MaxUflax Skrevet 25. september 2011 #1 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Hei. Ja hvor skal jeg begynne. Etter at jeg har fått meget mye pes, kritikk, klager, rettelser, "diagnoser" , nedverdigene komentart som går på inteligens osv er jeg litt forbauset og i noen tilfeller faktisk fornærmet. Alle som har lest et/flere av mine innlegg, (der i blant dette) vil finne og har funnet MASSE feil. Plasseringer av . , Bruk av Å - OG, orddeling, stavefeil.. Ja, innen alt faktisk. Jeg kan fks finne mange ord hvor bokstaver mangler og hvor det er kommet inn bokstaver som ikke hører til engang.. Dette har jeg fått så mye pepper for nå og vil derfor enkelt å greit høre hva folk mener om dette. Dømmer du personen bak innlegget basert på skrive feil før meninger eller "poeng" i en sak? Ser du på personen som mindre smart og at innlegget derfor er ubrukelig? Mener du det er greit for andre å bruke skrive feil MOT deg i en diskusjon med hoved argument som "basert på dine skrive ferdigheter er det rart du klarer så opp selv" og den slags? Har personer med denne typen feil ikke noe å gjøre på et sosialt nettverk/forum pga dette? Kan jo også forklare fra min side at jeg har hatt ADD siden før skolestart og fikk ikke greie på dette før nyligt i voksen alder (30år). Dette ble tolket som dysleksi på barneskolen og derfor vært den antatte "diagnose" Dette har jo medført at jeg klarer lese og lære, tunglært i teori men kjappere en gjenomsnittet i praksis og tekniske/mekaniske problem løsninger fks. Derfor har jeg kunn hørt ord, lært betydningene av dem, brukt dem i daglig komunikasjon derav kommer mye av mitt problem. Jeg har skrevet ord som jeg har hørt dem og opfattet dem, altså skrevet dem på lyder på den måten som virket logisk for meg. Derfor bruker jeg å - og i hytt å pine for det stemmer for meg og jeg kjangser på at det er rett.. Jada, jeg bommer ofte jeg vet Jeg har prøvd alt, googlet hver enkelt ord før jeg har skrevet men det ble slitsomt og endte med at jeg ikke orket skrive noe.Leser gjennom innleggene både en og to ganger men finner bare ikke altid feilene Rettskrivings programmer? joda, for noe skit! og svært tungvint i noen tilfeller desverre. lese og prøve lære meg det som alle burde i min alder som er setting av punktum og komma.. Nytter ikke for jeg setter dem bare hvor jeg føler JEG trenger trekke luft eller pause et par sekunder Er ikke kult for meg heller i min alder og bli antatt for å være 12 år med større lære vansker, kan si såpass. Så nå vet dere litt mer om meg enten dere ville eller ikke Så hva sier dere? Men vær så snill, hold tråden sakelig og uten personlige angrep å slikt.. Folk vet hvem dem er og trenger ikke ukjente til å forklare dem det Endret 25. september 2011 av AHVH 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 25. september 2011 #2 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Dømmer ingen pga skrivefeil, nei. =) og btw, cred til deg som faktisk gjør noe med det! (googler ord, ser gjennom innlegget osv) er sikkert noen som bare driter i det og skriver feil. Endret 25. september 2011 av mortem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #3 Del Skrevet 25. september 2011 Det finnes tusen tråder om dette temaet. Jeg skal være ærlig: Ja, inne i hodet mitt dømmer jeg folk som skriver mye feil. Jeg prøver å la være, og jeg prøver å la være å kommentere. Lykkes stort sett... Men jeg kan ikke noe for det, dersom det florerer av skrivefeil, oppfatter jeg avsenderen som litt mindre kjapp/smart/intelligent. Jeg greier stort sett å kjenne igjen skrift av dyslektikere, de unnskylder jeg. Men dersom innlegget ser ut til å preges av at vedkommende knapt har lest en bok og/eller driter i rettskriving, blir jeg påvirket av det. Ditt innlegg synes jeg var tungt å lese. Noen setninger måtte jeg lese flere ganger før jeg skjønte hva du mente. Et par setninger greide jeg ikke å tolke. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 25. september 2011 #4 Del Skrevet 25. september 2011 Det finnes tusen tråder om dette temaet. Jeg skal være ærlig: Ja, inne i hodet mitt dømmer jeg folk som skriver mye feil. Jeg prøver å la være, og jeg prøver å la være å kommentere. Lykkes stort sett... Men jeg kan ikke noe for det, dersom det florerer av skrivefeil, oppfatter jeg avsenderen som litt mindre kjapp/smart/intelligent. Jeg greier stort sett å kjenne igjen skrift av dyslektikere, de unnskylder jeg. Men dersom innlegget ser ut til å preges av at vedkommende knapt har lest en bok og/eller driter i rettskriving, blir jeg påvirket av det. Ditt innlegg synes jeg var tungt å lese. Noen setninger måtte jeg lese flere ganger før jeg skjønte hva du mente. Et par setninger greide jeg ikke å tolke. Da lurer jeg heller på hvor flink du er til å lese for innlegget var helt normalt syns nå jeg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 25. september 2011 #5 Del Skrevet 25. september 2011 Det er ingen ting i veien med intelligensen din. Du formulerer deg ganske klart, selv om det er noen feil her og der. Så fremt diskusjonen ikke dreier seg om nettopp slikt, synes jeg det er en uting å påpeke disse aspektene, med mindre det er så udtalt at man ikke forstår meningen bak ordene. Tastefeil kommer fra så godt som alle fra tid til anden. Stavefeil kan være plagsomt, men har ingen praktisk betydning. Det som skaber problemer, er når setningsoppbygning og grammatikk bliver så rotete at meningen går tabt. Da synes jeg det er høfligere å spørre hva opphavsmanden mener, end å påpeke dårlig sprog. Nei, jeg legger ikke vekt på slikt, uden i særdeles specielle tilfelle, selv om jeg i mitt stille sind ergrer meg over det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #6 Del Skrevet 25. september 2011 Da lurer jeg heller på hvor flink du er til å lese for innlegget var helt normalt syns nå jeg. Tja, jeg er faktisk ganske kyndig hva angår lesing og skriving. Vil du at jeg skal presisere hvilke setninger jeg synes var tunge/vanskelige å forstå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 25. september 2011 #7 Del Skrevet 25. september 2011 Tja, jeg er faktisk ganske kyndig hva angår lesing og skriving. Vil du at jeg skal presisere hvilke setninger jeg synes var tunge/vanskelige å forstå? Hehe, nei, jeg bryr meg ikke så mye om det akkurat. ;p 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #8 Del Skrevet 25. september 2011 Hehe, nei, jeg bryr meg ikke så mye om det akkurat. ;p Greit. Du skrev at du lurte, derfor tilbød jeg meg å oppklare. Men dersom det ikke stemmer at du lurte... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 25. september 2011 #9 Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Greit. Du skrev at du lurte, derfor tilbød jeg meg å oppklare. Men dersom det ikke stemmer at du lurte... Siden jeg er så nysgjerrig av natur så si hvilke setninger som var vanskelige da. ^^ Endret 25. september 2011 av mortem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #10 Del Skrevet 25. september 2011 Det er ingen ting i veien med intelligensen din. Du formulerer deg ganske klart, selv om det er noen feil her og der. Så fremt diskusjonen ikke dreier seg om nettopp slikt, synes jeg det er en uting å påpeke disse aspektene, med mindre det er så udtalt at man ikke forstår meningen bak ordene. Tastefeil kommer fra så godt som alle fra tid til anden. Stavefeil kan være plagsomt, men har ingen praktisk betydning. Det som skaber problemer, er når setningsoppbygning og grammatikk bliver så rotete at meningen går tabt. Da synes jeg det er høfligere å spørre hva opphavsmanden mener, end å påpeke dårlig sprog. Nei, jeg legger ikke vekt på slikt, uden i særdeles specielle tilfelle, selv om jeg i mitt stille sind ergrer meg over det. Er du dansk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooria Skrevet 25. september 2011 #11 Del Skrevet 25. september 2011 Ditt innlegg synes jeg var tungt å lese. Noen setninger måtte jeg lese flere ganger før jeg skjønte hva du mente. Et par setninger greide jeg ikke å tolke. Da er det faktisk din IQ det er noe alvorlig galt med.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 25. september 2011 #12 Del Skrevet 25. september 2011 Er du dansk? Konservativ sørlending med en viss fartstid i Danmark. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #13 Del Skrevet 25. september 2011 Siden jeg er så nysgjerrig av natur så si hvilke setninger som var vanskelige da. ^^ I et skriftlig forum kan det være en fordel at man mener det man skriver - bokstavelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 25. september 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 25. september 2011 Det finnes tusen tråder om dette temaet. Jeg skal være ærlig: Ja, inne i hodet mitt dømmer jeg folk som skriver mye feil. Jeg prøver å la være, og jeg prøver å la være å kommentere. Lykkes stort sett... Men jeg kan ikke noe for det, dersom det florerer av skrivefeil, oppfatter jeg avsenderen som litt mindre kjapp/smart/intelligent. Jeg greier stort sett å kjenne igjen skrift av dyslektikere, de unnskylder jeg. Men dersom innlegget ser ut til å preges av at vedkommende knapt har lest en bok og/eller driter i rettskriving, blir jeg påvirket av det. Ditt innlegg synes jeg var tungt å lese. Noen setninger måtte jeg lese flere ganger før jeg skjønte hva du mente. Et par setninger greide jeg ikke å tolke. Et ærlig innlegg og din mening, respekterer det Men kan du fortelle meg og opplyse hvilken settninger du ikke greide tolke? for jeg tar til meg konstruktiv kritikk og for å lære må man innse sine feil, derfor kan folk gjærne få sitere meg på grove feil eller korigere feil bruk av ord som er grammatisk feil plassert fks. Så takk for innspill å ser fram til din ditt syn på hvor jeg blir for "slitsom" i min formulering/feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #15 Del Skrevet 25. september 2011 Siden jeg er så nysgjerrig av natur så si hvilke setninger som var vanskelige da. ^^ Da er det faktisk din IQ det er noe alvorlig galt med.. Neida, det er ingenting alvorlig galt med min IQ. Jeg kan berolige deg. Jeg kan godt utheve de setningene jeg synes var merkelige/vanskelige å forstå. Selvfølgelig, med all min godvilje kan jeg saktens greie å hente noe ut av disse setningene, men de var like fullt ganske vanskelige å lese og forstå. Ikke til forkleinelse, ts: Hei. Ja hvor skal jeg begynne. Etter at jeg har fått meget mye pes, kritikk, klager, rettelser, "diagnoser" , nedverdigene komentart som går på inteligens osv er jeg litt forbauset og i noen tilfeller faktisk fornærmet. Alle som har lest et/flere av mine innlegg, (der i blant dette) vil finne og har funnet MASSE feil. Plasseringer av . , Bruk av Å - OG, orddeling, stavefeil.. Ja, innen alt faktisk. Jeg kan fks finne mange ord hvor bokstaver mangler og hvor det er kommet inn bokstaver som ikke hører til engang.. Dette har jeg fått så mye pepper for nå og vil derfor enkelt å greit høre hva folk mener om dette. Dømmer du personen bak innlegget basert på skrive feil før meninger eller "poeng" i en sak? Ser du på personen som mindre smart og at innlegget derfor er ubrukelig? Mener du det er greit for andre å bruke skrive feil MOT deg i en diskusjon med hoved argument som "basert på dine skrive ferdigheter er det rart du klarer så opp selv" og den slags? Har personer med denne typen feil ikke noe å gjøre på et sosialt nettverk/forum pga dette? Kan jo også forklare fra min side at jeg har hatt ADD siden før skolestart og fikk ikke greie på dette før nyligt i voksen alder (30år). Dette ble tolket som dysleksi på barneskolen og derfor vært den antatte "diagnose" Dette har jo medført at jeg klarer lese og lære, tunglært i teori men kjappere en gjenomsnittet i praksis og tekniske/mekaniske problem løsninger fks. Derfor har jeg kunn hørt ord, lært betydningene av dem, brukt dem i daglig komunikasjon derav kommer mye av mitt problem. Jeg har skrevet ord som jeg har hørt dem og opfattet dem, altså skrevet dem på lyder på den måten som virket logisk for meg. Derfor bruker jeg å - og i hytt å pine for det stemmer for meg og jeg kjangser på at det er rett.. Jada, jeg bommer ofte jeg vet Jeg har prøvd alt, googlet hver enkelt ord før jeg har skrevet men det ble slitsomt og endte med at jeg ikke orket skrive noe.Leser gjennom innleggene både en og to ganger men finner bare ikke altid feilene Rettskrivings programmer? joda, for noe skit! og svært tungvint i noen tilfeller desverre. lese og prøve lære meg det som alle burde i min alder som er setting av punktum og komma.. Nytter ikke for jeg setter dem bare hvor jeg føler JEG trenger trekke luft eller pause et par sekunder Er ikke kult for meg heller i min alder og bli antatt for å være 12 år med større lære vansker, kan si såpass. Så nå vet dere litt mer om meg enten dere ville eller ikke Så hva sier dere? Men vær så snill, hold tråden sakelig og uten personlige angrep å slikt.. Folk vet hvem dem er og trenger ikke ukjente til å forklare dem det Men som andre har skrevet - all honnør til ts for å ville prøve å skrive så riktig som mulig! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 25. september 2011 #16 Del Skrevet 25. september 2011 Mener du det er greit for andre å bruke skrive feil MOT deg i en diskusjon med hoved argument som "basert på dine skrive ferdigheter er det rart du klarer så opp selv" og den slags? Her mener vel TS å spørre om vi synes det er greit å bruke skrivefeil som et argument mot noen i en diskusjon som ikke handler om skrivefeil. I tillegg spør TS om vi synes det er greit at en bruker med skrivefeil blir svart med ting som "basert på dine skriveferdigheter er det rart du klarer å stå opp selv", underforstått at brukeren med skrivevansker er så dum at det er rart han/hun klarer på stå opp om morgenen uten hjelp. Derfor har jeg kunn hørt ord, lært betydningene av dem, brukt dem i daglig komunikasjon derav kommer mye av mitt problem. Her mener nok TS at han har lært seg ord gjennom å høre dem, ikke gjennom å lese dem, og at det derfor er vanskelig for ham å skrive ordene korrekt. lese og prøve lære meg det som alle burde i min alder som er setting av punktum og komma.. Her prøver TS å si at han må lese og prøve og lære seg ting som for de fleste andre er selvfølgeligheter, for eksempel hvor man skal ha punktum og komma. Så fryktelig vanskelig å forstå hva han mener er det ikke, man må bare legge litt godvilje til noen ganger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 25. september 2011 #17 Del Skrevet 25. september 2011 For å svare på TS sitt spørsmål så ser jeg ikke ned på brukere med skrivefeil, dersom det er noe jeg ikke forstår så spør jeg. Jeg synes derimot det er morsomt med brukere som sporer av en tråd for å kommentere skrivefeil når de selv skriver feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #18 Del Skrevet 25. september 2011 Mener du det er greit for andre å bruke skrive feil MOT deg i en diskusjon med hoved argument som "basert på dine skrive ferdigheter er det rart du klarer så opp selv" og den slags? Her mener vel TS å spørre om vi synes det er greit å bruke skrivefeil som et argument mot noen i en diskusjon som ikke handler om skrivefeil. I tillegg spør TS om vi synes det er greit at en bruker med skrivefeil blir svart med ting som "basert på dine skriveferdigheter er det rart du klarer å stå opp selv", underforstått at brukeren med skrivevansker er så dum at det er rart han/hun klarer på stå opp om morgenen uten hjelp. Derfor har jeg kunn hørt ord, lært betydningene av dem, brukt dem i daglig komunikasjon derav kommer mye av mitt problem. Her mener nok TS at han har lært seg ord gjennom å høre dem, ikke gjennom å lese dem, og at det derfor er vanskelig for ham å skrive ordene korrekt. lese og prøve lære meg det som alle burde i min alder som er setting av punktum og komma.. Joda, greit nok. Jeg har jo selvfølgelig greid å sånn nogenlunde trekke en mening ut av setningene. Men du kan vel ikke annet enn være enig i at man må lese to ganger, og fortsatt - som du sier - legge godviljen til. Klart det blir tungt å lese da. Men igjen - folk med lese- og skrivevansker er selvfølgelig ikke nødvendigvis dumme. Og, når de dessuten prøver å gjøre noe med det (som tydeligvis ts gjør), synes jeg det står respekt av det. Det er helst de som bare driter langt i rettskriving jeg får problemer med. Her prøver TS å si at han må lese og prøve og lære seg ting som for de fleste andre er selvfølgeligheter, for eksempel hvor man skal ha punktum og komma. Så fryktelig vanskelig å forstå hva han mener er det ikke, man må bare legge litt godvilje til noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #19 Del Skrevet 25. september 2011 For å svare på TS sitt spørsmål så ser jeg ikke ned på brukere med skrivefeil, dersom det er noe jeg ikke forstår så spør jeg. Jeg synes derimot det er morsomt med brukere som sporer av en tråd for å kommentere skrivefeil når de selv skriver feil. Da er det jo bra at du selv ikke har kommentert skrivefeil. For i dette innlegget finner jeg minst to feil. Samt at du et sted burde droppe komma og i stedet bruke punktum. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 25. september 2011 #20 Del Skrevet 25. september 2011 Man kan jo virkelig ikke dømme IQ etter skrivefeil. Kjæresten min har dysleksi (ganske ille), men han er den smarteste gutten jeg kjenner! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå