Gå til innhold

Hvilken hunderase passer for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt mange timer nå på å finne en hunderase som passer meg, jeg har kun erfaring med hun ettersom det har væt en del av familien da jeg var liten. Men det blir litt annerledes når jeg skal ha en hund helt alene.

Kvaliteter:

- Jeg kommer til å ta fri fra jobben de første ukene for å være med valpen, men trenger en hund som etterhvert tåler å være hjemme mens mor er på jobb.

- Den må tåle å bo i en liten byleilighet, ser for meg da en liten hund.

- Den må ikke ha veldig stort aktivitetsbehov, men må like å være med på lang turer.

- VIKTIG at det ikke er en typisk gneldrebillkje som har lett for å bjeffe som en gal når noen går forbi døren.

- Den må være veldig snill mot mennesker og andre dyr

- Lett å trene, lydig.

Har tenkt på Shih Tzu, mops og Amerikansk Cocker Spaniel.

Men raser jeg også synes er fine men kanskje ikke passer meg som ikke har så mye erfaring: Staffordshire Bull Terrier og tolling retriever (denne synes jeg er utrolig fin,)

Den er så alt for mange raser der ute og jeg aner ikke hva jeg skal velge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd rasevelgeren på canis.no? :)

Ellers av de du nevner så har Shih Tzu et litt krevende pelsstell, og Toller krever et temmelig høyt aktivitetsnivå. Men ingenting av dette er et problem hvis du er innstilt på det og ikke har et problem med det. :)

Skrevet

Også har jeg tenkt på Cavalier King Charles Spaniel.

Hvis jeg skulle hatt Shih Tzu skulle jeg klippa den så den hadde ganske kort hår, ikke sånn langt til utstilling. Har en venninne av meg med sånn hund og den er veldig fin!

• Liker 1
Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel var også det første jeg tenkte når jeg leste hva du var ute etter. alle de jeg har møtt har vært fantastiske fra ende til annen! :rodmer:

Skrevet (endret)

Jeg har både Cavalier og Amerikansk cocker spaniel, begge er fantastiske og passer kriteriene dine godt.

Men jeg anbefaler deg å heller gå for en Amerikansk cocker spaniel pga helseproblemer og useriøs avl på Cavalierer.

Min Cavalier overtok jeg da han var tre år fra en eier som ikke klarte å ta vare på ham, valp ville jeg nok ikke skaffet meg sånn som situasjonen er nå.

Edit: leste over hva du ønsker deg igjen. Alle Cavalierer jeg kjenner har problemer med å være alene over lang tid. Det går greit når det er andre dyr hjemme, men å være helt alene gjør dem veldig stresset.

Endret av Cathrine88
Skrevet

Tusen takk for svar. Det er veldig vanskelig dette, tenkte kanskje å gå for en mops. Har lest ganske mye om de og virker som det passer meg godt. Eneste negative med mops er jo mye sykdommer.

Er det noen som har erfaring med mops?

Skrevet

Tusen takk for svar. Det er veldig vanskelig dette, tenkte kanskje å gå for en mops. Har lest ganske mye om de og virker som det passer meg godt. Eneste negative med mops er jo mye sykdommer.

Er det noen som har erfaring med mops?

de 4 mopsene jeg har møtt har vært ekstremt uoppdragene. håper det har hatt med leierne å gjøre, selv om den ene eieren konkurerte aktivt lydighet med den andre hunden sin. naboen sin mops har jeg passet noen uker, på den tiden klarte jeg likevel ikke motivere den til å lære noe som helst.

men de er fine å kose med da, å veldig greit pelsstell! å kjempesøte!!! :rodmer:

Skrevet

Det er èn negativ side til med mopsen, og det er røyting! Det henger vel sammen med hvordan den er blitt avlet frem. Mopsen har ekstremt kort pels så man tenker umiddelbart at den ikke røyter... Vel, tenk igjen! Om du irriterer deg over røyting, er mopsen ikke en rase for deg.

Skrevet

men de er fine å kose med da, å veldig greit pelsstell! å kjempesøte!!! :rodmer:

Hvis man velger hund etter disse to kriteriene bør man ikke kjøpe seg hund.

Skrevet

Det er èn negativ side til med mopsen, og det er røyting! Det henger vel sammen med hvordan den er blitt avlet frem. Mopsen har ekstremt kort pels så man tenker umiddelbart at den ikke røyter... Vel, tenk igjen! Om du irriterer deg over røyting, er mopsen ikke en rase for deg.

Har tenkt på det med røyting. Tipper det kanskje er litt av det samme som med fransk bulldog (som jeg har vært mye med), de røyter og en del.

Men det hjelper med bading, hundeshampoo og børsting. Men ja, jeg vet de røter en god del.

Skrevet

Vi har mops og den passer alle kriteriene du har da. :-) Vi elsker ihvertfall den!!

Shih tzu kjenner jeg noen som har, og de har en tendens til å være ALTFOR kosete. Gidder ikke gå tur, gidder ikke gjøre triks, vil bare være på fanget og ikke gå ut for å tisse en gang. Pluss at når det er dårlig vær får de ekstremt mye drit i pelsen og de blir veldig våte (selvom de er "korte").

Am Cocker Spaniel kan jo bli veldig gneldrete da. VELDIG :P

Har noen venner som driver oppdrett på det, og for å si det sånn, du hører hvor de bor!

Jeg vil tro at av de rasene du nevner vil mops passe best til dine kriterier :)

Skrevet

de 4 mopsene jeg har møtt har vært ekstremt uoppdragene. håper det har hatt med leierne å gjøre, selv om den ene eieren konkurerte aktivt lydighet med den andre hunden sin. naboen sin mops har jeg passet noen uker, på den tiden klarte jeg likevel ikke motivere den til å lære noe som helst.

Vår er kjempelydig. Dritlett å lære han ting. Lærte han gi labb og high five på samme dag på ca. 1 time maks. :P

Skrevet

Mopser har vel problemer med pustingen pga inntrykket snute, og sliter med snorking, problemer med å gå tur i varmen, eksem i hudfoldene osv.

Skrevet

Jeg ville aldri gitt økonomisk støtte til noen som driver avl av mops. Makan til dyreplageri! Samme gjelder for flere andre raser, bl.a. engelsk bulldog og minityr bullterrier, som har så mange genetiske helseproblemer at det er direkte sinnsykt å drive avl på dem.

Jeg vil foreslå JRT (ryktene om at de er vanskelige er bare tull fra ende til annen. JRT har blitt ofre for en popularitetsbølge, og mange som er fullstendig blottet for kunnskap om hund skaffet seg JRT fordi de ser stilige ut. Uten å vite hva en hund i det hele tatt er synes disse nybakte hundeeierne at JRT er vanskelige og bøllete. Disse menneskene ville sagt det samme om en hvilken som helst hund, uavhengig av rase).

Mellom- eller dvergpuddel er også et forslag.

Med en SBT vil du få en veldig søt og morsom hund, men de er langt fra lettlærte. Vil heller anbefale JRT, puddel eller Cavalier fra friske linjer om det er partytriks og lydighet som er ambisjonene.

Uansett hvilken rase du velger vil du måtte trene hunden til å være hjemme alene, og de aller fleste hunder, uansett rase vil kjede seg, og komme med et og annet bjeff i løpet av dagen.

Skrevet (endret)

Mopser har vel problemer med pustingen pga inntrykket snute, og sliter med snorking, problemer med å gå tur i varmen, eksem i hudfoldene osv.

Vår mops har ingen av disse problemene, heller ikke min onkel sin eller min tante.

Det som er FAKTA er at hvis de blir OVERVEKTIGE (som dessverre de fleste mopser er) får de disse problemene. Men ikke en frisk vanlig mops som får riktig mat og mosjon!

EDIT: Dette gjelder for overvektige mennesker og. Er det menneskeplageri å få barn hvis man er feit?

Endret av otrivin
Skrevet

Ah, godt å høre. :)

Hæ? Mente du til det jeg skrev?

Skrevet

Shih tzu kjenner jeg noen som har, og de har en tendens til å være ALTFOR kosete. Gidder ikke gå tur, gidder ikke gjøre triks, vil bare være på fanget og ikke gå ut for å tisse en gang. Pluss at når det er dårlig vær får de ekstremt mye drit i pelsen og de blir veldig våte (selvom de er "korte").

Unnskyld at jeg sier dette, men latterlig sammendrag av rasen. Shih Tzuer er fantastiske hunder. Jeg har ikke selv, men har venner som har + familiemedlemmer som tidligere hadde. De er utrolig lettlærte, oppvakte, intelligente hunder som ja, er kosete, men ikke i den grad at det er irriterende. De krever absolutt ikke oppmerksomhet døgnet rundt, selv om at de godt liker å få ros og skryt for det de gjør. Og de er også svært aktive! Det skal de i hvert fall være når de er friske, og er vant med trening og mosjon. Og når det gjelder "dritten i pelsen" som du sier, gjelder dette alle hunder - også store. Alle hunder får løv og sand i pelsen, og snø på vinteren. Det er bare å dusje potene og pelsen til shih tzuen etter tur og da er det "problemet" løst.

• Liker 1
Skrevet

Ja, at din erfaring er at mopser som ikke er overvektige ikke har disse problemene.

Skrevet

Har brukt mange timer nå på å finne en hunderase som passer meg....

Jeg vil anbefale å bruke mer enn noen timer. Måneder er nok mer riktig i sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...