Gå til innhold

Tøff natt for pus :(


Tysteren

Anbefalte innlegg

I går (fredag 23.09) ble min kjære nydelige katt sterilisert, uten komplikasjoner og det hele, trodde vi.. Når hun våknet etter narkosen (ca tre timer senere), tasset hun rundt, veltet og var rimelig "dopet". Vi passet på henne, men stresset henne ikke. Plutselig finner jeg masse blod der hun har vært, og ser det renner blod ut av magen (der inngrepet har vært), jeg prøver å ringe dyrlegen vi har hos, uten svar og ender opp med å ringe dyrlegevakten. Får beskjed om å komme så fort som mulig. Når vi kommer opp får pus en ny beroligende sprøyte mens dyrlegen sjekker henne, de finner ut at det er indre blødninger i buken og lillepus blir lagt i narkose for andre gangen denne dagen. Hun blir operert i to timer før de ringer meg å sier jeg ikke får hente henne før i dag, fordi de må ha henne på intravenøst pga at hun har mistet så mye blod.

Nå har jeg hentet henne, men hun er så rar, hun har jo vært igjennom mye, men jeg får ikke kose noe særlig med henne, og hun vil ikke legge seg ned og slappe av, spise eller noe.. Bare sitter på døra og vil ut, det er vel ikke noe lurt før hun får av seg bandasjene både på bena og magen. Hva gjør jeg? hvordan får jeg henne til å slappe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har god erfaring med å legge dyne eller noe annet som lukter deg på gulvet og lage en trygg liten hule. Jeg ville holdt henne inne til stingene er tatt. Viktig at hun får i seg væske og etterhvert litt mat. Om hun ikke drikker i løpet av dagen så ville jeg prøvd å sprøyte inn litt vann i munnen og ringt dyrlegen. God bedring til lille pusen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Veldig gode råd fra CathFoto :)

Hold henne inne, ingen utgåing nå nei. Væske er viktig.

Husk at hun har vært gjennom to kururgiske inngrep i løpet av 12 timer, lenge i full narkose, mistet mye blod.

Korppen hennes er nok ganske utslitt, og hodet ikke helt med.

Jeg vil tro hun også fikk en skikkelig dose langtidsvirkende smertestillende i dag før du hentet henne (?)

Litt avhengig av typen smertestillende så kan det også være dette som påvirker hodet hennes nå.

Pust med maven, og prøv som CathFoto foreslår å lage en hule til henne :) det kan kanskje komme til å koste deg en gammel dyne, men det er det verd altså.

Om hun ikke roer seg i løpet av dette døgnet, eller inntar vann (ref. CathFoto), eller næring, så bør du snakke med vetrinærvakta igjen i morgen.

Skryt til deg som en forstandig katte-"eier" :) :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :)Det er ikke det alt for store problemet å holde henne inne, da hun egentlig er innekatt (hun får lov til å gå ute på plenen til foreldrene mine, hvis hun er flink til å komme inn igjen når jeg roper :Nikke: ) Hun har allerede roet seg litt med masingen om å komme ut.

Fikk ikke noe smertestillende, men antibiotika, og en tube med en "krem" med mye næring som hun skal spise, samt to esker med våtfôr, men hun spiser ikke det enda, og har ikke sett henne drikke. Nå skal det nevnes at jeg er eksepsjonelt overbeskyttende mot "babyen" min, har klart å roe meg ned litt etter i natt, da var jeg rimelig hysterisk. Den bilturen til dyrlegevakta hadde nok ikke politiet likt for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tusen takk for gode svar :)Det er ikke det alt for store problemet å holde henne inne, da hun egentlig er innekatt (hun får lov til å gå ute på plenen til foreldrene mine, hvis hun er flink til å komme inn igjen når jeg roper :Nikke: ) Hun har allerede roet seg litt med masingen om å komme ut.

Fikk ikke noe smertestillende, men antibiotika, og en tube med en "krem" med mye næring som hun skal spise, samt to esker med våtfôr, men hun spiser ikke det enda, og har ikke sett henne drikke. Nå skal det nevnes at jeg er eksepsjonelt overbeskyttende mot "babyen" min, har klart å roe meg ned litt etter i natt, da var jeg rimelig hysterisk. Den bilturen til dyrlegevakta hadde nok ikke politiet likt for å si det sånn ;)

Den bilturen kan utmerket godt ha reddet livet hennes i går. Vet ikke om UP ville gitt tilgivelse, men siden de ikke var der så tenker vi ikke mer på det synes jeg :fnise:

Har dere begynt med antibiotikaen, eller fikk hun en 2-dagers sprøyte antibiotika på klinikken kanskje ? er det flytende antibiotika med en pipette eller en sprøyte uten nål ?

Spør fordi den pipetten, eller sprøyten, er veldig fin til å gi vann med, - dersom behovet skulle oppstå :)

Siden hun har ligget med intravenøst inntil i dag så kan jeg forstå det om hun ikke er så tørst for øyeblikket :)

Som en start kan du ta bittelitt av "kremen" på en fingeren din og så smøre i munnen hennes :) Den smaker sikkert utrolig godt for en katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det var litt av en runde for pus! :( Katter som har det vondt eller ubehagelig maser ofte om å få komme ut, fordi de vil rømme fra det som plager dem (ikke alltid lett å forstå hvor plagen kommer fra, hvertfall om hodet ikke er helt med..).

Ellers har Lillepus så mange gode råd at det er ikke noe å tilføye. Jeg vil bare presisere at det er veldig viktig å få i henne væske. Om ikke det er flytende antibiotika du har fått, så har de (om du har tilgang) åpne sprøyter på apoteket som er fine å bruke til denslags. Fyll den med kroppstemperert vann fra springen og lirk det inn i på siden av munnen til pus- inn i "kinnet" (om hun ikke slikker av den selv), så blir hun tvunget til å svelge.

Lykke til til dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilturen kan utmerket godt ha reddet livet hennes i går. Vet ikke om UP ville gitt tilgivelse, men siden de ikke var der så tenker vi ikke mer på det synes jeg :fnise:

Har dere begynt med antibiotikaen, eller fikk hun en 2-dagers sprøyte antibiotika på klinikken kanskje ? er det flytende antibiotika med en pipette eller en sprøyte uten nål ?

Spør fordi den pipetten, eller sprøyten, er veldig fin til å gi vann med, - dersom behovet skulle oppstå :)

Siden hun har ligget med intravenøst inntil i dag så kan jeg forstå det om hun ikke er så tørst for øyeblikket :)

Som en start kan du ta bittelitt av "kremen" på en fingeren din og så smøre i munnen hennes :) Den smaker sikkert utrolig godt for en katt :)

Hehe, det var det jeg tenkte også, BÅNN GASS :)

Hun sa ikke noe om at de hadde gitt noe 2-dagers sprøye, men vi valgte å ikke gi i dag tidlig å heller drøye det til i kveld da hun har roet seg litt mer (Hun skal ha en dose om morgenen og en om kvelden. Det er flytende antibiotika som skal gis med en sprøyte uten nål. Prøvde å gi henne vann med den i sted, men det fikk jeg rett i retur :fnise: . Jeg lar henne få noen timer til før jeg prøver igjen, hun har vært inne på badet der maten står og sett på skålene to ganger, så hun vet jo hvor det er :)

Det var lurt, kan hun vil jo alltid ha alt jeg spisende jeg har i hånda, så det kan kanskje funke :lur:

Endret av Tysteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hun sa ikke noe om at de hadde gitt noe 2-dagers sprøye, men vi valgte å ikke gi i dag tidlig å heller drøye det til i kveld da hun har roet seg litt mer (Hun skal ha en dose om morgenen og en om kvelden. Det er flytende antibiotika som skal gis med en sprøyte uten nål. Prøvde å gi henne vann med den i sted, men det fikk jeg rett i retur :fnise: . Jeg lar henne få noen timer til før jeg prøver igjen, hun har vært inne på badet der maten står og sett på skålene to ganger, så hun vet jo hvor det er :)

Det var lurt, kan hun vil jo alltid ha alt jeg spisende jeg har i hånda, så det kan kanskje funke :lur:

Dersom du ikke har gitt henne noe flytende (medisin eller vann) i munnen noengang tidligere så kan det kanskje være greit med et par små tips ?

Som Aurora M. sier; fra siden av kattens munn er det optimale. Katten har nærmest et "myntinnkast" der, og det er optimalt til å få inn antibiotika :)

Slik fungerer det her hos oss (vi har gjort den "noen" ganger over årene så jeg har fått litt erfaring i det å gi en katt flytende medisin :fnise: ); Jeg måler opp medisinen i sprøyten først.

Så går vi (ikke alltid like frivillig) inn på badet, jeg og den som skal ha medisinen. Vi bruker badet fordi der er det vanskelig å finne noe å gjemme seg under.

Jeg setter meg ned på gulvet med leggene under lårene. Så plasserer jeg pus mellom knærne (puser har en egen evne til å ville rygge unna når du skal åpne munnen deres litt, og nå kommer han/hun ikke langt ved å rygge).

Hånden legges så forsiktig oppå hodet til pus slik at jeg kun har tak i overkjeven, Klemmer fosiktig sammen og vender hodet til pus oppover ("se mot himmelen").

Med den andre hånden så lurer jeg sprøyten inn i "myntinnkastet" på siden av munnen, og gir så en passende dose av medisinen.

Så er det å slippe taket men holde en den hånden som gav medisinen under hodet slik at hodet fremdeles vender litt oppover og medisinen (med hjelp av tyngdekraften) svelges. Så gir jeg neste del av medisindosen på akkurat samme måte.

Hvis dosen er liten så kan det gå greit å gi hele dosen på en gang, men ofte synes jeg det er greit å dele posjoneringen i to slik at pasienten ikke drukener, men få lov til å svelge imellom posjonene.

Jeg er såpass "pinglete" at jeg ikke liker å løfte og strekke på en pasient med et rimelig langt operasjonssår i buken..... Da liker jeg best å foreta medisineringen nede på gulvnivå :)

http://tinypic.com/view.php?pic=10781hc&s=7

Her er forsåvidt herligheten min fra hun var liten :sjenert:

Å hvilken liten "sukkerklump" ! :hjerte:

Hun er da aldeles super-søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter meg ned på gulvet med leggene under lårene. Så plasserer jeg pus mellom knærne (puser har en egen evne til å ville rygge unna når du skal åpne munnen deres litt, og nå kommer han/hun ikke langt ved å rygge).

Hånden legges så forsiktig oppå hodet til pus slik at jeg kun har tak i overkjeven, Klemmer fosiktig sammen og vender hodet til pus oppover ("se mot himmelen").

Med den andre hånden så lurer jeg sprøyten inn i "myntinnkastet" på siden av munnen, og gir så en passende dose av medisinen.

Så er det å slippe taket men holde en den hånden som gav medisinen under hodet slik at hodet fremdeles vender litt oppover og medisinen (med hjelp av tyngdekraften) svelges. Så gir jeg neste del av medisindosen på akkurat samme måte.

Hvis dosen er liten så kan det gå greit å gi hele dosen på en gang, men ofte synes jeg det er greit å dele posjoneringen i to slik at pasienten ikke drukener, men få lov til å svelge imellom posjonene.

En utmerket beskrivelse av en særdeles effektiv metode som har vært i bruk i mange år! :jepp: Det var dengang knærne holdt.. Nå foregår det sittende på baken med strake ben omsluttet pasienten. :fnise: Ikke like rømningssikkert og hardt for en sliten rygg, men hva gjør man ikke! :rodmer:

TS. En bedårende pus du har! :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...