Gå til innhold

Smerter/ubehag i huden nedentil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har søkt mye rundt på nettet, men finner ikke noe svar, så jeg håper noen her kanskje har opplevd det samme og kan gi noen svar.

Problemet mitt er at under menstruasjonen har jeg vanligvis brukt både tamponger og bind. Under denne perioden har derimot huden reagert veldig på bindene (blir sår etter bare noen timer), og huden taklet ikke tråden fra tampongen særlig bra heller, var smerter og ubehag der tråden berørte huden (vanlige o.b.). Pga dette bestemte jeg meg for å prøve ut menskoppen, men etter en dag var jeg så sår i huden at det var smertefullt å bruke den. Nå er jeg tilbake på bind igjen, da det er det beste av de tre ondene.

Jeg er rett og slett sår!

Andre som har opplevd det samme, og har noen tips? Er så sår, og har jo ikke akkurat andre alternativer, og ser med frustrasjon frem til de siste fem dagene av perioden... Huff, tips? Er også redd for at det skal utvikle seg til sopp/betennelse eller andre infeksjoner ettersom huden er så irritert, men vet ikke helt hvordan det arter seg da jeg aldri har hatt det før. Fant ikke god informasjon om det på nettet heller.

Må bare si at jeg skal ringe og bestille time hos gynekolog på mandag, men det tar jo litt tid :(

Forresten, må legge til at jeg har begynt på Roaccutan piller for noen uker siden, og at huden da blir generelt hardt påvirket, men trodde ikke dette var en vanlig bivirkning. Noen andre på roaccutan som har opplevd noe liknende?

Blir takknemlig for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du alltid vært sånn, eller starta det etter Roaccutan? Hvis det startet nå burde du vel snakke med legen som gav deg de.

Men skal nevne at jeg også blir sår under mensen. Men ikke så sår som deg. Hjelper og bytte ofte, veksle mellom tamponger og bind, for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å skylle deg godt med rent vann flere ganger i løpet av døgnet. Jeg kan få lignende tendenser hvis jeg ikke skifter ofte nok,og da er det vask som gjelder. Men uten såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilfeldigvis startet på hormonprevensjon samtidig med roccutanen? I såfall har du startet på to legemidler som begge kan gi problemer med huden i underlivet.

Smør deg med mild krem, gå mest mulig uten bind (gjerne naken, skyll deg regelmessing, og sitt på et mørkt håndklede. Fungerer for min del når jeg blør lite), og bruk tøybind om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :)

Vettel: dette er den første menstruasjonen etter jeg startet opp på roaccutan. Jeg skal spørre hudlegen om hun har noen tips, men har ikke time hos henne før om en uke. Hvor ofte bytter du? Du trenger ikke svare om du syns det blir for personlig, men jeg bytter hver til hver annen time, og det hjelper ikke :(

lurine: mener du å stå i dusjen og skylle, eller holder det med en myk klut med vann på? Beklager det teite spørsmålet, men når jeg allerede har spurt om råd, så, ja... Greit å vite hvordan dere gjør det :)

Gjest: jeg har brukt hormonprevensjon i tre måneder, det var kravet fra den første legen som ville gi meg roaccutan, så tviler litt på at det skal ha noe å si. Men sikker er jeg jo ikke. Er det noen spesiell krem du vil anbefale? Det med å gå naken må jeg innrømme virker veldig fristende, men jeg bor hos faren min, så det er nok ikke så aktuelt. Men kan kanskje være en mulighet å ligge på et håndkle i sengen om natten... Må se om jeg vil ta sjansen på det :) Tøybind, det hadde jeg faktisk tenkt på å kjøpe meg. Bruker du det? Er det noen du vil anbefale fremfor andre?

Igjen; takk for gode svar allesammen! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos meg sluttet jeg å ha dette ubehage når jeg sluttet med bind og tampong og begynte med mooncup. nå har jeg aldri vondt lenger.. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hos meg sluttet jeg å ha dette ubehage når jeg sluttet med bind og tampong og begynte med mooncup. nå har jeg aldri vondt lenger.. :rodmer:

Da er du heldig, men som du ser i startinnlegget mitt så reagerte huden min på mooncup (menskopp) også... :(

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forslag:

Sopp (jeg blir kjempesår nedentil)

Vestibulitt

Roaccutan gir skjør hud. Jeg fikk vondt bare jeg snudde meg under dyna, men jeg kan ikke huske at jeg kjente det verre nedentil

Bruk tøybind og vask de på høyest temperatur på maskinen din (90 eller 95)

Tøybind: Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

lurine: mener du å stå i dusjen og skylle, eller holder det med en myk klut med vann på? Beklager det teite spørsmålet, men når jeg allerede har spurt om råd, så, ja... Greit å vite hvordan dere gjør det :)

Jeg mener å bruke dusjhodet til å skylle deg med. Sett deg på huk i dusjen og bruk lunkent vann. Rekker du frem til dusjbatteriet og dusjhodet rekker frem til toalettet kan du jo bare skylle mens du sitter på do. :-)

Er du sår er neppe gnikking med klut særlig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...