordi du tror de er enklere å ha med å gjøre. Det er nemlig omvendt, større hunder er ofte tryggere og generelt roligere.(kommer selvfølgelig an på hva de er avlet for) De små har veldig ofte komplekser pga størrelsen, og det tar de gjerne igjen for ved å bjeffe så høyt de kan når de blir usikre. Av små raser ville jeg kikket på malteser og havanais,(du kan holde dem kortklipt) og shetland sheepdog. Sistnevnte er en brukshund, så der må du kjøpe fra noen som avler "selskaps" -varianten hvis du skjønner. Whippet bør du også se nærmere på. Går du for valp er det viktig å sette seg godt inn i rasen du bestemmer deg for, og finne ut av hvilke utfordringer akkurat den rasen har. Så gjelder det å finne en oppdretter som har gode hunder, og til sist et kull med bra valper. Foreldredyrene skal ikke være nervøse, stressa, aggressive eller ha sykdommer. Du kan be oppdretter om hjelp til å finne rett valp til deg. Ta kontakt med raseklubbene for å få anbefalt oppdrett, det er veldig mange useriøse luringer der ute. Nyttige linker: www.nkk.no www.canis.no -for ikke å glemme google! Lykke til!
Gjest otrivin Skrevet 25. september 2011 #18 Skrevet 25. september 2011 "sånne med innslått tryne er uaktuelt, vil ha en søøt hund" Det går an å skrive "jeg ønsker ikke mops/fransk bulldog/hunder med flatt ansikt". ARHG! Har IKKE lyst å gi deg råd når du starter saken med at du slenger dritt om den hunden jeg har iallefall. Jeg skjønner godt at du sier det, for jeg syns mopser er kjempestygge (utenom min da, for den ser ikke ut som mops), men ja, det går an å ordlegge seg finere. Og ja, jeg overreagerer garantert, men jeg TÅLER ikke at noen snakker dritt om hunden min sånn som det. På samme måte at om noen legger ut bilde av babyen sin så skriver du ikke "Ææææææsj". 1
Gjest Cipheria Skrevet 26. september 2011 #19 Skrevet 26. september 2011 (endret) Hva er det du "kjære vene"r deg for? Jeg sier min mening, det er da virkelig lov! Jeg skriver hva JEG syns! Og overaskande nok så mener JEG at du bør ha noen i omgangskretsen din som har hund, om du skal skaffe deg en! Dette sier TS at hun har etter at jeg har gitt mitt svar. Så, kjære vene, overaskande nok er det dette jeg mener Hva med alle de som har angst og depresjoner som forteller om hvor hjelpsomt det har vært å ha hund både for å komme i kontakt med andre og fordi de har noen der. Er det feil at de skal få hund fordi de mangler et sosialt nettverk? Kjære vene var forresten ment på den jeg siterte. "sånne med innslått tryne er uaktuelt, vil ha en søøt hund" Det går an å skrive "jeg ønsker ikke mops/fransk bulldog/hunder med flatt ansikt". ARHG! Har IKKE lyst å gi deg råd når du starter saken med at du slenger dritt om den hunden jeg har iallefall. Jeg skjønner godt at du sier det, for jeg syns mopser er kjempestygge (utenom min da, for den ser ikke ut som mops), men ja, det går an å ordlegge seg finere. Og ja, jeg overreagerer garantert, men jeg TÅLER ikke at noen snakker dritt om hunden min sånn som det. På samme måte at om noen legger ut bilde av babyen sin så skriver du ikke "Ææææææsj". Du kaller dem jo selv kjempestygge. Er det et bedre begrep enn innslåtte tryner? Vi trenger tydeligvis en liste over godkjente skjellsord også. Det er heller ikke din hund hun snakker om spesifikt. Endret 26. september 2011 av Cipheria
la Flaca Skrevet 26. september 2011 #20 Skrevet 26. september 2011 (endret) Du kaller dem jo selv kjempestygge. Er det et bedre begrep enn innslåtte tryner? Vi trenger tydeligvis en liste over godkjente skjellsord også. Det er heller ikke din hund hun snakker om spesifikt. Enig. Hun har nok heller et naturlig talent for hva som er sunt og mindre sunt i hundeverdnen. Inntrøkt tryne er ikke mye fordelaktig for helsa til hunden, uansett hvordan du vrir og vender på det. En søt hund = en hund som ser naturlig ut = en frisk hund. Edit; Man trenger selvfølgelig ikke noe sosialt nettverk for å kunne oppdra en hund! Man oppsøker situasjoner der hunden får den treningen den behøver i forhold til alder og utvikling. Enten det er å omgåes med andre hunder på tur, trening på hundeklubb, oppføre seg ok i et bymiljø, kjøre buss etc etc. Organiserte hundetreff finner man feks. på canis. Null problem! Endret 26. september 2011 av la Flaca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå