Gå til innhold

Rettskriving og generelle skrive feil.

MaxUflax

Anbefalte innlegg

Man kan jo virkelig ikke dømme IQ etter skrivefeil. Kjæresten min har dysleksi (ganske ille), men han er den smarteste gutten jeg kjenner!

Enig. Det er da også det jeg har skrevet flere ganger. Dyslektikere er unnskyldt. De som derimot har muligheten til å lære seg å skrive riktig, men ikke bryr seg, virker for meg mindre oppegående. Man må gjerne mene at det er lavmål, men sånn er det. For meg. Og det var vel det ts spurte om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silvermist

Da er det jo bra at du selv ikke har kommentert skrivefeil. For i dette innlegget finner jeg minst to feil. Samt at du et sted burde droppe komma og i stedet bruke punktum.

Ja, ikke sant? Her understreker du mitt poeng på en god måte, kjære AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Her understreker du mitt poeng på en god måte, kjære AB.

Så bra. Da er vi jo enige, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ingenting alvorlig galt med min IQ. Jeg kan berolige deg.

Jeg kan godt utheve de setningene jeg synes var merkelige/vanskelige å forstå. Selvfølgelig, med all min godvilje kan jeg saktens greie å hente noe ut av disse setningene, men de var like fullt ganske vanskelige å lese og forstå.

Ikke til forkleinelse, ts:

Men som andre har skrevet - all honnør til ts for å ville prøve å skrive så riktig som mulig!

I første uthevelse du har mangler en T.. Der burde stå " Stå opp selv " og var ment som et eksempel på en av mange argumenter jeg har fått mot meg for å fortelle meg at de finner det rart at en om meg kan stå opp selv uten hjelp så dum som jeg er, basert på mine skrive feil.

Andre punkt du uthever;

Her prøver jeg på en litt tung måte å forklare hvorfo jeg skriver ord så feil og faktisk ikke kan skrive. Gjennom barneskole ble jeg aldri oppfordret til høyt lesing eller annen form for aktiv lesing for det tok så lang tid å høre på meg, dette medføre selvsakt til at jeg "slapp unna" å lese, jeg skreiv lite for jeg fikk ikke til, lærere gav opp da de ikke klarte lære meg og da ble det lite leseing og skriving på meg. Så jeg lærte meg faktisk ord,ordbruk i settninger, bøyinger/grammatikk generelt med å høre hvordan andre brukte den i det daglige. Derfor skriver jeg den dag i dag ordene slik jeg hører dem som lyd.. Tungvint å forklare, men slik er det nå. :)

Siste punktet er jo ment som en forklaring på at ting som å lære meg dette med rett plassering av komma og punktum nærmest er umulig for jeg setter dem der jeg føler jeg trenger dem mtp pauser og opphold i settninger..

Du ble sikkert ikke klokere av dette men jeg prøver hverfall :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første uthevelse du har mangler en T.. Der burde stå " Stå opp selv " og var ment som et eksempel på en av mange argumenter jeg har fått mot meg for å fortelle meg at de finner det rart at en om meg kan stå opp selv uten hjelp så dum som jeg er, basert på mine skrive feil.

Andre punkt du uthever;

Her prøver jeg på en litt tung måte å forklare hvorfo jeg skriver ord så feil og faktisk ikke kan skrive. Gjennom barneskole ble jeg aldri oppfordret til høyt lesing eller annen form for aktiv lesing for det tok så lang tid å høre på meg, dette medføre selvsakt til at jeg "slapp unna" å lese, jeg skreiv lite for jeg fikk ikke til, lærere gav opp da de ikke klarte lære meg og da ble det lite leseing og skriving på meg. Så jeg lærte meg faktisk ord,ordbruk i settninger, bøyinger/grammatikk generelt med å høre hvordan andre brukte den i det daglige. Derfor skriver jeg den dag i dag ordene slik jeg hører dem som lyd.. Tungvint å forklare, men slik er det nå. :)

Siste punktet er jo ment som en forklaring på at ting som å lære meg dette med rett plassering av komma og punktum nærmest er umulig for jeg setter dem der jeg føler jeg trenger dem mtp pauser og opphold i settninger..

