Gå til innhold

Hvilken hunderase passer for meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Survival: Ja, men for å si det sånn, shih tzuen jeg passet før måtte jeg sitte og plukke drit fra :P Det må jeg ikke med mopsen. Men kan jo være han hadde lengre pels enn TS tenker på. Vet ikke helt hva som defineres som kort og lang shih tzu, men den har ikke sånn langt hår liksom.

Og de ble jo avlet frem for å holde geishaer (?) varme under kjolene så hvis dette er riktig info jeg har fått så sier det seg vel selv at de elsker å kose. Jeg vil gjerne ha en sånn for jeg elsker å kose med hunder, men jeg vil jo gå turer også. Den jeg passet gikk bare rett ut døren og la seg ned på ryggen for å kose. Og en venninne har en som ikke flytter seg fra sengen. Men kan jo også være eierne da, men hvertfall de jeg passet for virket som normale hundeeiere og de hadde en annen hund (fuglehund) som var annerledes. Så jeg vet ikke jeg. Skrev bare min erfaring :P

Tabris: Ja? Fikk beskjed om fra dyrlegene at disse tingene kun er et problem ved vekt, så da er det vel det? Eller ja, vet ikke jeg, men vår har aldri hatt problemer med å gå turer. Vi gikk i 4-5 timer midt i sommer på det varmeste. :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale å bruke mer enn noen timer. Måneder er nok mer riktig i sammenhengen.

Enig. Jeg brukte i overkant av 1 år, nesten 2 på å finne riktig rase og legge til rette for valpen som skulle komme i hus.

• Liker 1
Skrevet

Enig. Jeg brukte i overkant av 1 år, nesten 2 på å finne riktig rase og legge til rette for valpen som skulle komme i hus.

Det er jeg også enig i. Og man bør jo være veldig sikker før man kjøper. Jeg har hatt lyst på mops siden jeg var 7 år, og kjøpte det når jeg var 17, men selv fra jeg bestemte meg å kjøpe det, brukte jeg hvertfall 1 år på å lære om de, hilse på forskjellige, besøke oppdrettere (dette er btw lurt! for å få et riktig bilde av rasen, også voksne hunder) osv.

Skrevet

Og når det gjelder "dritten i pelsen" som du sier, gjelder dette alle hunder - også store. Alle hunder får løv og sand i pelsen, og snø på vinteren. Det er bare å dusje potene og pelsen til shih tzuen etter tur og da er det "problemet" løst.

Ehrm.. Min korthårede hund får verken det ene eller det andre i pelsen. På den er det faktisk bare å tørke av beina, og noen ganger buken, etter tur. På den halvlanghårete jeg hadde før var det et svare strev å holde den ren og flokefri. Mitt tips: gå for en korthåret rase. Det er mye lettere å ta på et varmt dekken om vinteren enn å styre med pelsstell ;)

Ha i minne at mange av de som reklamerer for raser driver med oppdrett, og er villige til å lyve deg huden full for å få deg til å kjøpe en valp. Markedet flommer virkelig over av hunder. Jeg meldte meg tidligere i år som interessert hos noen oppdrettere, og flere av dem tar stadig kontakt, flere mnd senere, fordi de ikke får solgt valpene. Dette er nok mye vanligere enn noen av oppdretterne er villige til å innrømme. Husk at hundesalg er underlagt langt mindre kontroll og restriksjoner enn bolig og bruktbilsalg er. Det er en veldig skitten bransje, så ikke stol på noen!

Skrevet

Ha i minne at mange av de som reklamerer for raser driver med oppdrett, og er villige til å lyve deg huden full for å få deg til å kjøpe en valp. Markedet flommer virkelig over av hunder. Jeg meldte meg tidligere i år som interessert hos noen oppdrettere, og flere av dem tar stadig kontakt, flere mnd senere, fordi de ikke får solgt valpene. Dette er nok mye vanligere enn noen av oppdretterne er villige til å innrømme. Husk at hundesalg er underlagt langt mindre kontroll og restriksjoner enn bolig og bruktbilsalg er. Det er en veldig skitten bransje, så ikke stol på noen!

Veldig viktig poeng om hundekjøp som jeg stiller meg 100% bak! Jeg merket det godt da vi kom inn på markedet og skulle kjøpe hund. Det var mye rare "slagstriks" som gikk. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen og faktisk MØTE oppdretter og valpen man skal kjøpe. Samt aldri, aldri kjøp fra utlandet. De sier at de kan få valpen til Norge gratis og enkelt, men det er ulovlig og svindel.

Skrevet

Når jeg skriver at jeg har brukt timer mener jeg ikke det bokstavelig. Har planlagt fra i fjor å skaffe meg hund denne høsten men har fremdeles ikke landet på noen rase enda.

Nå tenker jeg mest på Mops, shitz shu og bichon havanese. Har også vært innom Beagel men den bjeffer nok veldig mye.

Jeg synes det er veldig viktig at rasen er snill og er lydig. Kommer til å bruke mye tid til valpekurs, og trening for å få til dette.

Det er veldig mye å sette seg inn i, og jeg ønsker å være 100% sikker før jeg bestemmer meg for valp og oppdretter.

Skrevet

Jeg har Bichon Havanais. Om du har noen spørsmål kan du gjerne sende meg en melding :)

• Liker 2
Skrevet

Har tenkt på det med røyting. Tipper det kanskje er litt av det samme som med fransk bulldog (som jeg har vært mye med), de røyter og en del.

Men det hjelper med bading, hundeshampoo og børsting. Men ja, jeg vet de røter en god del.

Hva med en fransk bulle da? :nigo: Jeg har en bulle/bøllefrøken selv. ;)

Skrevet

Hvis du skal ha mops vil jeg ikke anbefale G&Ts hjertebo eller marmelade ihvertfall.

Skrevet

Du bør sjekke ut bichon frisee hunden, de er små, røyter ikke, bjeffer lite, det er kjent for rasen, og de krever ikke særlig med lange gåturer, de er veldig rolige og avbalanserte hunder. Jeg har en bichon havanaise, de er ganske like bare havanaisen har en sånn deilig pels, men det er mye pelsstell, derfor pleier jeg som regel å barbere ham om det plutselig går ut av kontroll med floker og slik, men det er en drømmehund, og veldig lett og lære. Min lærte å danse av seg selv, og hente tøflene mine, han kan farger på de forskjellige ballene sine.. han er bare ett geni :rodmer:

Skrevet

Ser mange skriver om salgstriks her.

Jeg fikk tilbud fra en dame om å kjøpe pomeranian hunder etter champion foreldre, hundene kom fra italia så eneste jeg trengte å kjøpe var flybiletten til valpen jeg ville ha, også skulle jeg fp hunden på døra dagen etter. Jeg ville ha den tilsendt til island og der må hunder som kommer utenfra være minst 3 uker i karantene, men denne dama sa at det ikke var nødvendig, jeg skulle få den rett på døra... da fant jeg ut det hele var bare humbug.. Fant senere enn annen annonse om chihuahuaer med ett annet navn på selger, sendte henne en mail, fikk svar fra samme mailadressen med akkuratt det samme skrevet som med pomeranianene bare ordet " pomeranian" var byttet ut med "chihuahua"... Latterlig måte å lure folk på...

• Liker 1
Skrevet

Etter mye frem og tilbake tror jeg shih tzu er hunderasen for meg. Har lest mye om den og virker som den passer mine behov perfekt! Gleder meg skikkelig til jeg finner den rette valpen nå! :rodmer:

Skrevet

Etter mye frem og tilbake tror jeg shih tzu er hunderasen for meg. Har lest mye om den og virker som den passer mine behov perfekt! Gleder meg skikkelig til jeg finner den rette valpen nå! :rodmer:

Så bra :-) Lykke til!!!

Kan jeg komme på besøk og kose med den??? Har veldig lyst på en selv, men er redd mopsen vår blir voldsom for den og ettersom vi vil ha leonberger blir det kanskje mye med 3 stk samtidig. Hehe!

Skrevet

Så bra :-) Lykke til!!!

Kan jeg komme på besøk og kose med den??? Har veldig lyst på en selv, men er redd mopsen vår blir voldsom for den og ettersom vi vil ha leonberger blir det kanskje mye med 3 stk samtidig. Hehe!

Så klart :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...