Gå til innhold

Jeg drikker ikke melk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært noe glad i melk, og drikker det egentlig aldri. Bruker det til matlaging iblant, men det er det eneste. Selv om jeg spiser endel ost og yogurt, er jeg bekymret for at jeg går glipp av mye kalsium og andre næringsstoffer som man får i seg enkelt ved å drikke melk. Jeg har prøvd å lære meg til å drikke mer melk, men jeg opplever det bare som kvalmende. Sjokomelk liker jeg av en eller annen grunn godt, og lurer på å kjøpe sånn Nesquik eller Oboy pulver. Men hvor usunt er det hvis jeg drikker et glass med sjokomelk hver dag? Er det bedre å drikke det og få i seg de ekstra sjokoladekaloriene, eller bør jeg bare droppe tanken på å få i meg mer melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få i deg kalsium på andre måter en ved å drikke melk.

Det kan selvsagt være genetisk, men det er høy forekomst av osteoporose i nord-Europa til tross for at vi drikker mye melk. Derfor tror jeg ikke vi trenger nødvendigvis mer melk.

D-vitamin er viktig for opptak av kalsium, og det får vi lite av i Norge.

Melk inneholder lite d-vitamin. Bortsett fra d-vitamin-beriket ekstra lett melk.

Kalsium finnes blant annet i grønne grønnsaker som spinat, kål og brokkoli. D-vitamin finnes blant annet i fisk og enkelte planter.

Du sier du spiser yoghurt og ost. Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for kalsiummangel.

Sørg heller for å få i deg nok d-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, drikk tran! :)

Det burde alle. De sier at man bare trenger det i måneder som slutter på "r", men jeg mener man heller bør ta tran alle dager som slutter på "g".

Det er bare et fåtall av nordmenn som spiser nok fisk. Tror pinadø jeg skal lage meg fisk til middag i dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Låner' denne tråden litt, da jeg skulle til å spørre om det samme. ;)

Jeg drikker ikke melk, og spiser sjelden ost, men spiser en liten yoghurt hver dag og tar tran. Hvis jeg i tillegg spiser fisk tre-fire ganger i uka så trenger jeg ikke bekymre meg?

Har nemlig tenkt litt på det i det siste, og trodd at jeg ikke fikk i meg nok siden jeg ikke er noen melkedrikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Loveheartx

Det er ikke krise med et glass sjokomelk hver dag hvis du ellers spiser sunt, TS :) Men hvis du liker kaffe så kan jo caffe latte kanskje være et alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at jeg ikke har svart på det egentlige spørsmålet. Om sjokolademelk hver dag er usunt.

Hvis du liker sjokolademelk og har lyst å drikke dette, så er ikke det et problem. Det er ikke så mye sukker i et glass.

Men hvis du gjør det for å få i deg kalsium så synes jeg det er feil sted å hente det. Du må i såfall drikke melken fordi du vil og liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Asia drikker de nesten aldri melk eller konsumerer melkeprodukter, og de har nesten ikke hørt om beinskjørhet engang. Her i norden, hvor vi drikker MASSE melk, finner du noen av de høyeste tallene innen beinskjørhet. Det er fordi når du får for mye kalsium, som de aller fleste nordiske folk får, rives beinstrukturen ned igjen.

Søk det opp på nettet, det finnes haugevis med akademiske artikler om akkurat dette. Tror ikke det er noe du trenger å bekymre deg over, for å si det slik :)

Edit: Skrivefeil

Endret av Aspera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går utmerket bra å ikke drikke melk! Det fins andre og bedre kilder til næringsstoffene man trenger, som andre her har nevnt.

D-vitamin får man ved å sørge for å være ute i sola! Men det blir jo litt dårlig med nå utover høsten da, så da er nok tran el.l lurt.

Soyamelk er forøvrig et bra alternativ til kumelk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde alle. De sier at man bare trenger det i måneder som slutter på "r", men jeg mener man heller bør ta tran alle dager som slutter på "g".

Det er bare et fåtall av nordmenn som spiser nok fisk. Tror pinadø jeg skal lage meg fisk til middag i dag!

Signerer! Men jeg har også hørt at det er unødvendig med tran de dagene man uansett spiser fet fisk (inkludert makrell i tomat), mulig det blir for mye av det gode? Selv foretrekker jeg uansett å ta det hver dag, slik at det bli en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit viktig poeng når det gjeld kalsium er at om ein har for lite d-vitamin så blir opptaket av kalsium hemma. Det finst kjalsium i mange andre typer mat enn mjølkeprodukt, men vi nordboarar har ein tendens til å ikkje ha nok d-vitamin til å ta opp det vi får i oss i mjølkeprodukt. Mangel på d-vitamin kjem blant anna av at vi ikkje får så mykje sol på kroppen. Asiater har sjeldan det problemet, og får teke opp kalsium frå andre kalsiumkjelder utan å drikke mykje mjølk. Ei løysing på d-vitaminproblemet kan vere å ta solarium eit par gonger i veka. Eg trur det er 2x15min som er nok til å få nok d-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Asia drikker de nesten aldri melk eller konsumerer melkeprodukter, og de har nesten ikke hørt om beinskjørhet engang. Her i norden, hvor vi drikker MASSE melk, finner du noen av de høyeste tallene innen beinskjørhet. Det er fordi når du får for mye kalsium, som de aller fleste nordiske folk får, rives beinstrukturen ned igjen.

Søk det opp på nettet, det finnes haugevis med akademiske artikler om akkurat dette. Tror ikke det er noe du trenger å bekymre deg over, for å si det slik :)

Edit: Skrivefeil

Ærlig talt. Det tok meg fem minutter på google for å finne ut at

1. oppfatningen om at beinskjørhet er så sjeldent i Asia er en myte. Problemet ligger heller i manglende registrering og underrapportering.

2. man regner med at der, som her, er for lavt inntak av kalsium og d-vitamin en viktig årsak til beinskjørhet

3. for mye kalsium kan så absolutt være skadelig, men det fører IKKE til beinskjørhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer! Men jeg har også hørt at det er unødvendig med tran de dagene man uansett spiser fet fisk (inkludert makrell i tomat), mulig det blir for mye av det gode? Selv foretrekker jeg uansett å ta det hver dag, slik at det bli en vane.

For å nå minimumskravet til myndighetene kanskje. De er uansett lave. Alle som driver med fysisk aktivitet regelmessig bør øke dosen noe av alle vitaminer, mineraler og fettsyrer ift til anbefalingene fra myndighetene. Da mener jeg ikke via tilskudd, men ved å spise mer grønnsaker.

Det er nok ikke farlig å få i seg en større andel omega3 i forhold til omega6. Forutsatt at man ikke spiser tran eller fisk med tungmetaller.

Det er jo som du sier lettere å bare ha vanen med å ta det hver dag. Så slipper man å ta hensyn til om man planlegger å spise fisk den dagen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ærlig talt. Det tok meg fem minutter på google for å finne ut at

1. oppfatningen om at beinskjørhet er så sjeldent i Asia er en myte. Problemet ligger heller i manglende registrering og underrapportering.

2. man regner med at der, som her, er for lavt inntak av kalsium og d-vitamin en viktig årsak til beinskjørhet

3. for mye kalsium kan så absolutt være skadelig, men det fører IKKE til beinskjørhet

Neivel, skal jeg stole på vitenskaplige artikler, forskere og statestikker, eller fem minutter av din googling?

For mye kalsium kan faktisk føre til beinskjørhet. Søk på vitenskapelige artikler om dette. Jeg leste også at ANBEFALT inntak av melk(norske anbefalinger som ikke er av melkeindustrien) er langt mindre enn det en gjennomsnittlig nordmann får i seg daglig.

Jeg kan se at det kan væremanglende registreringer derfra, men jeg er det jammen med verden rundt. Da kan vi ikke stole på noen statestikker, da sukkersyke også er noe som er underregistrert - selv i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke melk og tar heller ikke tilskudd av kalsium. Spiser mye kalsiumholdige gronnsaker, og de gangene jeg bruker rismelk til mat saa velger jeg den som er tilsatt kalsium. Funker flott, melk er oppskrytt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...