Du ble sikkert ikke klokere av dette men jeg prøver hverfall :)

Jo, jeg ble klokere. Jeg synes du gjør en hederlig innsats for å skrive så bra som mulig. Vil oppfordre deg til å lese masse, det tror jeg er den beste veien til å skrive stadig bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ser at du har skrivefeil AHVH, men jeg forstår hva du skriver. Dermed kommenterer jeg ikke skrivefeilene, og jeg mener ikke at skrivefeil/tunge formuleringer = dum. Jeg tenker heller "her er en dyslektiker som prøver".

Jeg bruker Firefox og her er det feilrettingsprogram i leseren. Dvs. at når jeg skriver et ord som ikke finnes i ordlisten blir de understreket med rød bølgestrek. Så kan jeg høyreklikke på dem for å finne forslag. Fungerer utmerket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Det er da også det jeg har skrevet flere ganger. Dyslektikere er unnskyldt. De som derimot har muligheten til å lære seg å skrive riktig, men ikke bryr seg, virker for meg mindre oppegående. Man må gjerne mene at det er lavmål, men sånn er det. For meg. Og det var vel det ts spurte om.

Oja, okei, da misforstod jeg litt. Ligger og snakker med samboer samtidig så går litt i snurr.

Jeg syns at "opplagte" skrivefeil og orddelingsfeil kan få personen til å virke "dum", men jeg pleier selv av og til å glemme en bokstav eller korte ord ("sa" f. eks.) når jeg skriver fort på data, så prøver å tenke at ihvertfall når folk skriver fort som meg så kan det være at de glemmer.

Men om noen skriver direkte UFORSTÅELIG pga skrivefeil og er voksne, så kan de jo ihvertfall om ikke annet fremstå som mindre intelligent hvis man ikke har opplevd det motsatte. Som f. eks. på blogger og forum.

Sånn:

"jeg ike veit vår jeg skal vare i dæg" type skriving altså!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har skrivefeil AHVH, men jeg forstår hva du skriver. Dermed kommenterer jeg ikke skrivefeilene, og jeg mener ikke at skrivefeil/tunge formuleringer = dum. Jeg tenker heller "her er en dyslektiker som prøver".

Langt på vei enig. MEN, dersom man er litt bevandret i rettskriving, skriving og språk generelt, greier man gjerne å skille mellom dyslektikere og de som bare ikke gidder å prøve.

Jeg har bedrevet nettdating en tid. Førsteinntrykket man da får, blir basert på hvordan vedkommende formulerer seg skriftlig. Hittil har jeg til gode å bomme fullstendig - de som skriver som sjuåringen min, framstår heller ikke som de skarpeste knivene i skuffen når jeg treffer dem live.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Blondie65 :)

Har ikke prøvd firefox så kansje jeg skal prøve det å se om det kan være noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Man kan jo virkelig ikke dømme IQ etter skrivefeil. Kjæresten min har dysleksi (ganske ille), men han er den smarteste gutten jeg kjenner!

Jeg syns at "opplagte" skrivefeil og orddelingsfeil kan få personen til å virke "dum", men jeg pleier selv av og til å glemme en bokstav eller korte ord ("sa" f. eks.) når jeg skriver fort på data, så prøver å tenke at ihvertfall når folk skriver fort som meg så kan det være at de glemmer.

Men om noen skriver direkte UFORSTÅELIG pga skrivefeil og er voksne, så kan de jo ihvertfall om ikke annet fremstå som mindre intelligent hvis man ikke har opplevd det motsatte. Som f. eks. på blogger og forum.

Sånn:

"jeg ike veit vår jeg skal vare i dæg" type skriving altså!

Beklager pirking otrivin, men jeg blir litt usikker på hva du egentlig mener. Kan du utdype?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår forsåvidt godt hva du skriver. Og jeg synes det er en uskikk, og et brudd på god netikette å kommentere rettskriving i en tråd som handler om noe helt annet. Brukere som kronisk driver på som rødblyantpoliti bør advares, og om ikke det hjelper, utestenges.

Men det koster deg ikke en kalori å slå på stavekontrollen i innleggene du skriver. Jeg bruker den, for de røde sikksakkunderstrekningene røper stadig mine utilstrekkeligheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi deg et tips ts, som hjelper ihvertfall for mange jeg kjenner, er hvis du prøver å finne ut hva ordet du skal skrive er satt sammen av.

For eksempel så jeg at du skrev kansje istedenfor kanskje i innlegget over.

Kan og sje?

Kan og skje?

Noe-som-kan-skje? Kan-skje. Kanskje.

Hvis dette er noen hjelp?! Var bare noe jeg kom på når jeg husket hvordan jeg lærte meg å huske sånn når jeg var liten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager pirking otrivin, men jeg blir litt usikker på hva du egentlig mener. Kan du utdype?

Det går bra, er elendig til å formulere meg i "snakking" på forum.

Skal vi se... Hvis jeg gir to eksempler da.

Du prøver, men du bommer litt (ergo: du virker ikke dum):

"Han sa han skue komme idag"

Du prøver ikke og bommer fullstendg (ergo: du virker dum):

"Hann sa han skule kome idagg"

Hvis man formulerer seg dårlig (som jeg har en tendens til), tenker jeg ikke at man er dum, men om man formulerer seg elendig kommer dessverre dum-tanken på banen igjen.

Eks dårlig formulert:

Han sa han ville ikke det

Eks elendig formulert:

Han ikke ville det han sa

Fy faen, jeg SUGER til å få frem hva jeg mener her. Sorry!!! Bare spør igjen hvis jeg dret meg ut på det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du prøver, men du bommer litt (ergo: du virker ikke dum):

"Han sa han skue komme idag"

Du prøver ikke og bommer fullstendg (ergo: du virker dum):

"Hann sa han skule kome idagg"

Hvis man formulerer seg dårlig (som jeg har en tendens til), tenker jeg ikke at man er dum, men om man formulerer seg elendig kommer dessverre dum-tanken på banen igjen.

Eks dårlig formulert:

Han sa han ville ikke det

Eks elendig formulert:

Han ikke ville det han sa

Fy faen, jeg SUGER til å få frem hva jeg mener her. Sorry!!! Bare spør igjen hvis jeg dret meg ut på det igjen.

Øh... Så forskjellen går altså mellom dårlige og elendige formuleringer? Hvor dårlige formuleringer gjør at avsender ikke virker dum, mens elendige formuleringer gjør at avsender virker dum?

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg dømmer! Rett og slett fordi jeg har gått på skole noen år, og sett hvordan en rekke forskjellige mennesker formulerer seg skriftlig. Det har alltid vært de smarte som også klarer å skrive tydelig og god norsk. På generelt grunnlag vil jeg tro det er en korrelasjon mellom iq og skriveferdigheter. Men det finnes jo også unntak som dyslektikere og andre, så det blir feil å avskrive en person som evneveik på bakgrunn av skrivefeil.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

*snip*

Så det du egentlig mener er at det er greit så lenge du føler at brukeren har prøvd, gjort en innsats for å skrive riktig/forståelig. I det tilfellet dømmer du ikke.

Dersom brukeren i motsatt fall gir inntrykk av å ha gitt faen i hvordan h*n skriver/uttrykker seg så tenker du at vedkommende er "dum".

Jeg ser den, er til dels enig. Problemet er at det er et vanskelig skille det der, har brukeren prøvd eller gir vedkommende faen i å skrive forståelig? Man kan bomme her, derfor bør man være forsiktig med å slenge ut kommentarer om rettskrivingen og intelligensnivået til andre brukere.

