Gå til innhold

Begynne på Cellegift

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva dere ville gjort.

Jeg begynner på cellegift på mandag, alle som har gått på den kuren har mistet håret. Jeg har langt flott hår, men jeg har IKKE lyst til å oppleve at håret ligger igjen på puta, eller at jeg står med en bunke hår i hånda. Ville dere ha ventet til det datt av eller ville dere ha fjernet det allerede etter samme dagen som jeg starter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg visste at håret mitt ville falle av -uansett årsak, så ville jeg fiksa en skikkelig funky hårfrisyre først: farget det i en crazy farge som jeg alltid har hatt lyst til men aldri turt, klippet det kort, og sånne ting. Med langt hår og skinne seg så blir overgangen veldig brutal, men å ta det gradvis og ha det litt gøy med det samtdig, er kanskje heller en løsning jeg ville valgt. Jeg hadde helt klart barbert av alt til slutt før håret forsvant på egenhånd.

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg ville fjernet det. Du er sikkert like vakker uten hår også. Mange kvinner er det :)

Skrevet

Se på denne. Litt sent nå, men det kan hjelpe andre som skal gjennom det samme. Du skal bli frisk nå, så hva har håret å si? Det kommer tilbake, men akkurat nå er det ikke skjønnhet som står først, men å bli frisk (og vakker)!

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Er du helt sikker på at du mister håret? Ikke alle kurene som går utover håret.

Du kan også få noe som heter ishette for å hindre håravfall. Det skal jo sykehuset opplyse om da.

Skrevet

èn ting jeg hører fra folk som har tatt cellegift, er at de aldri bruker parykk fordi de er for varmt, og at det var borkastet penger. Skaut derimot er en stor slager, billig, lett på hodet, klør ikke/blir ikke varmt, og man kan variere så mye.

Skrevet

Alle mister ikke håret..

Som TS opplyser så mister alle håret på akkurat denne kuren.

Skrevet

Alle mister ikke håret..

Det sa jeg også, men legen fortalte at ingen mennesker har gått på denne kuren og ikke mistet håret. Ellers hadde jeg tenkt at det var et håp. Men som dere sier, det gror helt ut igjen.

Men jeg heller vel mot å fjerne alt med en gang.

Skrevet

Syns hun skal undersøke mer om hun mister håret og om det eventuelt fins en kur som forhindre det.

Skrevet

Jeg undersøker dette jeg, har snakket med et par i dag samt lege og alle sier det samme, kort tid etter kurens start mister de hår, ikke alt på en gang, men hun ene hadde mistet ganske mye etter kun 2-3 dager.

Men men det finnes mye fine skjerf

Skrevet (endret)

Mottar du behandling ved et universitetssykehus?

http://www.oncolex.no/Bryst/Prosedyrekatalog/BEHANDLING/Stottebehandling/Ishettebehandling.aspx?lg=procedure&chapter=1

Hvis du har brystkreft får du trolig FEC-kurer, og Epirubicin induserer alopeci hos ca. 95 % av pasientene. Ishettebehandling ved cancer mammae anbefales ikke.

Endret av Schotten–Baumann
Skrevet

Vet om tilfeller som har fått beskjed av legene om at de kommer til å miste håret, men det har ikke skjedd likevel. Så man kan ikke vite før man er der, men du kan jo gå ut ifra at du mister det, og heller ta det som en positiv overraskelse om du ikke mister alt.

Om du vil fjerne det eller ikke, må du nesten kjenne på selv. Hva er du mest komfortabel med?

Hva med å se om det løsner, og heller ta det da?

Jeg hadde en kollega som gikk på cellegift, som fikk beskjed om at håret ville bli borte. Det ble det ikke. Hun mistet hår ja, men langt i fra alt.

Hun klippet seg kort, gradvis kortere, for å venne seg til at det lange håret ville bli borte.

Skrevet

Om tallet på 95 % stemmer, så hadde jeg drøyd det. Om en av 20 ikke mister håret så er det verdt et forsøk.

Skrevet

Ishettebehandling ved cancer mammae anbefales ikke.

Hvorfor ikke det?

Skrevet

Hvorfor ikke det?

I følge Oncolex:

Rikshospitalet HF har kommet til at ved kurativt rettet kjemoterapi for sykdommer der mikrometastaser til hodebunn eller margrom er et aktuelt problem (for eksempel cancer mammae, malignt lymfom, leukemi), ikke anbefales nedkjøling av hodebunnen. Dette på grunn av mangel på dokumentasjon om fravær av ”sparing” av mikrometastaser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...