Endret av Silvermist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg dømmer! Rett og slett fordi jeg har gått på skole noen år, og sett hvordan en rekke forskjellige mennesker formulerer seg skriftlig. Det har alltid vært de smarte som også klarer å skrive tydelig og god norsk. På generelt grunnlag vil jeg tro det er en korrelasjon mellom iq og skriveferdigheter. Men det finnes jo også unntak som dyslektikere og andre, så det blir feil å avskrive en person som evneveik på bakgrunn av skrivefeil.

Nettopp. Med mindre man har gode grunner (som muligens ts har), skjønner jeg ikke hvordan det er mulg å ha gått på norsk skole i minst ti år (de fleste mer) og ikke ha lært seg rettskriving. Virkelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... Så forskjellen går altså mellom dårlige og elendige formuleringer? Hvor dårlige formuleringer gjør at avsender ikke virker dum, mens elendige formuleringer gjør at avsender virker dum?

:klo:

Ehm ja, nok en gang, jeg er ikke god til å formulere meg på forum!

Ok, NYTT forsøk.

Skrivefeil pga det går fort i svingene/mangler en knapp/o.l. = Forståelig.

Skrivefeil fra samme person konsant som tyder på at vedkommende ikke prøver = Virker ikke nødvendigvis dum, men heller ikke akkurat intelligent.

Altså, jeg mangler L-knappen, så jeg merker jo at jeg av og til ikke har fått den med fordi jeg ikke har trykket hardt nok, så på sånne ting tar jeg høyde for at det kan være en glipp/manglende knapp f. eks., mens en som har feil konstant og formulerer setninger såpass dårlig at man må tenke nøye for å forstå hva som står, er litt mindre intelligent da.

Faen, jeg kan ikke formulere meg xD

Blir helt svett her når jeg vet det er det vi diskuterer også!! Angst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se meninger og holdninger til andre rundt dette emnet syntes jeg.

Jeg kan jo bare snakke basert ut fra mine erfaringer og opplevelser.

jeg må innrømme, at når personer som bruker mine feil i rettskriving mot meg, for å sette meg i bås som mindre inteligent og underutviklet på mentalt stadie er noe diskriminerende.

Samme gjelder dem som mener at jeg gjemmer min uviten og lavere IQ bak en oppbrukt trend diagnose.

Her inne på forumet har faktisk flere brukere orket ta seg bryderiet med å skrive PM til meg, hvor dem skriver hvor utrolig det er at jeg klarer bruke en PC blant annet, andre mener jeg bør slutte henge på forum når jeg ikke kan skrive uansett å noen mener bare at de ikke ser meningen med at jeg skriver innlegg i det hele for ingen gidder lese dem, hvertfall ikke bry seg med hva det står der basert på min IQ fra måten jeg ordleggermeg og skriver..

Så er mange med fordommer der ute, derfor startet jeg denne tråden så folk kan få hakke å klage på mine feil åpent, med begunnelser til hva dem sliter med. På den måten kan de komme med forslag til meg så jeg kansje kan prøve rette opp i feilene mine.

Ikke minst slipper de og ødelegge andres tråder med OT, her er hele topic basert på dette :)

Takker for innspill :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig mener er at det er greit så lenge du føler at brukeren har prøvd, gjort en innsats for å skrive riktig/forståelig. I det tilfellet dømmer du ikke.

Dersom brukeren i motsatt fall gir inntrykk av å ha gitt faen i hvordan h*n skriver/uttrykker seg så tenker du at vedkommende er "dum".

Jeg ser den, er til dels enig. Problemet er at det er et vanskelig skille det der, har brukeren prøvd eller gir vedkommende faen i å skrive forståelig? Man kan bomme her, derfor bør man være forsiktig med å slenge ut kommentarer om rettskrivingen og intelligensnivået til andre brukere.

Ja det var dette jeg skulle frem til! Og jeg for min del kommenterer aldri skrivefeil fordi jeg er så utålmodig selv at jeg ikke gidder å lese gjennom "forumsnakk" så det hender jo at en bokstav har sviktet meg selvom jeg aldri har fått rettskrivningsfeil på skolen. :P Ja faen, nå melder jeg meg ut tror jeg, rører bare rundt i en dårlig grøt her. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...